ورود
کیا قیمتگذاری مربوط به مدل ۲۰۱۶ از اپتیما سدان را منتشر کرده که این قیمتها در همان سطح قبلی باقی ماندهاند. شاید لازم است در اینجا اشاره کنیم که کیا در این کلاس خودرویی که شامل رقبایی مانند هوندا آکورد، فورد فیوژن، نیسان آلتیما و تویوتا کمری میشود، کمترین قیمت را دارد. در ادامه، پنج سطح تریم کیا اپتیما، LX، LX 1.6T، EX، SX و SXL را به صورت جداگانه بررسی میکنیم.
تجهیزات استاندارد این مدل شامل مواردی چون یک صندلی راننده با قابلیت تنظیم در ۶ جهت، صندلیهای عقب جمعشونده به صورت 60/40، سیستم کروز کنترل، پنجره اتوماتیک برای راننده، یک صفحه نمایش ۵ اینچی لمسی، دوربین نمای عقب، رادیوی ماهوارهای Sirius، بلوتوث، چرخهای ۱۶ اینچی آلومینیومی و تریم کرومی برای بدنه میشوند. مدل LX منحصراً با یک موتور ۱۸۵ اسببخاری ۲/۴ لیتری چهار سیلندر به همراه یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ارائه میشود.
همانطور که از نام آن برمیآید، در این مدل موتور ۲/۴ لیتری چهار سیلندر LX با یک موتور توربوی ۱/۶ لیتری چهار سیلندر جایگزین شده است که قدرتی برابر ۱۷۸ اسببخار تولید میکند. همچنین گشتاور حداکثر آن ۲۶۴/۴ نیوتنمتر است که ۲۳ نیوتنمتر نسبت به موتور LX افزایش نشان میدهد. این موتور توربو با یک گیربکس دو کلاجه اتوماتیک ۷ سرعته همراه است. در اپتیما LX 1.6T تجهیزاتی چون چرخهای آلومینیومی ۱۶ اینچی طرح خاکستری، گرمکن و قابلیت جمعشدن اتوماتیک آینههای کناری، شیشه آکوستیک در جلو، پنجرههای جلو به صورت اتوماتیک، پوشش چرمی برای غربیلک فرمان و دکمه شیفت، و استارت فشاری با ورودی بدون کلید اضافه میشوند.
در یک حرکت عجیب از کیا، مدل EX دوباره به سراغ ترکیب مورد استفاده در LX، یعنی موتور ۲/۴ لیتری چهار سیلندر همراه با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک رفته است. در همین حال، تجهیزاتی مانند چرخهای ۱۷ اینچی، چراغهای عقب LED× چراغهای نوربالای با پروجکتور دوگانه، چراغهای در حال حرکت LED، سیستم کنترل هوای اتوماتیک دوگانه، دو درگاه USB شارژ سریع (در سطحی بالاتر از دیگر درگاههای استاندارد شارژ مدلهای دیگر)، گرمکن غربیلک فرمان و صندلیهای جلو، تنظیم صندلی راننده در ۱۲ جهت، تریم بافت چوبی داخلی و پوشش چرم برای صندلیها اضافه شدهاند.
SX با استفاده از یک موتور توربوی ۲ لیتری با قدرت ۲۴۵ اسببخار، یک گام به جلو برمیدارد و نسخه «اسپورتی» از سری اپتیما محسوب میشود. بنابراین، کیا تجهیزات اسپورتی زیادی در آن استفاده کرده است؛ از جمله یک سیستم تعلیق با تیونینگ اسپورت، پدلشیفترها، چرخهای آلومینیومی ۱۸ اینچی، خروجی اگزوز دوگانه، تریم بیرونی مشکی برّاق، کالیبرهای ترمز قرمز رنگ، چراغهای نوربالای انطباقی HID و یک اسپویلر عقب.
درون کابین این مدل، یک نمایشگر لمسی ۸ اینچی قرار دارد که دارای سیستم راهبری است. همچنین یک صفحهنمایش رنگی در مجموعه عقربهها، تریم فلزی و سایه شیشههای عقب در این کابین دیده میشوند.
این مدل که از همان موتور توربوی ۲ لیتری چهار سیلندر SX استفاده میکند، افراطیترین حالت اپتیما در زمینه تجهیزات آپشن است. صندلیهای چرمی ناپا، قابلیت تنظیم صندلی سرنشین در ۱۰ جهت، ترمز الکترونیکی پارکینگ، کروز کنترل انطباقی، سقف آفتابگیر پانوراما، نوربالای اتوماتیک، روشنایی داخلی LED، گرمکن برای ردیف دوم صندلیها و چرخهای مخصوص ۱۸ اینچی، از جمله مواردی هستند که در این مدل به چشم میخورند.
در زمینه تجهیزات ایمنی نیز، اپتیما SXL حرفهای زیادی برای گفتن دارد. تجهیزات ایمنی این مدل شامل حسگرهای عقب پارکینگ، مونیتورینگ نقطه کور، هشدار ترافیک پشتسر، ترمز اضطراری خودکار، هشدار برخورد از جلو، هشدار انحراف از خطوط جاده و یک دوربین نمای پیرامونی میشوند.