جگوار لندروور امریکای شمالی در حال تغییر از حالتی است که بیش از ۳۰ سال آن را تجربه کرده است. این در حالی است که با توجه به وضعیت برند «لینکلن» در رده خودروهای لوکس و پرمیوم، شاید اکنون خودروساز «دیربورن» از واگذاری برند بریتانیایی به تاتا، خودروساز هندی در سال ۲۰۰۸ تنها به ارزش ۲/۳ میلیارد دلار پشیمان شده باشد.
ارائه مدلهای جگوار XE سدان و اف-پیس شاسیبلند در میانههای سال ۲۰۱۶ میلادی توسط شاخه امریکای شمالی باعث خواهد شد تا برای اولین در تاریخ جگوار، نمایشگاههای فروش آن با یک سدان سطح نخست مناسب و کراساور/شاسیبلند برازنده، تکمیل شوند. این موضوع در کنار احیای لندروور، بهویژه در مدل موفق رنجروور اووک و بازگشت قریبالوقوع دیفندر، خوآکیم ابرهارت (Joachim Eberhardt) را در بهترین موقعیت ممکن برای کسب موفقیت قرار داده است.
«ابرهارت»، کسی که تا قبل از اینکه برای ریاست جگوار لندروور انتخاب شود، یک نمایندگی مرسدسبنز را در اونتاریوی کالیفرنیا در امریکا اداره میکرد، هیچگونه حسرتی در رابطه با کنار رفتن برند از زیرمجموعه فورد ندارد و در این رابطه میگوید:
من احترام زیادی برای کارهایی که آلن مولالی (Alan Mulally) در فورد انجام داده قائل هستم. و با توجه به اعداد و پیشبینیهایی که وی ارائه کرده بود، اولویتهایی که برای برند فورد داشت، من هم اگر جای او بودم، برندها را میفروختم … هر کسی بود چنین کاری را انجام میداد.
وی همچنین در مورد موفقیت مدل اووک، خودرویی که بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه در سراسر جهان فروخته شده و آمار فروشی بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه در سال دارد، میگوید:
گری مکگاورن (Gerry McGovern، رئیس طراحی رنجروور) فکر میکرد که ما احتمالاً حدود ۲۵ هزار دستگاه از این مدل در سال خواهیم فروخت. ولی ما پس از توسعه این مدل به جایی رسیدیم که قبل از این کاملاً دیده و یا تشخیص داده نشده بود.
جگوار XE سدان همین حالا نیز در اروپا به فروش میرسد. به گفته تحلیلگران، در هنگام تحرّک مناسب در برند، این «رقیب بامو سری 3» یک گزینه مناسب برای معرفی در بازار امریکا خواهد بود. دنیس کین (Dennis Keene) که یک مشاور برند در لسآنجلس است، میگوید:
جگوار با مدلهای گرانقیمتتری مانند XF و اف-تایپ، حرکتهای درستی انجام داده است. حالا هم آنها با یک سدان و یک کراساور جذاب با قیمتهای قابلدسترسی برای کسانی میآیند که اولین بار کلاس خودروهای لوکس را تجربه خواهند کرد و یا به دنبال چیزی هستند که کمتر در خیابانها دیده شده است. در این حالت، هیچ مانعی برای درنظر گرفتن یک «جگوار» وجود ندارد.
در کنار پُر کردن نمایشگاههای جگوار، این کمپانی در حال اضافهکردن نسخههای دیزلی به تمام مدلهای جگوار و لندروور/ رنجروور است. تا به اینجا، به نظر نمیرسد که رسوایی فولکسواگن تأثیر بدی بر فروش دیزلهای سایر خودروسازان گذاشته باشد و در واقع، این موضوع، حتی گستره برندهای دیگر را افزایش میدهد. «ابرهارت» در این رابطه، این چنین واکنش نشان میدهد:
خواهش میکنم … هر چقدر میخواهید تمام آنها را آزمایش کنید. مصرف سوخت و تولید آلودگی خودروهای ما دقیقاً همان چیزی است که اعلام کردهایم.
«ابرهارت» گذشته طول و درازی در صنعت اتومبیل دارد و تا همین اواخر، به عنوان یک فروشنده فعالیت میکرده است. وی همچنین مسئول توسعه محصولات مرسدسبنز در امریکای شمالی بوده و رئیس بخش فروش گروه کرایسلر در زمانی بوده که این گروه بخشی از «دایملر کرایسلر» محسوب میشده است. اولین هدف «ابرهارت» به تعادل رساندن آمار فروش جگوار و لندروور است. در سال گذشته، جگوار تعداد ۱۵ هزار و ۷۷۳ دستگاه خودرو در ایالات متحده به فروش رساند که این رقم برای لندروور برابر ۵۱۶۴۵ دستگاه بود.
به گفته «ابرهارت»، تجربیات وی، هم در کرایسلر و هم به عنوان یک نمایندگی، برای کمک به نمایندگیها برای جذب بیشتر افراد به نمایشگاهها و بستن معاملات مفید خواهد بود. در عین حال، این کمپانی برنامه جدید Elitecare را معرفی کرده که یک برنامه نگهداری زمانبندی شده رایگان به مدت ۵ سال یا ۶۰ هزار مایل است. البته مطابق چیزی که «ابرهارت» میگوید، این برنامه فقط برای جگوار است؛ چرا که مشتریان لندروور، علامتی حاکی از این موضوع که هزینههای نگهداری مانعی در برابر خرید خودرو هستند، نشان ندادهاند.
وی قیمتها را نیز کاهش داده است. جگوار قیمت پایه نسخه با طراحی جدید سدان متوسط XF را به میزان ۹ درصد، یعنی ۵۲۷۵ دلار پایین آورده و به ۵۲ هزار و ۸۹۵ دلار رسانده است؛ مبلغی که شامل هزینه تحویل نیز میشود. قیمت پایه مدل ۲۰۱۷ از اف-تایپ کوپه و کانورتیبل نیز به ترتیب ۳۶۰۰ و ۲۷۰۰ دلار کاهش خواهد یافت. این در حالی است که تجهیزات استاندارد با ارزشی بین ۴ تا ۱۲ هزار دلار، بسته به هر مدل، اضافه میشود. «ابرهارت» در این زمینه میگوید:
یک باور عمومی وجود دارد که جگوارها همیشه بیش از حد قیمتگذاری میشوند و ارزش آنچه را که برای آنها پرداخته میشود، ندارند. ما میخواهیم این موضوع را تغییر دهیم.
امّا چه کارهایی برای این منظور انجام شده؟ این کمپانی در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار مشتری احتمالی و مشتاق را تا ماههای آینده درگیر برنامهای کرده است که به آنها اجازه میدهد که فیلمهایشان از رانندگی در پشت فرمان یک جگوار XE در یک فیلم اکشن قرار داده شود. آنها این فیلمها را میتوانند از طریق یک شبکه اجتماعی به اشتراک بگذارند. «ابرهارت» میگوید:
انتظار داریم که پس از به اشتراک گذاشته شدن این ویدیوهای ۲ دقیقهای با کیفیت بالا، چندین میلیون نفر درگیر آنها شوند. این یک روش مفید برای برانگیختن بحث و گفتگو خواهد بود.
وی همچنین در مورد برنامه این کمپانی برای تبلیغات در مسابقات سوپربال ۲۰۱۶ میگوید:
شاید ما زمان خوبی برای آماده شدن برای یک «سوپربال» در سال گذشته نداشتیم. شاید بسیار زود بود. ولی فکر میکنم که سوپربال ۲۰۱۷ زمان مناسبی باشد؛ چرا که در آن موقع نمایشگاههای ما پر از محصولات فوقالعاده خواهند بود.