آیا با مسابقات فرمول E آشنایی دارید؟ همان سری مسابقاتی که در آنها از خودروهای الکتریکی استفاده میشود؟! مسلماً این سری مسابقات که در حال حاضر در فصل دوم خود قرار دارد، هنوز در دنیای موتور اسپورت جایی برای خود پیدا نکرده است. ولی به نظر میرسد که با آمدن جگوار در سال آینده، شرایط فرمول E با سالهای گذشته فرق کند. جگوار بهتازگی از ورود خود به این مسابقات با یک تیم کامل خبر داده است.
جگوار بعد از حضور فاجعهبار و پرهزینه در مسابقات فرمول یک و خروج از آن در سال ۲۰۰۴، هنوز در خطّ مقدم مسابقات اتومبیلرانی سرعت شرکت نکرده است. ولی اکنون تصمیم گرفته است تا شانس خود را در مسابقات قهرمانی تکسرنشینه الکتریکی FIA آزمایش کند. جگوار جای تیم «ترولی» را خواهد گرفت که برای فصل ۲۰۱۶-۱۷ از مسابقات خارج میشود و برای خودروی مسابقهاش نیز به همراه پیشرانه ویژه جگوار، از شاسی «دالارا» استفاده خواهد کرد. نیک راجرز (Nick Rogers) مدیر بخش مهندسی JLR در اعلام رسمی این خبر، از دلایل اصلی این تصمیم میگوید:
وسایل نقلیه الکتریکی نقش مهمی در آینده محصولات جگوار لندرور ایفا میکنند و فرمول E فرصتی منحصر به فرد را در اختیار ما قرار میدهد که بتوانیم توسعه بیشتری برای تکنولوژیهای الکتریکیمان داشته باشیم.
این اقدام باعث میشود که خودروهای کاملاً الکتریکی JLR مانند جگوار ای-پیس را در آینده انتظار داشته باشیم.
فرمول E در پیستهای خیابانی در ۱۱ دور مسابقات در ۱۰ نقطه مختلف در سراسر دنیا برگزار میشود. فصل اول این مسابقات با خودروهای خاص انجام شد و تمام تیمها از مدلهای مشابه استفاده میکردند. ولی از امسال قوانین به خودروسازان اجازه داد که پیشرانههای مخصوص به خود را توسعه دهند. زمان محدود عمر شارژ باتریها هنوز هم باعث میشود که هر کدام از رانندهها در وسط مسابقه، خودروی خود را عوض کنند. همچنین یک امکان عجیب و غریب "fan boost" برای رانندهای که بیشترین رأی را از طرف تماشاگران بهدست آورد، درنظر گرفته شده که در آن راننده یک بار در طول مسابقه میتواند از یک قدرت اضافی ۴۰ اسببخاری استفاده کند!
در پشت پرده، «مهندسی پیشرفته ویلیامز» به عنوان یک شریک فنی با جگوار همکاری دارد؛ شاخهای از ویلیامز فرمول یک که قبلاً مدل مگا کار هیبرید C-X75 را که هرگز به صورت رسمی معرفی نشده، برای جگوار توسعه داده است.
البته فرمول E تا رسیدن به سطح بالای موتور اسپورت و تسخیر قلبهای طرفداران، راه زیادی را پیشرو دارد؛ مخصوصاً برای کسانی که صدای پسزمینه مسابقات سرعت را به نویز موتورهای الکتریکی ترجیح میدهند. با این حال، جگوار این رقابتها را جدی گرفته است و میتوان انتظار داشت که دیگر خودروسازان نیز به این سمت سرازیر شوند.