ورود
اینکه کمپانیهای بزرگ تیونر دست به کار ارائه نسخه مخصوص به خودشان از یک خودروی خودران شوند، بدیهی به نظر میرسید، ولی زمان آن دقیقاُ مشخص نبود. در همین حال، انتظار میرفت که این کار اندکی پس از ورود خودرانها به خیابانها انجام شود، ولی تیونر سوئیسی رینسپید تصمیم گرفته که با وجود عدمآمادگی صد در صد این تکنولوژی، آرامآرام به این زمینه وارد شود. بر این اساس، رینسپید کانسپت خودران خود را از بامو i8 برای نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی در ماه آینده آماده کرده است. این کانسپت که عنوانش رینسپید ایتوس (Ʃtos) است، دارای فرمانی است که در مواقع عدمنیاز، جمع و پنهان میشود و همینطور، یک «پهپاد» به همراه خود دارد
این تیونر سوئیسی به تأکید بر وقایع جاری در صنعت اتومبیل با شیوههای خاص مشهور است و این بار نیز موضوع «خودروهای با راننده خودکار» را از منظر راننده و سرنشینان مدّنظر قرار داده است. یک بامو i8 پایه و اساس این پروژه را تشکیل میدهد. در واقع، رینسپید قصد داشته «میزان دخالت لازم عناصر انسانی در یک ماشین» را به تصویر بکشد.
بنابراین جای تعجب نیست که یک «ظاهر تکنولوژیک» برای اتومبیل استفاده شده تا نیاز به یک «راننده» را به طور کامل رفع کند. از جمله نکات فنی برجسته کابین ایتوس، جمعشدن غربیلک فرمان محصول ZF TRW است. مطابق گفته رینسپید، «این قسمت در عرض چند ثانیه، در داخل داشبورد ناپدید میگردد» و فضای زیادی در جلوی راننده خالی میکند. بهعلاوه، موقعیت دو نمایشگر منحنی الترا-اچدی ۲۱/۵ اینچی، هر کدام به صورت مستقل قابلتنظیم هستند تا دسترسی بهتری به محتوای آنها ایجاد گردد.
تجربه کار با سیستم اطلاعات و سرگرمی با استفاده از تکنولوژی «خودروی مرتبط هارمن» متفاوت شده است. این سیستم همانند یک دستیار شخصی عمل میکند؛ قادر به تفکر است، وقایع را پیشبینی میکند و بدون اینکه باعث حواسپرتی سرنشین شود، اطلاعات را در اختیار وی قرار میدهد. هنگامی که انجام یک عمل برای سیستم ضروری باشد، از راههایی مانند تشخیص صوتی، حالت بدنی، صفحه لمسی یا حتی فشار یک دکمه میتوان آن را کنترل کرد.
۸ دستگاه دوربین اچدی خارجی برای پایش کامل محیط اطراف وسیله نقلیه مورد استفاده قرار میگیرند و یک نمای پانورامای ۱۸۰ درجهای فوقالعاده در جلو و عقب خودرو ایجاد میکنند. در تکمیل این سیستم، «آینههای مجازی خارجی» با میدان دید بدون نقطه کور درنظر گرفته شدهاند که قادر به تشخیص و ردیابی انسانها و حیوانات به صورت خودکار هستند.
با همه این موارد، نقطه برجسته این خودرو مطمئناً پهپاد DJI آن است که حتی برای آن یک سکوی فرود در عقب نیز پیشبینی شده است. در عین حال، تعداد ۱۲ هزار LED در این سکو با کنترلهای مستقل میتوانند آن را در یک چشم به هم زدن به یک تابلوی پیغام الکترونیکی یا چیزی که رینسپید از آن به عنوان «یک سالن رقص مجازی»! تعبیر میکند، تبدیل کنند.
در واقع، خودروساز پهپاد را به عنوان وسیله پرندهای توصیف میکند که میتواند در حال حرکت، «خود عکس» بگیرد و یا اینکه در هنگام برگشت به خانه، دستهگلی را از فروشنده دریافت کند.
در زمینه ظاهری، ایتوس همچنان چهره یک i8 را دارد؛ ولی در عین حال، با سبک طراحی خاص رینسپید همراه شده است. به عنوان مثال، این خودرو بر روی چرخهای ۲۰ اینچی بُربِت GTX آلومنیومی سوار شده و جالب است بدانید که این کمپانی «در دمای بالای ۲۰ هزار درجه سلسیوس و با سرعت مافوقصوت» از سرامیک و آلیاژهای فلزی در ساختار این کانسپت استفاده کرده است.