هیوندای ایونیک، نسخه کرهای پریوس هیبریدی و شاید بهترین رقیب آن محسوب میشود. این خودرو از اساس بهعنوان یک خودروی هیبریدی طراحی شده و درواقع با بسیاری از خودروهای هیبریدی که تغییر مدلهای بنزینی متداول کارخانه میباشند نظیر سوناتای هیبریدی متفاوت است.
این خودرو نخستین خودرو از سهگانه هیوندای ایونیک است که طی سال 2016 روانه بازار میشوند و دو مدل دیگر آن نیز پلاگین هیبریدی (با قابلیت شارژ باتریها از طریق شارژر) و نسخه تمام الکتریکی خواهند بود.
مدل هیبریدی ایونیک، غیر قابل شارژ است و در آن باتریهای لیتیوم-یون پلیمر تنها با انرژی خود پیشرانه شارژ شده و در مواقع لزوم این انرژی را به موتور الکتریکی با مغناطیس دائمی منتقل میکنند. این موتور الکتریکی، 43.5 اسب بخار قدرت و 169 نیوتن متر گشتاور تولید میکند که از همان لحظه نخست و دور صفر موتور قادر به ارسال تمام گشتاور به چرخها است.
بخش بنزینی پیشرانه را یک موتور 1.6 لیتری جدید GDI با چرخه اتکینسون از سری Kappa تشکیل میدهد که به گفته هیوندای، با راندمان حرارتی 40 درصدی، پربازدهترین موتور جهان میباشد و منحصراً برای همین خودرو توسعه یافته است. در این موتور سیستم خنککننده بلوک و سرسیلندر موتور تغییر یافته و تزریق مستقیم سوخت با فشار 2900psi از طریق انژکتور 6 سوراخ صورت میگیرد. قدرت خروجی این موتور 105 اسب بخار و گشتاور آن 146 نیوتن متر است. یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک با کلاچ دوگانه، وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد.
برای صرفهجویی در وزن این خودرو، هیوندای از فولاد با مقاومت بالا برای 53 درصد از اجزای خودرو نظیر سازه و شاسی و آلومینیوم برای قسمتهای غیر سازهای استفاده کرده است. به طور مثال درب کاپوت و صندوق عقب از جنس آلومینیوم میباشند.
باتریها نیز در زیر صندلیهای عقب جای گرفتهاند تا فضای اتاق را اشغال نکنند. اما در مورد نسخههای پلاگین و تمام الکتریکی که احتمالاً از باتریهای بزرگتر استفاده میکنند، هنوز جاگذاری مشخص نیست. هرچند هنوز از مهمترین ویژگی مورد انتظار یک خودروی هیبریدی یعنی مصرف سوخت، خبری رسمی منتشر نشده اما گواهی دریافتی از EPA نشان از مصرف 4.44 لیتری این خودرو دارد.
ایونیک هیبریدی قرار است در ماه مارس در نمایشگاه ژنو رونمایی شود.