سرانجام انتظارها به پایان رسید و نسخه 2017 گودزیلای ژاپنی چشمها را به خود خیره کرد. بیشک یکی از مهمترین رویدادهای نمایشگاه خودرو نیویورک معرفی نیسان GT-R 2017 است. بسیاری معتقدند مدل 2017 نیسان GT-R، بزرگترین بهروزرسانی این خودرو در تاریخ 10 سالهاش بوده است.
شاید از سال 2009 اینطور احساس میشد که نیسان به سرعت و بهطورکلی به توسعه خودروی خود برای حضور پررنگتر در مسابقات کمتر اهمیت میداد؛ ولی چیزی که الآن شاهدش هستیم کاملاً روی اسپرت و مسابقهای بودن خودرو تمرکز داشته است. باب مونسون، طراح و برنامهریز بخش آمریکای شمالی در نیسان، دراینباره میگوید:
ما سعی میکنیم به روشهای مختلف، تجربه واقعی یک خودروی مسابقهای را ارائه دهیم.
بیشتر تغییرات GT-R 2017 ظاهری بودهاند. پس از مدتها که نیسان همواره با تغییرات کوچکی GT-R را عرضه میکرد، این بار تصمیم گرفته تا ازنظر ظاهری دستی به سر و روی این گودزیلای پرسر و صدا بکشد. درواقع نیسان، GT-R را با آخرین تغییرات خط تولید خود هماهنگتر ساخته است. بامپرهای جلو و عقب کاملاً جدید، هود، جلوپنجره و رکابهای بازطراحی شده به همراه یک دیفیوزر با دریچه های هوا در عقب، محسوسترین تغییرات ظاهری GT-R 2017 هستند.
وقتی به داخل خودرو نگاهی بیندازیم، متوجه میشویم که تغییرات در این بخش بسیار بیشتر است؛ جایی که نیسان بهکلی طراحی داخل کابین خودرو را تغییر داده است. داشبورد، مانیتور و خروجیهای کولر کاملاً نونوار شدهاند. کیلومتر شمار در زیر چتری از چرم قرارگرفته است. یک صفحهنمایش 8 اینچی لمسی درست در وسط داشبورد قرارگرفته است که به کمک کنترلر کنار دنده نیز قابلکنترل است. تعداد دکمههای بهکاررفته در پایین و اطراف مانیتور نیز از 27 دکمه به 11 دکمه تقلیل یافته است. کارکرد سیستم اطلاعات و سرگرمی نیز نسبت به گذشته بهتر شده است.
فرمان خودرو نیز نسبت به گذشته تفاوتهایی داشته و همچنین پدالهای دستی تعویض دنده در پشت فرمان نیز دگرگونشدهاند. صندلیها راحتتر و سبکتر از قبل هستند. وزن بخش داخلی خودرو به لطف استفاده از رویه چرم در داشبورد، کمتر شده است.
نیسان GT-R 2017 رویههای متفاوتی برای سیستم صوتی خود ارائه میدهد. همچنین شیشه جلویی خودرو نیز در برابر صدا مقاوم بوده و باعث میشود داخل کابین فضای آرامتری داشته باشد. همچنین GT-R از سیستم هوشمند کنترل نویز نیز بهره میبرد.
اما وقتش رسیده تا کاپوت را بالا بزنیم و قلب گودزیلا را بررسی کنیم. موتور تویین توربو 3.8 لیتری V6 با کمک گرفتن از برخی تجهیزات GT-R Nismo، میتواند 565 اسب بخار و 633 نیوتون متر گشتاور تولید کند که نسبت به قبل با 20 اسب بخار افزایش و 5 نیوتون متر گشتاور بیشتر روبرو هستیم، که این افزایش قدرت به لطف استفاده از سیستم کنترل زمان مستقل برای هر سیلندر بهدستآمده است. با تغییرات ایجادشده، در دورهای متوسط و بالا قدرت و گشتاور بیشتری تولید میشود. به گفته کمپانی، اگزوزهای جدید غرش بهتری نسبت به قبل دارند. این موتور، به یک جعبهدنده شش سرعته دو کلاچه متصل شده است. برای رانندگی روزانه این جعبهدنده بسیار منعطف است ولی در مقابل برای مسابقات نیز شما با آن روی این جعبهدنده قدرتمند مواجه هستید. وزن خودرو تغییر چندانی نداشته و همچنان حدود 1770 کیلوگرم است. زمان صفر تا صد GT-R نیز کماکان مابین 2.7 تا 2.9 ثانیه است.
علاوه بر پیشرانه و ظاهر، شاسی GT-R 2017 نیز بهتر شده است. بالا بردن مقاومت شاسی همزمان با سبک کردن پیشرانه آن، مطلوب به نظر میرسد. به گفته کمپانی، رانندگی با GT-R جدید به لطف تغییرات انجامگرفته بسیار بهتر و فرمان پذیری آن سر پیچها نیز مطلوبتر گشته است.
نیسان GT-R 2017 از منو رنگ گستردهتری بهره میبرد. یک رنگ جدید برای بدنه و سه رنگ جدید برای بخش داخلی خودرو. البته به شرطی که مدل پرمیوم را سفارش دهید. با اتصال به سیستم نیسان کانکت میتوانید از سیستم رهیاب گوشی یا سایر دستگاههای الکترونیکی استفاده کنید. امکانات دیگر این سیستم، تنظیم زنگ هشدار از طریق گوشی و تشخیص مکان خودرو هنگام دزدیده شدن آن است.
نیسان GT-R 2017 قرار است از تابستان امسال روانه بازار شود. نسخه پایه آنکه GT-R پرمیوم نام دارد با قیمتی حدود 102 هزار دلار به فروش خواهد رسید. سه مدل دیگر با امکانات و احتمالاً عملکردی بهتر از مدل پایه نیز عرضه خواهند شد.