شما باید به قوانین محدودیت سرعت احترام بگذارید"، این را Domenico Schiattarella رئیس گروه رانندگان لمانز، ایندی و فرمول 1 به ما میگوید. امیدواریم که لحظات خوبی را با مزراتی لوانته در زمینهای مشهور بالوکو داشته باشیم. دومنیکو میگوید: "دنبالم بیایید!"
پسازاینکه از میان هزاران میدان گذر کردیم، خودم را در Autostrada del Sole at و با سرعت 177 کیلومتر بر ساعت پارک شده یافتم! میگویم "پارک شده" زیرا برخلاف سرعت سهرقمی که دارم، لوانته همانند صخره سفت احساس میشود. پای راستم را روی پدال گاز فشار دادم و بوووم! ناگهان دیدم که سرعتی بیش از 270 کیلومتر بر ساعت دارم. خب این از سرعت 257 کیلومتری ابلهانی همچون ما زیادتر است! شاید نادیده گرفتن محدودیت نوعی از احترام در ایتالیا است! بههرحال این عملکرد برای یک شاسیبلند سریع است و به نظر میرسد که لوانته عصارهی زیادی در درون خود انباشته است.
خب بله مزراتی یک شاسیبلند ساخته است. شوکه شدید؟ ناراحت شدید؟ ببینید، پورشه همان کار را با کاین کرد و خودرویی بود که دنیا فراموشش نمیکند. چرا مزراتی این کار را نکند؟ سال قبل مزراتی 32517 دستگاه خودرو را در سرتاسر جهان به فروش رساند. این خودروساز برای فروش 30 هزار دستگاهی لوانته در اولین سال تولید برنامهریزی میکند. مزراتی های باشکوهتری را در آینده میخواهید؟ کلید اصلی همین لوانته است.
صحبت از پورشه کاین شد، باید بگویم که لوانته 2.5 سانتیمتر باریکتر از کاین است. هرچند، فاصلهی بین محورهای لوانته بیش از 10 سانتیمتر طویلتر از پورشه و تقریباً 7.62 سانتیمتر طویلتر از BMW X5 است. این را هم باید گفت که لوانته بر اساس گیبلی ساختهشده نه بر پایهی جیپ گرند چروکی. این مسئله نهتنها در نسبت زیاد فاصله به محور دیده میشود بلکه در صندلیهای عقب جادار هم قابلمشاهده است. لوانته یک دو ردیفه ی واقعی با 5 سرنشین است. ممکن است که شما خواهان یک شاسیبلند سه ردیفه باشید، مزراتی به شما پیشنهاد میکند که "جای دیگری بروید." شگفتزده نشوید، هرچند برای دیدن نسخهی چهار سرنشینه مدل سوپر لوکسی در آینده به بازار خواهد آمد.
از لحاظ بصری، لوانته آخرین خودرو از لیست بلندبالای خودروهایی است که در دو بعد و همچنین سه بعد کار نمیکنند. درحالیکه این حقیقت تأثیرگذارنده است، اما با کاراکتر و شخصیت این شاسیبلند همخوانی کامل دارد. نحوهی قرارگیری بدن و آسایش سرنشینان بسیار خوب است اما بستگی به زاویهای دارد که شما به خودروهایی مثل پورشه، اینفینیتی و یا مزدا مینگرید. نمای ظاهری لوانته از نظر شخصی بسیار بهتر به نظر میرسد. زمانی که گیبلی به بازار آمد، دنیای خودرو به خاطر کشف اینکه نمای داخلی گیبلی با قطعات کرایسلر پرشده است شوکه شد. کابین گیبلی ناامیدکننده بود. لوانته تقریباً نصف راه را برای تصحیح آن خطا درست رفته است. من هنوز هم میتوانم مقادیر زیادی از جیپ (!) را در برخی کنترلر ها ببینم؛ اما گوش کنید، رولزرویس فانتوم و بامو سری 2 هم سیستم ناوبری یکسانی دارند و کسی هم به خاطر این مسئله گریه و زاری نمیکند. چرم، چوب و فلز بکار رفته یک قدم بزرگ در جهتی صحیح است. همچنین صندلی ابریشمی زگنا و آرایش درونی درها بهخوبی یکنواختی چرم را شکستهاند.
از دنیای زیر کاپوت هم بگوییم. زیر کاپوت پیشرانهی 3 لیتری 6 سیلندر توئین توربو جا خوش کرده که دو خروجی متفاوت دارد: 345 اسب بخار و 500 نیوتنمتر گشتاور و یا 424 اسب بخار با 580 نیوتنمتر گشتاور. من نسخهی قدرتمندتر و همچنین نسخهی دیزلی که به ایالاتمتحده راه نمییابد را راندم. قدرت پیشرانهی حجیمتر از طریق گیربکس 8 سرعته ی اتوماتیک ساخت ZF به هر چهارچرخ منتقل میشود. اکثر مواقع 100 درصد نیرو فقط به چرخهای عقب منتقل میشود. هر وقت شرایطی به وجود آید که نیاز به کشش زیاد باشد، 50 درصد گشتاور میتواند به چرخهای جلو انتقال یابد. در رانندگی عادی و بسته به اینکه کدامیک از 4 حالت رانندگی را انتخاب کرده باشید، 20 درصد نیرو به جلو انتقال مییابد درحالیکه در اکثر حالات چرخهای جلو تنها 10 درصد گشتاور را دریافت میکنند. مازراتی شتاب صفرتا صد را 5 و 5.8 ثانیه اعلام کرده و بله با اکثر گشتاوری که به چرخهای عقب منتقل میشود لوانته دریفت هم خواهد کرد.
لوانته از آلومینیوم در ساب فریم جلو (توضیح مترجم: ساب فریم چارچوبی حمایتکننده درجایی است که پیشرانه یا سیستم تعلیق به همدیگر و یا به شاسی ارتباط پیدا میکنند)، ضربهگیرها و درهای بدون چارچوب بهره برده است. مزراتی ادعا می کند که نتیجه این شده که لوانته 150 کیلوگرم سبکتر و 20 درصد مستحکمتر از گیبلی است. مزراتی نگفته که وزن خودرو چقدر است اما من حدس میزنم که حدود 1995 کیلوگرم باشد. همانند گیبلی، سواری لوانته سبکتر از آن چیزی که هست احساس میشود. لوانته تقسیم وزن 50/50 دارد، چیزی که برای یک شاسیبلند موتور جلو چیز آسانی نیست. این تقسیم وزن باعث میشود که خودرو حس اسپورت و بالانس شده داشته باشد. صحبت از عملکرد اسپورت شد، سیستم تعلیق از بازوهای A دوبل در جلو و 5 اتصالی در عقب بهره میبرد. حدستان چیست؟ لوانته سواری عالیای دارد. بسیار اسپورت تر از آن چیزی که من حدسش را میزنم.
مزراتی تجسم کرده که کمتر از 1 درصد خریداران لوانته این خودرو را به آفرود خواهند برد. بااینوجود آنها لوانته را کاملاً توانا ساختهاند. چرا؟ چون خریداران میخواهند که تواناییهای این خودرو را در کثیفی هم ببینند. دلاوری و شجاعت لوانته توسط فنربندیهای هوایی و دیفرانسیل تورسن با قابلیت قفل شدن الکترونیکی قابل دسترس است. این فنربندیها همچنین کلید خوبی خودرو درروی جاده هستند. با مجموع 8.3 سانتیمتر قابلیت تنظیم ارتفاع، دو حالت آفرود 4 سانتیمتر ارتفاع بلندتری را در مقایسه با حالت نرمال فراهم خواهد کرد و در حالت اسپورت و یا سرعت زیاد، 3.5 سانتیمتر از ارتفاع خودرو میکاهد. در حوالی پیست آفرود Balocco لوانته بهطور شگفتآوری توانا و ثابتقدم است. در تست آزمایش هندلینگ، لحظاتی وجود داشت که من فراموش میکردم که پشت فرمان یک شاسیبلند نشستهام. بازهم اسپورت احساس میشود.
سردرگم هستید؟ متحیر شدهاید؟ گیج میزنید؟ باید هم اینطور باشید، هیچکسی فکر نمیکرد که شاسیبلند مزراتی اینقدر خوب باشد. توجه کنید، لوانته عالی است.
پیشرانه در جلو، تمام چرخ متحرک،5 سرنشین، شاسیبلند
پیشرانه: 3 لیتری/6 سیلندر/345 اسب بخار قدرت/500 نیوتنمتر گشتاور/توئین توربو 24 سوپاپ
3 لیتری/6 سیلندر/424 اسب بخار قدرت/580 نیوتنمتر گشتاور/توئین توربو 24 سوپاپ
گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک
طول/عرض/ارتفاع (سانتیمتر): 500.38/196.85/167.89
شتاب صفرتا 96 کیلومتر: 5.8 – 5 (کارخانهای تخمینی)
مصرف سوخت: اندازهگیری نشده
زمان فروش در ایالاتمتحده: اکتبر
قیمت پایه: 73250 دلار (تخمینی)