سوبارو ظرف چند سال اخیر یک دوره احیای آرام و مداوم را تجربه کرده است. میتوان گفت که این شرکت با آرامشی خاص بدون هیچ فرود و نزولی، در حال پیشروی میباشد. هسته و DNA محصولات سوبارو در این میان تقویت شده که همانا موتورهای تخت یال باکسر و انتقال نیروی متقارن به هر چهار چرخ میباشد. این عوامل منجر به ارائه دینامیکی لذت بخش و مثال زدنی در خودروهای این شرکت شده است. اکنون نیز خودروهای سوبارو، شهیر به چابکی، سواری راحت و ایمنی بالا هستند.
با نقبی به گذشته نزدیک میتوان راهکارهای حرکت رو به رشد سوبارو را در محصولات کانسپت این شرکت یافت. در اینجا میخواهیم با کانسپتی آشنا شویم که بسیار جلوتر از زمان خود بوده و هنوز نیز میتواند جذابیتهای خارق العاده ای داشته باشد. هرچند هنوز در آوردگاه خود سوبارو نیز خودرویی نزدیک به آن متولد نشده است.
طراحی خارجی هیبرید تورر کانسپت که سال 2010 معرفی شده بود، یک ویژگی مهم را نشان میداد. بالاهای فالکون یا گالوینگ بسیار عریض آن که هر دو ردیف سرنشینان جلو و عقب را پوشش میداد. هرچند که این موضوع از نظر تکنیکی و عملی میتوانست مورد انتقاد واقع شود اما بعدها گونهای متعادلتر از آن را در تسلا مدل X دیدیم که به حقیقت پیوست و البته دران تنها دربهای ردیف دوم از این ویژگی برخوردار شدند.
قسمتهای عمدهای از طراحی ظاهری این خودرو شامل جلوپنجره و چراغها کم کم در محصولات سوبارو ردی از خود بر جای گذاشتند. این ترکیب طراحی با نمایش جسارت، خشونت و در عین حال برانگیختن احساس اعتماد به نفس و اطمینان خاطر جوهره محصولات جدید این شرکت را شکل میدهد.
فضای داخل کابین کاملاً مینی مالیستی و مدرن بوده و بعدها مورد توجه بسیاری از سازندگان دیگر نیز قرار گرفت. حتی با وجود سیستم انتقال نیرو به هر چهار چرخ، کف کابین از سطحی صاف برخوردار است که فضایی وسیع و کافی برای پاهای سرنشینان فراهم میسازد. درون شیشه جلو نیز محافظی خاص جاگذاری شده تا از خستگی چشمان راننده جلوگیری کند. پوششهای چرمی نیز با قابلیت تنفس و تهویه برتر، راحتی بیشتری به همراه میآورند.
در بخش پیشرانه همچنان میتوان حضور مؤثر یک موتور باکسر 4 سیلندر 2.0 لیتری را دید. این موتور توربو که به صورت افقی قرار گرفته همراه با تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت برای بهبود بهره وری موتور و کاهش گازهای گلخانهای، پاسخ عملی بهتر به فشار گاز و ارائه گشتاور خطی را به همراه دارد. برای افزایش بهره وری، از دو موتور الکتریکی برای هر کدام از دو محور جلو و عقب نیز استفاده شده که در زمان استارت یا سرعتهای پایین و یا زمان شتاب گیری به کمک راننده میآیند. باتریهای لیتیوم یون نیز که توسط موتور خودرو و یا سیستم احیای انرژی جنبشی ترمزها شارژ میشوند نقش پشتیبانی از موتورهای الکتریکی را بر عهده دارند.
سوبارو همچنین برای نخستین بار از سیستم EyeSight پلاس خود در این خودرو استفاده نمود. سیستمی که با دوربینهای دوگانه در جلو و پشت آینه جلوی خودرو، با پردازش تصاویر قادر به تشخیص عابران و وسایل نقلیه دیگر است و جای رادار را گرفته و ایمنی بالایی به همراه میآورد.
به نظر میرسد سوبارو با ارائه خودروهای کانسپتی مانند هیبرید تورر به دنبال نشان دادن نقشه راه آینده طوفانی خود به ماست. آیا آینده سوبارو زیبا نیست؟