ورود
طرفداران خودروهای ژاپنی اسپرت بیصبرانه منتظر شروع نمایشگاه خودروی 2017 توکیو میباشند. زیرا لااقل دو خودروی جذاب یعنی تویوتا سوپرای نسل جدید و نیسان Z نسل جدید را در این نمایشگاه خواهند دید.
بعد از شروع انقلابی آکورا یا نسل تازه NSX اکنون نگاهها به نیسان و تویوتا دوخته شده است. از سویی مزدا نیز برای معرفی یک جانشین برای مدلهای افسانهای RX با موتور چرخشی یا وانکل، دچار تردید است و بعید است به زودی یک خودروی اسپرت در این سطح از مزدا ببینیم. اما تویوتا از مدتها قبل و با مشارکت BMW پروژه نسل جدید سوپرا را کلید زده است. خودرویی که با BMW Z5 در پلتفرم و قوای فنی اشتراکات زیادی خواهد داشت.
تاکنون تصویری از مدل نهایی سوپرا منتشر نشده اما گفتهها و شنیدهها حکایت از مشابهت آن با مدل کانسپت FT-1 دارد. با این حال نباید منتظر المانهای افراطی طراحی در آن باشیم. برای پیشرانه هم گزینههایی چون موتور 4 سیلندر خطی توربو و یا شش سیلندر V شکل و یک گزینه هیبریدی محتملاند. شاید تویوتا میخواهد برخلاف هوندا، علاوه بر یک مدل هیبریدی سطح بالا، نسخههای ارزانتری با پیشرانههای عادی را نیز به بازار وارد کند. اما این موضوع رقابت سختی را برای آن در برابر رقبایی چون پورشه رقم خواهد زد.
علاوه بر سوپرا، دو خودروی پرفورمنس دیگر از تویوتا نیز در توکیو به نمایش درمیآیند. یکی مدل ارتقا یافته و نهایی F-SR کانسپت که در سال 2015 رونمایی شده بود و دیگری یک نسخه اسپرت داغ بر اساس هاچبک تویوتا کرولا.
در سوی دیگر نیسان نیز بیکار ننشسته و میخواهد نسل تازه سری Z را رونمایی کند. نسل فعلی نیسان Z که نسل ششم آن میباشد، عمری طولانی یافته و سابقه آن به سال 2009 باز میگردد. در نسل جدید از پلتفرم کوتاه شده اینفینیتی Q60 استفاده خواهد شد. البته پیش از این انتظار میرفت تا نیسان از خودروهای مفهومی IDX با طراحی عجیب و نسبتاً کلاسیک برای این مدل الگو بگیرد اما خوشبختانه چنین اتفاقی نخواهد افتاد. سری Z با هزینه در دسترس تری نسبت به سوپر اسپرت نیسان GT-R در دسترس خریداران جوانتر خواهد بود. گزینههای پیشرانه این مدل هم شامل موتور V6 با تنفس طبیعی یا توربوشارژر و یک نسخه هیبریدی خواهند بود که باعث میشوند تا طیف مخاطبان این خودرو گسترش یابد.
منبع:
motorauthority.com