سوزوکی سوئیفت از آن جهت میتواند خودروی مورد توجه ما واقع شود که پیش از این صحبتهایی در مورد مونتاژ آن توسط ایران خودرو شنیده شده بود و هرچند مدتی است دیگر خبری جدید از این موضوع به بیرون درز پیدا نکرده است اما خود سوزوکی با کوچ به نسل جدید سوئیفت، این هاچبک خود را نونوار نموده است.
سوزوکی سوئیفت با اینکه نامی چندان معروف و مطرح نیست اما از سال 2004 و نسل نخست تاکنون توانسته به فروش خیره کننده 5.3 میلیون دستگاه برسد. همچنان انتظار میرود بازار ژاپن و اروپا، عمدهترین بازارها برای این محصول باشد.
یکی از پیشرانههای نسل جدید از نوع چهار سیلندر 1.0 لیتری توربوشارژر خواهد بود که به یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته متصل میگردد. با اینکه هنوز به صورت رسمی اطلاعات قوای تولیدی آن منتشر نشده اما از یک بروشور لو رفته میتوان عدد 112 اسب بخار را برای این موتور مشاهده نمود. یک موتور 1.4 لیتری هم جایگزین موتور 1.6 لیتری قبلی خواهد شد که میتواند 140 اسب بخار نیرو و 220 نیوتن متر گشتاور تولید کند و میزان آلایندگی و مصرف سوخت آن نیز نسبت به گذشته کاهش یافته است.
خریداران ژاپنی تریمهای مختلفی با سطح تجهیزات مختلف را دریافت خواهند کرد. از جمله مدلهایی با گیربکس 5 سرعته دستی یا گیربکس CVT و همچنین نسخههایی با انتقال نیرو به هر چهار چرخ و یا امکان انتخاب یک موتور 1.2 لیتری.
سوئیفت جدید در بخش ایمنی مورد توجه بیشتری قرار گرفته و پکیج ایمنی آن با برای نخستین بار شامل سیستم کمکی ترمز با سنسور دوگانه، دوربین با سنسور لیزری، چراغهای نوربالای خودکار، کروز کنترل تطبیقی همراه با ترمز خودکار برای پیشگیری از برخورد میگردد.
طراحی سوئیفت جدید همچنان وامدار سبک ژاپنی است و بیشتر در آن به کاربرد توجه شده تا زیبایی بصری و بدین جهت سقف بلند، بدنه منحنی و خطوط نرم در آن دیده میشوند. البته سوزوکی برای افزودن چاشنی اسپرتی بیشتر به خودرو، از یک جلوپنجره بزرگ استفاده نموده و ستونهای جلو را نیز مشکی کرده است تا سقف حالتی شناور پیدا کند و همچنین دستگیره دربهای عقب نیز به صورت مخفی درون ستون C قرار گرفته که فرم خودرو را از پهلو به شدت بهبود بخشیده و مشابه خودروهای کوپه کرده است. هنوز اطلاعات بیشتری از این خودرو در دسترس نیست و باید تا نمایشگاه فرانکفورت و پردهبرداری رسمی آن در ماه سپتامبر صبر نمود.
منبع:motor1