بازار خودرو همچون سایر بازارهای مالی در رکورد شدید به سر می برد،اما در این شرایط هم خودروسازان در تلاش و تکاپو برای ارائه محصولات تازه و دست یابی به موفقیت های احتمالی هستند که در صورت مشخص شدن شرایط اقتصادی کشور ممکن است حاصل می شود.در رده قیمتی کمتر از 30 میلیون تومان، تازه ترین خودروهای بازار مدل جدید MVM 110 و تیبا فیس لیفت شده یا ساینا خواهد بود که پیش از این به معرفی آن پرداخته بودیم، اما MVM 110 جدید نیز در واقع خودرو تازه ای نیست و تنها نمونه فیس لیفت شده و تغییر شکل داده شده از ام وی ام 110 معمولی است که سال ها در کشورمان مونتاژ می شود.
بنابراین در رده قیمتی کمتر از 30 میلیون تومان همچنان کف قیمتی از آن پراید سایپا خواهد بود اما از آنجا که احتمال افزایش قیمت ام وی ام 110 جدید وجود دارد، می توان شاهد افزایش قیمتی این خودرو چینی جمع و جور و نه چندان ایمن نسبت به پراید و رویارویی مستقیم آن با تیبا ، تیبا هاچ و حتی ساینا بود، از سوی دیگر ایران خودرو ظاهرا برنامه ای برای از رده خارج کردن مدل های پایه خانواده پژو 405 ندارد و در محدوده قیمتی نزدیک 30 میلیون تومان، هنوز هم مشتریان می توانند نسبت به خریداری این محصولات قدیمی اما شناخته شده اقدام کنند، با این حساب،می توان عنوان کرد که شرایط فروش برای ام وی ام 110 جدید به خصوص با توجه به ظاهرا نسبتا عجیب و نه چندان عامه پسند آن سخت خواهد بود.
رده قیمتی بین 30 تا 50 میلیون تومان که هم اکنون جزو پر فروش ترین قیمت ها برای خرید خودروهای خانوادگی با قابلیت استفاده جاده ای و مسافرتی توصیف می شود،به محل جدال مدل لوکس ساینا (با اپشن های بیشتر نسبت به مدل پایه)، خانواده پژو 206 ، سمند، پارس و البته L90 تبدیل خواهد شد.خودروهای جدید در این رده قیمتی را باید رنو ساندرو (مدل هاچ بک L90) ، رنو ساندرو کراس اوور (احتمالا با نامی جدید)، برلیانس های H230 و H330 و احتمالا مدل دنده دستی لیفان X50 دانست.تمام این ها در حالیست که شاهد عرضه مدل فیس لیفت L90 با قیمت بالاتر نیز خواهیم بود که احتمالا مدل های دستی بازهم کمتر از 50 میلیون تومان قیمت خواهند خورد.ایران خودرو که این روزها دنا را با قیمت 42 میلیون تومان عرضه می کند، در صدد عرضه مدل توربو سورن است که طبیعتا قیمت بالاتری نسبت به سورن معمولی خواهد داشت و می تواند به لحاظ قابلیت های دینامیکی و عملکرد به لطف بهره مندی از پیشرانه 150 اسب بخاری توربو بسیار مورد توجه مصرف کنندگان واقع شود.خودرو دیگر آبی پوشان ایران خودرو در این رده، نمونه ارتقاء یافته دنا (با نام احتمالی دنا ELX) است که احتمالا با تجهیزات رفاهی بسیار بیشتر و موتور EF7 توربو (مشترک با سورن توربو) معرفی می شود و احتمالا در رده قیمت 50 میلیون تومان و حتی بیشتر قیمت گذاری می شود.
با این حساب می توان عنوان کرد که انتخاب مشتریان در رده قیمتی 30 تا 50 میلیون تومان به شکل محسوسی افزایش خواهد یافت و بازار متنوع تابستانی انتظار خریداران قشر متوسط و مخاطبین این رده از خودروها را می کشد، اما چینی بودن اکثر خودروهای جدید، پیچیدگی های فنی نمونه های توربو و برخی مسائل حاشیه ای در زمینه تحویل به موقع و خدمات دهی صحیح می توانند به ارکان تعیین کننده ای برای موفقیت یا عدم موفقیت خودروها در این رده بدل شوند.در واقع با توجه به شرایط فعلی بازار می توان انتظار موفقیت تقریبا قطعی برلیانس H330، لیفان X50، رنو داستر و مدل کراس اوور همین خودرو را داشت.طبیعتا مدل های توربو ایران خودرو نیز در صورت ارائه کیفیت بالا،قیمت رقابتی و عرضه مناسب می توانند نسبت به خودروهای چینی رقیب نظیر ام وی ام 550 و لیفان 620 موفق تر ظاهر شوند،اما واقعیت این است که نسبت به دوام و خدمات دهی به چنین خودروهایی در بلند مدت نگرانی هایی وجود دارد که بیش از هر چیز از عدم اطمینان مصرف کنندگان از سری پیشرانه های معمولی (اتمسفریک EF7) ناشی می شود.
در رده قیمتی بالای 50 میلیون تومان، جک جی 5 اتوماتیک همچنان جذاب ترین خودرو بازار است اما لقب بی دردسر ترین بی هیچ شک و شبه ای به ال 90 اتوماتیک می رسد،ام وی ام 550 اتوماتیک در این بخش از بازار از کمبود تبلیغات رنج می برد و در چنین فضایی لیفان X50 اتوماتیک به سبب طراحی ظاهری خاص و شباهتی که به خودروهای شاسی بلند دارد می تواند مورد توجه فراوان واقع شود.البته دیار خودرو نیز در همین بازه قیمتی خودروهایی چون بایک سابرینا و هاوال M4 را ارائه می دهد اما روشن نبودن شرایط فعالیت و عرضه این خودروها در بازار انتخاب آن ها را برای مشتریان سخت کرده است.لیفان X60 به عنوان یکی از ارزان ترین SUV های موجود در بازار همچنان مورد توجه مشتریان در این رده قیمتی است و می تواند به سبب اختلاف قیمتی با رقبای گیربکس اتوماتیک خود که همگی بیش از 70 و 80 میلیون تومان قیمت دارند،به خوبی رقابت کند.
با گذر از مرز قیمتی بیش از 75 میلیون تومان، شاهد انبوهی از خودروهای چینی هستیم که تقریبا تا حدود 100 میلیون تومان رقیبی را مقابل خود نمی بینند.برای تابستان و پائیز امسال در این کلاس قیمتی باید انتظار لیفان 720 و لیفان 820 را کشید که در واقع سدان های متوسط و لوکس لیفان به حساب می آیند، 720 از نظر مشخصات فنی با مدل 620 مشابهت دارد و به همین دلیل در مقابل خودروهایی چون بسترن بی 50 از بهمن خودرو با چالش فنی روبرو خواهد شد اما می تواند با آریو و چانگان ایدو رقابت جالبی داشته باشد که البته به قیمت گذاری کرمان موتور برای این محصول بستگی کامل دارد، اما در خصوص لیفان 820 با موتور 2.4 لیتری و 160 اسب بخاری، ابعاد بزرگ و طراحی ظاهری جذاب،قیمت های کمتر از 90 میلیون تومان می توان چاره ساز و جالب توجه باشد و حتی بازار برخی خودروهای ارزان تر اما ضعیف تر را نیز تحت شعاع قرار دهد.
قیمت گذاری ایران خودرو برای محصولات جدید پژو نظیر 301 و 2008 چندان مشخص نیست اما احتمالا پس از دست یابی به توافق هسته ای می توان شاهد عرضه 301 برای رقابت با ال 90 فیس لیفت شده (در رده قیمتی حدود 50 میلیون تومان) و 2008 در رده قیمتی نزدیک به 100 میلیون تومان بود.چرا که 301 در واقع یک محصول بازار مشترک (بین فرانسه و چین) برای تولید یک سدان ارزان قیمت محسوب می شود و پژو 2008 هم در بازار جهانی تقریبا هم قیمت با رنو کپچر (100 الی 120 میلیون تومانی) عرضه می شود.محصولات دیگر ایران خودرو برای امسال می تواند پژو 208 و رنو کلیو باشد که هر دو در یک کلاس قیمتی و رقابتی قرار دارند و در میان هاچ بک های داغ و پر فروش فرانسوی و اروپایی دسته بندی می شوند، اما تا زمان عرضه، پیش بینی قیمت دقیق این دو محصول با توجه به عدم روشن بودن مشخصات فنی بسیار سخت به نظر می رسد.