جیایسی امپو (GAC EMPOW)، که در بازار چین با نام ترامپچی امپو نیز شناخته میشود، یک سدان اسپرت در سگمنت C از کمپانی خودروسازی GAC چین است. این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ معرفی شد و با طراحی جذاب و ویژگیهای فنی قابلتوجه، توانست در بازارهای جهانی جایگاه ویژهای پیدا کند.
پیشتر نسخه بنزینی این خودرو توسط شرکت راسا موتور وارد ایران شد و با استقبال خوبی مواجه شد. حالا نسخه هیبریدی امپو نیز به بازار کشور راه پیدا کرده و توسط دو شرکت راسا موتور و آرتابان موتور عرضه میشود.
راسا موتور یکی از شرکتهایی است که پس از آزادسازی واردات خودرو در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ فعالیت خود را آغاز کرد و با اخذ نمایندگی برندهای سوزوکی ژاپن و GAC چین، مسئولیت واردات محصولات این دو برند به ایران را بر عهده دارد.
در عرضه اخیر سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی، راسا موتور نسخه فولآپشن جی ای سی امپو هیبرید را برای اولین بار ارائه کرده، درحالیکه آرتابان موتور قصد دارد نسخه کمآپشن این خودرو را به بازار عرضه کند. این تفاوت در سطح تجهیزات، میتواند به مشتریان امکان انتخاب بین نسخهای اقتصادیتر یا مدل مجهزتر را بدهد.
طراحی ظاهری جی ای سی امپو هیبرید
گک امپو هیبرید از نظر طراحی تفاوتی با نسخه بنزینی خود ندارد و همچنان ظاهر تهاجمی و اسپرت خود را حفظ کرده است. این سدان چینی با الهام از خودروهای اسپرت، ترکیبی از خطوط شکسته، زوایای تیز و جزئیات مدرن را در طراحی خود به نمایش گذاشته که از همان نگاه اول حس پویایی و سرعت را القا میکند.
در بخش جلویی جلو پنجره بزرگ با طراحی شبکهای خطی دیده میشود که در کنار چهار ورودی هوای بزرگ، ظاهری خشن و جذاب به خودرو داده است. رنگ متفاوت این المانها نسبت به بدنه، تضاد بصری زیبایی ایجاد کرده و حس اسپرت بودن را تقویت میکند. چراغهای LED با طراحی خاص یکی دیگر از نکات برجسته این نما محسوب میشوند. خطوط تیز و حجیم روی کاپوت نیز به قدرت بصری خودرو افزوده و آن را تهاجمیتر نشان میدهد.
در نمای جانبی، طراحی فستبک سقف در کنار خطوط تیز روی دربها، حالتی آیرودینامیک و پویا ایجاد کرده است. رینگهای آلیاژی ۱۸ اینچی در نسخه فولآپشن (۱۷ اینچی در نسخه وارداتی آرتابان موتور) به همراه قاب آینههای جانبی مشکیرنگ، نمای جانبی را جذابتر کردهاند. این ترکیب، علاوه بر ایجاد هویتی اسپرت، بر شخصیت مدرن و دینامیک اسپرت خودرو نیز تأکید دارد.
در بخش عقب، چراغهای LED دو تکه با طراحی نئونی و گرافیک داخلی جذاب، هارمونی زیبایی را با سپر حجیم و خطوط تیز آن ایجاد کردهاند. یکی از ویژگیهای خاص این بخش، دیفیوزر بزرگ در قسمت پایینی سپر است که در کنار چهار خروجی اگزوز واقعی، جلوهای اسپرت و تهاجمی به خودرو بخشیده است. طراحی کلی این بخش به گونهای است که حس پایداری و استحکام را به بیننده منتقل کرده و در شب، با نورپردازی خاص چراغها، جلوهای مدرن و متمایز ایجاد میکند.
گک امپو هیبرید، همانطور که از یک سدان اسپرت مدرن انتظار میرود، ترکیبی از ظاهری جسورانه، خطوط تیز و جزئیات اسپرت را در خود جای داده است. این طراحی نهتنها آن را از دیگر سدانهای چینی متمایز میکند، بلکه در بین خودروهای وارداتی این کلاس، یک گزینه جذاب برای مشتریان جوان و علاقهمندان به خودروهای اسپرت محسوب میشود.
طراحی داخلی و کابین گک امپو هیبرید
کابین گک امپو هیبرید، همانند طراحی بیرونی آن، با الهام از خودروهای اسپرت شکل گرفته اما در عین حال، فضایی مدرن و کاربرپسند را ارائه میدهد. در این بخش، ترکیب مواد با کیفیت، نمایشگرهای دیجیتالی، و طراحی ارگونومیک، حس لوکس بودن را در کنار راحتی و کاربرد پذیری حفظ کرده است.
داشبورد گک امپو هیبرید با سبک طراحی چند لایه و خطوط افقی، حس گستردگی فضای داخلی را تقویت کرده است. در مرکز داشبورد، یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی قرار دارد که به صورت یکپارچه با صفحه نمایش دیجیتال پشت فرمان ترکیب شده است. این چیدمان باعث میشود که اطلاعات مهم خودرو در محدوده دید راننده قرار گیرد و حواسپرتی حین رانندگی کاهش یابد. طراحی دریچههای تهویه نیز با سبک مینیمالیستی و امتداد در عرض داشبورد، حالتی مدرن و شیک به فضای داخلی بخشیده است.
در طراحی داخلی گک امپو هیبرید، از ترکیبی از پلاستیک نرم، تزئینات فلزی و چرم مصنوعی استفاده شده که حس پریمیوم بودن را در کنار دوام و کارایی ارائه میدهد. روکش صندلیها از چرم مصنوعی با دوخت برجسته بوده که علاوه بر زیبایی، راحتی مناسبی را برای سرنشینان فراهم میکند. برخی مدلهای هیبریدی ممکن است با تریم داخلی آبی عرضه شوند که نشاندهنده تفاوت این نسخه با مدلهای بنزینی است.
با فاصله محوری ۲۷۳۶ میلیمتری، گک امپو هیبرید فضای داخلی جا داری را ارائه میدهد که برای یک سدان کامپکت در این کلاس، نقطه قوت محسوب میشود. صندلیهای جلو بهگونهای طراحی شدهاند که در رانندگیهای طولانی، راحتی و پشتیبانی کافی را فراهم کنند. در ردیف عقب نیز فضای پا برای سرنشینان مناسب است، اما به دلیل شیب سقف، ممکن است افراد بلندقد در بخش سر محدودیتهایی را احساس کنند.
صندوق عقب گک امپو هیبرید حجمی معادل ۵۱۶ لیتر دارد که برای یک سدان کامپکت، فضای مناسبی محسوب میشود. این حجم برای استفاده روزمره، سفرهای خانوادگی و جابجایی بارهای حجیم، کاربردی خواهد بود.
مشخصات فنی GAC امپو هیبرید
گک امپو هیبرید با بهرهگیری از یک سیستم هیبریدی جدید، ترکیبی از راندمان بالا، مصرف سوخت کم و عملکرد اسپرت را ارائه میدهد. برخلاف نسخه بنزینی که از موتور توربوشارژ بهره میبرد، مدل هیبریدی به یک پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی مجهز شده که در کنار موتور برقی، تجربهای متفاوت را برای راننده فراهم میکند.
گک امپو هیبرید از یک پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی بهره میبرد که توانایی تولید ۱۳۸ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد. علاوه بر این، یک موتور برقی نیز در کنار پیشرانه بنزینی قرار گرفته که خروجی آن ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتنمتر گشتاور است. ترکیب این دو موتور باعث شده است که مجموع توان تولیدی خودرو به ۲۳۸ اسب بخار برسد و نیروی حاصل از طریق یک گیربکس اتوماتیک DHT به چرخهای جلو منتقل شود. در نتیجه، شتاب صفر تا صد این سدان هیبریدی به ۷.۳ ثانیه میرسد که برای خودرویی در این سگمنت عملکردی کاملاً قابلتوجه محسوب میشود.
یکی از نکات برجسته در مورد گک امپو هیبرید، مصرف سوخت بهینه آن است. این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها ۴.۷۶ لیتر سوخت مصرف میکند که نشاندهنده عملکرد اقتصادی و سازگار با محیط زیست سیستم هیبریدی آن است.
برای تضمین کیفیت سواری و پایداری بهتر، در محور جلو از سیستم تعلیق مکفرسون و در محور عقب از سیستم مولتیلینک استفاده شده است. این ترکیب باعث شده که امپو هیبرید در کنار ارائه یک سواری نرم و راحت، هندلینگ قابل قبولی نیز داشته باشد. همچنین، این خودرو به لطف وارداتی بودن برخلاف بسیاری از محصولات مونتاژی بازار که با لاستیکهای داخلی عرضه میشوند، از لاستیکهای برند میشلن بهره میبرد. استفاده از این تایرها در کنار رینگهای ۱۸ اینچی، علاوه بر بهبود کیفیت سواری، چسبندگی بیشتری را در پیچها فراهم کرده و عملکرد ترمزگیری را نیز ارتقا داده است. البته، رینگهای بزرگتر در کنار سیستم تعلیق اسپرت باعث شده که سواری خودرو کمی خشکتر احساس شود، اما این ویژگی برای علاقهمندان به رانندگی اسپرت میتواند یک مزیت باشد.
امکانات ایمنی و رفاهی گک امپو هیبرید
در بخش امکانات رفاهی و ایمنی، نسخههای مختلف گک امپو هیبرید که توسط شرکتهای آرتابان موتور و راسا موتور عرضه میشوند، تفاوتهایی با یکدیگر دارند. نسخهای که آرتابان وارد کرده، از سطح امکانات کمتری برخوردار است و برخی از آپشنهای مهم مانند رادارهای کمکی رانندگی، ایربگهای پردهای، دوربین ۳۶۰ درجه و سنسور پارک جلو در آن حذف شدهاند. در مقابل، گک امپو هیبریدی که توسط راسا موتور عرضه خواهد شد، به تجهیزات و امکانات بیشتری مجهز است که تجربهای راحتتر و ایمنتر را برای راننده و سرنشینان فراهم میکند.
از جمله امکانات رفاهی و ایمنی نسخه مجهزتر این خودرو میتوان به نمایشگر دیجیتالی پشت فرمان، ۶ ایربگ، ترمز پارک برقی و اتوهلد، نور بالای اتوماتیک، رادار تشخیص تابلوهای ترافیکی، کروز کنترل تطبیقی، رادار بین خطوط، ترمز اضطراری خودکار، هشدار تصادف از جلو، سیستم کمکی رانندگی در ترافیک (TJA)، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم پایش فشار باد تایر (TPMS)، نورپردازی داخلی، گرمکن صندلیهای جلو، استارت از راه دور، تنظیم برقی صندلیهای جلو همراه با حافظه برای راننده و آینهها، سانروف، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم تهویه مطبوع دوکاناله و بسیاری امکانات دیگر اشاره کرد.
در جدول زیر، تفاوتهای دقیق بین نسخههای عرضهشده توسط آرتابان موتور و راسا موتور بر اساس کاتالوگ دو شرکت مشخص شده است:
امکانات |
گک امپو هیبرید (آرتابان موتور) |
گک امپو هیبرید (راسا موتور) |
تعداد ایربگ
تعداد بلندگو های سیستم صوتی |
۴ عدد
8 بلندگو |
۶ عدد
6 بلندگو |
ایربگ پردهای |
ندارد |
دارد |
نمایشگر دیجیتال پشت فرمان |
دارد |
دارد |
ترمز پارک برقی و اتوهلد |
دارد |
دارد |
نور بالا اتوماتیک |
ندارد |
دارد |
رادار تابلو خوان |
ندارد |
دارد |
کروز کنترل تطبیقی |
ندارد |
دارد |
رادار بین خطوط |
ندارد |
دارد |
هشدار تصادف از جلو |
ندارد |
دارد |
ترمز اضطراری خودکار |
ندارد |
دارد |
رادار کمکی راننده در ترافیک (TJA) |
ندارد |
دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه |
ندارد |
دارد |
سیستم پایش فشار باد تایر (TPMS) |
دارد |
دارد |
نورپردازی داخلی |
ندارد |
دارد |
گرمکن صندلیهای جلو |
ندارد |
دارد |
استارت از راه دور |
ندارد |
دارد |
سنسور نور |
ندارد |
دارد |
تنظیم برقی صندلیهای جلو |
ندارد |
دارد |
حافظه صندلی راننده و آینهها |
ندارد |
دارد |
سانروف |
دارد |
دارد |
سنسور پارک جلو |
ندارد |
دارد |
سنسور پارک عقب |
دارد |
دارد |
سیستم تهویه مطبوع دوکاناله
صندلی راننده 6 جهته برقی
رادار شروع حرکت در سربالایی
|
ندارد
دارد
دارد |
دارد
دارد
دارد |
گک امپو هیبرید در بازار و رقبا
گک امپو هیبرید در بازار ایران با چند خودروی هیبریدی مطرح رقابت میکند که مهمترین آنها شاین مکس هیبرید، تویوتا کرولا هیبرید و نیسان سیلفی هستند. در بین این رقبا، شاین مکس هیبرید از نظر قیمتی در سطح گک امپو هیبرید قرار دارد، در حالی که کرولا هیبرید و نیسان سیلفی تنها از نظر مشخصات فنی و امکانات مشابه این خودرو هستند اما در کلاس قیمتی بالاتری قرار میگیرند.
در زمان نگارش این مطلب، قیمت نهایی گک امپو هیبرید هنوز اعلام نشده است و تنها مبلغ ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به عنوان قیمت علیالحساب در زمان ثبتنام در نظر گرفته شده است. این در حالی است که نسخه بنزینی گک امپو در بازار ایران با قیمتی حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان معامله میشود. با این حال، به دلیل پایینتر بودن تعرفه واردات خودروهای هیبریدی نسبت به مدلهای بنزینی، انتظار میرود که قیمت نهایی گک امپو هیبرید کمتر از نسخه بنزینی باشد و جایگاه رقابتی مناسبی در بازار پیدا کند.
با توجه به این رقابت، گک امپو هیبرید میتواند گزینهای جذاب برای خریدارانی باشد که به دنبال یک سدان هیبریدی با طراحی اسپرت و قیمت رقابتی هستند.