جیلی امگرند اتوماتیک دومین نسخه از جیلی امگرند است که در سال 2012 توسط شرکت جیلران موتور به ایران معرفی و عرضه شد. جیلی امگرند یکی از محصولات کمپانی چینی جیلی است که برای اولین بار در سال 2009 معرفی و سپس به بازارهای هدف جیلی عرضه شد. این خودرو ابتدا با نسخه دندهای و سپس با نسخه اتوماتیک به بازار ایران آمد.
جیلی امگرند اتوماتیک یکی از باکیفیتترین خودروهای چینی بازار ایران است که از ابتدای زمان عرضه و فروش در بازار ایران توانست در بازه زمانی کمی به فروش قابل قبولی دست پیدا کند و برند جیلی را در ایران مطرح سازد. در واقع کمپانی جیلی سعی داشت امگرند را برای بازارهای اروپایی تولید کند و به خاطر همین هم سبک و سیاق این خودرو هیچ شباهتی به سایر خودروهای چینی آن زمان بازار ایران ندارد.
بررسی طراحی ظاهری
این خودرو بر روی پلت فرم تویوتا کرولا ساخته شده و از نظر ظاهری نیز ساده و بدون هیچ زرق و برقی است. در نمای جلوی آن چراغ ها طراحی کشیده، خشن و بدون زوایای تند و تیز دارند. جلو پنجره این خودروی چینی به صورت چسبیده به چراغ های جلو است که با خطوط افقی طراحی شده و وسط آن نیز لوگوی سابق جیلی قرار گرفته است. سپر جلو بدون هیچ حجم دهی خاصی طراحی شده و تنها یک خط روی آن انتهای هر دو چراغ را بهم وصل کرده است. قسمت پایین سپر آن نیز میزبان یک ورودی هوای دیگر و چراغ های مهشکن خودرو است. روی کاپوت این خودرو نیز تنها دو خط مایل نسبتا عمیق طراحی شده که باعث شدهاند این خودرو عضلانیتر به نظر برسد.
به بخش جانبی جیلی امگرند که میرسیم با ساده ترین بخش خودرو مواجه میشویم. شیشه درب ها اندازه نسبتا بزرگی دارند، از این رو فضای دید و نور بسیار خوبی برای سرنشینان فراهم میشود. یک خط نسبتا برجسته از روی گلگیر جلوی خودرو شروع شده و با عبور از دستگیره درب ها تا روی چراغ عقب خودرو کشیده شده است.
پایین درب ها در قسمت رکاب نیز یک فرو رفتگی نسبتا عمیق تعبیه شده که به همراه برآمدگی های هر دو گلگیر خودرو نمای جانبی جیلی امگرند را عضلانی تر کردهاند.
از دیگر نکات مثبت جیلی امگرند اتوماتیک طراحی و اندازه بزرگ رینگها است که کاملا با ظاهر کلی خودرو هماهنگ است.
نمای عقب آن کمی شبیه به مرسدس بنز کلاس S سال 2010 شده است و همین مورد سبب شده تا برخی از مالکان این خودرو با کمی تغییرات جزئی روی چراغ ها و جایگزین کردن لوگوی مرسدس بنز با لوگوی جیلی، حس و حال سوار شدن به مرسدس بنز را به خود بگیرند!
چراغهای عقب به صورت یک تکه، چند وجهی و با گرافیک داخلی قابل قبول طراحی شدهاند و در دو طرف درب صندوق عقب خودرو تعبیه شدهاند. درب صندوق آن همانند درب کاپوت حجیم و بزرگ طراحی شده است. روی درب صندوق عقب یک خط کرومی سرتاسری قرار گرفته که دو چراغ عقب را به همدیگر متصل میکند. بالای این خط کرومی تنها لوگوی جیلی قرار گرفته و در زیر آن نیز محل نصب پلاک تعبیه شده است. سپر جیلی امگرند به صورت یک تکه و بزرگ طراحی شده که میزبان سنسورهای دنده عقب و در دو طرف آن نیز دو مهشکن و شبنما است.
مشخصات فنی
زیر درب موتور جیلی امگرند اتوماتیک یک موتور 4 سیلندر 1/8 لیتری تنفس طبیعی قرار گرفته است که توانایی تولید 138 اسب بخار قدرت و 172 نیوتن متر گشتاور را دارد. جعبه دنده آن نیز از نوع CVT با شبیه سازی 6 سرعته است که قدرت تولید شده توسط موتور این خودرو را به چرخهای جلو منتقل میکند.
این قدرت برای به حرکت درآوردن این خودرو کافی است و از پس این خودروی سدان بر میآید. شتاب 0 تا 100 جیلی امگرند اتوماتیک 12 ثانیه اعلام شده است و حداکثر سرعت آن نیز 185 کیلومتر بر ساعت است. مصرف ترکیبی این خودرو در حدود 7/2 لیتر در هر 100 کیلومتر میباشد.
بررسی کابین و فضای داخلی
درون کابین آن با طراحی سادهای نسبت به خودروهای امروزی روبرو هستیم که البته نسبت به سال طراحی این خودرو کاملا طبیعی است. در بالاترین قسمت داشبورد وسط یک ساعت دیجیتالی قرار گرفته است. زیر قسمت ساعت دو دریچه سیستم تهویه مطبوع خودرو با طراحی تقریبا مربعی به همراه یک دکمه فلاشر تعبیه شدهاند.
قسمت میانی داشبورد نیز میزبان یک مانیتور نسبتا بزرگ و بخش تنظیمات سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک است که البته در بعضی مدلهای جیلی امگرند دندهای به جای مانیتور یک ضبط ساده قرار دارد. بخش انتهایی داشبورد نیز خروجی برق به همراه تعدادی جای کلید جا خوش کرده که احتمالا مربوط به آپشنهایی است که در ایران از روی این خودرو حذف شدهاند. غربیلک فرمان این خودرو ظاهر سادهای دارد و به صورت 4 شاخه طراحی شده که وسط آن لوگوی جیلی و در شاخههای کناری کلیدهای کروز کنترل و کنترل سیستم صوتی قرار گرفتهاند. پشت آمپر این خودرو نیز خیلی ساده و به صورت دو دایره عقربهای و دو نمایشگر کوچک دیجیتالی است.
کابین جیلی امگرند ارگونومی بالایی دارد و راننده را در بلند مدت برای کار با ادوات خسته نمیکند. کیفیت متریال به کار رفته داخل کابین نیز متوسط رو به بالاست. فضای پا و سر نیز برای سرنشینان هر دو ردیف مناسب است و به خاطر اندازه خوب شیشههای جانبی، نور و دید مناسبی در کابین وجود دارد.
امکانات رفاهی و ایمنی
این خودرو در بخش امکانات رفاهی در سطح متوسطی قرار میگیرد و خودروی قابل قبولی است، همین امکانات نیز توانست فروش این خودرو را بالا در همان زمان عرضه بالا ببرد. امکاناتی همچون:
چراغ جلو به همراه تنظیم ارتفاع - چراغ مهشکن جلو و عقب - دستگیره در با تریم فلزی - رینگ آلومینیومی 16 اینچی - آنتن درون شیشه - گرمکن شیشه عقب - شیشههای جلو و عقب با سیستم HSEA سبز رنگ - سانروف برقی - آينه هاي برقي با گرمكن و قابليت جمع شوندگي دستي - كنسول جلو با تريم طوسي نقره اي - تريم داشبورد چرم - رودري ها با تريم چرم - فرمان چرم مجهز به كليد هاي كنترلي - ركاب استيل - چراغ زير درب راننده - چهار پنجره مجهز به سيستم Power Windows - شيشه ها با محافظ نويز - پرده شيشه عقب با قابليت جمع شوندگي دستي - صندلي هاي چرم - صندلي ها عقب تاشو - سنسور تشخيص كمك راننده - چراغ هاي جلو با قابليت روشن شدن اتوماتيك - آينه وسط با قابليت مات شدن - نمايشگر ضربه از كنار درب ها - سنسور عقب - باك بنزين ضد انفجار و ضد نشتي با 6 لايه مواد پليمري مخصوص - صندلي برقي راننده با قابليت تنظيم 8 حالته - آینه بغل مجهز به راهنما و سيستم نويگيشن صوتي به همراه پخش DVD با صفحه نمایش 6.5 اینچی.
امگرند اتوماتیک از نظر ایمنی نیز خودرویی قابل اعتماد و ایمن است. این خودرو در سال 2011 توانست 4 ستاره ایمنی را از موسسه یورو انکپ کسب کند. این خودرو امکانات ایمنی نظیر: 6 کیسه هوا، سیستمهای ترمز ABS و EBD، سیستم کلید ضد سرقت، دارای قفل مرکزی در اختیار راننده، دارای ریموت کنترل رادیویی و باک بنزین ضد انفجار شش لایه را داراست.
بررسی بازار و قیمت
جیلی امگرند اتوماتیک در اسفند ماه 1400 قیمتی در حدود 350 میلیون تومان را تنها در نسخه های دست دوم در مدل 2015 را داراست. این خودرو بخاطر خدمات پس از فروش ضعیف و کمبود قطعات بازار پر رونقی ندارد.
نتیجه گیری
جیلی امگرند اتوماتیک یکی از با کیفیت ترین خودروهای چینی بازار ایران است که در همان ابتدای عرضه در ایران به علت کیفیت سواری خوب، امکانات رفاهی مناسب، ایمنی بالا و همچنین قیمت بسیار رقابتی با استقبال خوبی مواجه شد. این خودرو با اینکه مدت کمی در بازار خودروی کشور حضور داشت اما توانست اعتبار خوبی را برای خود کسب کند. این خودرو با اینکه از نظر خدمات پس از فروش و بازار دست دوم ها متاسفانه حال و روز خوبی ندارد اما کماکان یکی از گزینههای خوب و قابل اعتماد بازار ایران است.
وقتی سو چراغ رو بالا میکنم سو پایین هم روشنه
وقتی سو چراغ رو بالا میکنم سو پایین هم روشنه
درودبه همه جیلی سواران عزیز من از سال 2014که این ماشین رو صفر از نمایندگی تحویل گرفتم غیر از سرویسهای دوره ای هیچ خرج دیگه ای برام نداشته و فوق العاده ازش راضیم. توصیه میکنم اگر قصد خرید ماشین سواری دارید. فقط در دست اندازها کمی میکوبه قبلا هم مگان داشتم که بخاطر گرانی لوازم و خدمات فروختم. موفق باشید