دنا پلاس در سال 1395 پس از حواشی فراوان بالاخره توسط ایران خودرو معرفی شد و شرکت این خودرو را از سال 1396 به بازار عرضه کرد. دنا پلاس را شاید بتوان مهمترین خودروی تولید شده توسط ایرانخودرو تا به اکنون دانست. خودرویی که نسخه بروز شده دنا بود و در چند تیپ طی سالهای اخیر رونمایی شد و به فروش رسید. در این صفحه به بررسی مشخصات دنا پلاس توربو اتوماتیک می پردازیم.
دنا که خود نسخه فیسلیفت شده سمند است با وجود ظاهری جذابتر از سمند و حتی سورن و البته مشخصات فنی قابل قبول مورد استقبال خوبی قرار گرفت، اما ایران خودرو خیلی زود تصمیم گرفت با اعمال تغییراتی جزئی، ظاهری بروزتر برای این خودرو ایجاد کند و فیسلیفت جدید دنا را تحت عنوان دنا پلاس به بازار عرضه کند. این تغییرات که باعث شد دنا در بخش طراحی و امکانات از رقبای خود و خصوصا چینی ها عقب نماند، و البته جوانانی که خواهان خرید خودرویی با ظاهر تهاجمی و جذاب تر بودند، یا ارگانهایی که به دنبال یک خودروی داخلی تشریفاتی به عنوان جایگزین پژو پارس بودند را به سمت خود بکشاند.
دنا پلاس توربو اتوماتیک قرار بود در سال 98 به بازار عرضه شود اما مشکل بزرگی به نام تحریم و به تبع آن مشکلات تامین قطعات جلوی آمدن آن به بازار را گرفت. برجستهترین مانعی که دنا پلاس توربو اتوماتیک ایران خودرو تا کنون با آن مواجه بوده است جعبه دنده آن است که در ابتدا کمپانی فرانسوی – بلژیکی پانچ تامین این قطعه را برعهده گرفت اما به علت تحریمها این اتفاق عملی نشد. سپس ایران خودرو بصورت واسطه ای به سراغ کمپانی هیوندای پاورتک رفت که باز هم به سد تحریمها برخورد. سرانجام ایران خودرو با شرکت دانگ اتومبیل ( DAE ) که یکی از تولید کنندههای اصلی شرکت هیوندای پاورتک است، به توافق رسید تا بالاخره دنا پلاس توربو اتوماتیک به خط تولید برسد. البته در ابتدا قرار بود نامی از هیوندای پاورتک برده نشود اما بنا به دلایلی نام این کمپانی در کنار DAE روی گیربکس دنا پلاس توربو اتوماتیک ثبت شد.
بررسی طراحی ظاهری
همانطور که ذکر شد، دنا پلاس توربو اتوماتیک از نظر ظاهری جز چند تغییر جزئی تفاوت دیگری با سایر تیپ های دناپلاس ندارد. در نمای جلو همان شکل جذاب دنا را با گرافیک بروزتر چراغ ها می بینیم. همچنین چراغ های روز یا همان دی لایت نیز به چراغ های جلو اضافه شد. جلو پنجره این خودرو توسط قسمت مشکی رنگ پلاک به دو قسمت تقسیم شده است که شکل کلی خودرو را کمی اسپرت تر جلوه می دهد. اما ایرادات طراحی و مونتاژی همچنان گریبان گیر دنا پلاس توربو اتوماتیک هستند. محل بسته شدن کاپوت خودرو در بالای جلو پنجره اکنون توسط ایران خودرو با یک نوار پلاستیکی پر شده ولی کماکان فاصله میان جلو پنجره و کاپوت در سمت چراغ های جلو قابل توجه است!
در نمای جانبی آن رینگ های جدید و 5 پیچ را مشاهده میکنیم که در کنار زیبایی که به نمای جانبی بخشیده اند، بر ارتقای هندلینگ و فرمان پذیری هم نقش خواهند داشت. این خودرو از نمای جانبی هم بخاطر اضافه شدن خط شانه عضلانی تر از دنای معمولی شده است.
در بخش طراحی عقب خودرو همان طراحی دنا حفظ شده و تغییر چشمگیری دیده نمیشود و تنها گرافیک چراغ های عقب جذاب تر و بروزتر از دنا شده اند، چراغ های LED دنا هم که انتقادات زیادی به نور غیر استاندارد آنها شده بود اکنون جای خود را به چراغ های LED طیفی جدید داده است.
مشخصات فنی دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک
در دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک ایران خودرو خبری از موتور جدید نیست و همان موتور معروف EF7tc با 7/1 لیتر حجم موتور مجهز به فناوری توربو شارژ در این خودرو قرار دارد. این موتور میتواند قدرتی معادل 150 اسب بخار و گشتاوری معادل 215 نیوتن متر را تولید کند. اما نکته مثبت دیگر این خودروی جدید ملی همان جعبه دندهای است که در بالا ذکر شد. خوشبختانه در این خودرو خبری از گیربکس CVT نیست و شاهد استفاده از یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ ترونیک هستیم.
البته که طبق گفته مهندسین ایران خودرو جلوبندی دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک با سایر تیپ های دنا و دناپلاس متفاوت شده که آن هم بخاطر جا دادن جعبه دنده 6 سرعته خودکار روی این خودرو بوده است. ترمز های این مدل دنا پلاس در هر چهار چرخ دیسکی هستند و نکته مثبت دیگر در این خودرو نیز وجود فرمان کمکی برقی است که استهلاک کمتری نسبت به فرمان هیدرولیکی دارد. در حالت کلی رانندگی با دنا پلاس توربو اتوماتیک رضایت بخش است. در بحث شتاب گیری تفاوت خاصی میان نسخه اتوماتیک با دنده ای وجود ندارد، دنده ها خیلی نرم تعویض میشوند و هماهنگی خوبی میان موتور و جعبه دنده این خودرو وجود دارد، ضمن اینکه مشکل تقه زدن بعضی از جعبه دنده های CVT یا AL4 را هم ندارد.
از نکات منفی دنا پلاس توربو اتوماتیک این است که ترمز های این خودرو هنگامی که پس از شتابگیری و در سرعت های بالا اقدام به ترمز گیری می کنید عملکرد رضایت بخشی ندارند. نقطه ضعف دیگر این خودرو هم این است که متاسفانه هنوز به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی مجهز نشده و ممکن است که این مورد در سرعت های بالا به طور مداوم حس شود.
مصرف سوخت ترکیبی دنا پلاس اتومات توربو شارژ هم توسط ایران خودرو ۶٫۹ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده و مصرف سوخت شهری آن کمی بیشتر از ۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر در شرایط استاندارد است. همچنین این خودرو استاندارد آلایندگی یورو 5 را داراست. دناپلاس توربو اتوماتیک از نظر ظاهری هیچ تفاوتی با نسخه های دیگر دناپلاس ندارد و فقط دو نوشته 6AT و توربو به آن اضافه شده که تنها از همین دو مورد می توانید تشخیص دهید که دناپلاس مورد نظرتان توربو اتوماتیک است یا نیست.
طبق جدیدترین گزارش ارزشیابی کیفی خودرو که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر میکند سطح کیفی این خودرو 5 ستاره کیفی است.
بررسی کابین و فضای داخلی
داخل کابین این خودرو تفاوت زیادی با دنا معمولی دیده نمی شود و تنها در طراحی دسته دنده و البته وجود دوخت های قرمز در قسمت هایی از کابین تغییرات رخ دادهاند.
طراحی بخش های مختلف کابین با هم همخوانی دارند و در کل این سبک طراحی با اینکه کمی قدیمی شده اما هنوز نمره قابل قبولی را میگیرد. فضا برای هر سرنشینان جلو مناسب طراحی شده اما فضای ردیف عقب نسبت به پژو 405 و سمند محدود تر است.
مانیتور در بهترین قسمت ممکن قرار گرفته است و همچنین دریچه های سیستم تهویه مطبوع جلو نیز در جای مناسبی قرار گرفته اند.
وجود دریچه های سیستم تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب هم از نکات مثبت کابین دنا پلاس است که پرتاب باد خوبی را هم دارند. شکل کلی درب ها و شیشه های جانبی دناپلاس نسبت به دنای معمولی تغییر کرده است و ارتفاع شیشه های عقب کمتر شده اند اما با این حال نور خوبی در فضای کابین وجود دارد و احساس تنگی به سرنشینان عقب وارد نمیشود.
امکانات رفاهی و ایمنی دنا پلاس اتوماتیک
این خودرو در حال حاضر تنها در یک تیپ به بازار کشور عرضه میشود. این نسخه رینگ آلومینیومی 16 اینچی 5 پیچ جدید را داراست و 4 کیسه هوا در آن قرار داده شده است. سانروف، چراغ های روز، مانیتور، سنسور و دوربین عقب، فرمان برقی، صندلی های راننده و شاگرد برقی، آینه های تاشو برقی، راهنمای تعویض لاین، کروز کنترل، حالت رانندگی اسپرت و برفی جعبه دنده و فرمان چرمی از دیگر امکانات ماشین دنا پلاس توربو اتوماتیک است.
از دیگر تجهیزات این خودرو میتوان به تنظيم زاويه نور چراغ هاي جلو از داخل، دسته دنده طرح جديد با گردگير با دوخت قرمز، سيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر)، سيستم روشنايي موقت در محيط هاي تاريك، نمايشگر دماي محيط، آنتن سقفي جديد طرح کوسه ای به همراه سيستم GPS و جا عینکی اشاره کرد.
بررسی بازار و قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک
با توجه به اینکه در اکثر اوقات، بازار خرید و فروش خودروهای داخلی همواره داغ بوده، دنا پلاس هم از این قاعده مستثنی نبوده و از همان ابتدای عرضه به بازار با استقبال خوبی مواجه شد و اکنون هم با وجود قیمت های بالا خریداران خود را دارد. قیمت کارخانه دنا پلاس توربو اتوماتیک از زمان عرضه به بازار تاکنون تغییرات زیادی داشته است. از تابستان سال 1399 که قیمتی معادل 290 میلیون داشت تا زمستان 1400 که برچسب قیمتی معادل 393 میلیونی را در قالب طرح های فروش فوری و تحویل 3 ماهه را بر پیشانی خود می بیند.
نتیجه گیری
دنا پلاس توربو اتوماتیک نسبت به پژو پارس و سمند سورن و حتی خود دنا یک سر و گردن بالاتر است. این خودرو با توجه به اینکه از نظر پلت فرم یک خودروی قدیمی به حساب می آید اما بخاطر قیمتی که دارد تنها خودروی چری آریزو 5 تنفس طبیعی با جعبه دنده دستی از معدود رقبای صفر کیلومتر دنا پلاس توربو اتوماتیک است. اما در دسته خودرو های دست دوم رقبایی همچون چری آریزو 5 توربو و با قیمت کمی بیشتر بسترن B30 میتوانند به رقابت با دناپلاس توربو اتومات بپردازند.
چقدر این ماشین افتضاح هست. هر چی بگم کم گفتم. سه سال هست دارمش. 30 هزار تا کار کرده. باید کم کم عوضش کنم. ایراد برقی فراوان کولر دلبخواهی روشن میشه. چراغ های تو درب ها سوخته مصرف بنزین 20 لیتر در 100 کیلومتر تو شهر بدون ترافیک سیستم خنک کننده ضعیف. بدنه و چارچوب پر سرو صدا کمک ها ضعیف سیستم ترمز ضعیف بنزین سوپر که اکثر اوقات نیست. بدون بنزین سوپر اینقدر دیر شتاب میگره که ماشین ها پشت سرت بوق میزنن. تصویر دوربین دنده عقب گاهی بالا نمیاد. گاهی الکی بوق میزنه. روش نمیشه حساب کرد. 3 بار بالابر شیشه عوض کرد نمایندگی. دیگه خودشان هم خسته شدند از دستش. ولش کردم. گاهی پخش را شناسایی نمیکنه. یه بار هم ویندوز پخش بهم ریخت. با گارانتی 50 هزارتومان گرفت و ویندوز مجدد نصب کرد.
عالی
سلام من 1سال این ماشین رودارم ایرادات این ماشین 1-تو سرعت بالا بعلت کیفیت بد بنزین بشدت ناک میزنه 2- دمای ماشین بالامیره وقدرت ماشینو میگیره 3-سیستم ترمز ضعیف 4-سیستم کمک فنر عالی و تعلیق ضعیف 5-کیفیت قطعات پایین 6-ایرادات برقی زیاد و باعث میشه تربو غیر فعال بشه 7- سیستم خنک کاری ایراد داره