متولد شده در سرزمین رالی.. رشد و نمو کرده با تکنولوژی آینده.. طراحی شده برای لذت بردن از زندگی…
فلسفه وجودی و دلیل تولید شدن نسل دوم میتسوبیشی پاجرو خودروی SUV فول سایزی که از سال 1991 تا سال 1999 توسط میتسوبیشی تولید شد در این سه جمله که روی کاور لاستیک زاپاس در پشت این خودرو نوشته شده خلاصه می شود. این خودرو که ابتدا به صورت وارداتی به بازار ایران راه پیدا کرد در سال 1998 یک فیس لیفت دریافت کرد که شامل تغییراتی در بدنه و قوای فنی پاجرو بود. پاجروی فیس لیفت نیز چند سال بعد از قطع تولیدش در کمپانی مادر به بازار ایران آمد و مونتاژ آن توسط گروه بهمن در سال 1384 آغاز شد و خیلی زود در سال 1386 خاتمه یافت. پاجرو های مونتاژ ایران که به پاجرو بهمنی نیز معروف هستند به صورت 5 درب و با گیربکس های دنده ای و اتوماتیک در بازار قابل تهیه اند.
طراحی ظاهری پاجرو بهمنی
پاجرو بهمنی یک طراحی کلاسیک دهه 90 ای دارد و تمام المان های موجود در طراحی های خودرو در آن سال ها در این خودرو به چشم می خورد. پاجرو بهمنی همچنین بدنه ای عریض تر نسبت به مدل های وارداتی قبل از فیس لیفت دارد که باعث می شود تشخیص دادن آن ها از مدل های وارداتی در خیابان بسیار راحت باشد.
نمای جلو پاجرو بهمنی مکعبی شکل بوده و چهره ای جدی دارد؛ چراغ های خودرو فرم مربعی دارند و توسط یک جلو پنجره مشکی رنگ که روی آن لوگوی قدیمی میتسوبیشی با رنگ قرمز به چشم می خورد به همدیگر متصل شده اند. یک گارد روی سپر جلو خودرو که ارتفاعش بسیار کوتاه است قرار گرفته و چراغ شور و مه شکن های جلو نیز در دو طرف آن دیده می شوند.
در نمای کناری پاجرو بهمنی اولین نکته ای جلب توجه می کند درب عقب و گلگیر های پهن این خودرو هستند که در طراحی آن ها از خطوط بسیار زیادی استفاده شده است. دستگیره های درب به رنگ استیل بوده و یک پارکابی در پایین درب ها برای راحت تر سوار شدن به خودرو در نظر گرفته شده است. رینگ های 15 اینچی پاجرو بهمنی که به لاستیک های فاق بلند خارج جاده ای مجهز هستند فضای خالی زیادی در گلگیر ها ایجاد می کنند اما این موضوع با توجه به ذات آفرودی خودرو کاملا طبیعی است.
طراحی عقب پاجرو بهمنی هماهنگ با طراحی سایر نقاط بدنه است. چراغ های مستطیلی شکل آن داخل یک قاب مشکی قرار گرفته اند و چراغ های راهنما و مه شکن نیز روی سپر دیده می شوند. سمت چپ درب صندوق فضای خالی برای نصب پلاک دیده می شود که یک نوشته میتسوبیشی نیز بالای آن قرار دارد. در سمت راست درب صندوق نیز زاپاس خودرو نصب شده که یک کاور با نوشته هایی درباره سیستم SS4 و همچنین فسلفه خودرو که در ابتدای متن به آن اشاره کردیم روی آن کشیده شده است.
کابین و فضای داخلی
کابین پاجرو بهمنی متریالی از جنس پلاستیک نرم برای قسمت های فوقانی و پلاستیک خشک برای قسمت های پایینی داشبورد و رودری ها دارد که کیفیت ساخت آن ها کاملا مطلوب است. در نسخه فول آپشن از تریم چوبی در کنسول میانی داشبورد و صفحه کیلومتر استفاده شده و همچنین صندلی های خودرو روکش مخملی دارند که نمای لوکس تری به کابین پاجرو می دهد. کیلومتر شمار پاجرو بهمنی از نوع آنالوگ است و یک نمایشگر در میان آن قرار گرفته که وضعیت سیستم SS4 خودرو را نشان می دهد و درجه نرمی کمک های خودرو نیز در میان صفحه دور موتور قابل مشاهده است همچنین کلید های مربوط به فلاشر، گرمکن شیشه عقب و مه شکن ها نیز در دو طرف صفحه کیلومتر نصب شده اند. در قسمت بالایی کنسول میانی داشبورد سه عدد گیج (قطب نما، شیب سنج و دماسنج) نصب شده، کمی پایین تر دریچه های تهویه مطبوع و ساعت خودرو به چشم می خورند و پایین تر از آن ها پنل تهویه مطبوع دستی 3 حالته و سپس یونیت پخش قرار گرفته است. کنار دسته دنده اصلی خودرو، دسته دنده کمک برای تنظیم سیستم SS4 در چهار حالت مختلف قرار دارد و دکمه ای برای قفل کردن دیفرانسیل عقب نیز در بالای آن دیده می شود. یک محفظه برای قرار دادن وسایل بین دو صندلی جلو وجود دارد و هر صندلی نیز یک استراحتگاه دست مخصوص به خود دارد. در نهایت در سمت راست داشبورد یک دستگیره برای سرنشین جلو به چشم می خورد که می توان در مسیر های ناهموار برای حفظ تعادل از آن استفاده کرد که البته این دستگیره در نسخه های فول آپشن جای خود را به محفظه ایربگ داده است. ردیف عقب خودرو نیز مجهز به سیستم تهویه مطبوع جداگانه برای سرنشینان است و در نهایت، دو صندلی روبروی یک دیگر در محفظه بار پاجرو بهمنی وجود دارند که می توان با باز کردن آن ها ظرفیت سرنشینان خودرو را به 7 نفر افزایش داد.
مشخصات فنی
پاجرو بهمنی از یک پیشرانه 6 سیلندر خورجینی با حجم 3500 سی سی بهره می برد. این پیشرانه که با کد 6G74 شناخته می شود 192 اسب بخار توان در 5000 دور در دقیقه و 313 نیوتون متر گشتاور در 3500 دور در دقیقه تولید می کند. نیروی تولید شده توسط موتور وارد یک گیربکس 4 دنده اتوماتیک یا 5 دنده دستی می شود و سپس از طریق سیستم انتقال قدرت خاص میتسوبیشی یعنی Super Select 4WD به هر چهار چرخ خودرو منتقل می شود. این سیستم که اختصارا SS4 نیز نامیده می شود 4 حالت مختلف انتقال قدرت را در اختیار راننده قرار می دهد که شامل 2H (انتقال قدرت به محور عقب)، 4H (انتقال قدرت به هر چهار چرخ به صورت خودکار)، 4HLc (انتقال قدرت میان هر دو محور به صورت 50-50) و 4LLc (انتقال قدرت میان هر دو محور به صورت 50-50 با کمک سنگین) هستند. همچنین این سیستم که قفل دیفرانسیل عقب دکمه ای هم دارد به راننده اجازه می دهد که تا سرعت 80 کیلومتر بر ساعت بین حالت های 2H و 4H جابجا شود. پاجرو بهمنی از سیستم تعلیق جناغی دوبل در جلو و دیفرانسیل یکپارچه در عقب استفاده می کند و در هر دو محور از فنر لول و کمک فنر های 3 حالته بهره می برد؛ این سیستم قابلیت تنظیم کمک فنر ها در 3 حالت نرم، متوسط و خشک را دارد که راننده می تواند بر اساس مسیری که در آن مشغول رانندگی است و نیاز خود، آن را تغییر دهد. ترمز های پاجرو بهمنی هم در جلو دیسکی خنک شونده و در عقب دیسکی هستند که مجهز به سیستم Multi-Mode ABS نیز می باشند. این سیستم همزمان با تغییر حالات مختلف در سیستم انتقال قدرت فعالیت می کند تا در هر حالت خاص، ترمز گیری مناسبی برای خودرو انجام بگیرد.
امکانات ایمنی و رفاهی
به علت طراحی قدیمی و عمر زیاد خودرو، تست تصادف معتبری از پاجرو نسل دوم در دسترس نیست. اما این خودرو مونتاژ در نمونه های دارای گیربکس اتوماتیک به 2 ایربگ برای راننده و سرنشین جلو مجهز است. (نسخه دنده ای ایربگ ندارد)
امکانات رفاهی پاجرو بهمنی در نسخه پایه که با گیربکس دنده ای عرضه می شود شامل شیشه بالابر های برقی، آیینه های جانبی با تنظیم برقی، سیستم تهویه مطبوع دستی، چراغ شور و 3 گیج شیب سنج، ارتفاع سنج و قطب نما در میان داشبورد است. در نسخه های فول آپشن با گیربکس اتوماتیک امکاناتی مانند سانروف شکاری، صندلی راننده با تنظیم برقی، روکش مخملی صندلی ها و تریم چوبی کنسول میانی نیز به لیست آپشن های پاجرو اضافه می شوند که برای یک خودروی آفرودر حرفه ای مناسب به نظر می رسد.
پاجرو بهمنی در بازار
پاجرو بهمنی در بازار خودرو های SUV و آفرودی، رقبای قیمتی مانند تویوتا لندکروز FJ80، نیسان رونیز، سانگ یانگ اکتیون و سوزوکی گرند ویتارا دارد. در مجموع پاجرو بهمنی در میان رقبا بهترین شتاب گیری و راحت ترین سواری را دارد و امکانات رفاهی و سیستم های فنی این خودرو کاملا برتر از سایرین است. در آفرود نیز پس از لندکروز، پاجرو بهمنی بهترین توانا ترین خودروی این رنج است و پس از آن رونیز و اکتیون قرار می گیرند. پاجرو سن و سال بسیار کمتری از لندکروز دهه نودی دارد و از سایرین هم قوی تر و پر امکانات تر است. اما اگر لوازم یدکی گران قیمت و هزینه تعمیرات بالای آن را در نظر بگیریم، برای افرادی که به کم خرج بودن خودروی خود اهمیت می دهند احتمالا رونیز انتخاب بهتری خواهد بود و اگر مدرن بودن خودرو برای شما اهمیت بیشتری دارد می توانید به سراغ نماینده های سوزوکی و سانگ یانگ بروید.
سلام.میشه لطفا در خصوص فول روغن توضیح دهید.سیخ فول اولش به انداره یک بند انگشت رنگش متفاوت هست که فکر کنم اندازه فول را نشان میدهد و دو تا بریدگی هم در میانه آن هست .خواستم بپرسم فول تا کجا روغن داشته باشد نشانه ضعیف بودن موتور است