پژو پارس ال ایکس - Peugeot Pars LX TU5) Peugeot Persia) را میتوان یکی از موفق ترین فیس لیفت ها در بازار خودروی ایران دانست. پارس از پلت فرم پژو ۴۰۵ استفاده میکند و تغییرات ایجاد شده در چراغ ها، سپر ها کاپوت و زه های اطراف بدنه خودرویی با نام پارس را معرفی میکنند. این خودرو ابتدا با نام "سفیر"، سپس با نام "پرشیا" و در آخر با نام "پارس" در سبد محصولات ایران خودرو قرار گرفت.
پژو پارس، خودرویی که سالهاست محبوبیتش را میان خانوادهها و جوانان ایران حفظ کرده است. سال 1379 تولید پژو پارس در ایران آغاز شد. ایران خودرو تصمیم گرفت خودرویی بر روی پلتفرم پژو 405 به بازار عرضه کند که از نظر امکانات رفاهی و طراحی به روزتر از پژو 405 باشد. در واقع پژو پارس یک فیسلیفت برای پژو 405 بود که طراحی آن از پژو 406 الهام گرفته شده است.
یک پیشرانه با حجم 1578 سیسی، 4 سیلندر، 16 سوپاپ تنفس طبیعی با 108 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور که با کد TU5 شناخته میشود از مشخصه های فنی پژو پارس tu5 هستند. قدرت توسط یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می شود. از همان ابتدای عرضه تا سال 1382 پژو جدید ایرانخودرو، پرشیا نام داشت. اما بنا به دلایلی ایران خودرو نام این محصول را به پژو پارس تغییر داد اما هنوز میان مردم این خودرو به پژو پرشیا معروف است.
قبل از اینکه پژو پارس ال ایکس عرضه شود، پارس سال و پارس دوگانه سوز با موتور XU7 در سبد محصولات ایران خودرو عرضه میشد. پارس ELX نیز به عنوان نسخه قوی تر و آپشنال این خودرو و پارس اتوماتیک با پیشرانه مشترک TU5 نیز تا کنون توسط ایرانخودرو عرضه شده است.
بررسی طراحی ظاهری پژو پارس tu5
پژو پارس همانطور که قبلتر هم اشاره شد خودرویی بر روی پلتفرم پژو 405 است که در طراحی آن نیز از پژو 406 الهام گرفته شده است. وقتی به نمای جانبی پژو پارس LX TU5 نگاه میکنیم ظاهر خشن و با ابهتی را میبینیم. چراغهای جلو فرم کشیدهای دارند و با جلوپنجره خودرو که آن هم کشیده طراحی شده، ظاهر این خودرو را جذاب و البته آیرودینامیکیتر از پژو 405 کرده است. وسط جلوپنجره خودرو نیز لوگوی قدیمی کمپانی پژو جا خوش کرده است. سپر پژو پارس LX TU5 نیز ظاهر سادهای دارد و میزبان مهشکنها و محل قرارگیری پلاک است.
هنگامی که به بخش جانبی پژو پارس LX TU5 میرسیم تفاوتهایی اندک با پژو 405 را شاهد هستیم. رکاب دربها جدید شده است، زه روی دربها بزرگتر شده است و دستگیرهها نیز همرنگ بدنه شدهاند. شیشههای جانبی پژو پارس LX TU5 اندازه بزرگی دارند و در نتیجه دید اطراف خوبی را به سرنشینان خودرو میدهند.
نمای عقب پژو پارس LX TU5 کاملا هماهنگ با دیگر قسمتهای خودرو طراحی شده است. چراغهای عقب ظاهری ساده و کشیدهای دارند و به صورت یک تکه طراحی شدهاند. سپر خودرو برخلاف پژو 405 دیگر میزبان محل نصب پلاک نیست و این قست به روی درب صندوق عقب خودرو، میان چراغهای عقب آمده است.
مشخصات فنی پژو پارس LX TU5
پژو پارس LX به پیشرانه معروف TU5 مجهز شده است که این پیشرانه 1/6 لیتر حجم دارد. این پیشرانه 110 اسب بخار قدرت و 142 نیوتنمتر گشتاور را توسط یک جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخهای جلو خودرو منتقل کند. پیشرانه نصب شده روی پژو پارس LX TU5 یکی از بهترین پیشرانههای ایران است که سرو صدای کمی دارد، مصرف آن هم قابل قبول است و توان خوبی را ارائه میدهد. مصرف ترکیبی پژو پارس LX TU5 طبق اعلام شرکت ایران خودرو حدود 7/5 در هر 100 کیلومتر است.
شتاب 0 تا 100 پژو پارس LX TU5 حدود 13/2 ثانیه اعلام شده است. سیستم تعلیق جلوی پژو پارس LX TU5 از نوع مکفرسون و تعلیق عقب این خودرو از نوع فنر پیچشی میباشد که ماحصل این سیستم تعلیق، یک سواری نرم و قابل قبول میباشد.
بررسی کابین و طراحی داخلی پژو پارس LX TU5
فضای کابین و طراحی داخلی پژو پارس در سالهای اخیر دچار تغییرات عمده ای شد و به مراتب کابین جدید، بهتر و جذابتر از کابین قبلی است . از جمله تغییرات اعمال شده میتوان به عوض شدن کامل داشبورد، تغییر رو دریها و غربیلک فرمان جدید اشاره کرد. دریچههای سیستم تهویه مطبوع در بالاترین قسمت داشبورد قرار گرفتهاند و زیر آنها سیستم پخش خودرو به همراه بلوتوث نیز قرار دارد. بخش زیرین داشبورد هم قسمت تنظیمات سیستم تهویه مطبوع به همراه یک قسمت برای قرار دادن وسایل است. متاسفانه متریال استفاده شده در داخل کابین پژو پارس کیفیت چندان بالایی ندارند و خیلی زود به صدا میافتند. فضای کلی کابین این خودرو جادار است و فضای پا خصوصا برای سرنشینان جلو مناسب است اما ممکن است افراد با قد بلند کمی با محدودیت فضای سر یا زانو در ردیف عقب مواجه شوند.
امکانات رفاهی و ایمنی پژو پارس LX TU5
از نظر امکانات رفاهی، پژو پارس LX TU5 با توجه به قیمتی که دارد در سطح قابل قبولی قرار گرفته است. این خودرو امکاناتی نظیر:
سنسور دنده عقب، روکش چرم صندلیها و فرمان، تنظيم برقي پشتي صندلي
جلو، قفل شدن دربها پس از حرکت، آينه هاي جانبي برقي تاشو راهنمادار، سیستم تهویه اتوماتیک، كليدهاي كنترل سیستم صوتی روی فرمان، چراغ مه شكن جلو و عقب و شیشه های سولار را داراست.
در بخش ایمنی، پژو پارس توسط هیچ سازمانی مورد تست و بررسی قرار
نگرفته است، اما از نظر امکانات ایمنی این خودرو به کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمز ABS، سیستم EBD و سیستم ضد سرقت مجهز شده است. بر اساس آمار منتشر شده، این خودرو در تصادفات عملکرد ایمن و خوبی از خود نشان نمیدهد.
بررسی بازار و قیمت پژو پارس LX TU5
پژو پارس LX TU5 در بهمنماه سال 1400 در بازار آزاد قیمتی حدود 337/000/000 تومان و در کارخانه 175/923/000 تومان را داراست. پژو پارس LX TU5 یکی از پرفروشترین تیپهای پژو پارس است که به علل مختلف هنوز هم با گذشت 20 سال طرفداران زیادی دارد.
نتیجه گیری
پژو پارس tu5 بخاطر پیشرانه خوب و امکانات رفاهی قابل قبول توانسته است سهم فروش خوبی از بازار را از آن خود کند. این خودرو همچنین بخاطر مصرف کم و کابین جادار مناسب خانوادهها است. به علت اینکه این خودرو در ایران و توسط ایران خودرو تولید و عرضه میشود خدمات پس از فروش خوبی نیز دارد.
قیمت کارخانه ی پژو پارس tu5 برای من در مهرماه 3053112255(سیصدوپنج میلیون تومان) محاسبه شده چه جوری شما 275200000 اعلام می کنید
سلام قیمت 7 میلیون پایین اعلام شده است قیمت پارس tu5 صفر 1401 امروز 28 آبان 425 میلیون است با تشکر
پژوپارس سال8468