پژو پارس اتوماتیک 1379-اکنون

کشور
فرانسه فرانسه
شرکت خدمات دهنده
ایساکو
نوع عرضه
مونتاژ
قیمت کارخانه
توقف تولید
قیمت بازار
ناموجود
مشخصات فنی پژو پارس اتوماتیک
187 KM/H
حداکثر سرعت
14.2 ثانیه
شتاب 0 تا 100
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
1587 سی سی
نوع موتور
بنزین سوز
تعداد سیلندرها
4
نوع جعبه دنده
اتوماتیک تیپ ترونیک
مصرف سوخت ترکیبی
8.2 لیتر در 100 کیلومتر
مشخصات فنی بدنه
کلاس اتومبیلD Segment
وزن1215 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو195/R15
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب195/60R15
مشخصات فنی موتور
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری پاشش چند نقطه ای
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)108 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)142 نیوتون متر در 4000 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)67.5 اسب بخار بر لیتر
ظرفیت باک70 لیتر بنزین + لیتر گاز + لیتر باک سوخت دوم
روغن مناسب برای خودرو5w30 SM
روغن مناسب برای خودرو 210w40 SM
روغن مناسب برای خودرو 310w40 SL
مشخصات جعبه دنده ( Transmission )
تعداد دنده (جلو)4
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
سیستم ترمزها
نوع سیستم ترمزروغنی با بوستر خلائی
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبکاسه ای
سیستم تعلیق و فرمان
نوع سیستم تعلیقمستقل برای هر چرخ
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبمستقل
کمک فنرهای جلوهیدرولیکی
کمک فنرهای عقبهیدرولیکی
نوع سیستم فرمانقدرت کمکی هیدرولیکی
عملکرد اتومبیل
حداکثر سرعت187 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)14.2 ثانیه
مصرف سوخت شهری(بنزین)13.8 لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی(بنزین)7 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 3
محدوده گارانتی
محدوده گارانتی24 ماه یا 40 هزار کیلومتر
امکانات رفاهی پژو پارس اتوماتیک
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )1 عدد ، کیسه هوای راننده
سیستم های پایداری و کمک رانندهدارای ترمز ضد قفل ABS به همراه EBD
سیستم های امنیتی و حفاظتیقفل مرکزی به همراه ریموت کنترل ، قفل میکرو سویچی دربها
سیستم فرمان و هدایت پذیریقدرت کمکی هیدرولیکی
نوع غربیلک4 شاخه طراحی جدید
سیستمهای تهویه مطبوعکنترل دستی
سیستم صوتی و تصویریرادیو CD به همراه MP3 به همراه 4 بلند گو
سیستمهای مولتی مدیانمایشگر دمای داخل و خارج خودرو
سیستم صندلیهای جلوتزئینات جدید بژ ، تنظیم برقی پشت صندلی ها
سیستم صندلیهای عقبتزئینات جدید بژ
سیستم آیینه هاجانبی برقی ، همرنگ بدنه ، دارای راهنما
سیستم شیشه هابالابر شیشه های جلو و عقب برقی ، شیشه سولار ضد اشعه ماوراء بنفش
سیستم روشنایی جلوچراغهای جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور ، مه شکن جلو
10 دقیقه


پژو پارس یا همان پژو پرشیا یک خودروی سدان و پرطرفدار می‌باشد که توسط ایران خودرو به بازار ایران معرفی شد و از زمان معرفی و عرضه تا کنون جزو پرفروش ترین خودروهای بازار است. در سال 1379 ایران خودرو تصمیم گرفت خودرویی با طراحی بهتر و امکاناتی بیشتر از پژو 405 را به سبد محصولاتش اضافه کند و از طرفی با الهام از طراحی پژو 406 به سراغ پروژه‌ای سودآور رفت و نسخه فیس‌لیفت پژو 405 را با نام «پرشیا» به بازار ایران معرفی کرد. پژو پرشیا چند سال بعد به پژو پارس تغییر نام پیدا کرد و تاکنون نیز با همین نام تولید می‌گردد.

طی این سال‌ها که پژو پارس روی خط تولید ایران خودرو است تیپ های مختلفی از آن به تولید رسیده است که هر کدام تنها از نظر فنی و امکانات رفاهی متفاوت هستند و از لحاظ ظاهری هیچ تغییری باهم ندارند.

 

پژو پارس اتوماتیک (6).jpg

 

پژو پارس اتوماتیک یکی از همین تیپ‌های پژو پارس است که از سال 1390 روانه بازار ایران شد اما تولید آن در سال 1392 متوقف گردید و پس از یک وقفه 4 ساله در سال 1396 مجددا به خط تولید بازگشت. البته ایران خودرو قبل‌تر هم برخی از مدل‌های پژو پارس ELX را با جعبه دنده اتوماتیک به بازار عرضه کرده است اما پژو پارس اتوماتیک را می‌توان تا حدودی نسخه اتوماتیک پژو پارس LX دانست.

این درحالیست که جعبه دنده اتوماتیک هیچگاه با موتور xu7 بر روی پارس عرضه نشد و پارس سال و پارس دوگانه سوز هر دو تنها در نسخه دنده دستی عرضه شدند.

 

پژو پارس اتوماتیک (9).jpg

 

  1. بررسی طراحی ظاهری پژو پارس اتوماتیک

زمانی که پژو پارس به بازار عرضه شد تمام نگاه‌ها را به خودش جلب کرد. طراحی که در آن زمان نسبت به پژو 405 بروزتر و زیباتر بود و خیلی زود توانست جای خود را در بازار تشنه آن روزها تثبیت کند و تا به اکنون افراد زیادی همچنان خواهان آن هستند . در قسمت جلو یک طراحی خشن و جدی را می‌بینیم که این طراحی مدیون فرم کشیده چراغ‌های جلو و خطوط طراحی جانبی که بالای چراغ‌ها در دو طرف محو می‌شوند، است. جلوپنجره پژو پارس طراحی کشیده و کوچکی دارد که از هر دو طرف به چراغ‌های جلو متصل شده و لوگوی پژو نیز به صورت کرومی وسط آن قرار گرفته است. روی سپر جلوی این خودرو مورد خاصی به چشم نمی‌خورد و تنها دو مه‌شکن در دو طرف سپر قرار گرفته‌اند.

 

پژو پارس اتوماتیک (2).jpg

 

در بخش جانبی خودرو همان طراحی ساده پژو 405 را با کمی تغییر می‌بینیم. رکاب جدید و زه‌های بزرگتر تغییرات داده شده توسط ایران خودرو روی پژو پارس نسبت به پژو 405 هستند. شیشه‌های جانبی خودرو طراحی بزرگی دارند که باعث شده فضای داخلی روشن‌تر شود.

 

پژو پارس اتوماتیک (5).jpg

 

در قسمت عقب پژو پارس هم همان طراحی ساده و هماهنگی که در بخش های دیگر است را می‌بینیم. جای پلاک نسبت به 405 از روی سپر به روی درب صندوق عقب آمده است. چراغ‌های عقب فرم ساده و کشیده‌ای دارند و به صورت یک تکه طراحی شده‌اند.

 

پژو پارس اتوماتیک (1).jpg

 

  1. مشخصات فنی پژو پارس اتوماتیک

پژو پارس اتوماتیک نیز به همان پیشرانه TU5 معروف ایران خودرو مجهز شده است. این پیشرانه می‌تواند قدرتی معادل 105 اسب بخار و گشتاوری معادل 142 نیوتن متر را تولید کند.

برخی معتقدند جعبه دنده پژو پارس اتوماتیک توسط شرکت آلمانی ZF تولید می‌شود اما جعبه دنده‌ای که روی این خودرو قرار گرفته است همان جعبه دنده 4  سرعته خودکار از نوع AL4 می‌باشد. این جعبه دنده روی رنو مگان، پژو 206 اتوماتیک و تندر 90 هم نصب شده است. از نکات منفی پژو پارس اتوماتیک می‌توان به هماهنگ نبودن جعبه دنده AL4 با پیشرانه TU5 اشاره کرد. سیستم تعلیق جلوی پژو پارس اتوماتیک از نوع مک فرسون و تعلیق عقب از نوع فنر پیچشی می‌باشد که سواری قابل قبولی را ارائه میدهد. سیستم فرمان این خودرو هم کماکان هیدرولیکی است. شتاب پژو پارس اتوماتیک عدد قابل توجهی نیست و تقریبا در 15 ثانیه این خودرو از 0 به 100 کیلومتر می‌رسد و مصرف ترکیبی آن در حدود 15/8 لیتر  در 100 کیلومتر است.

 

پژو پارس اتوماتیک (7).jpg

 

  1. بررسی کابین و فضای داخلی پژو پارس اتوماتیک

فضای کابین و طراحی داخلی پژو پارس در سال‌های اخیر دچار تغییرات عمده ای شد و به مراتب کابین جدید بهتر و جذاب‌تر از کابین قبلی است . از جمله این تغییرات می‌توان به عوض شدن کامل داشبورد، تغییر رو دری‌ها و غربیلک فرمان جدید اشاره کرد. دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع در بالاترین قسمت داشبورد قرار گرفته‌اند و زیر آن‌ها سیستم پخش خودرو به همراه بلوتوث نیز قرار دارد. بخش زیرین داشبورد هم قسمت تنظیمات سیستم تهویه مطبوع به همراه یک قسمت برای قرار دادن وسایل است. متاسفانه متریال استفاده شده در داخل کابین پژو پارس کیفیت چندان بالایی ندارند و خیلی زود به صدا می‌افتند. فضای کلی کابین این خودرو جادار است و فضای پا خصوصا برای سرنشینان جلو مناسب است اما ممکن است افراد با قد بلند کمی با محدودیت فضای سر یا زانو در ردیف عقب مواجه شوند.

 

پژو پارس اتوماتیک (4).jpg

 

  1. امکانات رفاهی و ایمنی پژو پارس اتوماتیک

از نظر امکانات رفاهی، پژو پارس اتوماتیک با توجه به قیمتی که دارد در سطح قابل قبولی قرار گرفته است. این خودرو امکاناتی نظیر:

سنسور دنده عقب، روکش چرم صندلی‌ها و فرمان، تنظيم برقي پشتي صندلي جلو، قفل شدن درب‌ها پس از حرکت، آينه هاي جانبي برقي تاشو راهنمادار، سیستم تهویه اتوماتیک، كليدهاي كنترل سیستم صوتی روی فرمان، چراغ مه شكن جلو و عقب و شیشه های سولار را داراست.

در بخش ایمنی، پژو پارس توسط هیچ سازمانی مورد تست و بررسی‌ قرار نگرفته است، اما از نظر امکانات ایمنی این خودرو به کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمز ABS، سیستم EBD و سیستم ضد سرقت مجهز شده است. طبق آمار منتشر شده این خودرو در تصادفات عملکرد ایمن و خوبی از خود نشان نمی دهد.

 

پژو پارس اتوماتیک (3).jpg 

 

  1. بررسی بازار و قیمت پژو پارس اتوماتیک

پژو پارس اتوماتیک در دی ماه 1400 با قیمت حدودی 420 میلیون تومان در بازار آزاد معامله می شود. 

این خودرو نسبت به تیپ های دیگر پژو پارس فروش کمتری را تجربه کرده و همچنین بازار خرید و فروش مدل‌های دست دوم این خودرو نیز نسبت به نسخه‌های دست دوم تیپ های دیگر پژو پارس ضعیف‌تر است.

 

  1. نتیجه گیری

پژو پارس اتوماتیک برای افرادی که به دنبال یک خودروی سدان خانوادگی اتوماتیک هستند تا بتوانند در ترافیک‌های شهری با راحتی بیشتری رانندگی کنند خودروی نسبتا مناسبی است اما با توجه به اینکه این خودرو فعلا در برنامه‌های فروش ایران خودرو عرضه نمی شود و تنها از بازار آزاد امکان تهیه آن وجود دارد، رقبای سرسختی همچون جک J4 و دنا پلاس معمولی و آریو اتوماتیک می‌توانند کار را برای پژو پارس اتوماتیک دشوارتر کنند.

نظرات کاربران
علی
علی
10 فروردین 1402
خدا میدونه اگه یه نگاه اجمالی به خودروها بیندازیم و اگه من قدرتی داشتم مگه ماشین ها چی دارند که قیمتشون نجومی رفته بالا و اگه دست من بود ماشینی مثل پارس بیشتر ا