مقدمه و معرفی تیبا EX
تیبا EX یکی از تیپهای تیبا است. تیبا را میتوان اولین خودرو ایرانی و تولید داخل گروه خودروسازی سایپا دانست که در سال 1387 معرفی و روانه بازار شد.
- بررسی طراحی ظاهری
تیبا EX روی پلتفرم آشنای X200 ساخته شده است. این خودرو به عنوان یک سدان کوچک شهری به بازار ایران عرضه شد. طبق اطلاعات منتشر شده از شرکت سایپا، در طراحی تیبا EX علاوه بر مهندسان داخلی کشور، مهندسان ایتالیایی، کرهای و آلمانی نیز نظارت داشتهاند.
در نمای جلوی این خودرو چراغها به صورت مثلثی شکل طراحی شدهاند. یک جلوپنجره کوچک میان چراغهای جلو قرار گرفته است. همچنین سپر تیبا EX طراحی یکپارچه و سادهای دارد. دو مهشکن دایرهای نیز روی دو طرف سپر خودرو قرار گرفتهاند. وجود خطوط صاف روی کاپوت خودرو و همچنین خطوط منحنی روی گلگیر همگی در تلاش هستند تا چهره تیبا EX را از سادگی در بیاورند و این خودرو را عضلانی جلوه دهد.
بخش جانبی خودرو طراحی سادهای دارد. تنها چند خط برجسته روی گلگیرها و دربهای خودرو طراحی شده که البته تاثیر چندانی روی جذاب شدن خودرو نداشتهاند. اندازه پنجرههای خودرو مناسب است و این مورد را میتوان یک نکته مثبت برای تیبا EX دانست.
به بخش عقب تیبا EX که میرسیم باز هم همان طراحی سادهای که در بخشهای دیگر این خودرو وجود دارد را میبینیم. چراغهای عقب یک تکه هستند. درب صندوق تا بالای سپر کشیده شده و دهانه ورودی صندوق هم اندازه مناسبی دارد.
- مشخصات فنی تیبا EX
تیبا EX به یک موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر مجهز شده که این موتور میتواند 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتنمتر گشتاور را توسط یک جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخهای جلوی خودرو منتقل کند. با اینکه موتور تیبا EX نسخه تقویت شده موتور پراید میباشد اما نباید انتظار زیادی از آن داشت. شتاب 0 تا 100 تیبا EX طبق اعلام رسمی شرکت سایپا حدود 13 ثانیه میباشد و مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز به صورت رسمی 6.9 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.
از نکات مثبت تیبا EX، ارتفاع مناسب و سیستم فنربندی و تعلیق خوب است که سواری این خودرو را نرم کرده است.
- بررسی کابین و فضای داخلی تیبا EX
کابین تیبا EX در تلفیقی میان کابین کیا ریو و پراید میباشد. در بالاترین قسمت داشبورد همان ساعت آشنای دیجیتالی که در پراید هم استفاده میشود قرار گرفته و زیر آن نیز دریچههای سیستم تهویه مطبوع واقع شده است. در قسمت وسط داشبورد و زیر دریچهها تعدادی کلید جهت فلاشر، مهشکنهای جلو و عقب و بخار زدای شیشه عقب به همراه سیستم پخش خودرو قرار گرفتهاند. در بخش انتهایی کنسول میانی تیبا EX نیز بخش کنترل سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک تعبیه شده و تمامی این موارد داخل یک کادر ناموزون مشکی رنگ میان داشبورد قرار دارند. تمامی قسمتهای داشبورد متریال بی کیفیتی دارند و تماما از پلاستیک خشک تشکیل شدهاند.
غربیلک فرمان تیبا EX به صورت سه شاخه طراحی شده و پشت آمپر این خودرو نیز طراحی بروزتری از پراید دارد. فضای پا و سر برای سرنشینان جلوی خودرو مناسب طراحی شده اما اگر سرنشینان عقب قد بلندی داشته باشند ممکن است به مشکل برخورند.
- امکانات رفاهی و ایمنی تیبا EX
تیبا EX فولترین تیپ تیبا میباشد. این خودرو امکاناتی نظیر:
شیشه بالابر برقی، آینه های جانبی برقی، تهویه مطبوع اتومات، رینگ آلومینیومی، کیت گاز سوز، چراغ هشدار دهنده عیب یاب خودرو، چراغ های مه شکن جلو و عقب، چراغ خطر سوم، صندلی راننده با تنظیم ارتفاع، کمربند های ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع و تنظیم زاویه نور چراغ های جلو، ریموت کنترل، گرمکن شیشه عقب، غربیلک فرمان با قابلیت تنظیم زاویه، سیستم صوتی CD پلیر همراه با پورت USB، پخش MP3 و رادیو و خروجی ۴ باند را داراست.
تیپ رایج دیگری از تیبا که در بازار خرید و فروش میشود تیبا SX است که از نظر امکانات رفاهی در سطح پایینتری از تیبا EX قرار میگیرد. این خودرو به سیستم تهویه مطبوع دستی، رینگهای فولادی، شیشه بالابر عقب دستی و آینههای جانبی با تنظیم دستی مجهز شده است.
متاسفانه تیبا EX در بخش ایمنی امتیاز پایینی را میگیرد، چراکه امکانات ایمنی تیبا EX تنها به قدری است که بتواند مجوزهای استاندارد را اخذ کند. این خودرو تنها به 2 کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم ضد سرقت، ترمزهای ABS، قفل مرکزی و چراغ هشدار دهنده عیب یاب خودرو مجهز شده است.
- بررسی بازار و قیمت
تیبا EX در دیماه 1400 قیمتی معادل 118 میلیون تومان را در بازار آزاد و 180 میلیون تومان را در کارخانه دارد. با توجه به اینکه در بازه قیمتی تیبا EX هیچ خودروی صفرکیلومتر دیگری جز پراید وجود ندارد این خودرو بازار خوبی را برای خود بدست آورده است.
تیباexبهترین نوع تیباست خصوصامدل ۹۳من ماشینادیگه قبلاداشتم ازنظرقیمت و استهلاک سگش شرف داره به پژو
ادم عاقل تو مملکت ما قدرت خرید حرف اول رو میزنه تیبا خیلی خوش قیمت هست، دیگه تیبا جایگزین پراید میشه،،،،، تیبا ایمنی و ستون های پهن و محکم از پراید داره و سیستم تعلیق نرم ریو که خیلی بهتر از پراید هست
با این اوضاع قیمت ها که پیش اومده حتما تیبا میاد جای پراید چون خییلی از پژو های 20-30 سال پیش ارزان تر و 5-6 میلیون گرون تر از پراید هست