سورن پلاس SOREN plus اولین فیس لیفت سورن و در اصل دومین فیس لیفت از خودروی محبوب ملی یعنی سمند است که اواخر سال 1398 توسط ایران خودرو به بازار ایران معرفی شد و سپس از سال 1400 تحویل خریداران گردید. این خودرو پس از نسخههای سورن ELX و سورن توربو سومین فرزند از خانواده سورن محسوب میشود. پس از بازگشت مجدد تحریمها علیه ایران شرکتهای مطرح خودروسازی همکاری خود را با تولیدکنندههای ایرانی قطع کردند و از این رو خودروسازان داخلی بیش از پیش به انجام فیس لیفتها روی آوردند. خصوصا ایران خودرو که با اضافه کردن یک پسوند پلاس به برخی از خودروهایش اقدام به انجام برخی بروز رسانیهای فنی و ظاهری آنها کرد. سورن نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در نسخه پلاس دستخوش تغییراتی نسبتا قابل قبول شده است.
بررسی طراحی ظاهری
همانطور که اشاره کردیم سورن پلاس یک خودروی بروز شده از خودروی سورن است که از نظر ظاهری کمی تغییر کرده است. هنگامی که به نمای جلوی این خودرو نگاه میکنیم اولین موردی که به چشم میخورد گرافیک داخلی چراغهای جلو است. البته شکل کلی چراغها تغییری نکرده است. چراغهای روز که در واقع همان چراغهای کوچک خودرو نیز هستند به قسمت پایین چراغ اضافه شده و زمینه چراغهای اصلی نیز به رنگ مشکی درآمده است. جلو پنجره خودرو نیز از حالت قبلی که همرنگ با بدنه بود تغییر پیدا کرده و به رنگ مشکی درآمده که ترکیبش با چراغهای جلو ظاهری اسپرت تر به این خودروی جدید ایران خودرو داده است. سپر و کاپوت خودرو نیز نسبت به نسخههای قبلی تغییری نکردهاند.
به نمای جانبی خودرو که میرسیم تنها تفاوتی که سورن پلاس با نسخههای قبلی دارد در دستگیره درب و طراحی رینگها خلاصه شده است. دستگیره دربها اکنون برخلاف نسخههای قبلی که شبیه به سمند بودند، مشابه با دنا شده و بروز شدهاند. همچنین در این خودرو شاهد طراحی جدید رینگها هستیم که خوشبختانه با ظاهر کلی خودرو هماهنگی قابل قبولی دارد. دیگر اجزا نیز کماکان مشابه با نسخههای قبلی هستند. اندازه شیشه دربها مناسب است و از این نظر فضای دید و نور مناسبی را برای سرنشینان خودرو به ارمغان آورده است.
در نمای عقب سورن پلاس نیز شاهد اندکی تغییرات نسبت به نسخههای قبلی هستیم. طراح کلی چراغهای عقب تغییری نکرده است اما گرافیک داخلی آنها مانند چراغهای جلو بروز شده است. تفاوت دیگری که این خودرو نسبت به نسخههای قبلی دارد اضافه شدن یک باله کوچک به عقب آن است که جنبه تزیینی دارد. همچنین یک نوشته فارسی سورن + نیز جای عبارت انگلیسی SOREN را گرفته است. دیگر قسمت های خودرو نیز تغییری نکرده و از نسخههای قبلی به این نسخه رسیدهاند.
مشخصات فنی سورن پلاس
این خودرو از نظر مشخصات فنی تغییری نکرده است و روی آن همان پیشرانه معروف EF7 قرار دارد. این پیشرانه 4 سیلندر 1/7 لیتری تنفس طبیعی توانایی تولید 115 اسب بخار قدرت و 159 نیوتن متر گشتاور را دارد. همچنین جعبه دندهای که روی این خودرو تعبیه شده یک جعبه دنده 5 سرعته دستی است که وظیفه انتقال قدرت پیشرانه را به چرخهای جلوی خودرو دارد.
طبق اطلاعات منتشر شده مصرف سوخت ترکیبی این خودروی ملی حدود 7/5 لیتر در 100 کیلومتر است و همچنین شتاب 0 تا 100 آن نیز حدود 12 ثانیه اعلام شده است. سیستم تعلیق چرخهای جلوی این سدان جدید ایران خودرو از نوع مک فرسون و سیستم تعلیق چرخهای عقب این خودرو نیز از نوع فنر پیچشی است که حاصل آن یک سواری نسبتا نرم و قابل قبول در میان خودروهای ایرانی است.
بررسی کابین و فضای داخلی
هنگامی که وارد کابین سورن پلاس شویم تغییرات نسبتا قابل قبولی را شاهد هستیم. در بالاترین قسمت داشبورد وسط به جای فضای درب دار نسخههای قبلی اکنون یک صفحه نمایش دیجیتالی مانند پژو 206 و رانا قرار گرفته است که اطلاعات مختلفی را نشان میدهد. دو دریچه مستطیلی بزرگ در زیر آن صفحه نمایش تعبیه شدهاند. قسمت میانی داشبورد خودرو میزبان نمایشگر سیستم صوتی و همچنین سیستم تهویه مطبوع خودرو است که خوشبختانه به عملگر اتوماتیک نیز مجهز شده است.
در قسمت انتهایی داشبورد نیز چند فضای مختلف برای جا دادن وسایل به همراه یک فندکی و درگاه USB و AUX تعبیه شده است. لازم به ذکر است برخی قطعات خودرو مانند دور داشبورد و دور خروجیهای تهویه مطبوع خودرو به حالت طرح فیبر کربن درآمدهاند و همچنین صندلیها و کفیهای خودرو نیز با خطوط قرمز تزئین شدهاند که ترکیب این خطوط قرمز با بخشهای طرح فیبر کربن ظاهر اسپرتی را به کابین این خودرو دادهاند. غربیلک فرمان نیز به کل تغییر کرده و طراحی چهار شاخهای دارد که مانند دنا شده است و خوشبختانه یکی از نکات مثبت طراحی کابین این خودرو محسوب میشود.
لیور دنده نیز در این خودرو تغییر کرده است. از نکات منفی کابین سدان جدید ملی میتوان به کیفیت متوسط متریال داخلی و ایرادات مونتاژی اشاره کرد که ممکن است کمی برای سرنشینان خودرو خصوصا راننده آزار دهنده باشند. اما از نظر فضای کابین و صندوق عقب، این خودرو نیز همانند سایر نسخههای سورن یک خودروی جادار و مناسب خانوادههای ایرانی است. فضای پا و سر برای سرنشینان هر دو ردیف خودرو قابل قبول است و برای کمتر کسی ممکن است آزار دهنده باشد.
امکانات رفاهی و ایمنی سورن پلاس
این خودرو از نظر امکانات رفاهی در رتبه متوسطی قرار دارد. از امکانات رفاهی آن میتوان به مواردی همچون سیستم فرمان هیدرولیک با کلیدهای کنترل روی غربیلک، تنظیم اتوماتیک تهویه مطبوع با کانال مجزا برای سرنشینان عقب، سیستم صوتی با رادیوپخش، چراغهای مه شکن جلو و عقب، امکان تنظیم ارتفاع نور چراغهای جلو از داخل، چراغ عقب LED، سیستم روشنایی ترک خودرو، چراغ نقشهخوان، آینههای جانبی برقی تاشونده راهنمادار مجهز به سیستم گرمکن، جمع کردن آینههای جانبی از داخل و روی سوئیچ، شیشه بالابرهای برقی درب های جلو و عقب مجهز به سیستم آنتی ترپ و پاور ویندوز، تریم داخلی مشکی به اضافه قطعات دکوراتیو جدید، زه و دستگیره همرنگ بدنه، طرح جدید دستگیره درها، روکش صندلیهای جدید، اسپویلر عقب، قفل مرکزی با ریموت، کمربند ایمنی سه نقطهای سرنشینان جلو، فرمان تلسکوپی، سنسور پارک دنده عقب، رینگ ۱۵ اینچی آلومینیومی، تنظیم پشتی صندلی راننده و سرنشین به صورت برقی، پشتسریهای صندلیهای جلو قابل تنظیم، کروز کنترل، باز کردن درب صندوق عقب از داخل و روی سوئیچ، دسترسی به صندوق از درون کابین، نمایشگر روی داشبورد، به همراه کامپیوتر سفری اشاره کرد.
همچنین این خودرو از نظر ایمنی به امکاناتی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمز جلو دیسکی خنک شونده، ترمز عقب کاسهای و دو کیسه هوا ویژه راننده و سرنشین جلو اشاره کرد.
بررسی بازار و قیمت سورن پلاس
این خودرو در اردیبهشت ماه 1401 در بازار آزاد قیمتی حدود 345 میلیون تومان و در کارخانه نیز حدود 243 میلیون تومان قیمت دارد. همچنین نسخههای کارکرده و دست دوم این خودرو نیز با مدل 1399 و 1400 قیمتی بین 305 تا 335 میلیون تومان را دارد. سورن پلاس از نظر بازار خرید و فروش و همچنین خدمات پس از فروش حال و روز نسبتا خوبی دارد.
نتیجه گیری
همانطور که اشاره شد سورن پلاس یک فیس لیفت از سورن محسوب میشود که از نظر طراحی ظاهری و کابین دستخوش تغییراتی شده است. تغییراتی که به مراتب این خودرو را خصوصا برای جوانان جذابتر از نسخههای دیگر سورن و حتی سمند کرده است. این خودرو از نظر فنی مشخصات قابل قبولی دارد و همچنین در بخش امکانات رفاهی و ایمنی نیز به امکانات خوبی مجهز شده که میتوانند برگ برنده این خودرو نسبت به رقبایش باشد. این خودرو نکات مثبتی همچون بهبود نسبی ظاهر بدنه و کابین و اضافه شدن کروز کنترل و برخی امکانات رفاهی نسبت به نسخههای قبلی، گستردگی مناسب نمایندگیهای خدماتی و بازار دست دوم بهتر از رقبای چینی را داراست و در مقابل نکات منفی نظیر قدیمی بودن پلتفرم و پیشرانه، افزایش قیمت نسبتاً زیاد در قیاس با سورن ELX و کیفیت متوسط متریال داخلی را دارد. اما از زمان عرضه به بازار این خودرو با استقبال خوبی مواجه شده و در نتیجه بازار پر رونقی دارد.
سورن پلاس دوگانه ماشین واقعا خوبیه درسته رینگش فولادی و قالپاق هست ولی به نظرم خوبه . تنها ضعفی که داره حذف کروز کنترل هست من براش ناراحت شدم ولی باز هم میگم تو گاز cng شتابش خوبه . که بعضی وقت ها ادم فکر میکنه از بنزین خوب کار میکنه .
آیا سورن پلاس مدل ۱۴۰۱ بدون رینگ هم وارد بازار شده؟
ایا دو گانه سوز میشود و اگر دو گانه سوز شود چه تفاوتی با دوگانه سوز شدن کارخانه ای دارد چونکه من شنیدم دوگانه کارخانه با دوگانه سوز کردن بیرون متفاوت است !!!؟؟؟؟