ایران خودرو در جدیدترین اقدام خود نسخه هایی جدید از پژو پارس را با انجام برخی بروزرسانی های فنی و اضافه کردن برخی امکانات رفاهی معرفی کرد. پژو پارس خودرویی سدان و لوکس در میان محصولات ایران خودرو بود که از سال 1380 پا به جاده های کشور گذاشت. پژو پارس خودرویی فرانسوی که از دل شرکت پژو بیرون آمده باشد محسوب نمی شود، در اصل ایران خودرو قصد داشت تا خودرویی با امکانات بیشتر و ظاهری بروزتر از پژو 405 را به سبد محصولات خود اضافه کند. به همین دلیل با نظارت پژو به سراغ فیس لیفت کردن 405 رفت و نتیجه این همکاری ابتدا پرشیا نام گرفت و سرانجام به پژو پارس تغییر نام پیدا کرد.
مشخصات فنی پژو پارس سال سفارشی ELX با موتور TU5P
پژو پارس ELX جدید با دو پیشرانه متفاوت به بازار عرضه می شود. پژو پارس ELX جدید XU7P با پیشرانه XU7 پلاس و دیگری پژو پارس ELX جدید TU5. پژو پارس ELX جدید TU5 از پیشرانه نام آشنای TU5 بهره می برد که قبل تر در پژو پارس LX نیز مورد استفاده قرار گرفته بود. این پیشرانه 4 سیلندر 1.6 توانایی تولید 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور را دارد. جعبه دنده این خودرو نسبت به تیپ های دیگر تغییری نداشته و از نوع 5 سرعته دستی است که نیروی پیشرانه را به چرخ های جلوی خودرو منتقل می کند. مصرف سوخت ترکیبی اعلام شده برای این خودرو حدود 7/2 لیتر در هر 100 کیلومتر و شتاب 0 تا 100 آن برابر با 13/2 ثانیه است.
طراحی ظاهری
ظاهر این خودرو همان ظاهر همیشگی پارس است و ایران خودرو کوچکترین زحمتی را به خود نداده تا تغییراتی مثبت بر نمای ظاهری پارس اعمال کند. نمای جلو طراحی ساده و کشیدهای دارد که بسیار قدیمی و خسته کننده شده؛ همچنان همان چراغ های مستطیلی شکل کشیده به همراه یک جلو پنجره متصل به چراغ های اصلی را دارد که لوگوی قدیمی پژو وسط آن قرار گرفته است.
نمای جانبی در اصل همان طراحی 405 را با کمی تفاوت دارد. ظاهر آینه های جانبی مانند دیگر پارس های جدید شده که مجهز به راهنما نیز هستند. همچنین در این خودرو به جای استفاده از رینگ های فولادی با قالپاق، رینگ های آلومینیومی زیر خودرو هستند. در قسمت عقب نیز سادگی موج می زند. چراغ های اصلی به صورت مستطیلی و بزرگ طراحی شده که در این تیپ قسمت بالایی به رنگ مشکی تبدیل شدهاند. برخلاف 405 محل نصب پلاک در پژو پارس به روی سپر آمده.
بررسی کابین
کابین پارس جدید تا حدود زیادی مشابه با نسخه های قبلی است. در اوایل دهه 90 بود که ایران خودرو طراحی داشبورد پارس را به صورت کامل تغییر داد و داشبورد جدید این خودرو به داشبورد سوناتایی معروف شد. در این خودرو داشبورد میزبان یک صفحه نمایش نسبتا بزرگ لمسی است اما باقی قسمت ها تفاوتی با نسخه های قدیمیتر ندارد. طراحی غربیلک فرمان تغییری نکرده و اکنون بر روی فرمان این خودرو شاهد کلیدهای کروز کنترل به صورت فابریک هستیم. صفحه کیلومتر شمار نیز از دیگر تغییرات پژو پارس جدید می باشد. البته خبری از کیلومتر شمار دیجیتال نیست و تنها طرح آنالوگ آن تغییر کرده و دسته راهنما نیز نونوار شده است.
از ابتدا فضای کابین پژو پارس یکی از نکات مثبت این خودرو محسوب می شد که در این تیپ نیز این قاعده تکرار شده. فضای سر و پا برای سرنشینان هر دو ردیف خودرو قابل قبول است و همچنین فضای بار نیز جادار و مناسب ارزیابی می شود. اما در مقابل کیفیت بد متریال داشبورد و کابین خصوصا در مدل های جدید این خودرو یکی از نکات منفی است که در این خودرو هم احتمالا این مورد تکرار خواهد شد.
امکانات رفاهی و ایمنی
پژو پارس از ابتدا خودرویی با امکانات بیشتر نسبت به 405 بود و مواردی نظیر تهویه اتوماتیک، آینه جانبی برقی راهنمادار، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشه خوان، ایموبلایزر، قفل مرکزی به همراه ریموت، کمربند جلو با تنظیم ارتفاع، سنسور دنده عقب، دماسنج، شیشه های برقی چهار درب، روکش صندلی پارچه ای و تریم دو رنگ با تزئینات طرح چوب جزو امکانات رایج و ثابت در تمام تیپ های این خودرو است. اما در این تیپ های جدید سفارشی امکاناتی همچون آینه های جانبی با قابلیت تا شوندگی، تنظیم برقی پشتی صندلی جلو، دسته راهنمای طرح جدید و شیشه های عقب دودی (تمامی مدل های سفارشی)، سیستم مالتی مدیا، دوربین دنده عقب، سیستم اخطار کاهش باد لاستیک ها و کروز کنترل را دارد.
این خودرو از نظر تجهیزات ایمنی و امنیت نیز به مواردی همچون ترمز ABS و EBD و کیسه هوای راننده و سرنشین و ترمزهای عقب دیسکی مجهز شده است.
سلام پخش مانیتور مالتی مدیا خاموش شده واسه روشن کردن کد ورود و نداریم. چه باید کرد؟ با تشکر
پژو پارس خاکستری tu5سفارشی متالیک دیسک ترمزعقب وجلودوربین عقب مانیتوردارکیلومتر جدید
پارس ای ال ایکس اگه باهمون موتور زانتیا ۱۸۰۰و۲هزار سی سی تولید بشه عالیه .موتور تیوفایو واسه پارس سنگینه و اون سرعت وشتاب رو که راننده میخاد نداره