زامیاد کارون، جدید ترین پیکاپ محصول زامیاد، زیر مجموعه شرکت سایپا است که در سال 1401 معرفی شد.
پیکاپ کارون یک خودروی کار و تجاری است که در واقع روی پلتفرم محصولی از فودای چین توسعه یافته که پیشتر پادرا پلاس نیز بر همین اساس ساخته شده بود و تکنولوژی ساختی بسیار قدیمی دارد.
مزایا و معایب
- پیشرانه قدیمی
- پلتفرم قدیمی و منسوخ
- فضای کوچک کابین
- ظرفیت حمل بار پایین
- امکانات رفاهی و ایمنی ضعیف
مشخصات فنی
زامیاد کارون از همان موتور قدیمی 2.4 لیتری نیسان آبی استفاده می کند که بیشینه قدرت آن 94 اسب بخار و بیشینه گشتاور تولیدی آن 187 نیوتن متر است. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ های عقب منتقل می شوند. سیستم تعلیق این خودرو در جلو دو جناقی و در عقب اکسل صلب با فنر شمش می باشد (یکسان با سایر محصولات زامیاد).
یکی از بزرگترین ایرادات خودروسازان داخلی عدم تولید موتورهای جدید برای محصولاتشان است. این مساله را میتوان در خودروهایی با پیشرانه یکسان نظیر تیبا، ساینا، کوییک، شاهین، و آریا دید. استفاده از موتورهای قدیمی و منسوخ شده و همچنین سیستم های تعلیق قدیمی و یکسان در محصولات زامیاد نیز به چشم می خورد.
مخزن سوخت زامیاد کارون ظرفیت 55 لیتر بنزین دارد که با توجه به مصرف سوخت اعلامی 11 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش ترکیبی چندان مکفی به نظر نمی رسد.
مشخصات کلی
ایعاد و ظرفیت ها
امکانات و آپشن ها
طراحی ظاهری
زامیاد کارون نسخه دوکابین پادرا پلاس است و از این نظر طراحی کاملا یکسانی دارند. هردوی این دو پیکاپ شرکت زامیاد مونتاژ چینی خودروی فودای لایون F16 هستند.
خودروی زامباد کارون طراحی بسیار قدیمی و دمده ای دارد که در سال ۲۰۱۲ در بازار چین رونمایی شد و نکته جالب این است که وانت فودای چینی بر اساس پلتفرم ایسوزو رودیو ساخته شده که تولید آن در سال ۲۰۰۲ متوقف شده است و هم اکنون با خودرویی جدید طرف هستیم که حدو ۲۰ سال دیرتر به ایران رسیده است.
نمای روبروی زامیاد کارون همان چهره مستطیلی پادراپلاس را دارد که شامل چراغ هایی مستطیل شکل در دوطرف یک جلوپنجره مستطیلی و مه شکن های طرفین و ورودی های هوای مستطیلی در پایین آن است.
در نمای جانبی این خودرو کاملا شبیه به سایر محصولات زامیاد است، با این تفاوت که افزوده شده یک کابین باعث کاهش فضای بار این پیکاپ شده است.
بیشترین تفاوت کارون و پادرا پلاس در قسمت عقب است که این تفاوت ها شامل تغییراتی در فضای بار، سپر و چراغ های عقب میشود. چراغ های خطر عقب در ارتفاع بالاتر و همسطح فضای بار قرار گرفته است و طراحی سپر به جای استفاده از تک مه شکن مانند پادرا پلاس، با استفاده از دو مه شکن در طرفین تغییر کرده است.
شرکت سایپا علاوه بر معرفی مدل معمولی این پیکاپ که در شرکت زامیاد معرفی شد مدل آفرودی آن را با نام کارون آفرود در نمایشگاه خودروی شیراز رونمایی کرد. طرح جدید سپر عقب، باربند و سپر فلزی و استفاده از چرخ های بزرگتر از جمله تفاوت های مدل معمولی با مدل آفرود است. طراحی زامیاد کارون آفرود می تواند مخاطب گمراه کرده و شمایل بیراهه نورد آن موجب فریب شود در صورتی که در زیر این بدنه فریبنده همان پیشرانه قدیمی و ضعیف ۹۴ اسب بخاری نیسان آبی قرار گرفته است.
طراحی داخلی
طراحی داخل کابین کارون با پادرا پلاس یکسان است و در این بخش این دو خودرو هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و تنها تفاوت در دو کابین بودن این خودرو است.
در داشبرد این خودرو از دریچه های تهویه گرد در دوطرف و صفحه کیلومتر شمار آنالوگ قدیمی و یک سیستم صوتی با نمایشگری کوچک در مرکز آن استفاده شده است که کیفیت بسیار پایینی دارد.
زامیاد کارون دارای دو کابین است که ظرفیت ۵ سرنشین را دارد. در کابین جلو فضای کافی برای استفاده دو نفر فراهم است اما صندلی های ردیف عقب بسیار تنگ و کوچک است که بیشتر مناسب استفاده کودکان است تا افراد بالغ.
فضای بار نیز به دلیل افزوده شدن صندلی های ردیف عقب کوچکتر شده است و ظرفیت حمل بار نیز کاهش پیدا کرده و تقریبا نصف ظرفیت حمل بار پادرا پلاس شده است.
کارون یا همان پادرا دو کابین
تحریم های خودروسازی کشور و سیاست های خودروسازان باعث شده تا امکان تولید خودروهای جدید و روز دنیا در کشور فراهم نباشد و خودروسازان نیز در این شرایط یا به دنبال ماشین های چینی میروند یا با ترکیب بدنه و موتور محصولات قدیمی شان یک محصول به اصطلاح جدید تولید میکنند. به همین شکل که کارون ترکیبی از نیسان جونیور (نیسان آبی) و پادرا پلاس خودروی مونتاژی فودای چینی است.
هنوز قیمت خودرو جدید زامیاد اعلام نشده، اما میتوان حدث زد که با قیمتی حدود ۵۰۰ میلیون تومان به بازار عرضه شود. زامیاد کارون با این امکانات و مشخصات فنی مناسب افرادیست که بودجه کافی برای خرید خودروهایی چون کاپرا ۲، فوتون تونلند، مکث کلوت و ریچ را ندارند.
باسلام من میخوام از این ماشین بخرم آیاقسطی خوبه چون فقرا هستم یا نقدی به با سرفه تر هست ممنونم
اگه این ماشین دیزلی میشد وگازوئیلی میکردن اونوقت یکم بیشترارزش خرید داشت و میصرفید که آدم بخره