1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات
  4. سیستم تعلیق دو جناغی چیست و چه مزایایی دارد؟

سیستم تعلیق دو جناغی چیست و چه مزایایی دارد؟

12 فروردین 1401
  • 0

قبلا در مقاله هایی جداگانه، درباره سیستم های تعلیق مختلف مانند سیستم تعلیق مک فرسون یا سیستم تعلیق مولتی لینک توضیح داده و ساختار آن ها را شرح داده بودیم. در این مقاله قصد داریم تا درباره یکی از معروف ترین سیستم های تعلیق که در محور جلوی خودرو ها استفاده می شود، یعنی سیستم تعلیق دو جناغی (که در زبان انگلیسی به آن Double Wishbone گفته می شود) توضیح دهیم و تشریح کنیم که عملکرد سیستم تعلیق دو جناغی چگونه است و در نهایت مزایا و معایب این سیستم تعلیق را بیان کنیم.

 

سیستم تعلیق دو جناغی چیست؟

به زبان ساده، سیستم تعلیق دو جناغی یک سیستم تعلیق مستقل برای جلوی خودرو است که از 2 بازوی A شکل تشکیل شده. به علت شباهت این بازو ها به استخوان جناغ، به این سیستم تعلیق دو جناغی نیز می گویند.

در این سیستم تعلیق، قسمت بالایی بازو های A شکل هر کدام توسط یک رابط بوشی از بالا و پایین به سگ دست چرخ متصل اند و کمک نیز روی جناغ پایین نصب شده و از میان جناغ بالا عبور می کند. در سمت دیگر نیز قسمت پایینی بازو های A شکل هر کدام توسط دو رابط بوشی به شاسی متصل اند.

 

سیستم تعلیق دو جناقی

 

تعلیق دو جناغی برای اولین بار در دهه 1930 توسط خودروساز فرانسوی یعنی سیتروئن معرفی شد و در سال 1934 در مدل های Rosalie و Traction Avant از آن استفاده شد. قابل ذکر است که در آن زمان هنوز سیستم تعلیق مک فرسون برای خودرو های سواری معرفی نشده بود و بنابراین نمی توان گفت که این دو سیستم تعلیق به یکدیگر مرتبط اند.

 

خودرو با سیستم تعلیق دو جناقی.jpg

 

عملکرد سیستم تعلیق دو جناغی

سیستم تعلیق دو جناغی به علت شکل هندسی خاص خود به طراح آن اجازه می دهد تا پارامتر هایی مانند کمبر، کستر، زاویه دهانه چرخ، ارتفاع و … را به راحتی کنترل کند. معمولا در این سیستم تعلیق جناغ بالایی طول کمتری از جناغ پایینی دارد که موجب می شود زمانی که خودرو در حال پیچیدن است کمبر چرخ داخل پیچ مثبت و کمبر چرخ خارج پیچ منفی شود. این موضوع موجب می شود شعاع گردش خودرو کاهش یابد و در عین حال هندلینگ و تعادل آن نیز بهتر شود. 

 

عملکرد سیستم تعلیق دو جناغی.jpg

 

مزایا و معایب سیستم تعلیق دو جناغی

سیستم تعلیق دو جناغی از لحاظ دینامیکی بسیار قوی است و نوع طراحی آن دست خودروساز را برای تنظیم کردن آن بسیار باز می گذارد. در یک سیستم تعلیق دو جناغی می توان حرکات چرخ را بهینه سازی کرد و در نتیجه تمامی این اتفاقات، خودرویی که دارای این سیستم تعلیق است هندلینگ بسیار بهتر و سواری قرص تری را تجربه می کند.

اما از سوی دیگر سیستم تعلیق دو جناغی پیچیده است و وزن زیادی دارد. همچنین این سیستم تعلیق قیمت بسیار بیشتری از سیستم تعلیق مک فرسون دارد و تعمیرات آن نیز هزینه بر تر از تعلیق مک فرسون است. بنابراین معمولا در خودرو های اقتصادی، خودروسازان ترجیح می دهند تا بجای تعلیق دو جناغی، از نمونه ارزان تر و ساده تر مک فرسون استفاده کنند.

مزایا و معایب سیستم تعلیق دو جناغی.jpg

منبع car.ir


نظرات