ام وی ام X33 کراس، در واقع نسخه فیس لیفت ماژور X22 پرو است که در بازار چین با نام چری Omoda C3 شناخته شده و به تازگی به بازار این کشور معرفی شده است. سری اومودا چری در واقع کراس اور هایی هستند که با داشتن ظاهر مدرن و مد روز بازار مشتریان جوان و طرفدار طراحی های نوین را هدف قرار داده اند.
در ایران اما داستان این ماشین کمی متفاوت خواهد بود؛ مدیران خودرو مدتی است که X33 را به عنوان یکی از محصولات مشهور و پرفروش خود از دست داده و حتی با جایگزین کردن X55 و X55 پرو نیز نتوانست جای خالی این محصول در سبد فروش خود را پر کند. این موضوع سبب شده تا مدیران خودرو با قرار دادن نام X33 کراس به روی چری اومودا C3، این کراس اور جدید را همزمان با معرفی در چین وارد بازار ایران کند.
مشخصات فنی X33 کراس
هنوز مشخصات فنی نهایی X33 کراس مشخص نیست اما احتمالا مدیران خودرو این کراس اور کوچک را با یکی از موتور های 3 سیلندر 1 لیتری توربو (مشترک با X22 پرو اتوماتیک) و یا 4 سیلندر 1.5 لیتری اتمسفر (مشترک با X22 پرو دنده ای) به بازار عرضه خواهد کرد.
موتور 3 سیلندر توربو توانایی تولید 112 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور را دارد و انتقال نیروی آن به چرخ های جلو از طریق یک گیربکس CVT انجام می شود. در حالی که نسخه 4 سیلندر ضمن تولید 116 اسب بخار قدرت و 143 نیوتن متر گشتاور، توان خود را از طریق یک گیربکس 5 دنده دستی به چرخ های جلو منتقل می کند.
ایکس 33 کراس در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل تورشن بیم بهره می برد. ترمز های این خودرو نیز در هر چهار چرخ از نوع دیسکی بوده و به امکاناتی نظیر ABS و EBD نیز مجهز است.
در واقع باید گفت پلتفرم و سیستم تعلیق این خودرو هیچ تفاوتی با X22 پرو نداشته و باید انتظار همان سواری و هندلینگ را از این خودرو نیز داشته باشیم.
ایمنی و امکانات رفاهی X33 کراس
با توجه به این موضوع که هنوز کاتالوگ رسمی X33 کراس منتشر نشده نمی توان اطلاعات دقیقی درباره آپشن های این خودرو بیان کرد. اما نگاهی دقیق به عکس های اومودا C3 نشان می دهد که این خودرو از آپشن های شاخصی مانند استارت دکمه ای، ترمز پارک برقی، سیستم مولتی مدیا، صفحه کیلومتر دیجیتال، کروز کنترل، شارژر وایرلس، سانروف و… بهره می برد. همچنین به نظر می رسد که مدیران خودرو بر خلاف X22 پرو این خودرو را با ایربگ های جانبی به بازار عرضه خواهد کرد.
طراحی ظاهری X33 کراس
چری برای طراحی کراس اور جدید خود از همان زبان طراحی خانواده اومودا استفاده کرده و بنابراین X33 کراس شباهت هایی به فونیکس FX یا همان چری اومودا 5 دارد. در نمای جلو چراغ های اصلی در سپر قرار گرفته و دیلایت ها با طراحی نوینی در جلوپنجره فریم لس این خودرو حل شده اند.
نمای عقب X33 کراس نیز بی شباهت به FX نبوده و چری از چراغ های به هم پیوسته در این خودرو استفاده کرده که نوشته MVM نیز در وسط آن ها دیده می شود.
با این وجود نمای جانبی این خودرو شامل درب ها و ستون ها کاملا با X22 یکسان بوده و تنها تغییر قابل مشاهده در این نما، رینگ های جدید X33 کراس هستند.
کابین و فضای داخلی X33 کراس
طراحی داخلی X33 کراس تفاوت فاحشی با سایر محصولات چری در ایران داشته و به خاطر سال تولید جدیدتر، طرحی کامل نوین و متفاوت دارد. در نگاه اول تریم داخلی کرم رنگ این خودرو جلب توجه می کند که ترکیب آن با بخش های مشکی رنگ در قسمت های بالایی باعث شده اند تا فرم اسپرت کابین از بین نرود. در نمای مقابل راننده یک فرمان D کات قرار گرفته و پشت سر آن صفحه کیلومتری دیجیتالی به چشم می خورد. در قسمت میانی داشبورد یک مانیتور برای دسترسی به سیستم مولتی مدیا خودرو قرار گرفته و پایین تر از آن کلید هایی پیانویی و یک فضای دو طبقه برای قرار دادن وسایل و گوشی موبایل قرار دارد. کنسول میانی نیز میزبان یک موس برای کنترل سیستم صوتی و همچنین کلید ترمز دستی برقی است.
X33 کراس در بازار؛ قیمت و رقبا
ایکس 33 کراس با ورود به بازار فضای خالی میان X55 پرو و X22 پرو را از بین خواهد برد تا سهم بیشتری از بازار را برای مدیران خودرو در اختیار بگیرد. با توجه به شنیده ها، این خودرو در بدو ورود به ایران قیمتی در حدود 1 میلیارد تومان خواهد داشت.