ام وی ام X33 کراس اتوماتیک، در واقع نسخه فیس لیفت ماژور X22 پرو اتوماتیک است که در بازار چین با نام چری Omoda C3 شناخته شده و به تازگی به بازار این کشور معرفی شده است. سری اومودا چری در واقع کراس اور هایی هستند که با داشتن ظاهر مدرن و مد روز بازار مشتریان جوان و طرفدار طراحی های نوین را هدف قرار داده اند.
در ایران اما داستان این ماشین کمی متفاوت خواهد بود؛ مدیران خودرو مدتی است که X33 را به عنوان یکی از محصولات مشهور و پرفروش خود از دست داده و حتی با جایگزین کردن X55 و X55 پرو نیز نتوانست جای خالی این محصول در سبد فروش خود را پر کند. این موضوع سبب شده تا مدیران خودرو با قرار دادن نام X33 کراس به روی چری اومودا C3، این کراس اور جدید را همزمان با معرفی در چین وارد بازار ایران کند.
این شرکت نهایتا در روز 25 تیرماه 1402 طی مراسمی در هتل استقلال تهران، رسما ام وی ام X33 کراس را معرفی کرد، مدیران شرکت در این مراسم طراحی مدرن و سطح امکانات بالاتر از سگمنت قیمتی X33 کراس را به عنوان دو خصیصه مهم و مزیت رقابتی اصلی این خودرو اعلام کردند.
اولین طرح فروش X33 کراس اتوماتیک نیز در اواخر آبان ماه 1402 آغاز شد.
مشخصات فنی X33 کراس اتوماتیک
امویام X33 کراس اتوماتیک از یک موتور 3 سیلندر 1 لیتری توربو بهره میبرد که توانایی تولید 102 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور را دارد. توان تولیدی این موتور از طریق یک گیربکس CVT به چرخ های جلو منتقل می شوند. قابل ذکر است که مجموعه موتور و گیربکس این خودرو به طور کامل با X22 پرو اتوماتیک مشترک است.
ایکس 33 کراس CVT در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل تورشن بیم بهره می برد. ترمز های این خودرو نیز در هر چهار چرخ از نوع دیسکی بوده و به امکاناتی نظیر ABS و EBD نیز مجهز است.
در واقع باید گفت پلتفرم و سیستم تعلیق این خودرو نیز هیچ تفاوتی با X22 پرو نداشته و باید انتظار همان سواری و هندلینگ را از X33 کراس CVT نیز داشته باشیم.
ایکس 33 کراس اتوماتیک 1314 کیلوگرم وزن داشته و به صورت میانگین 6.1 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی مصرف می کند. همچنین قابل ذکر است که این خودرو از استانداردهای عدم آلایندگی یورو 6 پیروی می کند.
ایمنی X33 کراس اتوماتیک
ایکس 33 کراس از پلتفرم مشترک با X22 پرو بهره می برد که خود پلتفرم مشترکی با چری فالوین 2 یا همان MVM315 دارد. فالوین در سال 2009 با شرکت در تست های تصادف موسسه C-NCAP موفق به دریافت 4 ستاره ایمنی شده بود. هرچند سال ها از آن تست گذشته و X33 کراس و چری فالوین هم دقیقا یک خودرو نیستند، با این حال می توان اطمینان نسبی داشت که این خودرو حداقل هایی را در زمینه ایمنی دارد. همچنین مدیران چهار ایربگ (سرنشینان جلو و جانبی) نیز برای محصول جدید خود در نظر گرفته است.
امکانات کمک رانندگی کراس اور جدید مدیران خودرو نیز به سیستم کنترل پایداری ESP و سیستم کمکی حرکت در سربالایی HAC محدود می شوند.
امکانات رفاهی X33 کراس اتوماتیک
در زمینه امکانات رفاهی، ام وی ام ایکس 33 کراس CVT آپشن های نسبتا مناسبی را نسبت به قیمت خود ارائه می دهد. شیشه بالابرهای برقی، آینه های جانبی تاشونده برقی و گرمکن، سانروف، صندلی های جلو دستی با گرمکن، پنل تهویه مطبوع دیجیتالی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، کروز کنترل، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور نور، چراغ جلوهای LED با تنظیم ارتفاع از داخل کابین، شارژر وایرلس موبایل، سیستم مولتی مدیا با صفحه نمایش 10.25 اینچی و اندروید Mirror Link، نورپردازی کابین، قابلیت روشن کردن پیشرانه از راه دور، ترمز پارک برقی و اتوهلد لیست امکانات X33 کراس اتوماتیک را تشکیل می دهند.
طراحی ظاهری X33 کراس اتوماتیک
چری برای طراحی کراس اور جدید خود از همان زبان طراحی خانواده اومودا استفاده کرده و بنابراین X33 کراس شباهت هایی به فونیکس FX یا همان چری اومودا 5 دارد. در نمای جلو چراغ های اصلی در سپر قرار گرفته و دیلایت ها با طراحی نوینی در جلوپنجره فریم لس این خودرو حل شده اند.
نمای عقب X33 کراس نیز بی شباهت به FX نبوده و چری از چراغ های به هم پیوسته در این خودرو استفاده کرده که نوشته MVM نیز در وسط آن ها دیده می شود.
با این وجود نمای جانبی این خودرو شامل درب ها و ستون ها کاملا با X22 یکسان بوده و تنها تغییر قابل مشاهده در این نما، رینگ های جدید X33 کراس هستند.
کابین و فضای داخلی X33 کراس اتوماتیک
طراحی داخلی X33 کراس تفاوت فاحشی با سایر محصولات چری در ایران داشته و به خاطر سال تولید جدیدتر، طرحی کامل نوین و متفاوت دارد. در نگاه اول تریم داخلی کرم رنگ این خودرو جلب توجه می کند که ترکیب آن با بخش های مشکی رنگ در قسمت های بالایی باعث شده اند تا فرم اسپرت کابین از بین نرود. در نمای مقابل راننده یک فرمان D کات قرار گرفته و پشت سر آن صفحه کیلومتری دیجیتالی به چشم می خورد. در قسمت میانی داشبورد یک مانیتور برای دسترسی به سیستم مولتی مدیا خودرو قرار گرفته و پایین تر از آن کلید هایی پیانویی و یک فضای دو طبقه برای قرار دادن وسایل و گوشی موبایل قرار دارد. کنسول میانی نیز میزبان یک موس برای کنترل سیستم صوتی و همچنین کلید ترمز دستی برقی است.
X33 کراس اتوماتیک در بازار؛ قیمت و رقبا
ایکس 33 کراس با ورود به بازار فضای خالی میان X55 پرو و X22 پرو را از بین خواهد برد تا سهم بیشتری از بازار را برای مدیران خودرو در اختیار بگیرد. این خودروی برای نخستین بار در اواخر آبان 1402 با قیمت قطعی 897 میلیون تومان توسط مدیران خودرو به فروش رسید.
سلام این سقف مشکی چه فرقی با این معمولی دارن
سلام تفاوت ایکس 33 دنده ای با ایکس 22 پرو در چی هست .کدام بهتر است
لطفا تست شتاب X33 Cross رو تو سایتتون بذارین. ممنونم