1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات آموزشی خودرو
  4. چگونه مصرف سوخت خودرو در زمستان را کاهش دهیم؟

چگونه مصرف سوخت خودرو در زمستان را کاهش دهیم؟

1 آذر 1395
  • 0

آیا می‌دانید مصرف سوخت خودروی شما در فصل زمستان، 10 درصد بیش از حد معمول است؟

زمستان قبل از این که شما متوجه شوید می‌رسد برای همین دانستن نکاتی در رابطه با کاهش مصرف سوخت در زمستان می‌تواند به شما در ذخیره‌کردن مقدار زیادی پول در سفرهای طولانی مدت، کمک کند.

 چگونه مصرف سوخت خودرو در زمستان را کاهش دهیم؟

– چه چیزی باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود؟

موارد زیادی وجود دارد که برروی مصرف سوخت خودروی شما در هوای سرد تاثیر می‌گذارد.

از لحاظ علمی، مولکول‌ها در هوای سرد سعی می‌کنند در فاصله‌ی کمتری از هم حرکت کنند و دلیل آن هم، کم بودن میزان انرژی آن‌هاست.

این بدان معنی است که چگالی هوای سرد بسیار بیشتر از هوای گرم است برای همین کشش آیرودینامیکی برروی خودروی شما (به خصوص در سرعت‌های بالا) بیشتر خواهدشد. این پدیده بر لاستیک‌های شما هم اثر خواهدکرد و باعث می‌شود باد آن‌ها کمتر شود. این سبب می‌شود اصطکاک و مقاومت میان تایر و زمین بیشتر شود و مصرف سوخت خودرو بالا رود.

هوای سرد همچنین سیال‌های خودرو مانند روغن موتور و یا روغن جعبه‌دنده را چگال‌تر می‌کند و باعث اصطکاک بیشتر در موتور و جعبه‌دنده می‌شود. این اتفاق بیشتر خودرو را در سفرهای کوتاه مدت هدف قرار می‌دهد زیرا هرچیزی در خودرو در دماهای بالاتر، کارامدتر می‌شود. شما ممکن است مقدار زیادی قدرت صرف استفاده از گرم‌کن کنید و یا همینطور زمان زیادی را به گرم کردن خودرو پیش از حرکت اختصاص دهید.

خودروی شما همینطور در برف و یخ هم سوخت بیشتری مصرف می‌کند. به طور کلی، به صرفه‌ترین سرعت، ۴۵ مایل در ساعت است. اگر جاده پوشیده از یخ باشد، شما مجبورید با سرعتی بسیار کمتر از این مقدار حرکت کنید. تایرهای خودروی شما هم تماس کمتری با جاده خواهندداشت که بدان معناست که تمام قدرت خودروی شما به جاده منتقل نخواهد شد. تمام این دلایل کوچک سبب تفاوتی بزرگ می‌شوند.

 چگونه مصرف سوخت خودرو در زمستان را کاهش دهیم؟

– چگونه مصرف سوخت را کاهش دهیم؟

خوشبختانه، شما می‌توانید چند کار ساده انجام دهید تا مصرف سوخت خودروی خود را در هوای سرد کاهش دهید. با اینکه کار زیادی در رابطه با آیرودینامیک خودروی خود نمی‌توانید انجام دهید، می‌توانید مصرف سوخت خودرو را با چک‌کردن میزان باد تایرها و همینطور اضافه‌کردن مقداری باد در صورت لزوم، کاهش دهید.

همینطور می‌توانید از روغن موتورهایی که برای هوای سرد طراحی شده‌اند استفاده کنید تا اصطکاک موتور خودرو، کاهش یابد.

به‌جای این‌که در حالت توقف اقدام به گرم‌کردن خودروی خود کنید، شروع به حرکت کنید. خودرو در این حالت با استفاده از گرمای موتور، بسیار سریع‌تر گرم می‌شود.

شما باید سفرهای خود را تا حد امکان، یک تکه کنید. به این معنی که چند سفر را در یک سفر جای داده و دفعات زیادی اقدام به راه‌اندازی دوباره خودرو نکنید. سعی کنید از سیستم ضدیخ بیش از حدی که لازم است استفاده نکنید.

پارک‌کردن خودرو در پارکینگ‌های سرپوشیده باعث می‌شود خودرو گرم‌تر بماند و زمان کم‌تری صرف گرم‌کردن خودرو شود.

منبع:چرخان



نظرات