1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات تکنولوژی خودروها
  4. تامین نیروی خودرو با انرژی بخار آب و هاگ

تامین نیروی خودرو با انرژی بخار آب و هاگ

2 تیر 1394
  • 0

 تامین نیروی خودرو با انرژی بخار آب و هاگ

محققان دانشگاه کلمبیا در نیویورک یک منبع جدید انرژی تجدیدپذیر را شناسایی کرده‌اند که بر اساس آن، می‌توان از انرژی بخار آب و هاگ‌های باکتریایی خاک برای تامین نیروی یک خودروی مینیاتوری استفاده کرد.

محققان با بازسازی فرآیند تبخیر آب در آزمایشگاه و مهار انرژی آن توانستند یک خودروی کوچک مینیاتوری را به حرکت دربیاورند. اگرچه این انرژی در مقیاس محدود تنها قادر به حرکت یک خودروی کوچک است، اما دانشمندان امیدوارند در آینده بتوانند آن را گسترش بخشیده و برای جمع‌آوری انرژی از حجمهای عظیم آب راکد مانند خلیج‌ها و آب پشت سدها مورد استفاده قرار دهند.

نخستین اقدام برای تولید انرژی از فرایند تبخیر توسط ایزگور ساهین، دانشیار زیست‌شناسی دانشگاه کلمبیا انجام شد. او در مطالعات اولیه خود دریافته بود هنگامی که هاگ‌های باکتریایی در نتیجه رطوبت، کوچک و متورم می‌شوند، می‌توانند اشیا را جابه‌جا کنند.

وی با همکاری دیگر محققان دانشگاه کلمبیا دستگاهی ساخت که می‌تواند انرژی حاصل از جذب رطوبت و تبخیر آن را به انرژی مکانیکی تبدیل کند. این دستگاه شامل قطعات بسیاری از نوارهایی است که در کنار یکدیگر درون یک محفظه پلاستیکی قرار گرفته و روی آن‌ها، شاتر قرار دارد.

رمانی که آب وارد پایه مخزن می‌شود، هوای داخل آن مرطوب می‌گردد که طول نوارها را افزایش داده و باعث باز شدن شاتر بالای آن‌ها می‌شود. که این به نوبه خود، هوای مرطوب را منتشر می‌کند که در نتیجه، هاگ‌های روی نوارها کوچک شده، نوار را جمع کرده و شاترها را می‌بندد. در اینجا مجددا هوا مرطوب شده و این فرایند تکرار می‌شود که منبع مدوامی از انرژی را ارائه می‌کند.

دانشمندان این فرآیند را یک پیستون تبخیر-محور نامیده‌اند و آن را به ژنراتوری وصل کردند که توانست یک لامپ ال‌ای‌دی را روشن کند.

موتور دوم تبخیر-محور دانشمندان «آسیاب رطوبتی» نام دارد که شامل یک چرخ پلاستیکی پوشیده از نوارهای حاوی هاگ است. نیمی از این چرخ درون محیط مرطوب و نیم دیگر در معرض هوای خشک بیرونی قرار دارد. از آنجایی که نیمی از هاگ‌ها در معرض رطوبت و نیمی دیگر در معرض خشکی قرار دارند، نوعی ناهماهنگی در وزن هر سمت چرخ ایجاد شده که باعث چرخیدن آن و ایجاد یک منبع مداوم انرژی می‌شود.

محققان، نیروی بدست آمده از این آسیاب رطوبتی را برای راه انداختن یک خودروی کوچک مورد استفاده قرار دادند.

منبع:

عصر خودرو



نظرات