1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات تکنولوژی خودروها

مقالات تکنولوژی خودروها

مقدمه یکی از ایرادات اصلی وارده به موتور های کم حجم توربو، پدیده توربو لگ بوده که تعریف دقیق آن عبارت است از تاخیر اولیه در شتاب گیری هنگام گاز دادن با یک خودروی مجهز به توربو شارژر، دلیل به وجود آمدن توربو لگ را قبلا در مقاله "توربو شارژر" توضیح داده بودیم، اما به طور کلی باید گفت از...

10 تیر 1401
  • 2
  • 5749

تکنولوژی روز به روز با سرعت زیادی در حال رشد و پیشرفت است و خودروها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. تکنولوژی هایی که برای حفظ جان عابران پیاده و سرنشینان خودرو و در راستای ایمن تر شدن رانندگی و خودروهای تولیدی در سراسر دنیا هستند و هر روز کاملتر و بهتر می شوند و درصد خطای آن ها نیز...

19 اردیبهشت 1401
  • 0
  • 1042

قدمت بنزین سرب دار به بیش از یک قرن می رسد. شرکت ها در سال 1921 شروع به اضافه کردن سرب به سوخت کردند تا ناک (ضربه) و صدای چق چق موتورها را از بین ببرند. البته، سرب یک ماده خطرناک است و اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده خاطرنشان می کند که این خطرات از اوایل دهه 1920 شناخته شده...

27 اسفند 1400
  • 0
  • 3830

شستشوی اتومبیل به طور معمول بخشی از تعمیر و نگهداری خودرو است، اما بسیاری در مورد شستن محفظه موتور اطلاعی ندارند و نمی دانند این شست و شو می تواند مفید باشد یا خیر؟ همیشه شاهد هستیم که تعمیرکاران جز در موارد ضروری مثلا چک کردن محل روغن ریزی شستن موتور اتومبیل را صلاح نمیدانند. از این گذشته، قسمت موتور...

2 آبان 1400
  • 0
  • 18855

پوشش های ‌نانو سرامیکی و کاورهای بدنه برای اولین بار توسط شرکت های بزرگ تیونینگ برای خودرو های گران قیمت و لوکس مورد استفاده قرار گرفت و بعدها با پیشرفت فناوری به بازارهای عمومی نیز راه پیدا کرد. نظافت بدنه خودروها همیشه مورد توجه خودروسازان و صاحبان خودرو بوده و در سال های اخیر با پیشرفت فراوان در زمینه صنعت...

5 فروردین 1400
  • 0
  • 29839

تمامی سیستم‌های چهار چرخ محرک روش کار یکسانی ندارند. ما تفاوت‌های اساسی این سیستم‌ها و چگونگی تفاوت آن‌ها روی رانندگی در داخل و خارج جاده را بررسی کرده و شرح داده‌ایم. چهار چرخ محرک. تمام چرخ محرک. سیستم‌های تمام یا نیمه‌وقت… واژه‌شناسی می‌تواند گیج کننده باشد مخصوصاً زمانی که شما نام‌های مخصوصی چون کواترو، 4Motion و 4Matic را به این...

2 خرداد 1397
  • 1
  • 18347

در طول تاریخ خودروسازی دنیا، امکانات مختلف ایمنی، رفاهی و فنی به مرور و پله پله ابداع شده اند و تا اجباری شدن آنها، راهی چندین ساله پیموده شده است. در این بین سیستم های ایمنی، بحثی جدا از وسایل و امکانات رفاهی و فنی دارند چرا که به مرور و با نمایش توانایی های خود، توسط دیگر شرکت های...

6 آبان 1396
  • 0
  • 6922

پیشرانه‌های 3 سیلندر قبلاً در خودروهای Kei زیادی بکار رفته‌اند اما هم‌اکنون نیز شاهد بازگشت این خودروها به هاچبک های مدرن هستیم. ما تصمیم گرفتیم تا نگاهی به نقاط قوت و ضعف این پیشرانه‌ها بیندازیم. اگرچه پیشرانه‌های 3 سیلندر بکار رفته در خودروهای خشنی چون Geo Metro و دایهاتسو Charade بدنام بودند اما پیشرفت‌های صورت گرفته در بحث توازن و...

31 فروردین 1396
  • 0
  • 4226

یک‌لحظه به دنیای بدون نور فکر کنید. البته به آخرالزمان نه! به دنیایی فکر کنید که در آن هنوز الکتریسیته تحت کنترل درنیامده و نوری برای روشنایی وجود ندارد. کمپانی فورد می‌خواهد مزه‌ای از این موضوع را به همه بچشاند و البته اولین روزهای حضور خودرو در جامعه را نیز به تصویر بکشد. میشائیل کوهر، مهندس تحقیقات روشنایی و چراغ‌های...

28 فروردین 1396
  • 1
  • 5401

اصطلاح “منومتیک” (manumatic) ترکیبی از دو کلمه دستی و اتوماتیک است و به کلاسی از گیربکس هاگفته می شود که پروسه تعویض دنده را برای رانندگان بسیار راحت کرده است. گیربکس های اتوماتیک در گذشته با استفاده از دنده های کنار فرمان و میان کنسولی، عملکرد راننده را در پروسه تعویض دنده تنها به D(حرکت)، N (خلاص)، R (عقب)و P...

3 فروردین 1396
  • 0
  • 24900

در این مطلب مهم‌ترین سیستم‌های ایمنی خودروها در 25 سال اخیر آورده شده است. 1. ترمز ضدقفل یا ABS تاقبل از اواسط دهه 90 میلادی، ABS میان خودروسازان محبوبیتی نداشت. بدون ABS ، راننده‌ها مجبور بودند برای قفل‌نشدن چرخ‌ها در سطوح لغزنده، مدام پدال ترمز را فشار دهند. در این حالت، فرمان خودرو در کنترل راننده نبود. اما بزرگترین مزیت...

9 بهمن 1395
  • 0
  • 6249

عقب بودن دیفرانسیل خودرو نیز مثل جلو بودن دیفرانسیل دارای مزایا و معایب خاصی است که در این مطلب به بررسی آن ها پرداخته ایم . عقب بودن دیفرانسیل خودرو نیز مثل جلو بودن دیفرانسیل دارای مزایا و معایب خاصی است و به همین خاطر همیشه این پرسش برای علاقه‌مندان پیش می‌آید که دیفرانسیل عقب بودن بهتر است و یا...

21 آذر 1395
  • 0
  • 10140

یک خودرو از چند بخش اصلی تشکیل شده است که یکی از این چند بخش اصلی به نام پلت‌فرم شناخته می‌شود که این بخش شامل شاسی، سیستم تعلیق، پیشرانه و سیستم انتقال قدرت خواهد بود. سیستم تعلیق را می‌توان از چند دیدگاه به انواع مختلفی تقسیم کرد که یکی از این دیدگاه‌ها بررسی سیستم تعلیق از نظر فعالیت آن و...

25 مهر 1395
  • 0
  • 7924

سوپرشارژرها برای چندین دهه از سیستم‌های پرکاربرد پرخوران بوده‌اند. علیرغم صدای زیبای مدل‌های مجهز به این سیستم‌ها، سوپرشارژرها به خاطر کاهش حجم پیشرانه‌ها و استفاده‌ی گسترده از توربوها در حال کنار گذاشته شدن هستند. شاید حتی جگواری که از این تکنولوژی در حال حاضر استفاده می‌کند نیز در آینده سوپرشارژرها را کنار بگذارد. خب نگاهی به دلایل فراموشی این سیستم...

31 شهریور 1395
  • 0
  • 6596

در تاریخ ۶۶ ساله فرمول یک، تنها ۱۰ شرکت وظیفه تأمین تایرها را به عهده داشته‌اند. در این میان، پیرلی بیش از هر تأمین‌کننده دیگری وارد این سری رقابت‌ها شده است. پیشرفت تکنولوژی تایرها در طول تاریخ فرمول یک بسیار چشمگیر بوده است. به عنوان مثال، دانشی که پیرلی در فاصله بین دوره‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۸، ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۶ و...

28 شهریور 1395
  • 0
  • 4415