سوپرشارژرها برای چندین دهه از سیستمهای پرکاربرد پرخوران بودهاند. علیرغم صدای زیبای مدلهای مجهز به این سیستمها، سوپرشارژرها به خاطر کاهش حجم پیشرانهها و استفادهی گسترده از توربوها در حال کنار گذاشته شدن هستند. شاید حتی جگواری که از این تکنولوژی در حال حاضر استفاده میکند نیز در آینده سوپرشارژرها را کنار بگذارد.
خب نگاهی به دلایل فراموشی این سیستم میاندازیم:
درحالیکه توربوشارژرها گازهای اگزوز را دوباره استفاده میکنند و راندمان پیشرانه را افزایش میدهند، سوپرشارژر با استفاده از رابط متصل به میللنگ کار میکند؛ بنابراین بخشی از قدرت پیشرانه صرف توانبخشی به سوپرشارژر می شود. این کار به عنوان اتلاف پارازیتی شناخته میشود.
اتلاف پارازیتی همچنین بهطور مستقیم منجر به افزایش مصرف سوخت میشود چراکه پیشرانه برای ایجاد قدرت بیشتر باید سختتر کار کند. این فرایند امروزه جزو خط قرمزهای خودروسازان است.
با جنگ قدرتی که بین خودروسازان راه افتاده، آسانترین راه استفاده از پیشرانهای توربو با فشار بالاتر است. برای اینکه یک سوپرشارژر نیز چنین عملکردی داشته باشد باید ابعاد آن افزایش پیدا کند که همین امر نیز باعث افزایش وزن آن میشود.
سوپرشارژرها به خاطر تولید گرما و انرژی جنبشی استرس زیادی را به پیشرانه وارد میکنند بنابراین بسیاری از قطعات پیشرانه باید مهندسی بسیار بالایی داشته باشند تا این فشارها را تحمل کنند. در اکثر موارد این موارد به اضافهوزن و عدم اعتماد به سوپرشارژرها منجر میشود.
محل محبوب برای قرار گرفتن سوپرشارژرهای مدرن در خودروها بالای سیلندرها است. متأسفانه این کار به معنی قرارگیری بخش زیادی از آلیاژ فلزی در بالای محفظهی پیشرانه است که منجر به افزایش کلی مرکز ثقل خودرو میشود که همین امر میتواند به اختلال در عملکرد دینامیکی خودرو شود. افزایش ارتفاع مرکز ثقل باعث افزایش انحراف از مسیر و تکانهای بدنه در هنگام عبور از پیچهای تند میشود که این عملکرد برای خودروسازها مناسب نیست.
مهندسی پیشرفتهای که برای قرار دادن سوپرشارژر در پیشرانه بکار میرود در نهایت تأثیر خود را روی برچسب قیمت نهایی خودرو میگذارد. تقویت اضافی قطعات استاندارد خودرو برای مناسبسازی آنها به خاطر استفاده از سوپرشارژر به ناچار باعث افزایش بها میشود و از طرفی نیز باید از سوخت مرغوبتر در پیشرانه استفاده کرد.
ما شخصاً صدای تولیدی پیشرانههای سوپرشارژر و احساس آنها را دوست داریم. تحویل خطی قدرت و نالهای که این خودروها تولید میکنند واقعاً اعتیادآور هستند. خودروهایی همانند VXR8 و جگوار XKR-S قهرمانان سوپرشارژر هستند. البته استفادهی همزمان از سوپرشارژر و توربوشارژر را میتوان در لانچیا دلتا S4 دید.
از پیوستن سوپرشارژرها به کتابهای تاریخ واقعاً ناراحت میشویم. این سیستمها عالی نیستند اما اگر سوپرشارژرها محو شوند خیلی جالب نخواهد بود، اینطور نیست؟!
منبع:پدال