1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات
  4. گواهینامه بین المللی چیست؟ مراحل دریافت گواهینامه بین المللی

گواهینامه بین المللی چیست؟ مراحل دریافت گواهینامه بین المللی

29 مرداد 1401
  • 0

ممکن است بخواهید در سفری که به خارج از ایران خواهید داشت تجربه رانندگی نیز داشته باشید. لذت رانندگی در جاده‌های خارج از کشور که ممکن است به ندرت برایتان پیش آید با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست. از خوشی ها و جذابیت های سفر خصوصا به مناطق خاص، رانندگی در دل جاده‌های جدید و کشف مناظر زیباست. اما این لذت بدون داشتن گواهینامه بین المللی شدنی نیست و باید فکرش را از سرتان بیرون کنید که بدون داشتن گواهینامه بین المللی حتی 1 متر نیز با خودرویی در خارج از کشور به رانندگی بپردازید. خصوصا اینکه در بیشتر کشورهای دنیا قوانین راهنمایی و رانندگی بسیار سختگیرانه‌تر از ایران است. اگر قصد نداشته باشید که برای مدت طولانی‌ای در خارج از کشور زندگی کنید و تنها با هدف مسافرت به خارج از ایران بروید به صرفه نیست که گواهینامه کشور مقصد را دریافت کنید. بهترین راه پیش روی شما اخذ همین گواهینامه بین المللی است تا با خیالی آسوده پشت فرمان خودرویی در خارج از کشور بنشینید.

 

تعریف گواهینامه بین المللی

همانطور که ذکر کردیم گواهینامه بین المللی یا همان IDL (International Driving Permit) در اصل یک مجوز یا مدرک بین المللی است که به شخص گیرنده آن اجازه می‌دهد در کشور مقصد به رانندگی بپردازد. بدون این مدرک به هیچ وجه اجازه رانندگی در کشور مقصد را ندارید. البته لازم به ذکر است که این اجازه نامه تنها در 196 کشور عضو سازمان جهانی اتومبیلرانی معتبر است و اگر قصد رفتن به خارج از کشور و گرفتن گواهینامه بین المللی را دارید باید مقصدتان یکی از کشورهای عضو این سازمان باشد. خوشبختانه ایران نیز یکی از همین 196 کشور عضو این سازمان است.

مدت اعتبار این نوع از گواهینامه بین 1 تا 3 سال است و اگر مدت اعتبار آن تمام شود امکان تمدید آن به هیچ وجه وجود ندارد و متقاضی دوباره باید اقدام به گرفتن این گواهینامه کند. گواهینامه بین المللی علاوه بر زبان فارسی به 7 زبان زنده دنیا شامل انگلیسی، فرانسوی، روسی، عربی، آلمانی، اسپانیایی و چینی ترجمه می‌شود. همچنین لازمه گرفتن این گواهینامه ابتدا داشتن گواهینامه اصلی خود ایران و بعد از آن داشتن گذرنامه یا پاسپورت است. پس قبل از اقدام به دریافت گواهینامه بین المللی از داشتن مدارک ذکر شده اطمینان حاصل فرمایید. لازم به ذکر است که برای دریافت گواهینامه بین المللی نیازی به دادن آزمون‌های گواهینامه نیست، پس خیالتان راحت!

 

مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهینامه بین المللی چیست؟

برای دریافت مدارک گواهینامه بین المللی نیاز به یک سری مدارک از سمت متقاضی است که به شرح زیر می‌باشد:

1-   گواهینامه رانندگی معتبر جمهوری اسلامی ایران (با اعتبار حداقل یک ماه و سه روز، برای دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی یک ساله و یا با اعتبار حداقل سه سال برای گواهینامه بین المللی سه ساله)

2-   یک قطعه عکس تمام رخ (4*3) با رعایت حجاب کامل برای بانوان

3-   گواهینامه رانندگی بین المللی قبلی (در صورت داشتن و یا معتبر بودن آن)

4-   اصل یا تصویر صفحه اول گذرنامه

5-   تکمیل فرم درخواست به زبان فارسی و انگلیسی و درج تاریخ تولد به میلادی در بخش انگلیسی

6-   پرداخت هزینه‌های اعلام شده

7-   در صورت حضور وکیل، علاوه بر مدارک بالا باید اطلاعات هویتی وکیل فرد نیز به عنوان فرد دریافت‌کننده گواهینامه ارائه شود.

 

هزینه‌های گرفتن گواهینامه بین المللی رانندگی چقدر است؟

طبق هزینه های اعلام شده در سال 1401 برای دریافت این گواهینامه با اعتبار یک سال مبلغ 141 هزار تومان و با اعتبار سه سال 414 هزار تومان باید پرداخت کنید. همچنین برای دریافت گواهینامه بین المللی موتورسیکلت نیز باید مبلغ 141 هزار تومان را پرداخت کنید.

 

    مراحل صدور گواهینامه بین المللی چیست؟

برای صدور گواهینامه بین المللی رانندگی باید به سازمان گردشگری و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنید. برای تقاضا و دریافت این گواهینامه به دو شیوه می‌توان اقدام کرد:

حضوری:

حال برای دریافت این گواهینامه باید به یکی از دفاتر اصلی یا نمایندگی های سازمان گردشگری و اتومبیلرانی در اقصی نقاط کشور مراجعه کنید. برای دریافت لیست شعب نیز می‌توانید سری به سایت این سازمان بزنید. در مراجعه حضوری پس از تکمیل مدارک و پرداخت هزینه‌های مورد نیاز، صدور گواهینامه بین المللی پس از یک ساعت امکان پذیر است. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی های مختلف می‌توانید با شماره 09629 نیز تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان سازمان شما را راهنمایی کنند. سپس مدارکی که گفته شد را پس از واریز هزینه های جاری آماده و تحویل داده تا گواهینامه بین المللی شما صادر شود.

 

اینترنتی

در این روش اگر قصد دارید بدون مراجعه به یکی از شعب سازمان برای دریافت گواهینامه بین المللی رانندگی تان اقدام کنید ابتدا پس از وارد شدن به سایت سازمان شرایط ثبت نام برای صدور گواهینامه بین المللی را مطالعه و سپس گزینه ثبت نام را انتخاب کنید. پس از مطالعه قوانین گزینه خرید را انتخاب کنید. بعد از آن فرم‌ها را تکمیل کرده و لازم است که اسکن با کیفیت مدارک را در سایت سازمان گردشگری و اتومبیلرانی بارگذاری کنید. پس از بارگذاری مدارک نیاز به پرداخت هزینه های اعلام شده است. پس از انجام تمام مراحل گواهینامه بین المللی شما بین حدود 7 تا 10 روز پس از طی فرآیندهای ثبت نام آماده شده و به آدرسی که داخل سایت ثبت کردید ارسال خواهد شد.

نکته مهم: دریافت اینترنتی گواهینامه بین المللی فقط از طریق سایت کانون جهانگردی و اتومبیل ‌رانی جمهوری اسلامی ایران امکان پذیر است. هر سایت مشابه غیراصلی بوده و تمامی عواقب آن بر عهده خود شخص اقدام کننده خواهد بود. همچنین اینکه جواز شما از طریق پست ارسال می‌­شود و به هیچ وجه به صورت حضوری به فرد داده نخواهد شد.

 

    چه کشورهایی پذیرنده گواهینامه بین المللی هستند؟

همانطور که قبل تر نیز اشاره کردیم 196 کشور از جمله ایران که عضو سازمان جهانی اتومبیلرانی هستند گواهینامه بین المللی رانندگی را به رسمیت می‌شناسند. در این لیست کشورهایی هستند که تنها گواهینامه بین المللی رانندگی را با مدت اعتبار 1 سال و یا تنها با مدت اعتبار 3 سال می‌پذیرند.

لیست کشورهایی که پذیرنده گواهینامه بین المللی با اعتبار 1 سال هستند:

 

3.jpg

 

لیست کشورهایی که پذیرنده گواهینامه بین المللی با اعتبار 3 سال هستند:

 

4.jpg

 

لازم به ذکر است که در برخی کشورها مانند ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا، کشورهای اروپایی و امارات متحده عربی قوانین سختگیرانه تر هستند و برای رانندگی در این کشورها همراه داشتن اصل گواهینامه رانندگی ملی همراه با گواهینامه بین المللی رانندگی الزامی است.

 

    اگر گواهینامه بین المللی قبلی مفقود شود امکان دریافت مجدد وجود دارد؟

اگر گواهینامه قبلی هنوز معتبر باشد باید برای دریافت المثنی گواهینامه بین المللی اقدام نمود اما در صورتی که اعتبار آن تمام شده باشد نیازی به دریافت المثنی نیست و باید دوباره مراحل را تکرار کنید تا گواهینامه جدید صادر شود.

    کلام آخر

همانطور که گفتیم رانندگی در جاده های خارج از ایران و رفتن به مناطق مختلف گردشگری یکی از لذت های سفر به خارج از ایران است که لازمه آن دریافت گواهینامه بین المللی رانندگی است. با اینکه شما باید حتما گواهینامه بین المللی رانندگی را دریافت کرده باشید اما برای رانندگی در کشور مقصد نیاز است تا از قوانین راهنمایی و رانندگی آن کشور اطلاع کامل را داشته باشید تا مبادا مرتکب تخلفی شوید و خود را به دردسر بیاندازید.

نکته دیگر نیز این است که حتما قبل از اقدام به دریافت گواهینامه بین المللی اطمینان حاصل کنید که کشور مقصدتان عضو لیست سازمان جهانی اتومبیل رانی باشد و این مدرک را به رسمیت بشناسد.

منبع car.ir


نظرات