ورود
هنوز نتیجه ای وجود ندارد
پژو ۴۰۷ یک خودروی سدان سایز متوسط محصول شرکت فرانسوی پژو است که در سال 2003 برای اولین بار رونمایی شد. این خودرو جایگزینی برای مدل 406 این شرکت بود. تولید پژو 407 تا سال 2010 ادامه داشت و در نهایت پژو 508 جایگزین این سدان خانوادگی شد.
اما داستان ورود پژو ۴۰۷ به ایران به سال 1384 و نمایشگاه بین المللی خودرو تهران بازمی گردد. جایی که ایران خودرو برای اولین بار این خودروی سدان را به نمایش عموم در آورد. اما عرضه این خودرو به بازار تا سال 1387 طول کشید و اولین سری از این خودرو در آن سال به دست متقاضیان رسید.
خودرو های مختلفی در این سال ها توسط دو خودروساز بزرگ داخلی یعنی ایران خودرو و سایپا به تولید و یا مونتاژ رسیده که درصد بسیاری از این خودروها در این بازار پر تلاطم توانستند موفقیت چشمگیری را بدست آورند اما در این میان خودروهایی هم بودند که به علل مختلف علی رغم شایستگی های زیاد نتوانستند سری میان سرها در آورند و خیلی زود به فراموشی سپرده شدند.
407 یکی از همین خودروها بود که نتوانست در بازار ایران به خودرویی سربلند و موفق تبدیل شود. همانطور که اشاره کردیم این خودروی فرانسوی توسط ایران خودرو برای اولین بار در سال 1384 رونمایی شد اما عرضه آن بنا به دلایلی تا سال 1387 به طول انجامید. سرانجام این خودرو در دو تیپ اتوماتیک و دندهای روانه بازار ایران شد اما هیچگاه نتوانست راهی که دیگر شیرهای این شرکت فرانسوی یعنی پژو 206 و پژو 405 طی کردند را بپیماید.
+ کیفیت متریال کابین
+ سواری قابل قبول
+ ایمنی بالا
+ کابین جادار
- بازار دست دوم ضعیف
- خدمات پس از فروش نامناسب
- لوازم یدکی گران
۴۰۷ در بازارهای جهانی با پیشرانه های مختلفی عرضه شده، از پیشرانه 4 سیلندر بنزینی و دیزلی گرفته تا پیشرانه های 6 سیلندر. اما پیشرانهای که ایران خودرو برای حضور آن در ایران برگزید یک پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی بوده که توانایی تولید 143 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور را داراست. این قدرت تولید شده توسط یک جعبه دنده 5 سرعته دستی و یا یک جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک به چرخ های جلوی 407 منتقل می شود. شتاب 0 تا 100 این خودرو در تیپ دستی حدود 9.5 ثانیه و در تیپ اتوماتیک حدود 10.5 ثانیه بوده و مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در نسخه دستی 8.1 لیتر و در نسخه اتوماتیک حدود 8.6 لیتر اعلام شده است.
حجم موتور | 2 لیتر |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندر / سوپاپ | 4 / 16 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری |
قدرت موتور | 141 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 200 نیوتون متر در 4000 دور در دقیقه |
ظرفیت باک | 70 لیتر بنزین |
نوع جعبه دنده | 4 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک |
5 سرعته دستی | |
ترمز جلو و عقب | دیسکی |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | مستقل |
سیستم فرمان | هیدرولیک |
حداکثر سرعت | 207 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 تا 100 | 9.1 ثانیه (دنده ای) |
10.5 ثانیه (اتوماتیک) | |
مصرف سوخت شهری | 12.5 لیتر |
مصرف سوخت جاده ایی | 6.3 لیتر |
مصرف سوخت ترکیبی | 8.6 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 4 |
طول | 1811 میلیمتر |
عرض | 1445 میلیمتر |
ارتفاع | 1445 میلیمتر |
تعداد سرنشین | 5 نفر |
وزن خالص | 1446 کیلوگرم |
سایز تایر | 215/55R17 |
این خودرو از نظر امکانات رفاهی و ایمنی وضعیت قابل قبولی دارد. از جمله امکانات این خودروی سدان می توان به مواردی مانند ترمز ضد قفل ABS، ترمز کمکی، سامانههای کنترل پایداری و کشش، شش عدد کیسه هوا، رادیو دیجیتال با کنترل پشت فرمان، چراغهای اتوماتیک، حسگر باران، مه شکن های جلو و عقب، سامانه شستشوی چراغها، آینه وسط الکتروکرومیک، کنسول صندلی عقب، حسگر پارک عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه عقب، آینههای تاشونده برقی جانبی، پرده شیشه عقب و سانروف اشاره کرد.
پژو ۴۰۷ یک خودروی سدان سایز متوسط است که به غیر از نسخه سدان در نسخه های دیگری مانند استیشن و کوپه نیز تولید شده اما تنها نسخه سدان آن به جاده های ایران پا گذاشته است. از نظر طراحی ظاهری ماشین 407 کاملا شبیه به دیگر محصولات پژو در آن سالها بوده و از المان های مشترک طراحی پژو بهره مند شده است.
در نمای جلو شاهد ظاهر کشیده و نسبتا باریک چراغ های جلو هستیم که گرافیک داخلی قابل قبول اما سادهای دارند. به رسم دیگر محصولات پژو لوگوی شیر این شرکت فرانسوی به صورت مستقل میان چراغ های جلو به صورت کرومی و بزرگ قرار گرفته است. همچنین جلوپنجره خودرو نیز به صورت بزرگ و پهن بر روی سپر با فرمی خندان تعبیه شده که با خطوط افقی و عمودی تزئین شده و دو طرف آن هم دو چراغ مه شکن با طراحی چهارضلعی قرار گرفته است.
در نمای جانبی پژو 407 اولین موردی که به چشم می خورد فرم ستون C و طراحی فریم شیشه های جانبی است که در پژو 206 نیز تکرار شده و نشان دهنده سبک طراحی این خودروساز فرانسوی است. آینه های جانبی در این خودرو به روی درب ها منتقل شده و از این رو یک لچکی به شیشه درب جلو اضافه شده که باعث بهبود فضای دید از داخل می شود. در این نمای از خطوط تند و تیز زیادی استفاده نشده و تنها یک خط شانه که از زیر فریم پنجره ها عبور کرده انتهای چراغ های جلو و عقب را به یکدیگر وصل کرده است.
در بخش عقب ماشین 407 ظاهر خودرو به علت نوع طراحی ستون C و طول کوتاه درب صندوق بسیار شبیه به خودرو های سدان فست بک شده است. چراغ های اصلی در این نمای طراحی بسیار ساده و یک تکهای دارند. سپر خودرو در این قسمت نیز ظاهر ساده و بی آلایشی دارد که تنها میزبان یک دیفیوزر مشکی رنگ است.
با ورود به کابین ۴۰۷ با یک ظاهر ساده و بدون اغراق روبرو هستیم که نسبت به سن و سال خودرو دیگر قدیمی شده و حرفی برای زدن در مقابل رقبای روز خود را ندارد. داشبورد طراحی پر افت و خیزی داشته که در بالاترین قسمت آن دریچه های مستطیلی شکل تهویه مطبوع قرار گرفتهاند. پس از آن مانند پژو 206 یک صفحه نمایش دیجیتالی قرار گرفته که وظیفه دارد تا اطلاعات سیستم پخش و سیستم تهویه مطبوع را نمایش دهد. بخش های بعدی نیز به ترتیب مختص تنظیمات سیستم پخش و سیستم تهویه مطبوع دو کاناله خودرو است. غربیلک فرمان به صورت 3 شاخه و اسپرت طراحی شده که البته دکمهای بر روی آن تعبیه نشده است و سیستم پخش و کروز کنترل خودرو از طریق دو اهرم مانند پژو 206 که پشت فرمان قرار گرفتهاند کنترل می شوند.
نکته دیگر در کابین ماشین ۴۰۷ استفاده بیش از حد از کلید بر روی داشبورد است که می تواند برای سرنشینان خصوصا راننده گیج کننده باشد. متریال به کار رفته در اتاق و داشبورد 407 کیفیت مطلوبی دارند و اکنون پس از گذشت سال ها از عرضه این خودرو در صورت نگهداری درست ظاهر خود را حفظ کردهاند. همچنین فضای کابین پژو ۴۰۷ برای 4 تا 5 سرنشین فضای مناسبی است و یک خانواده چهار نفره می توانند به راحتی از این خودرو برای مسافرت ها استفاده کنند. صندوق عقب 407 نیز حدود 400 لیتر فضا را در بر دارد که فضایی مناسب برای خانواده هاست.
جمع بندی
پژو407 در یک مدت بسیار محدود در ایران عرضه شد و اصلا نتوانست به فروش قابل قبولی دست پیدا کند. حتی قرار بود این خودرو توسط ایران خودرو مونتاژ شود اما استقبال کم در کنار بازگشت تحریم ها علیه ایران سبب شد تا این خودرو در ایران به تولید نرسد. البته لازم به ذکر است از دلایل بزرگی که باعث شد 407 در ایران نتواند طرفداران چندانی پیدا کند قیمت بالای ان بود. در ان زمان که پژو ۴۰۷ توسط ایران خودرو با شرایط قیمت گذاری غلط با قیمت های بالا عرضه می شد رقبای کرهای این شیر فرانسوی با پبشرانه هایی قوی تر و امکانات رفاهی بیشتر در ایارن حضور داشتند و همین مورد سبب شد تا این خودرو میان مردم جای خود را باز نکند.