فولکس گل، خودروی هاچ بک ارزان قیمتی است که توسط شاخه برزیل کمپانی فولکس واگن در سال 1980 روی خط تولید رفت و تولید آن تا کنون ادامه دارد. این خودرو که در 3 نسل و با اتاق های مختلفی مانند هاچ بک 3 درب و 5 درب، سدان 4 درب، ون 3 درب و 5 درب و وانت تک کابین تولید شده یکی از پر فروش ترین خودرو های بازار آمریکای جنوبی است و تا سال 2013 در حدود 10 میلیون دستگاه فروش داشته است.
نسل دوم فولکس گل از سال 1994 روی خط تولید رفت و دو فیس لیفت در سال های 2000 و 2005 با نام های G3 و G4 دریافت کرد که در این میان فیس لیفت اول آن (G3) در مدل هاچ بک 5 درب و با موتور 1.8 لیتری به بازار داخلی ایران راه یافت و از سال 1384 تا 1389 توسط خودروسازان بم در کرمان موتور مونتاژ شد.
- طراحی ظاهری
گل، طراحی شبیه به ظاهر تیپیکال تمام فولکس واگن های دهه 90 و 2000 میلادی دارد و با دیدن آن از فاصله بسیار دور هم می توانیم تشخیص دهیم که با یک خودروی ساخت فولکس طرف هستیم!
نمای جلوی گل طراحی بسیار ساده ای دارد؛ فرم چراغ های جلو ذوزنقه ای است و شباهت زیادی به سمند های اصلی دارند که البته چراغ خود آن ها از روی فولکس پاسات اقتباس شده است. جلو پنجره خودرو نیز به صورت خطی هم رنگ بدنه است، یک زه مشکی رنگ روی سپر قرار گرفته و دو مه شکن نیز در دو طرف سپر به چشم می خورند.
طراحی کناری گل نیز بسیار ساده است و در آن هیچ خط بدنه ای به چشم نمی خورد. تنها نکات نمای کناری گل دستگیره درب های آسان باز شو و زه محافظ درب ها است که از گلگیر جلو تا انتهای درب عقب نصب شده اند همچنین رینگ 14 اینچی گل نیز با وجود فولادی بودن، به علت جالب بودن طرح قالپاق های نصب شده بر روی آن ها به جذابیت نمای کناری گل افزوده اند.
نمای عقب گل مقداری جذاب تر از جلو و کنار آن است که علت اصلی آن فرم زیبای چراغ های عقب است. برای ایجاد هماهنگی با سایر نماهای خودرو اینجا نیز روی سپر یک زه محافظ مشکی رنگ نصب شده، یک دفیوزر نیز در پایین سپر نصب شده که البته خروجی اگزوز بر روی آن مشاهده نمی شود.
- کابین و فضای داخلی
فولکس گل کابینی به رنگ خاکستری-کرم دارد و در آن از متریالی مانند پلاستیک خشک در داشبورد و رودری ها و پارچه برای صندلی ها استفاده شده است که همگی کیفیت بسیار خوبی دارند و تا کارکرد های بالا نیز به سر و صدا نمی افتند. فرمان فولکس گل 4 شاخه است و رنگ آن هماهنگ با بخش هایی از کنسول میانی داشبورد، مشکی می باشد. بر طبق روال خاص خودرو های ساخت آلمان، یک کلید چرخشی در سمت چپ فرمان برای روشن و خاموش کردن چراغ های خودرو وجود دارد و تنها نور بالا از روی دسته راهنما قابل دسترسی است.
در بالای کنسول میانی داشبورد کلید های بالابر شیشه ها، باز شدن درب صندوق، گرمکن شیشه های عقب و فلاشر قرار گرفته و پایین تر از آن ها نیز یونیت پخش قرار دارد. در زیر آن نیز یک محفظه برای قرارگیری وسایل، خروجی برق فندکی و پنل تهویه مطبوع دستی به چشم می خورند. فولکس گل صندلی جلو های بسیار راحتی دارد و فضای ردیف عقب آن نیز با وجود هاچ بک بودن بزرگ تر از خودرویی مانند پژو 206 است که می تواند مزیت رقابتی مهمی باشد.
- مشخصات فنی
فولکس گل از یک موتور 4 سیلندر 1.8 لیتری 8 سوپاپ استفاده می کند که 100 اسب بخار قدرت در 5250 دور در دقیقه و 152 نیوتون متر گشتاور در 3000 دور در دقیقه تولید می کند. این موتور که در اقدامی بسیار عجیب و کم سابقه به صورت طولی در محفظه موتور خودرو نصب شده، توان خود را از طریق یک گیربکس 5 دنده به چرخ های جلو منتقل می کند.
شتاب صفر تا صد گل در حدود 12 ثانیه است و مصرف سوخت آن نیز حدود 8.5 لیتر در هر صد کیلومتر پیمایش برای رانندگی در سیکل ترکیبی است. گل در قسمت جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی و در قسمت عقب از سیستم تعلیق یکپارچه و ترمز های کاسه ای استفاده می کند. این خودرو سواری نرم و هندلینگ بسیار خوبی در سگمنت خود دارد و از سیستم ABS (ترمز ضد قفل) نیز بی بهره است. قابل ذکر است که موتور گل به علت طراحی عجیب دچار سختی های خاصی در تعمیرات به علت بد دستی برخی قطعات است. همچنین ترمز های گل در مدل های 85 الی 89 با افزایش سایز لنت های جلو بهبود یافته اند.
- امکانات ایمنی و رفاهی
فولکس گل به 2 ایربگ برای راننده و سرنشین جلو مجهز است و 3 ستاره ایمنی نیز از موسسه LATIN-NCAP دریافت کرده.
امکانات رفاهی فولکس گل سطح پایینی دارند که البته برای یک خودروی ارزان قیمت و اقتصادی طبیعی است. شیشه بالابر های برقی مجهز به پاور ویندوز، آینه های جانبی با تنظیم برقی، سیستم تهویه مطبوع دستی، دزدگیر و صندلی های تاشو عقب تنها امکانات قابل ذکر این خودرو هستند.
- فولکس گل در بازار
در بازار این روز های خودرو ایران، فولکس گل رقیبانی مانند پژو 206 تیپ 2 و 5 دارد. گل از لحاظ قوای فنی و امکانات رفاهی بین 206 تیپ 2 و تیپ 5 قرار دارد و از لحاظ راحتی، جاداری، هندلینگ و لذت رانندگی از خانواده 206 بهتر است. گل لوازم یدکی مقداری گران تر از 206 دارد، اما به هیچ عنوان بر خلاف ادعا های افراد ناوارد نایاب نیستند.
در مجموع اگر قصد خرید یک هاچ بک ارزان قیمت را دارید و سواری خشک، کابین کم جا و استهلاک زیاد پژو 206 برای شما قابل قبول نیست، فولکس گل می تواند انتخابی جذاب باشد به شرط این که با بازار خرید و فروش محدود تر و تعمیرات سخت تر آن کنار بیاید.
ببخشیدجای خاصی برای خریدقطعات یدکی فولکس سراغ دارید لطفا آدرس بدیدممنونم
ببخشیدجای خاصی برای خریدقطعات یدکی فولکس سراغ دارید لطفا آدرس بدیدممنونم
با سلام و وقت بخیر ،من قصد دارم فولکس گل بخرم ولی هیچ اطلاعاتی نسبت ب فنی این ماشین نمیدونم لطفاً راهنمایی کنید .