1. خانه
  2. خودرو‌ ها
  3. فولکس واگن
  4. گل
  5. 1800 دنده ای (1384-1389)

فولکس گل 1384-1389

VolksWagen GOL 1.8 mt 1384-1389

تیپ ها
  • توقف تولید
  • توقف تولید
نمودار قیمت
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه
هاچ بک
1800 سی سی
بنزین سوز
4
دنده دستی
7.2 لیتر در 100 کیلومتر
بیشتر

معرفی خودروفولکس گل 1384-1389

فولکس گل، خودروی هاچ بک ارزان قیمتی است که توسط شاخه برزیل کمپانی فولکس واگن در سال 1980 روی خط تولید رفت و تولید آن تا کنون ادامه دارد. این خودرو که در 3 نسل و با اتاق های مختلفی مانند هاچ بک 3 درب و 5 درب، سدان 4 درب، ون 3 درب و 5 درب و وانت تک کابین تولید شده یکی از پر فروش ترین خودرو های بازار آمریکای جنوبی است و تا سال 2013 در حدود 10 میلیون دستگاه فروش داشته است.

 

 

نسل دوم فولکس گل از سال 1994 روی خط تولید رفت و دو فیس لیفت در سال های 2000 و 2005 با نام های G3 و G4 دریافت کرد که در این میان فیس لیفت اول آن (G3) در مدل هاچ بک 5 درب و با موتور 1.8 لیتری به بازار داخلی ایران راه یافت و از سال 1384 تا 1389 توسط خودروسازان بم در کرمان موتور مونتاژ شد.

 

فلکس واگن گلف.webp

 

  • طراحی ظاهری

گل، طراحی شبیه به ظاهر تیپیکال تمام فولکس واگن های دهه 90 و 2000 میلادی دارد و با دیدن آن از فاصله بسیار دور هم می توانیم تشخیص دهیم که با یک خودروی ساخت فولکس طرف هستیم!

نمای جلوی گل طراحی بسیار ساده ای دارد؛ فرم چراغ های جلو ذوزنقه ای است و شباهت زیادی به سمند های اصلی دارند که البته چراغ خود آن ها از روی فولکس پاسات اقتباس شده است. جلو پنجره خودرو نیز به صورت خطی هم رنگ بدنه است، یک زه مشکی رنگ روی سپر قرار گرفته و دو مه شکن نیز در دو طرف سپر به چشم می خورند.

 

طراحی کناری گل نیز بسیار ساده است و در آن هیچ خط بدنه ای به چشم نمی خورد. تنها نکات نمای کناری گل دستگیره درب های آسان باز شو و  زه محافظ درب ها است که از گلگیر جلو تا انتهای درب عقب نصب شده اند همچنین رینگ 14 اینچی گل نیز با وجود فولادی بودن، به علت جالب بودن طرح قالپاق های نصب شده بر روی آن ها به جذابیت نمای کناری گل افزوده اند.

 

نمای عقب گل مقداری جذاب تر از جلو و کنار آن است که علت اصلی آن فرم زیبای چراغ های عقب است. برای ایجاد هماهنگی با سایر نماهای خودرو اینجا نیز روی سپر یک زه محافظ مشکی رنگ نصب شده، یک دفیوزر نیز در پایین سپر نصب شده که البته خروجی اگزوز بر روی آن مشاهده نمی شود.

 

  • کابین و فضای داخلی

فولکس گل کابینی به رنگ خاکستری-کرم دارد و در آن از متریالی مانند پلاستیک خشک در داشبورد و رودری ها و پارچه برای صندلی ها استفاده شده است که همگی کیفیت بسیار خوبی دارند و تا کارکرد های بالا نیز به سر و صدا نمی افتند. فرمان فولکس گل 4 شاخه است و رنگ آن هماهنگ با بخش هایی از کنسول میانی داشبورد، مشکی می باشد. بر طبق روال خاص خودرو های ساخت آلمان، یک کلید چرخشی در سمت چپ فرمان برای روشن و خاموش کردن چراغ های خودرو وجود دارد و تنها نور بالا از روی دسته راهنما قابل دسترسی است.

 

داشبرد گلف.webp

 

در بالای کنسول میانی داشبورد کلید های بالابر شیشه ها، باز شدن درب صندوق، گرمکن شیشه های عقب و فلاشر قرار گرفته و پایین تر از آن ها نیز یونیت پخش قرار دارد. در زیر آن نیز یک محفظه برای قرارگیری وسایل، خروجی برق فندکی و پنل تهویه مطبوع دستی به چشم می خورند. فولکس گل صندلی جلو های بسیار راحتی دارد و فضای ردیف عقب آن نیز با وجود هاچ بک بودن بزرگ تر از خودرویی مانند پژو 206 است که می تواند مزیت رقابتی مهمی باشد.

 

  • مشخصات فنی

فولکس گل از یک موتور 4 سیلندر 1.8 لیتری 8 سوپاپ استفاده می کند که 100 اسب بخار قدرت در 5250 دور در دقیقه و 152 نیوتون متر گشتاور در 3000 دور در دقیقه تولید می کند. این موتور که در اقدامی بسیار عجیب و کم سابقه به صورت طولی در محفظه موتور خودرو نصب شده، توان خود را از طریق یک گیربکس 5 دنده به چرخ های جلو منتقل می کند.

 

شتاب صفر تا صد گل در حدود 12 ثانیه است و مصرف سوخت آن نیز حدود 8.5 لیتر در هر صد کیلومتر پیمایش برای رانندگی در سیکل ترکیبی است. گل در قسمت جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی و در قسمت عقب از سیستم تعلیق یکپارچه و ترمز های کاسه ای استفاده می کند. این خودرو سواری نرم و هندلینگ بسیار خوبی در سگمنت خود دارد و از سیستم ABS (ترمز ضد قفل) نیز بی بهره است. قابل ذکر است که موتور گل به علت طراحی عجیب دچار سختی های خاصی در تعمیرات به علت بد دستی برخی قطعات است. همچنین ترمز های گل در مدل های 85 الی 89 با افزایش سایز لنت های جلو بهبود یافته اند.

 

  • امکانات ایمنی و رفاهی

فولکس گل به 2 ایربگ برای راننده و سرنشین جلو مجهز است و 3 ستاره ایمنی نیز از موسسه LATIN-NCAP دریافت کرده.

امکانات رفاهی فولکس گل سطح پایینی دارند که البته برای یک خودروی ارزان قیمت و اقتصادی طبیعی است. شیشه بالابر های برقی مجهز به پاور ویندوز، آینه های جانبی با تنظیم برقی، سیستم تهویه مطبوع دستی، دزدگیر و صندلی های تاشو عقب تنها امکانات قابل ذکر این خودرو هستند.

 

نمای عقب گلف مشکی.webp

 

  • فولکس گل در بازار

در بازار این روز های خودرو ایران، فولکس گل رقیبانی مانند پژو 206 تیپ 2 و 5 دارد. گل از لحاظ قوای فنی و امکانات رفاهی بین 206 تیپ 2 و تیپ 5 قرار دارد و از لحاظ راحتی، جاداری، هندلینگ و لذت رانندگی از خانواده 206 بهتر است. گل لوازم یدکی مقداری گران تر از 206 دارد، اما به هیچ عنوان بر خلاف ادعا های افراد ناوارد نایاب نیستند.

 

در مجموع اگر قصد خرید یک هاچ بک ارزان قیمت را دارید و سواری خشک، کابین کم جا و استهلاک زیاد پژو 206 برای شما قابل قبول نیست، فولکس گل می تواند انتخابی جذاب باشد به شرط این که با بازار خرید و فروش محدود تر و تعمیرات سخت تر آن کنار بیاید.

گالری فولکس گل 1384-1389

نظرات کاربران
  • سینا محمدی 22 خرداد 1400 ساعت 12:33

    با سلام و وقت بخیر ،من قصد دارم فولکس گل بخرم ولی هیچ اطلاعاتی نسبت ب فنی این ماشین نمیدونم لطفاً راهنمایی کنید .

  • Erfan 21 خرداد 1399 ساعت 13:13

    این ماشین تو رده خودش حرف ندارن شتاب عالی موتور قوی و بسیار نرم اما لوازم یدکی فقط تو کلان شهر ها راحتین تا بتونین بگیرین

  • Erfan 21 خرداد 1399 ساعت 13:09

    عالی ترین ماشین تو رنج خودشه شتاب عالی نرمی عالی همچین تموم فقط قیمت لوازم یدکی بالا

اضافه کردن نظر

مشخصات تولید کننده

  • کشور تولید کننده ایران
  • نام خودرو فولکس گل 1384-1389
  • شرکت گارانتی/خدمات دهنده خودروسازان بم

مشخصات فنی بدنه

  • کلاس بدنه هاچ بک
  • کلاس اتومبیل B Segment
  • ابعاد 3916 / 1621 / 1415
  • تعداد فضای سرنشینان 4
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو 185/60R14
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب 185/60R14

مشخصات فنی موتور

  • حجم موتور 1800 سی سی
  • نوع موتور بنزین سوز
  • تعداد سیلندرها 4
  • تعداد سوپاپ ها 8
  • آرایش قرار گیری سیلندرها خطی مستقیم
  • محل قرار گیری موتور موتور جلو
  • سیستم سوخت رسانی نیمه انژکتور
  • حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) 100 اسب بخار در 5250 دور در دقیقه
  • حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) 152 نیوتن متر در 3000 دور در دقیقه
  • توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) 55.5 اسب بخار بر لیتر
  • ظرفیت باک 51 لیتر بنزین
  • روغن مناسب برای خودرو 10w40 SL
  • روغن مناسب برای خودرو 2 10w40 SJ
  • روغن مناسب برای خودرو 3 20w50 SJ

مشخصات جعبه دنده ( Transmission )

  • نوع جعبه دنده دنده دستی
  • تعداد دنده (جلو) 5
  • محل قرار گیری اهرم تعویض دنده کنسول میانی
  • سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) موتور جلو دیفرانسیل جلو

سیستم ترمزها

  • نوع سیستم ترمز سیستم ترمز ضد قفل ABS
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو دیسکی
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب کاسه ای

سیستم تعلیق و فرمان

  • نوع سیستم تعلیق مستقل
  • تعلیق جلو مک فرسون
  • تعلیق عقب یک پارچه
  • کمک فنرهای جلو هیدرولیکی
  • کمک فنرهای عقب هیدرولیکی
  • نوع سیستم فرمان هیدرولیکی

عملکرد اتومبیل

  • حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت
  • شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) 12.1 ثانیه
  • مصرف سوخت شهری(بنزین) 9.2 لیتر در 100 کیلومتر
  • مصرف سوخت جاده ایی(بنزین) 6.4 لیتر در 100 کیلومتر
  • مصرف سوخت ترکیبی 7.2 لیتر در 100 کیلومتر
  • استاندارد آلایندگی یورو 2

محدوده گارانتی

امکانات رفاهی و آپشن ها

  • کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) 2 عدد ( راننده و سرنشین جلو )
  • سیستم های امنیتی و حفاظتی قفل مرکزی، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر
  • نوع غربیلک 4 شاخ
  • سیستمهای تهویه مطبوع کنترل دستی
  • سیستم آیینه ها آیینه های جانبی برقی
  • سیستم شیشه ها شیشه های جلو و عقب برقی، درارای گرمکن شیشه عقب
  • سیستم روشنایی جلو دارای مه شکن
  • سیستم روشنایی عقب دارای مه شکن
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه
نظر خود را بیان کنید
  • سینا محمدی سینا محمدی (22 خرداد 1400 ساعت 12:33)

    با سلام و وقت بخیر ،من قصد دارم فولکس گل بخرم ولی هیچ اطلاعاتی نسبت ب فنی این ماشین نمیدونم لطفاً راهنمایی کنید .

  • Erfan Erfan (21 خرداد 1399 ساعت 13:13)

    این ماشین تو رده خودش حرف ندارن شتاب عالی موتور قوی و بسیار نرم اما لوازم یدکی فقط تو کلان شهر ها راحتین تا بتونین بگیرین

  • Erfan Erfan (21 خرداد 1399 ساعت 13:09)

    عالی ترین ماشین تو رنج خودشه شتاب عالی نرمی عالی همچین تموم فقط قیمت لوازم یدکی بالا

  • امیر امیر (24 آبان 1398 ساعت 22:58)

    واقعا بی نظیره از همه نظر
    از هر چیزی که میشه گفت
    فقط امکاناتش کمه
    البته بالابر شیشه ی اتومات
    فرمون برقی
    و کولر خوبی داره ولی امکاناتی که تو ماشین های خارجی امروز پیدا میشه رو نداره
    ولی واقعا بی نظیره قدرت عالی ، کابین عالی ، تعلیق بسیار عالی ، چهره ی عالی و موتور عالی و از همه مهمتر ارزش نسبت به قیمت فوق العاده ای داره
    ۱۰ برابر پراید می ارزه ما خودمون ۱۳ ساله داریمش ، توصیه میکنم اگه پیدا کردین بخرین
    از پراید و تیبا که هیچی از پژو و پرشیا۲۰۷ هم بهتره

  • سید رضا میرصفایی ریزی سید رضا میرصفایی ریزی (10 آبان 1398 ساعت 02:13)

    سگش میرزه به هر چی ماشین تولید داخله،فقط بدی این ماشین اینه که بورس نداره اگه داشت چی میشد

خودروهای هم رده