پاسات، یک سدان خانوادگی سایز متوسط (سگمنت D) است که از سال 1973 توسط کمپانی فولکس واگن آلمان تولید می شود و تا کنون 8 نسل مختلف داشته است. پاسات یکی از معروف ترین و شاخص ترین خودرو های این سگمنت در دنیا است و همواره فروش خوبی را در بازار های جهانی تجربه کرده.
در ایران نیز ابتدا به همراه فولکس بیتل، تعدادی انگشت شمار از نسل هفتم پاسات توسط آراد خودرو هرمز به بازار وارد شدند اما به علت عرضه محدود نتوانستند فروش خوبی را تجربه کنند. با گذشت چند سال، شرکت ماموت در سال 2018 توانست امتیاز نمایندگی فروش رسمی فولکس در ایران را بدست آورد و شروع به واردات خودرو های فولکس و عرضه آن ها به بازار کرد. نسل هشتم فولکس پاسات از جمله فولکس های تازه وارد به ایران بود اما این بار نیز بخت با آنها یار نبود و به علت تصویب شدن قانون ممنوعیت واردات خودرو، این بار نیز دست پاسات خیلی زود از بازار ایران کوتاه شد.
طراحی ظاهری
نسل هشتم فولکس پاسات به مانند پدران خود از طراحی ظاهری ساده ای بهره می برد و بر خلاف رقبای آسیایی، خبری از خطوط اغراق آمیز و حجیم در طراحی این خودرو نیست.
نمای جلوی پاسات ساده و در عین حال با وقار است؛ دو خط به صورت طولی روی کاپوت کشیده شده اند تا به آن حجم بیشتری بدهند. چراغ های جلو گویی که یکپارچه باشند، از بالا توسط یک نوار کرومی و از وسط توسط جلو پنجره خطی به یکدیگر متصل شده اند. شبیه به همین طرح در پایین سپر برای مه شکن ها نیز به کار رفته و در نهایت، یک نوار کرومی سرتاسری پایین سپر جلو را می پوشاند.
پاسات سادگی خود را در نمای کناری حفظ کرده و بدنه خودرو عرض نسبتا کمی دارد. یک خط از روی گلگیر جلو شروع شده و تا انتهای گلگیر عقب رفته است. آینه های جانبی روی بدنه نصب شده اند و و در جای خالی آن ها کنار شیشه از یک لچکی برای دید بهتر راننده استفاده شده. همچنین یک نوار کرومی نیز هم راستا با نوار کرومی سپر جلو پایین درب ها به چشم می خورد.
پاسات در نمای عقب نیز ساده طراحی شده اما جزئیات جالبی در اینجا قابل مشاهده است؛ چراغ های عقب که از نوع LED هستند در هنگام ترمز گیری با گرافیک متفاوتی روشن می شوند که این موضوع به هوشیاری بیشتر راننده خودروی پشتی در ترافیک های شهری کمک شایانی می کند.
درب صندوق با فشار دادن لوگوی فولکس واگن به صورت برقی باز می شود و هنگام دنده عقب گرفتن نیز همان لوگوی فولکس زاویه گرفته و دوربین عقب در زیر آن نمایان می شود. روی سپر عقب نیز همان نوار کرومی که از جلوی خودرو تا عقب کشیده شده به چشم می خورد و در نهایت یک سر اگزوز دولول نیز سمت چپ دفیوزر خودرو قرار گرفته است.
کابین و فضای داخلی
در کابین پاسات اولین چیزی که جلب توجه می کند کیفیت ساخت و مونتاژ بسیار بالای تک تک قطعات آن است که در کمتر خودرویی دیده می شود. در داشبورد و رودری ها از پلاستیک نرم و چوب استفاده شده و فرمان و صندلی ها نیز پوشش چرمی با کیفیتی دارند. در سمت چپ داشبورد مطابق روال شرکت های خودروسازی آلمان یک کلید چرخشی برای روشن و خاموش کردن چراغ های خودرو وجود دارد و در کنار آن نیز یک دکمه برای تنظیم کردن هدآپ دیسپلی به چشم می خورد.
فرمان خودرو 3 شاخه و از نوع D کات است و فرم ظریف تری از اکثر غربیلک هایی که تاکنون دیده ایم دارد همچنین روی آن از قطعات مشکی پیانویی استفاده شده و یک نوار کرومی رنگ ظریف نیز دور بوق خودرو به چشم می خورد که نمای بسیار زیبایی به فرمان خودرو داده؛ دو پدل شیفتر نیز پشت فرمان قرار گرفته اند که البته ابعاد بسیار کوچکی دارند.
صفحه کیلومتر پاسات از نوع دیجیتالی است و روی داشبورد روبروی راننده نیز یونیت هدآپ دیسپلی به چشم می خورد که برخلاف اکثر هدآپ هایی که اطلاعات را روی شیشه خودرو نمایش می دهند در اینجا یک شیشه کوچک مخصوص این کار از داشبورد بیرون می آید و اطلاعات روی آن بازتاب می شوند. در بالای کنسول میانی داشبورد یک ساعت آنالوگ وجود دارد که نمای بسیار لوکس و چشم نوازی به داخل خودرو داده است و در اطراف آن نیز نوار های کرومی وجود دارند که از چپ به راست داشبورد خودرو کشیده شده اند و بیننده را به یاد نمای جلوی پاسات می اندازند.
پایین تر از ساعت چند کلید برای روشن و خاموش کردن ایربگ شاگرد، فلاشر و سنسور پارک وجود دارند و پس از آن ها سیستم مولتی مدیای خودرو با یک مانیتور 9.2 اینچی قرار گرفته که کیفیت نمایش و تاچ بسیار بالایی دارد و می توان بسیاری از امکانات خودرو را از طریق آن کنترل کرد. کمی پایین تر از مانیتور نیز دکمه های مربوط به گرمکن و سردکن صندلی های جلو و پنل تهویه مطبوع قرار گرفته که از نوع اتوماتیک و 3 منطقه ای است.
کلید استارت خودرو کنار دسته دنده جای گرفته و بعد از آن نیز کلید های خاموش کردن سیستم کنترل پایداری و اتو استارت/استاپ خودرو به چشم می خورند. به علت اینکه پاسات های موجود در ایران تمامی آپشن های قابل سفارش برای پاسات را ندارند سایر کلید های اطراف دسته دنده خالی هستند. قابل ذکر است که روبروی دسته دنده نیز یک فضا به شارژر موبایل وایرلس اختصاص داده شده همچنین دکمه ترمز پارک برقی و اتوهولد نیز در کنار جا لیوانی خودرو قابل دسترسی اند.
صندلی های پاسات کاملا راحت هستند و بدن سرنشین را دربر می گیرند. در عقب نیز فضای پای بسیار خوبی برای سرنشینان وجود دارد اما فضای سر برای افراد قد بلند چندان جالب نیست. در نهایت در پشت کنسول میانی که از ردیف عقب قابل دسترسی است دریچه های کولر به همراه یونیت تنظیم دما و یک خروجی برق فندکی قرار گرفته اند است.
مشخصات فنی
فولکس واگن پاسات در ایران از یک موتور 4 سیلندر TSI فولکس با حجم 1.8 لیتر و مجهز به توربو شارژر بهره می برد. این موتور توانایی تولید 180 اسب بخار قدرت در 5100 دور در دقیقه و 249 نیوتون متر گشتاور از 1250 تا 5000 دور در دقیقه را دارد. این توان تولیدی که توسط یک گیربکس 7 دنده دو کلاجه خشک به چرخ های جلو منتقل می شود می تواند پاسات 1480 کیلوگرمی را طی 8.0 ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت برساند.
پاسات در جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در عقب از تعلیق مولتی لینک و ترمز های دیسکی استفاده می کند که این ترمز های مجهز به سیستم های ABS (ترمز ضد قفل)، EBD (توزیع الکترونیکی نیروی ترمز) و EBA (ترمز اضطراری الکترونیکی) نیز هستند. مصرف سوخت پاسات نیز عدد بسیار جذاب 5.8 لیتر بنزین در هر صد کیلومتر رانندگی به صورت ترکیبی شهر و اتوبان است.
امکانات ایمنی و رفاهی
فولکس پاسات از 9 ایربگ بهره می برد که برای راننده، سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو و عقب، پرده ای سرنشینان جلو و عقب و زانویی راننده نصب شده اند. همچنین پاسات موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ شده که باعث می شود خیال سرنشینان از امنیت خودرو راحت باشد. سیستم های نصب شده در خودرو مانند ESP (سیستم کنترل پایداری) نیز به پیشگیری از تصادفات و امنیت بیشتر در رانندگی کمک می کنند.
پاسات در زمینه امکانات رفاهی نیز حرف های بسیاری برای گفتن دارد و با وجود اینکه به علت قوانین عجیب و غریب واردات خودرو در آن سال (ممنوعیت واردات خودروی گران تر از 40 هزار دلار) پاسات در فول ترین نمونه خود وارد بازار ایران نشد اما همچنان خودروی بسیار کاملی است.
مواردی مانند سیستم ورود و خروج بدون کلید، استارت دکمه ای، پدل شیفتر، سیستم مولتی مدیا با مانیتور 9.2 اینچی و کلید های کنترل از روی فرمان، دوربین 360 درجه، سنسور های پارک جلو و عقب، اتوپارک، کروز کنترل، فرمان برقی، صندلی های جلو برقی 12 حالته با مموری صندلی و ماساژور برای راننده، گرمکن صندلی های جلو و عقب، سردکن صندلی های جلو، سانروف برقی بزرگ، ترمز پارک برقی و اتوهولد، اتو استارت/استاپ گرمکن نازل آب پاش های شیشه جلو، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با سه منطقه دمایی برای راننده - سرنشین جلو - ردیف عقب، چراغ های جلو LED با قابلیت تطبیق اتوماتیک با جاده، درب صندوق برقی، یدک کش عقب، خروجی برق 12 ولت برای ردیف جلو و عقب و صندوق، آینه های جانبی تاشونده برقی به همراه گرمکن و مموری، HSA (سیستم کمک شروع به حرکت در سربالایی)، درایو مود، سنسور TPMS و شارژر وایرلس گوشی موبایل مواردی هستند که لیست بلند و بالای آپشن های پاسات را تشکیل می دهند.
فولکس پاسات در بازار
در بازار این روز های خودرو در ایران، فولکس پاسات رقیبانی مانند هیوندای آزرا، بی ام و 528، لکسوس ES250 و لکسوس GS250 را مقابل خود می بیند. پاسات به مالک خود کیفیت ساخت بسیار بالا، استهلاک کم، شتاب گیری عالی و آپشن های بی انتها ارائه می کند. در مقابل، بی ام و 528 شتاب گیری و هندلینگ کاملا بهتری از پاسات دارد و لکسوس GS نیز خودرویی بسیار لوکس تر و با کیفیت تر از پاسات نشان می دهد.
خدمات پس از فروش هر دوی آن ها نیز از پاسات بهتر است. پاسات نیز خود کیفیت ساخت بالاتری از آزرا دارد و در زمینه قدرت موتور نیز مجالی برای خودنمایی به آزرا و نماینده های لکسوس نمی دهد. در مجموع می توان گفت که اگر به دنبال قوای فنی بی نقص هستید 528 انتخاب مناسب شما است و لکسوس GS نیز کیفیت ساخت و لوکسی بی همتایی را به شما ارائه می دهد. آزرا نیز بسیار پر آپشن است اما اگر به دنبال معجون بی نقصی هستید که تمام این موارد را تا حد مطلوبی در خود پوشش داده باشد؛ خودرویی بهتر از فولکس پاسات برای خریدن پیدا نخواهید کرد.
این ماشین واقا از نظر فنی عالیه. به جرأت میتوان گفت که این ماین از نظر فنی از همه ی رقیب هاش سرتره. حتی تو سایت US CAR NEWSگفته شده کابین این خودرو از بی ام و سری یک کم صداتره!!!تنها ایرادی که ازش میشه گرفت اینه که چهرش زیاد عامه پسند نیست وظاهر اپتیما و تالیسمان بیشتر عامه پسندند. خدمات پس از فروش ماموت خودرو به خوبی کرمان موتور و نگین خودرو نیست. اگه یه ماشینی میخواین که چندین سال کار کنه وحتی آخ هم نگه این ماشین و تویوتا کمری خودرو ی خوبی هستند.ولی اگه ماشینی زیبا با شتاب بالا و دسترسی آسان به قطعات رو میخواین بی شک تالیسمان رو انتخاب کنید. همچنین تالیسمان از بازار دست دوم بهتری نسبت به پاسات برخورداره.