اطلس جدیدترین محصول شرکت سایپا است؛ خودرویی که در واقع نسخه فیس لیفت شده کوییک محسوب می شود. این خودرو که در کلاس هاچ بک های کوچک شهری (سگمنت B) قرار دارد بر روی پلتفرم نام آشنای X200 توسعه داده شده و نسبت به کوییک از نظر ظاهری، کابین، فنی و امکانات رفاهی دستخوش تغییراتی شده که برخی مثبت و برخی منفی هستند.
سایپا برای اولین بار اطلس را به صورت کامل در نمایشگاه تحول صنعت خودرو (تهران 1401) معرفی کرد و سپس فروش این خودرو را از اوایل سال 1402 در سامانه یکپارچه آغاز کرد.
طراحی ظاهری اطلس
همانطور که گفته شد اطلس فیس لیفتی از کوییک محسوب می شود و سایپا با انجام تغییراتی در چراغ ها، جلو پنجره و سپرها تلاش کرده تا این خودرو را از کوییک متمایز کند. هرچند با نگاهی اجمالی از نمای کناری می توان به آسانی متوجه شد که این دو خودرو اتاق یکسانی دارند و تفاوت های آن ها به همان چراغ و سپر محدود می شود!
در نمای جلو چراغ های اصلی با ظاهری کشیده و اخم آلود نمایی خشن را به خودرو دادهاند که تناسب چندانی با پلتفرم و فرم کلی بدنه این خودرو ندارد. جلوپنجره نیز از نوع 6 ضلعی بوده و با خطوط عمودی کرومی رنگ تلاش می کند تا ابعاد خودرو را بزرگ تر از چیزی که هست به نظر برساند. بر روی کاپوت نیز تعدادی خط برجسته قرار گرفته که سعی در عضلانی کردن خودرو دارند و سپر جلو ظاهری نسبتا اسپرت دارد؛ در دو طرف آن چراغ های دایرهای مه شکن که با یک قاب کرومی همراه شده تعبیه شده و میان آنها یک ورودی هوا برای خنک کاری رادیاتور قرار گرفته است.
در نمای جانبی همان ظاهر خانواده X200 مانند ساینا و کوییک و تیبا را شاهد هستیم که تنها برخی جزئیات آن تغییر پیدا کرده است. خوشبختانه آیینه های جانبی طراحی جدیدی دارند و نسبت به کوییک بهبود یافته اند. طراحی رینگ ها نیز بروز شده و مقداری اسپرت تر به نظر می رسند. باقی اجزای این قسمت عاریه گرفته از کوییک هستند.
در نمای عقب فرزند سایپا طراحی کاملا جدیدی دارد و به نظر می رسد که سایپا فرم چراغ های عقب را از روی محصولات رنو الهام گرفته است (ناشیانه کپی کرده است). چراغ های عقب فرمی C شکل داشته و درب صندوق نیز کاملا صاف و ساده طراحی شده تا جای پلاک به میانه سپر عقب منتقل شود. روی سپر عقب نیز از نوار های نقره ای استفاده شده و مه شکن ها در اطراف سپر قرار گرفته اند.
کابین و فضای داخلی اطلس
در کابین اطلس با طراحی کاملا جدیدی از سوی سایپا مواجه می شویم که شبیه محصولات قبلی این شرکت نیست. سایپا از داشبورد کاملا جدیدی برای اطلس استفاده کرده که به صورت 2 رنگ طراحی شده است. در نمای مقابل راننده یک فرمان D کات با پوشش چرمی قرار گرفته و در پشت آن صفحه کیلومتری با طراحی جدید دیده می شود. در بخش میانی داشبورد یک مانیتور نسبتا بزرگ از بالای داشبورد بیرون زده و پایین تر از آن دریچه های سیستم تهویه مطبوع قرار گرفته اند. پایین تر از آن ها نیز پنل سیستم تهویه مطبوع خودرو به چشم می خورد. صندلی ها نیز روکشی از جنس چرم دارند.
در مجموع می توان طراحی کابین اطلس را قابل تحمل ارزیابی کرد، البته به شرطی که کیفیت متریال آن را در نظر نگیریم!
مشخصات فنی اطلس سایپا
اطلس سایپا از یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی 8 سوپاپ بهره می برد، همان موتور معروف سایپا اما با اندکی تغییرات! موتور جدیدی که روی اطلس قرار گرفته با کد M15-GSI شناخته می شود که با داشتن مواردی مانند سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ ها (VVT) و اضافه شدن هدرز اکنون 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس 5 دنده دستی یا اتوماتیک CVT (بسته به تیپ خودرو) به چرخ های جلو منتقل می شود.
سایپا اطلس از همان سیستم تعلیق و ترمز کوییک استفاده می کند؛ تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده در محور جلو و تعلیق نیمه مستقل و ترمز های کاسه ای در محور عقب. همچنین ترمز های این خودرو به سیستم هایی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز اضطراری BAS نیز مجهزند.
اطلس از نظر مصرف سوخت نیز خودرویی اقتصادی به شمار می رود و سایپا مصرف سوخت محصول خود را در یک سیکل ترکیبی 7 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش اعلام کرده است.
ایمنی سایپا اطلس
سایپا اطلس 2 ایربگ برای راننده و سرنشینان جلو دارد و ایمنی این خودرو در حوادث رانندگی تفاوت خاصی با سایر محصولات پلتفرم X200 ندارد. اما سایپا با افزودن امکانات کمک رانندگی مختلفی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمک حرکت در سربالایی HSA و رادار نقطه کور(در نسخه فول) تلاش کرده تا ایمنی اطلس را در هنگام رانندگی افزایش دهد.
امکانات رفاهی و آپشن های سایپا اطلس
سایپا تلاش کرده تا برخلاف محصولات قبلی این شرکت، اطلس را به خودرویی غنی از نظر امکانات رفاهی تبدیل کند. این خودرو در فول ترین حالت خود به امکاناتی نظیر شیشه بالابر های برقی برای هر 4 درب، آینه های جانبی با تنظیم برقی، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ های جلو، کامپیوتر سفری، مه شکن های جلو و عقب، چراغ همراهی تا درب منزل، صندلی راننده برقی، سیستم مولتی مدیا با مانیتور 7 اینچی لمسی و امکان میرور لینک، فرمان D کات با کلید های کنترلی، سنسور نور، سنسور باران، سنسور TPMS، دوربین دنده عقب، کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سانروف برقی، گرمکن صندلی جلو و شیشه دودی عقب مجهز است.
البته برخی از این امکانات در تمام تیپ های اطلس وجود ندارند!
تفاوت تیپ های سایپا اطلس
سایپا اطلس را در 4 تیپ با نام های اطلس E، اطلس G، اطلس L و اطلس S عرضه می کند.
اطلس L و E به گیربکس اتوماتیک CVT مجهز بوده و اطلس G و S از گیربکس 5 دنده دستی بهره می برند.
سایر تفاوت های میان این تیپ ها در امکانات رفاهی خلاصه می شود، جدول زیر به طور کامل بیانگر این تفاوت ها است:
اطلس در بازار؛ قیمت و رقبا
اطلس با ورود به بازار تبدیل به گران ترین خودروی پلتفرم X200 می شود. این خودرو در بازار ایران وارد رقابت مستقیم با پژو 206 تیپ 3 پانوراما خواهد شد. اطلس در نسخه فول آپشن امکانات خوبی را به خریدار ارائه می دهد اما با توجه به استفاده این خودرو از پلتفرم قدیمی، ایمنی بسیار ضعیف در تصادفات، موتور ضعیف و تشابهات بسیار زیاد با کوییک، ارزش خرید اطلس در بازار جای بحث بسیار زیادی دارد.
سلام برای زیر پا و از طرفی باهاش مدارا کنی چطور خودرویی هست ممنونتم۴ ۴
خداااااا خدااااا چقد زشته????????????????????????????کی میخره اینه خدااااااااا کمکمون کن چه گناهی کردیم جوونیمون رفت اینجا خداااا
سوال ندارم میخوام بگم خدای بی سواد تر از شما وجود داره؟ اخه لاشی وقتی خودروی هنوز تولید نشده مردم استفادش نکردن کس شعر چرا میبافی