1. خانه
  2. خودرو‌ ها
  3. سایپا
  4. اطلس
  5. فول (1401-1403)

سایپا اطلس 1401-1402

Saipa Atlas 1401-1402

تیپ ها
  • 416,655,000 (تومان)
  • 610,000,000 (تومان)
نمودار قیمت
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه
هاچ بک
1500 سی سی
بنزین سوز
4
دنده دستی
7.49 لیتر در 100 کیلومتر
بیشتر

مزایا

  • امکانات رفاهی زیاد در نسخه فول
  • موتور قوی تر نسبت به تیبا و کوییک
  • بهره بردن از گیربکس اتوماتیک (برخی تیپ ها)

معایب

  • طراحی ظاهری غیر قابل قبول
  • استفاده از پتلفرم قدیمی X200
  • کیفیت ساخت پایین

اطلس چطور ماشینیه؟

سایپا اطلس در واقع همون نسخه فیس لیفت شده کوییک محسوب می‌شه که چهره جدید، داشبورد جدید و امکانات رفاهی بیشتری داره؛ اگر داشتن امکانات رفاهی زیاد (نسبت به تولیدات داخل) برای شما مهمه، اطلس فول آپشن می‌تونه گزینه خوبی باشه. البته اگر بتونید با چهره عجیب و کیفیت ساخت پایین اون کنار بیاید!

معرفی خودروسایپا اطلس 1401-1402

اطلس جدیدترین محصول شرکت سایپا است؛ خودرویی که در واقع نسخه فیس لیفت شده کوییک محسوب می شود. این خودرو که در کلاس هاچ بک های کوچک شهری (سگمنت B) قرار دارد بر روی پلتفرم نام آشنای X200 توسعه داده شده و نسبت به کوییک از نظر ظاهری، کابین، فنی و امکانات رفاهی دستخوش تغییراتی شده که برخی مثبت و برخی منفی هستند. 

سایپا برای اولین بار اطلس را به صورت کامل در نمایشگاه تحول صنعت خودرو (تهران 1401) معرفی کرد و سپس فروش این خودرو را از اوایل سال 1402 در سامانه یکپارچه آغاز کرد.

 

 

 

طراحی ظاهری اطلس

همانطور که گفته شد اطلس فیس لیفتی از کوییک محسوب می شود و سایپا با انجام تغییراتی در چراغ ها، جلو پنجره و سپرها تلاش کرده تا این خودرو را از کوییک متمایز کند. هرچند با نگاهی اجمالی از نمای کناری می توان به آسانی متوجه شد که این دو خودرو اتاق یکسانی دارند و تفاوت های آن ها به همان چراغ و سپر محدود می شود!

در نمای جلو چراغ های اصلی با ظاهری کشیده و اخم آلود نمایی خشن را به خودرو داده‌اند که تناسب چندانی با پلتفرم و فرم کلی بدنه این خودرو ندارد. جلوپنجره نیز از نوع 6 ضلعی بوده و با خطوط عمودی کرومی رنگ تلاش می کند تا ابعاد خودرو را بزرگ تر از چیزی که هست به نظر برساند. بر روی کاپوت نیز تعدادی خط برجسته قرار گرفته که سعی در عضلانی کردن خودرو دارند و سپر جلو ظاهری نسبتا اسپرت دارد؛ در دو طرف آن چراغ های دایره‌ای مه شکن که با یک قاب کرومی همراه شده تعبیه شده و میان آن‌ها یک ورودی هوا برای خنک کاری رادیاتور قرار گرفته است.

 

02.webp

 

در نمای جانبی همان ظاهر خانواده X200 مانند ساینا و کوییک و تیبا را شاهد هستیم که تنها برخی جزئیات آن تغییر پیدا کرده است. خوشبختانه آیینه های جانبی طراحی جدیدی دارند و نسبت به کوییک بهبود یافته اند. طراحی رینگ ها نیز بروز شده و مقداری اسپرت تر به نظر می رسند. باقی اجزای این قسمت عاریه گرفته از کوییک هستند.

 

09.webp

 

در نمای عقب فرزند سایپا طراحی کاملا جدیدی دارد و به نظر می رسد که سایپا فرم چراغ های عقب را از روی محصولات رنو الهام گرفته است (ناشیانه کپی کرده است). چراغ های عقب فرمی C شکل داشته و درب صندوق نیز کاملا صاف و ساده طراحی شده تا جای پلاک به میانه سپر عقب منتقل شود. روی سپر عقب نیز از نوار های نقره ای استفاده شده و مه شکن ها در اطراف سپر قرار گرفته اند.

 

08.webp

 

کابین و فضای داخلی اطلس

در کابین اطلس با طراحی کاملا جدیدی از سوی سایپا مواجه می شویم که شبیه محصولات قبلی این شرکت نیست. سایپا از داشبورد کاملا جدیدی برای اطلس استفاده کرده که به صورت 2 رنگ طراحی شده است. در نمای مقابل راننده یک فرمان D کات با پوشش چرمی قرار گرفته و در پشت آن صفحه کیلومتری با طراحی جدید دیده می شود. در بخش میانی داشبورد یک مانیتور نسبتا بزرگ از بالای داشبورد بیرون زده و پایین تر از آن دریچه های سیستم تهویه مطبوع قرار گرفته اند. پایین تر از آن ها نیز پنل سیستم تهویه مطبوع خودرو به چشم می خورد. صندلی ها نیز روکشی از جنس چرم دارند.

در مجموع می توان طراحی کابین اطلس را قابل تحمل ارزیابی کرد، البته به شرطی که کیفیت متریال آن را در نظر نگیریم!

 

06.webp

 

مشخصات فنی اطلس سایپا

اطلس سایپا از یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی 8 سوپاپ بهره می برد، همان موتور معروف سایپا اما با اندکی تغییرات! موتور جدیدی که روی اطلس قرار گرفته با کد M15-GSI شناخته می شود که با داشتن مواردی مانند سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ ها (VVT) و اضافه شدن هدرز اکنون 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس 5 دنده دستی یا اتوماتیک CVT (بسته به تیپ خودرو) به چرخ های جلو منتقل می شود.

سایپا اطلس از همان سیستم تعلیق و ترمز کوییک استفاده می کند؛ تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده در محور جلو و تعلیق نیمه مستقل و ترمز های کاسه ای در محور عقب. همچنین ترمز های این خودرو به سیستم هایی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز اضطراری BAS نیز مجهزند.

اطلس از نظر مصرف سوخت نیز خودرویی اقتصادی به شمار می رود و سایپا مصرف سوخت محصول خود را در یک سیکل ترکیبی 7 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش اعلام کرده است.

 

12.webp

 

ایمنی سایپا اطلس

سایپا اطلس 2 ایربگ برای راننده و سرنشینان جلو دارد و ایمنی این خودرو در حوادث رانندگی تفاوت خاصی با سایر محصولات پلتفرم X200 ندارد. اما سایپا با افزودن امکانات کمک رانندگی مختلفی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمک حرکت در سربالایی HSA و رادار نقطه کور(در نسخه فول) تلاش کرده تا ایمنی اطلس را در هنگام رانندگی افزایش دهد.

 

7.webp

 

امکانات رفاهی و آپشن های سایپا اطلس

سایپا تلاش کرده تا برخلاف محصولات قبلی این شرکت، اطلس را به خودرویی غنی از نظر امکانات رفاهی تبدیل کند. این خودرو در فول ترین حالت خود به امکاناتی نظیر شیشه بالابر های برقی برای هر 4 درب، آینه های جانبی با تنظیم برقی، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ های جلو، کامپیوتر سفری، مه شکن های جلو و عقب، چراغ همراهی تا درب منزل، صندلی راننده برقی، سیستم مولتی مدیا با مانیتور 7 اینچی لمسی و امکان میرور لینک، فرمان D کات با کلید های کنترلی، سنسور نور، سنسور باران، سنسور TPMS، دوربین دنده عقب، کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سانروف برقی، گرمکن صندلی جلو و شیشه دودی عقب مجهز است.

البته برخی از این امکانات در تمام تیپ های اطلس وجود ندارند!

 

04.webp

 

تفاوت تیپ های سایپا اطلس

سایپا اطلس را در 4 تیپ با نام های اطلس E، اطلس G، اطلس L و اطلس S عرضه می کند.

اطلس L و E به گیربکس اتوماتیک CVT مجهز بوده و اطلس G و S از گیربکس 5 دنده دستی بهره می برند.

سایر تفاوت های میان این تیپ ها در امکانات رفاهی خلاصه می شود، جدول زیر به طور کامل بیانگر این تفاوت ها است:

3.png

 

اطلس در بازار؛ قیمت و رقبا

اطلس با ورود به بازار تبدیل به گران ترین خودروی پلتفرم X200 می شود. این خودرو در بازار ایران وارد رقابت مستقیم با پژو 206 تیپ 3 پانوراما خواهد شد. اطلس در نسخه فول آپشن امکانات خوبی را به خریدار ارائه می دهد اما با توجه به استفاده این خودرو از پلتفرم قدیمی، ایمنی بسیار ضعیف در تصادفات، موتور ضعیف و تشابهات بسیار زیاد با کوییک، ارزش خرید اطلس در بازار جای بحث بسیار زیادی دارد.

 

01.webp

گالری سایپا اطلس 1401-1402

سوالات متداول

اطلس یکی از محصولات جدید کمپانی سایپا بوده و در واقع فیس لیفتی از کوییک محسوب می شود.
اطلس از یک موتور 1.5 لیتری جدید با 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور استفاده می کند. گیربکس این خودرو نیز از نوع 5 دنده یا اتوماتیک CVT می باشد.
سایپا اطلس در 4 تیپ مختلف با نام های S - L - G - E عرضه می شود.
نظرات کاربران
  • محمدحاجیان 29 خرداد 1403 ساعت 21:47

    سلام برای زیر پا و از طرفی باهاش مدارا کنی چطور خودرویی هست ممنونتم۴ ۴

  • Pejman 18 شهریور 1402 ساعت 02:56

    خداااااا خدااااا چقد زشته????????????????????????????کی میخره اینه خدااااااااا کمکمون کن چه گناهی کردیم جوونیمون رفت اینجا خداااا

  • امیررضا 12 خرداد 1402 ساعت 23:19

    سوال ندارم میخوام بگم خدای بی سواد تر از شما وجود داره؟ اخه لاشی وقتی خودروی هنوز تولید نشده مردم استفادش نکردن کس شعر چرا میبافی

اضافه کردن نظر

مشخصات تولید کننده

  • کشور تولید کننده ایران
  • نام خودرو سایپا اطلس 1401-1402
  • شرکت گارانتی/خدمات دهنده سایپا یدک

مشخصات فنی بدنه

  • کلاس بدنه هاچ بک
  • کلاس اتومبیل B Segment
  • تعداد فضای سرنشینان 5
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو 185/65R14
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب 185/65R14

مشخصات فنی موتور

  • حجم موتور 1500 سی سی
  • نوع موتور بنزین سوز
  • تعداد سیلندرها 4
  • تعداد سوپاپ ها 8
  • آرایش قرار گیری سیلندرها خطی مستقیم
  • محل قرار گیری موتور موتور جلو
  • سیستم سوخت رسانی انژکتوری با پاشش چند نقطه ای
  • حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) 90
  • حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) 137
  • توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) 60 اسب بخار بر لیتر
  • ظرفیت باک 41 لیتر بنزین

مشخصات جعبه دنده ( Transmission )

  • نوع جعبه دنده دنده دستی
  • تعداد دنده (جلو) 5
  • محل قرار گیری اهرم تعویض دنده کنسول میانی
  • سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) موتور جلو دیفرانسیل جلو

سیستم ترمزها

  • نوع سیستم ترمز دارای سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو دیسکی خنک شونده
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب کاسه ای

سیستم تعلیق و فرمان

  • تعلیق جلو مک فرسون
  • تعلیق عقب سیستم تعلیق غیر مستقل با فنر پیچشی

عملکرد اتومبیل

  • حداکثر سرعت 170 کیلومتر بر ساعت
  • شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) 14 ثانیه
  • مصرف سوخت ترکیبی 7.49 لیتر در 100 کیلومتر
  • استاندارد آلایندگی یورو 5

محدوده گارانتی

امکانات رفاهی و آپشن ها

  • کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) دو عدد راننده و سرنشین جانبی
  • سیستم های امنیتی و حفاظتی سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، دارای قفل مرکزی با ریموت
  • سیستم فرمان و هدایت پذیری دارای فرمان کمکی هیدرولیکی
  • نوع غربیلک غربیلک فرمان 3 شاخه دی کات دارای کلید های کنترل سیستم صوتی
  • سیستمهای تهویه مطبوع سیستم تهویه مطبوع دستی با تنظیمات الکتریکی
  • سیستم صوتی و تصویری دارای4 بلندگو
  • سیستمهای مولتی مدیا دارای صفحه نمایش لمسی 7 اینچی، دارای خروجی USB جهت شارژ تلفن همراه
  • سیستم صندلیهای جلو صندلی های جلو با تنظیم دستی، تنظیم صندلی راننده در 6 جهت و شاگرد در 4 جهت، دارای روکش چرمی در تیپ فول
  • سیستم صندلیهای عقب دارای روکش چرمی و دارای سیستم نصب آسیان صندلی کودک ISOFIX
  • سیستم آیینه ها آیینه ها جانبی با تنظیم برقی
  • سیستم شیشه ها شیشه های جانبی برقی، دارای گرمکن و برف پاک کن صندلی عقب
  • سیستم های سقف دارای سقف با رنگ متفاوت از بدنه و سانروف در تیپ های فول
  • سیستم روشنایی جلو دارای چراغ های هالوژن و مه شکن، دارای سیستم روشنایی در روز
  • سیستم روشنایی عقب دارای مه شکن
  • سنسورهای پیش فعال دارای سیستم پایش باد تایره ای tpms
  • سیستم های کمک رانندگی دارای سنسور و دوربین دنده عقب
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه
نظر خود را بیان کنید
  • محمدحاجیان محمدحاجیان (29 خرداد 1403 ساعت 21:47)

    سلام برای زیر پا و از طرفی باهاش مدارا کنی چطور خودرویی هست ممنونتم۴ ۴

  • Pejman Pejman (18 شهریور 1402 ساعت 02:56)

    خداااااا خدااااا چقد زشته????????????????????????????کی میخره اینه خدااااااااا کمکمون کن چه گناهی کردیم جوونیمون رفت اینجا خداااا

    AKBARI AKBARI (22 مهر 1403 ساعت 21:24)

    واقعا براتون متاسفم خودرو به این زیبایی و با این امکانات رو زشت میدونید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • امیررضا امیررضا (12 خرداد 1402 ساعت 23:19)

    سوال ندارم میخوام بگم خدای بی سواد تر از شما وجود داره؟ اخه لاشی وقتی خودروی هنوز تولید نشده مردم استفادش نکردن کس شعر چرا میبافی

  • اکبر اکبر (29 اردیبهشت 1402 ساعت 12:36)

    من نمی‌دونم کی این دو خودرو ساز می‌خوان دست از این بازیها بردارن.با چراغ و کاپوت و صندق وپلاس ...... که نمیشه تکنولوژی،ایمنی دستی کمتر از فول ،موارد ضروری خودرو شده اپشن،بدون استاندار جهانی،دنیا دیگه سمت خودروهای سوخت فسیلی نخواهد رفت ،و تا ۲۰۵۰ دیگه خودروهای سوخت فسیلی منقرض شده است و از سال ۲۰۳۰ خودرو های پیشرفته برقی جایگزین بنزینی خواهد شد،ما تازه می‌خوایم این اشغالهای بی‌کیفیت با تکنولوژی ۵۰ سال قبل کره جنوبی را تولید کنیم.
    واقعا جای تأسف داره که اینقدر از دنیا عقبیم.التماس تفکر

  • امیرحسین امیرحسین (29 اردیبهشت 1402 ساعت 09:30)

    در ثبت نام یکپارچه مرحله دوم اطلس کدام تیپ هایش را به فروش گذاشته؟

    ali ali (6 خرداد 1402 ساعت 12:37)

    سلام . داخل سامانه فقط ی مدل اطلسه که معلوم نیست کدوم تیپه

  • شهروند شهروند (27 فروردین 1402 ساعت 12:32)

    کوییکه. فقط اسمش رو عوض کردن تا گرون تر از گرانی های قبلی بفروشن.
    خوده کوییک که همون موتور شاسی پراید داغون هست

    5114 5114 (21 اردیبهشت 1402 ساعت 09:47)

    خواهشا به پراید توهین نکنید

    محمد محمد (5 خرداد 1402 ساعت 10:43)

    اتفاقا ما قبلا که مدل 81 پراید رو داشتیم، یادمه مصرف سوخت خیلی کمی داشت و تا باهاش تصادف نمی کردی تا له شه، همینجور یه تِک ۲۰ سال کار می کرد???? یادش بخیر، از رشت باطری خالی کرده بود، تا قزوین ما رو آورد، دم یه مکانیکی دیگه خاموش شد خودش

خودروهای هم رده