زاگرس جدیدترین محصول شرکت زامیاد نام دارد که در اصل یک پیکاپ با نام F22 از شرکت فودای چین است. سال هاست که زامیاد با شرکت فودای چین همکاری می کند. این همکاری تا قبل از تولید زاگرس مربوط به خودروهای پادرا و پادرا پلاس بود که توسط زامیاد بعنوان نسخه ای جدیدتر از نیسان آبی معروف تولید شده و به فروش می رسیدند. زامیاد ابتدا قرار بود شاسی بلند لندفورت که محصولی دیگر از فودای است را به بازار ایران عرضه کند اما رفته رفته دیگر خبری از این خودرو منتشر نشد و اکنون قرار است به جای تیوان، زامیاد پیکاپ زاگرس را رونمایی کند. لازم به ذکر است که این خودرو در دو نسخه تک کابین و دوکابین وجود دارد که باید دید زامیاد کدامیک را برگزیده است.
پلتفرم فودای F22 یک پلتفرم مشترک میان شرکت فودای، دانگ فنگ و دایون است که هر شرکت نام مختص به خود را بر روی این پلتفرم گذاشته. نکته قابل توجه این است که قبل از عرضه فودای F22 در ایران توسط زامیاد شرکت مکث موتور همین خودرو را از شرکت دایون با نام مکث کلوت در ایران معرفی کرده و به فروش می رساند. همچنین قبل از معرفی زاگرس توسط زامیاد محصول دیگری از فودای توسط این شرکت در ایران با نام کارون معرفی شد که حواشی و انتقادات فراوانی به آن شد چراکه پیشرانه آن همان پیشرانه وانت نیسان بود! ای کاش زامیاد چنین نام های بزرگی را برای اینگونه محصولات رده پایین انتخاب نکند.
مشخصات فنی زامیاد زاگرس
زامیاد زاگراس به پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری تنفس طبیعی با کد 4G69S4N مجهز است که از کمپانی میتسوبیشی قرض گرفته شده. این پیشرانه توانایی تولید 136 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاو را دارد. توان تولیدی این موتور از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ های عقب منتقل می شود که البته می توان با استفاده از سیستم Part-Time 4WD موجود در خودرو، این نیرو را با استفاده از کمک سبک و سنگین به هر چهار چرخ خودرو منتقل کرد.
سایپا زاگرس در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون با ترمزهای دیسکی خنک شونده و در محور عقب از سیستم تعلیق یکپارچه صلب با فنر شمش و ترمز های کاسه ای بهره می برد. مصرف سوخت این خودروی 1662 کیلوگرمی نیز به طور میانگین 10.4 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی است.
حجم موتور | ۲۴۰۰ سی سی |
نوع موتور / تعداد سیلندر / تعداد سوپاپ | بنزینی / ۴ / ۱۶ |
آرایش قرارگیری سیلندر | خطی شیبدار |
محل قرارگیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری با پاشش چند نقطه ای |
حداکثر توان خروجی | 143 اسب بخار |
حداکثر گشتاور خروجی | 200 نیوتن متر |
نوع جعبه دنده | ۵ دنده دستی |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی |
سیستم حرکتی خودرو | موتور جلو چهار چرخ محرک |
نوع سیستم ترمز | دارای سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو و عقب | دیسکی / کاسه ای |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | فنر شمش با دیفرانسیل یک تکه دارای قفل |
سیستم فرمان | هیدرولیک |
مصرف سوخت | ۱۰.۴ لیتر |
امکانات رفاهی و ایمنی زامیاد زاگرس
پیکاپ زاگرس زامیاد به امکاناتی نظیر قفل دیفرانسیل الکتریکی محور عقب، مانیتور لمسی همراه با TPMS، تنظیم الکترونیکی سیستم تهویه مطبوع، تریم چرمی صندلیها و فرمان، حالتهای دیفرانسیل 4L، 4H و 2H، سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت عقب خودرو، دوربین دید عقب، رینگهای آلومینیومی، شیشه بالابرهای برقی درها و تنظیم برقی زوایای آینههای جانبی مجهز است. همچنین وجود سیستم کنترل پایداری ESP و دو ایربگ برای سرنشینان جلو نیز اوضاع ایمنی را تا حدی بهبود می دهند.
طراحی ظاهری زامیاد زاگرس
همانطور که اشاره کردیم فودای F22 یا همان زامیاد زاگرس از نظر پلتفرم و طراحی کاملا شبیه به مکث کلوت (دایون V5) است. در نمای جلو چراغ های اصلی نسبت به ابعاد کلی خودرو طراحی نسبتا باریک، کشیده و کوچکی دارند. جلوپنجره اما ظاهری پهن و بزرگ دارد که متصل به چراغ های اصلی است و با خطوط افقی تزئین شده است. سپر خودرو به دور از حجم دهی های متعدد و با ظاهری نسبتا ساده طراحی شده که تنها میزبان دو چراغ دایرهای شکل مه شکن داخل یک قاب مشکی رنگ و یک دیفیوزر ساده و مشکی است. کاپوت زاگرس هم با خطوطی نسبتا برجسته طراحی شده و حس عضلانی بودن را بیشتر به این خودرو القا می کند.
در نمای جانبی باز هم سادگی الگوی طراحی این قسمت بوده است. در این بخش از خطوط و حجم دهی های بسیار کمی استفاده شده و بر روی درب ها نیز یک زه نسبتا بزرگ مشکی رنگ قرار گرفته. رینگ های خودرو طراحی مناسب و سایز قابل قبولی دارند و همچنین فاق لاستیک ها نیز مناسب است. در نسخه دوکابین فضای بار به مراتب کمتر شده اما فضای کابین به لطف فاصله محوری نسبتا زیاد مناسب است.
در نمای عقب چراغ های اصلی ظاهری ساده و ستونی دارند که بخشی از آنها تا کنار خودرو کشیده شده است. درب صندوق هم نسبتا ساده طراحی شده و به غیر از دستگیره و لوگو خودرو مورد دیگهای بر روی آن قرار ندارد. سپر عقب در نسخه چینی این خودرو به صورت دو قسمتی طراحی شده که در دو طرف یک قسمت استیلی قرار گرفته است. مه شکن های عقب نیز بر روی این قسمت بکار رفتهاند.
.
طراحی داخلی زامیاد زاگرس
با نگاهی به کابین و داشبورد پیکاپ کارون اولین موردی که به چشم می خورد صفحه نمایش بزرگی است که در بالاترین بخش داشبورد میانی قرار دارد. پس از آن دریچه های بزرگ و مستطیلی شکل تهویه مطبوع خودرو به همراه کلیدهای تنظیم سیستم مالتی مدیا خودرو و در نهایت نیز پنل تنظیمات تهویه مطبوع خودرو تعبیه شدهاند. نکته دیگر این است که داشبورد و رودری های خودرو به صورت دو رنگی کروم – مشکی طراحی شدهاند.
غربیلک فرمان به صورت سه شاخه و ساده طراحی شده که در برخی نسخه های فول این خودرو به همراه کلیدهای کنترلی سیستم مولتی مدیا و کروز کنترل عرضه می شود. صفحه کیلومتر شمار خودرو شباهت بسیار زیادی به جک S5 دارد. یک صفحه نمایش آنالوگ به همراه یک کامپیوتر سفری کوچک که خوانایی مناسبی دارد. طراحی داشبورد با اینکه دیگر قدیمی شده اما باز هم نسبت به برخی خودروهای دیگر برتری هایی دارد. ابعاد اتاق خودرو هم قابل قبول ارزیابی می شود و فضای هر دو ردیف خودرو فضایی مناسب است.
زامیاد زاگرس در بازار؛ قیمت و رقبا
زامیاد زاگرس با قیمت 1 میلیارد و 195 میلیون تومان به فروش می رسد. رقبای زاگرس زامیاد خودروهایی نظیر آمیکو آسنا دنده ای، KMC T8، مکث کلوت و یوآز پیکاپ دندهای هستند که کار را برای این خودرو بسیار سخت خواهند کرد. با این حال، قیمت کمتر این خودرو نسبت به رقبای اصلی، برگ برنده این خودرو در بازار ایران است. پیکاپ زاگرس را می توان نسخه اقتصادی مکث کلوت دنده ای در بازار ایران نامید.
خواهش میکنم تا از گارانتی و خدمات وانت زاگرس در شهر مورد نظرتون مطمئن نشدید ،به هیچ وجه خرید این خودرو انجام نشود.من در تهران بیچاره شدم وهیچ نمایندگی پاسخگو نیست.نه در خودروهای سبک ونه سنگین سایپا .من نمیفهمم نیمه سنگین یعنی چه. خواهشا بدون تحقیق خدمات نخرید نخرید بدبخت میشید
نمایندگی و خدمات پس از فروش در استان زنجان رو می خواستم