هایما S7 ، یا همان هایما 7 یک خودروی کراس اور متوسط است که توسط کمپانی هایمای کشور چین طراحی و ساخته شده است. این خودرو ابتدا در سال 2010 در نمایشگاه خودروی چین با نام هایما 7 معرفی شده و عرضه آن با چند ماه تاخیر در تابستان همان سال شروع شد. مدل های اولیه این خودرو از موتور 2 لیتری تنفس طبیعی و گیربکس دنده ای بهره می بردند.
در سال 2011، نام این خودرو به هایما S7 تغییر کرد و تغییرات اندکی نیز روی چهره خودرو پدید آمد. به غیر از آن، در این نسخه فیس لیفت شده امکان تهیه این خودرو با گیربکس اتوماتیک نیز برای مشتریان این برند فراهم شد.
در سال 2013، هایما یک فیس لیفت مینور دیگر روی خودروی خود انجام داد و آن را در نمایشگاه شانگهای به نمایش عموم در آورد. به غیر از تغییرات ظاهری، دومین نسخه فیس لیفت هایما S7 از یک موتور 1.8 لیتری توربو شارژ و گیربکس 6 دنده اتوماتیک بهره می برد که توان حرکتی آن بسیار بهتر از نسخه های قبلی بود.
آخرین فیس لیفت هایما S7 این بار در سال 2015 اتفاق افتاد؛ هایما که گویی چندان از دست پروده خود راضی نبود برای سومین بار اقدام به ایجاد تغییراتی در این خودرو کرد که این بار مقداری گسترده تر و مشهود تر بودند. سومین فیس لیفت هایما S7 این بار در سال 2016 وارد بازار خودروی چین شد و تا سال 2020 روی خط تولید هایما باقی ماند. پس از آن، هایما برای همیشه تولید این خودرو را متوقف کرد.
در ایران نیز اما این خودرو سابقه ای طولانی دارد؛ در سال 1394 که تب و تاب خرید خودرو های شاسی بلند نه چندان گران قیمت چینی در حال داغ شدن بود، ایران خودرو برای مقابله با چری تیگو 5 و جک S5 که محصولات مدیران خودرو و کرمان موتور بودند اقدام به عقد قراردادی با کمپانی هایما کرد و مونتاژ مدل S7 در سایت خراسان آغاز شد. ایران خودرو ابتدا اقدام به معرفی نسخه فیس لیفت 2011 هایما S7 با موتور 2 لیتری اتمسفر و گیربکس های دنده ای و اتوماتیک کرد. اما هایما S7 دنده ای هیچگاه به تولید نرسید و تنها هایما S7 اتوماتیک وارد بازار شد. از آن جایی که این خودرو بسیار کند و کم شتاب بود عملا نتوانست رقابتی با جک S5 ایجاد کند و فروش پایینی را تجربه می کرد. از این رو ایران خودرو در سال 1396 اقدام به مونتاژ فیس لیفت 2013 هایما S7 با موتور 1.8 توربو کرد و مدل قبلی را کنار گذاشت. هایما S7 توربو بلافاصله در بازار به محبوبیت رسید و فضای داغی را در رقابت با چری تیگو 5 و جک S5 به وجود آورد. تولید این خودرو چند سالی ادامه یافت و سپس در سال 1400 نسخه پلاس آن توسط ایران خودرو معرفی شد. هایما S7 پلاس تنها یک آپدیت کوچک بود که تغییرات ظاهری آن بسیار جزئی بود و بیشتر تفاوت ها مربوط به داخل کابین و آپشن های خودرو می شد (که آن ها نیز آش دهان سوزی نبودند!). بزرگترین مشکل هایما S7 در سال های جدید ظاهر دمده آن در مقایسه با سایر خودرو های چینی جدید و رنگارنگ بازار بوده است. از آن جایی که آخرین فیس لیفت هایما S7 هیچ گاه توسط ایران خودرو معرفی نشد، این از مد افتاده بودن ظاهر خودرو بیش از پیش در برابر رقبا به چشم می آید.