1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. هیوندای توسان یا کیا اسپورتیج : کدام بهتر است ؟

هیوندای توسان یا کیا اسپورتیج : کدام بهتر است ؟

7 تیر 1393
  • 4

هیوندای توسان و کیا اسپورتیج خودروهایی با مشخصات مشابه و حتی با اشتراکات فراوانی هستند. زیرساخت هر دو خودرو یکی است و توسط یک مجموعه تولید می‌شوند. این دو برادر، با وجود شباهت‌ها، دارای تمایز و افتراق هم هستند. بنابراین وقتی پای انتخاب بین یکی از این دو باشد، کار بسیار دشوار خواهد شد.

کدام بهتر است: هیوندای توسان یا کیا اسپورتیج

طول عمر کیا اسپورتیج بسیار بیشتر و سابقه آن بالاتر از توسان است. اسپورتیج از سال 1993 به عنوان یک کراس آور جمع‌وجور وارد بازار شد. از این خودرو سه نسل تولید شده که نسل حاضر یا سومین نسل از سال 2010 تاکنون در بازار حضور دارد. در سوی دیگر، ix35 بسیار جوان‌تر است و در سال 2004 بر روی پلتفرم سواری النترا معرفی شد. نسل دوم اسپورتیج هم روی همین ساختار قرار گرفت.

کدام بهتر است: هیوندای توسان یا کیا اسپورتیج

برای مقایسه عادلانه، کیا اسپورتیج LX دو دیفرانسیل با موتور 2.4 با هیوندای ix35 توسان مدل SE دو دیفرانسیل و با همان موتور 2.4 لیتری مورد مقایسه قرار می‌گیرند. قیمت این دو مدل هم در خارج از ایران نسبتاً برابر می‌باشد.

کدام بهتر است: هیوندای توسان یا کیا اسپورتیج

زیرساخت

هیوندای ix35 و کیا اسپورتیج در اصل خودروهای شاسی‌بلند اسپرت برای خیابان و مسیرهای هموار هستند. قرار نیست با این خودروها به دل رودخانه و کوه و دشت بزنید. فاصله کف خودرو از زمین تنها 17 سانتی‌متر است و همین موضوع به تنهایی نشان‌دهنده محدودیت‌های آفرود این خودروهاست.

کدام بهتر است: هیوندای توسان یا کیا اسپورتیج

کدام بهتر است: هیوندای توسان یا کیا اسپورتیج

طراحی

از همان نسل اول، توسان دارای طراحی فانتزی و متفاوتی بود. نسل دوم این خودرو که از سال 2009 به‌به بازار آمده از طراحی اسپرت، جسورانه و مدرنی بهره می‌برد. اسپورتیج در نسل اول خود، طراحی ناامید کننده‌ای داشت. می‌توانید نسل اول این خودرو را مشابه یک پراید شاسی‌بلند تصور کنید. دومین نسل اسپورتیج از طراحی به مراتب بهتری سود می‌برد اما همچنان فاقد جذابیت و اصالت بود. بعد از ورود پیتر شرایر، طراح برجسته به شرکت کیا، خودروهای این شرکت متحول شدند و اسپورتیج نیز از این جریان بی‌نصیب نماند و سومین نسل آن، خودرویی بسیار شیک و با وقار به نظر می‌رسد که جذابیت‌های اسپرت و ظرافت‌های قابل ستایشی را به چنین خودرویی افزوده است. توسان با طراحی Thomas Burkle همانند یک شمشیر تیز و برنده است. در حالی که کیا ترجیح داده لوکس به نظر برسد، هیوندای اسپرتی بودن را ترجیح داده است. توسان با سلیقه مشتریان آمریکایی طراحی شده است در حالی که اسپورتیج با سلایق اروپاییان بیشتر تطابق دارد.

کدام بهتر است: هیوندای توسان یا کیا اسپورتیج

کدام بهتر است: هیوندای توسان یا کیا اسپورتیج

پیشرانه

بیشترین نمونه‌های موجود از این دو خودرو دارای موتورهای 2.0 و یا 2.4 لیتری می‌باشند. هیوندای نمونه هیبریدی توسان را نیز تولید می‌کند که جلوپنجره و طراحی آن به برادر بزرگ‌تر یعنی سانتافه شباهت دارد. هر دو خودرو از موتورهای 1.6 لیتری هم می‌توانند استفاده کنند. پیشرانه مشترک هر دو خودرو از سری Theta می‌باشد که یک موتور چهار سیلندر است. این خانواده از موتورها طی همکاری مشترک میتسوبیشی، کرایسلر و هیوندای شکل گرفتند. در حال حاضر نمونه 2.0 لیتری این موتور روی خودروهای متنوعی از جمله کیا سراتو، اسپورتیج و هیوندای سوناتا و توسان و نمونه 2.4 لیتری آن در قلب خودروهایی نظیر سوناتا، اپتیما، سورنتو، کادنزا، اسپورتیج و توسان دیده می‌شود. موتور 2.0 لیتری با کمک توربو شارژر 260 اسب بخار نیرو تولید می‌کند.

کدام بهتر است: هیوندای توسان یا کیا اسپورتیج

کدام بهتر است: هیوندای توسان یا کیا اسپورتیج

البته تفاوت‌های اندکی در سیستم‌های تزریق و استفاده از توروبوشارژر روی این پیشرانه‌ها قابل مشاهده است. کیا اسپورتیج 2014 و هیوندای ix35 با موتور 2.4 لیتری بنزینی قادر به تولید نیروی 182 اسب بخار و گشتاور 240 نیوتن متر می‌باشند که 5 اسب بخار و 13 نیوتن متر نسبت به مدل 2013 افزایش را نشان می‌دهد. در کیا هر اسب بخار باید 8.54 کیلوگرم از وزن خودرو را جابجا کند که در هیوندای، این رقم 8.21 کیلوگرم می‌باشد. وزن سبک‌تر توسان باعث عملکرد بهتر آن می‌شود. هر دو خودرو از گیربکس 6 سرعته اتوماتیک بهره می‌برند که اسپورتیج دارای امکان تعویض دستی نیز می‌باشد.

کدام بهتر است: هیوندای توسان یا کیا اسپورتیج

کدام بهتر است: هیوندای توسان یا کیا اسپورتیج

مصرف سوخت

با وجودی که هر دو خودروی تست از پیشرانه برابری استفاده می‌کردند اما نوع گیربکس و وزن خودرو باعث شد که توسان خودروی مقرون به صرفه‌تری باشد. توسان در شهر 11.2 لیتر مصرف سوخت دارد که این رقم برای کیا 12.38 لیتر بود. در جاده هم هیوندای 8.4 و کیا 9 لیتر سوخت مصرف می‌کنند. این یعنی بهره‌وری هیوندای 10.5 درصد بالاتر از اسپورتیج است. متأسفانه هر دو خودرو نسبت به میانگین مصرف سوخت خودروهای کراس آور جمع و جور در سال 2014، اندکی مصرف سوخت بالاتری دارند. با یک باک پر توسان می‌توان نهایتاً 681 کیلومتر و با یک باک پر سوخت اسپورتیج، فقط 641 کیلومتر مسافت را طی کرد.

کدام بهتر است: هیوندای توسان یا کیا اسپورتیج

کدام بهتر است: هیوندای توسان یا کیا اسپورتیج

کابین و فضای داخلی

با وجودی که هر دو خودرو اندازه یکسانی دارند، اما در بیشتر اندازه‌ها و فضاها برتری میلی‌متری با توسان است. حجم کل کابین نوسان 101.9 فوت مکعب در برابر 100 فوت مکعب اسپورتیج است. فضای سر برای جلو و عقب، عرض اتاق، فضای بار با صندلی‌های تا شده، توسان فضای بیشتری را ارائه می‌کند. البته فضای پای سرنشینان و همچنین فضای بار با صندلی‌های عقب بالا، در اسپورتیج کمی بهترند.

کدام بهتر است: هیوندای توسان یا کیا اسپورتیج

کدام بهتر است: هیوندای توسان یا کیا اسپورتیج

فضای کابین هیوندای طراحی قانع کننده‌ای دارد. اما پلاستیک سخت در ترکیب با چرم و پارچه، احساس خوبی را منتقل نمی‌کند. صندلی‌ها نسبت به کیا از پشتیبانی کمتری در پهلوها برخوردارند. عدم وجود دریچه‌های تهویه برای سرنشینان عقب در این مدل توسان نیز آزاردهنده بود. طراحی کابین کیا، مجلل‌تر و آگاهانه‌تر صورت گرفته است. صندلی‌ها با چرم نرمی روکش شده‌اند. طرح داشبورد گسترده با موادی نرم و نمایشگرهای جذاب، فضاهای عمیق‌تر درون درها برای وسایل خرد و ریز و کنسول وسط جادارتر و استراحتگاه دست تاشوی وسط برای صندلی‌های عقب از موارد برتری کیا به شمار می‌روند.

کدام بهتر است: هیوندای توسان یا کیا اسپورتیج

کدام بهتر است: هیوندای توسان یا کیا اسپورتیج

بر روی جاده

هیوندای یک رانندگی بی سرو صدا و دلپذیر را به نمایش می‌گذارد. فرمان در سرعت‌های پایین کمی سنگین به نظر می‌رسد و فاقد بازخورد مناسب است. کیا نیز رانندگی لذت بخشی دارد. خودرو به اندازه کافی چابک و سرزنده است.

کدام بهتر است: هیوندای توسان یا کیا اسپورتیج

ایمنی

توسان در بیشتر آزمون‌ها امتیازات خوب را به دست آورده است اما در آزمون سخت برخورد از گوشه جلویی (Small overlap frontal offset) امتیاز ضعیفی را از آن خود کرده است. میانگین ستاره‌های توسان 4 عدد می‌باشد. کیا در تست معلق زدن هم 5 ستاره گرفته است و در سایر بخش‌ها نیز 5 ستاره دارد.

کدام بهتر است: هیوندای توسان یا کیا اسپورتیج

نتیجه‌گیری

قیمت توسان 2014 فول در ایران در زمان نگارش این مقاله، حدود 163 میلیون و قیمت کیا اسپورتیج 157 میلیون می‌باشند. هیوندای خودروی جذاب و جالبی است. ممکن است در بسیاری از مقایسه‌های فنی پا به پای کیا یا حتی بهتر از آن باشد اما جذابیت‌های کیا در توازن بالاتر و طراحی دل‌پذیرتر آن است. کیا اسپورتیج نسبت به توسان از طرفداران بیشتری برخوردار است و طیف گسترده‌تری را به سوی خود جذب می‌کند. در مورد توسان باید اندیشه و سلایقی خاص داشت تا این خودرو را انتخاب کرد.

کدام بهتر است: هیوندای توسان یا کیا اسپورتیج

در نهایت هر کدام از دو خودرو را که انتخاب کنید، سود آن به یک جا خواهد رسید: کنسرسیوم کیا-هیوندای.

کدام بهتر است: هیوندای توسان یا کیا اسپورتیج

شما کدام خودرو را برمی‌گزینید؟

کدام بهتر است: هیوندای توسان یا کیا اسپورتیج


منابع :
wikipedia.org
http://www.vrelegume.rs
http://www.thecarconnection.com
http://www.drive.com.au

 




نظرات

  • Mmmmm Mmmmm (12 دی 1398 ساعت 22:44)

    فقط توسان کیا اشغال به تمام معنا

  • رضا رضا (13 مهر 1395 ساعت 11:32)

    ولی با همه این تفاسیر پراید من از همه اینا بهتره

  • ماشین باز ماشین باز (14 شهریور 1395 ساعت 18:24)

    اسپورتیج از همه لحاظ بالاتر و بهتر از IX35هست.شک نکنید....

  • موعود موعود (8 تیر 1393 ساعت 20:52)

    رنو کولیوس با قیمت 152 تومن خیلی خیلی بهتر از این دوتا کره ایه...از همه لحاظ