حمله چینی ها به پیست آزادی: سایپا S300، چانگان ایدو،کیا سراتو،چانگان CS35،برلیانس V5،برلیانس H230 و برلیانس H320
پنجشنبه گذشته (29 آبان 1393) پیست اتومبیل رانی مجموعه ورزشی آزادی در رویدادی غیرمعمول به محل تست خودروهای جدید سایپا مبدل شده بود.چانگان ایدو و چانگان CS 35 ، زوتای Z300 یا همان S300 که به اسم سایپا آریو معرفی شده است.برلیانس V5،برلیانس H320 سدان و هاچ بک و در نهایت مدل های H230 برلیانس در کنار کیا سراتو نسل قبل، خودروهای موجود در این تست آزمایش رانندگی بودند.
متاسفانه این برنامه در فرصت اندک 3 ساعته برگزار می شد و زمان کافی برای بررسی دقیق و همه جانبه هر هفت خودرو وجود نداشت، اما با این حال می توانیم خلاصه ای از تجربه رانندگی با هریک از این خودرو ها را در پیست ارائه دهیم،که امیدواریم برای خوانندگان عزیز مفید فایده باشد.
سایپا آریو (S300) یا همان زوتای Z300 ،خودرو چندان زیبایی نیست اما از آنجا که بر پایه یکی از مدل های قدیمی تویوتا شکل گرفته است ، ابعادی بزرگ و فضای داخلی نسبتا مناسبی به سرنشینان ارائه می دهد.در واقع به نظر می رسید که فضای داخلی این مدل به خصوص در ردیف عقب از چانگان ایدو (EADO) بیشتر باشد.سایپا قصد دارد مدل 1.8 لیتری را در ایران مونتاژ کند،اما نمونه حاضر در آزمایش نمونه 1.6 لیتری بود که با حدود 117 اسب بخار (در برخی منابع 120 اسب بخار) قدرت، از عملکرد مناسبی در شتاب گیری برخوردار نیست،البته این پیشرانه با نمونه پایه میتسوبیشی لنسر مشترک است و با این حساب می توان گفت که عملا با یک تویوتا دست کاری شده در چین با موتور میتسوبیشی مواجه هستیم که از گیربکس قدیمی چهار سرعته اتوماتیک ( با عملکرد تیپ ترونیک) بهره می برد.
کیفیت متریال داخلی کابین چندان بالا نیست اما با توجه به قیمت خودرو و مقایسه کابین با خودروهایی چون لنسر یا حتی رنو مگان می توان آن را قابل قبول خواند.در عوض گیربکس عملکرد چندان خوبی ندارد و به وضوح در تعامل با پدال گاز در رانندگی سرعتی با تاخیر و دیرکرد مواجه می شود.ترمزها به شکل جالب توجهی خوب به نظر می رسند و حتی می توان گفت که از توان بیشتری نسبت به پیشرانه نه چندان قدرتمند برخوردارند،اما در هنگام مواجه با پیچ های سنگین درخواهید یافت که قسمت جلویی خودرو تمایل محسوسی به کم فرمانی دارد و فنربندی هم بیش از اندازه نرم ظاهر می شود و این حد از نرمی ،تاثیر منفی خود را بر روی پایداری نشان می دهد.در مجموع آریو یا همان سایپا S300 یک سدان نرم و بزرگ است که از تجهیزاتی چون دوربین دید عقب هم بهره می برد و به وضوح برای رانندگی اسپرتی ساخته نشده و به خصوص با موتور 1.6 لیتری از ضعف محسوس توان و گشتاور رنج می برد.
این مدل از چانگان در بازار داخلی چین خوب می فروشد و حتی توانسته که بالاتر از جیلی EC7 در این بازار پر رقابت حاضر شود.با توجه به این نکته توقع زیادی از رانندگی با ایدو در پیست مسابقه داشتیم که متاسفانه چندان برآورد نشد.ایدو بی هیچ شک و تردید از طراحی خارجی زیبایی سود می برد و در نمای داخلی نیز با طراحی خوب و نزدیک به مدل های فورد مواجه هستیم که البته از نظر کیفیت مواد داخلی چندان هم جالب توجه به نظر نمی رسد و نمی توان گفت که از این جهت مزیت محسوسی نسبت به مدل ارزان قیمت تر (سایپا S300) دارد.
بازهم با یک پیشرانه 1.6 لیتری با 160 نیوتن متر گشتاور و 124 اسب بخار قدرت مواجه هستیم که نیرو را به واسطه یک گیربکس 4 سرعته تیپ ترونیک به چرخ های جلو می رساند.شتاب گیری بازهم چنگی به دل نمی زند اما در DRAG مقابل S300 مشخص شد که ایدو به راحتی پیش می افتد و این مضوع احتمالا به ضرایب دنده و گشتاور بهتر ایدو مربوط می شود.
این خودرو همچنین یکی از معدود نمونه های موجود در آزمایش است که به سامانه کنترل پایداری یا ESP هم مجهز است ولی با اطمینان می توان گفت که ESP از تنظیم درست و مناسبی برخوردار نیست و در زمان مواجه با کم فرمانی بیش از حد در کار راننده دخالت کرده و مستقیما ترمزها را فعال می کند.به هرحال ایدو نتوانست در حد انتظار اولیه ما ظاهر شود،اما به احتمال فراوان به لطف طراحی خوب و تبلیغات سنگین، فروش بالایی را در بازار داخلی تجربه خواهد کرد و به جمع سایر چینی های پر طرفدار می پیوندد.
کراس اوور یا شاسی بلند شهری CS35 هنوز نیامده طرفداران بسیاری پیدا کرده و ظرف مدت کوتاهی هم با قیمت نقدی بیش از 80 میلیون تومان پیش فروش شده است.طراحی بدنه جذاب و چشم نواز، پلت فرم هوشمندانه دیفرانسیل جلو و طراحی در خور توجه فضای داخلی در کنار قیمت نسبتا رقابتی کافی هستند تا طرفداران مُد گرا خودروهای شاسی بلند شهری به سمت این مدل جذب شوند و البته در کنار تمامی این موارد مثبت، باید از پیشرانه 1.6 لیتری مشترک با مدل سدان (ایدو) هم گفت که نمی تواند جثه 1250 کیلوگرمی چانگان CS35 را به تحرک وا دارد.ترمزها خوب هستند و هندلینگ نیز حتی علیرغم عدم وجود ESP مناسب و قابل قبول به نظر می رسد،اما توان پیشرانه به خصوص در صورت افزوده شدن وزن بار و مسافر کافی نیست و ای کاش که این مدل چانگان با پیشرانه ای پر توان تر در کشورمان عرضه می شد.
از این موضوع که بگذریم باید به فرمان بسیار خوش دست با دوخت چرمی جذاب، تسلط خوب راننده به محیط پیرامونی خودرو و سیستم تعلیق خوب اشاره کرد که همگی باعث افزایش لذت رانندگی با چانگان در پیچ های پیست آزادی می شوند.متریال داخلی و کیفیت کابین نیز در مجموع بد نیست و با توجه به قیمت 80 الی 90 میلیونی CS35 می توان آن را گزینه ای قابل قبول در مقابل بسیاری رقبا دانست،البته فراموش نکنید که CS35 بر خلاف ظاهر SUV مانند خود، بیشتر یک خودرو شهری است و به دلیل ضعف عملکرد پیشرانه،توان مواجه با مسیرهای پرشیب و مسافرت های طولانی با مسافران زیاد را ندارد.
راستش را بخواهید اصلا فکرش را نمی کردیم که برنامه سایپا برای عرضه این مدل در بازار کشورمان جدی باشد،ولی خب دیدن یک ماشین تازه برای اولین بار همیشه هیجان خاص خود را دارد.برلیانس اچ 320 از نظر طراحی بدنه تا حدی به نسل اول ب ام و سری یک شباهت دارد،اما به جای پلت فرم دیفرانسیل عقب ب ام و از ساختار دیفرانسیل جلو با یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر و گیربکس چهار سرعته اتوماتیک بهره می گیرد.طراحی ظاهری به خوبی محصولات چانگان نیست،اما جذابیت های خاص خود را دارد و در برخی زوایا تازه و مدرن به نظر می رسد.در فضای داخلی هم استفاده هوشمندانه از پلاستیک و پارچه با تریم داخلی کِرم به چشم می خورد که در مجموع از نظر زیبایی و کیفیت نمره قبولی می گیرد.رانندگی با اچ 320 چطور است؟
موتور 1.5 لیتری کمی بیش از 100 اسب قدرت تولید می کند که برای جثه سبک وزن این هاچ بک چینی کافی است.گیربکس عملکرد نسبتا مناسبی دارد و در مجموع باید گفت که برلیانس H320 تنها خودرو حضار در این تست با نسبت نیرو به وزن قابل قبول است.ترمزها همچون سایر خودروها رضایت بخش به نظر می رسند و فرمان پذیری هیجان انگیز،لذت بخش با چاشنی کم فرمانی فراوان است.با H320 بعد از یکی دو دور به مرحله ای می رسید که در تمامی پیچ ها از شنیدن جیغ تایر لذت ببرید و در تلاشی هیجان انگیز برای غلبه بر کم فرمانی و سبکی محور عقب غرق شوید.به نظر من رانندگی با این ماشین از پژو 206 لذت بخش تر است و اگر سایپا بتواند این مدل را با قیمت رقابتی راهی بازار کند،به حاشیه امن فروش انواع پژو 206 های بی کیفیت راه خواهد یافت. H320 یک مدل صندوق دار (سدان) هم دارد که در حاشیه تست حضور داشت اما اجازه رانندگی با آن برای ما صادر نشده بود.این مدل هم از طراحی خوب، کیفیت قابل قبول و فضای داخلی نسبتا کافی برای چهار یا پنج سرنشین برخوردار بود و در صورت عرضه می تواند به خودرویی موفق در بازار فروش بدل شود.
هیچ شکی وجود ندارد که این ماشین به شکل کامل از روی ب ام و X1 کپی برداری شده است.البته ب ام و و برلیانس در بازار داخلی چین با یکدگیر مشارکت دارند و در واقع شماری از مدل های مخصوص بازار چین ب ام و در خطوط تولیدی برلیانس مونتاژ می شوند و با این حساب می توان گفت که کپی برداری مذکور چندان هم بی اجازه نبوده.به هرحال خودرو حاضر در آزمایش از مدل مجهز به گیربکس دستی با پیشرانه 1.6 لیتری 117 اسب بخاری مشابه با پیشرانه سایر خودروهای چینی حاضر در آزمایش بود که همگی بر مبنای موتورهای میتسوبیشی شکل گرفته اند.برلیانس V5 قیمتی حدود 95 میلیون تومان دارد و در حدود 10 میلیون تومان از چانگان CS35 گرانتر است، اما درست نمی دانیم که در مقابل این تفاوت قیمتی چه چیزی نصیب خریدار می شود.گیربکس دستی خودرو مورد آزمایش به وضوح از نظر صفحه کلاچ ضعف دارد و بعد از فشارهای مکرر رانندگان در پیست، افت عملکرد مجموعه کلاچ کاملا محسوس است.
شاسی هم به نظر من،از نظر تعادل و هندلینگ در پس چانگان CS35 قرار می گیرد و از نظر شتاب نیز تفاوت برلیانس V5 نسبت به چانگان با توجه به استفاده از گیربکس پنج سرعته دستی ، چندان محسوس نیست.با این حساب می توان گفت که جز برخی تفاوت ها در کیفیت درونی کابین،برلیانس V5 برتری محسوسی نسبت به چانگان CS35 ندارد و سایپا دو خودرو رقیب را با قیمتی نزدیک عرضه کرده است که این مسئله ممکن است بسیاری خریداران را در انتخاب خودرو دچار تردید کند.با توجه به آزمایشی که ما در پیست داشتیم، برلیانس V5 چینی تر از چانگان احساس می شد و در حد فاصل خودروهایی چون لیفان X60 و جیلی X7 قرار می گرفت ولی چانگان CS35 حتی علیرغم پیشرانه ضعیفش بیشتر به محصولات خودروسازان بزرگ نزدیک بود.
کارشناسان سایپا این مدل را تحت عنوان H2 خطاب می کنند تا علیرغم تشابه اسمی با مدل هاچ بک H3 (H320) اشتباه گرفته نشود.دو مدل از این خودرو هر دو با رنگ های سپید و موتورهای 1.5 لیتری چهار سیلندر با 103 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور اما با دو گیربکس متفاوت 5 سرعته دستی و چهار سرعته اتوماتیک ( با قابلیت تعویض دستی) در این تست حاضر بودند.نمونه دنده دستی به شکل عجیبی از ABS هم بی بهره بود - یا در اثر فشار آزمایشات دچار نقص فنی در این بخش شده بود- و علیرغم توان کم پیشرانه، عملکرد لذت بخشی را بر روی پیست مسابقه داشت.
حتی علیرغم بهره گیری این مدل از ترمز کاسه ای برای چرخ ها عقب و قفل شدن چرخ های جلو در ترمزگیری های سنگین، دود تایر،کم فرمانی،تلاش برای نگه داشتن خودرو در مسیر و از همه مهمتر احساس خالص و مکانیکی تعویض دنده دستی در افزایش لذت رانندگی با این خودرو نقش داشتند، اما بازهم صفحه کلاچ به نظر ضعیف و کم دوام می رسید.در نقطه مقابل عملکرد گیربکس اتوماتیک نمونه دیگر H230، بسیار ضعیف بود و در تعویض دنده ها بیش از آنچه تصور کنید تعلل داشت و در هر شرایطی گیج به نظر می رسید.برلیانس H230 خودرو گران قیمتی نیست و سایپا هنوز حدود قیمت مشخصی را برای آن در نظر نگرفته است، اما با توجه مشخصات فنی و کیفیت نه چندان جالب مواد داخل کابین به نظر می رسید که قیمتی کمتر از 50 میلیون تومان برای این خودرو قابل پیش بینی باشد و در این صورت هم رقابت این مدل با سایر خودروهای هم کلاس ، همچون دنا یا سمند سورن می تواند بسیار ساده به نفع محصولات ایران خودرو تمام شود.به هرحال این مدل از نظر طراحی بدنه هم حرف چندانی برای گفتن ندارد و ممکن است به همین دلایل در نهایت از برنامه سایپا برای عرضه در بازار خارج شود.
بعد از راندن آنهمه خودرو چینی کم توان،نشستن پشت فرمان یک سدان استخوان دار، نسبتا توانمند و مدرن واقعا تغییر بزرگی بود.سراتو حاضر در این تست نه مدل مونتاژ شده توسط سایپا، بلکه یک خودرو کاملا کره ای با موتور چهار سیلندر 2 لیتری و گیربکس اتوماتیک بود که از ترمز کاسه ای برای چرخ های عقب بهره می گرفت و از این جهت نسبت به چینی های چهار چرخ دیسک اندکی ضعف داشت.با این وجود پیشرانه 156 اسب بخاری به لطف وجود 194 نیوتن متر گشتاور بسیار توانمند تر از موتور خودروهای چینی ظاهر می شد و رفتار خودرو در گذر از پیچ ها نیز با اختلاف چشمگیری پایدارتر از سایر خودروها بود.
شکی وجود ندارد که سراتو با این موتور و گیربکس از نظر دینامیک رانندگی در سطحی بالاتر از خودروهای حاضر در آزمایش قرار می گرفت و حتی فنربندی نسبتا خشک این مدل که در رانندگی درون شهری کمی مشکل ساز است، بر روی پیست مسابقه به نقطه قوت خودرو مبدل شده بود.به هرحال باید صبر کرد و دید که مدل 1.6 لیتری دنده دستی با 126 اسب بخار قدرت و 156 نیوتن متر گشتاور که قرار است توسط سایپا مونتاژ شود، با چه قیمتی عرضه می شود و از نظر کیفیت تا چه حدی به برادر کره ای خود نزدیک خواهد بود.
سایپا با معرفی همزمان چندین خودرو 1.5 و 1.6 لیتری در بازه قیمتی نسبتا نزدیک (از حدود 50 تا حدود 90 میلیون تومان) سعی در بدست آوردن سهم زیادی از بازار خودروهای وارداتی چینی در کشور دارد و درست در محدوده ای وارد شده است که شکاف قیمتی بین خودروهای قدیمی تولید داخل و نمونه های وارداتی کره ای و ژاپنی وجود دارد.با این حال نزدیک بودن مشخصات خودروها به یکدیگر و عدم شناخت مردم از برند هایی چون چانگان و برلیانس تا حدی کار انتخاب را برای مشتریان بالقوه چنین محصولاتی مشکل کرده است.از سوی دیگر ناچاریم بگوییم که تقریبا تمامی خودروهای حاضر در این آزمایش (به جز سراتو) از نظر عایق بندی صدا و توان پیشرانه دچار ضعف بودند و علیرغم قیمت نسبتا بالا،هیچ یک نتوانستند آنچنان که انتظار می رفت،در مقام یک خودرو خانوادگی و مسافرتی قابل قبول ظاهر شوند.اگر بنا بر مقایسه باشند می توان گفت که پیشرانه های 1.6 لیتری این خودروها در خوشبینانه ترین حالت هم چیزی بیشتر از موتور های 1.6 لیتری پژو 206 تیپ پنج (TU5) یا 1.6 لیتری تندر 90 ندارند و طبیعتا نمی توانند مشتریانی که در ازای پرداخت رقم بیشتر، توقع عملکرد بهتر دارند را راضی کنند.بنابراین جای خالی محصولی با توانمندی مطلوب فنی،طراحی پیشرفته و کیفیت بالا، همچنان در بازه قیمتی کمتر از یکصد میلیون تومان محسوس است و مشتریان نا امیدانه در انتظار معرفی چنین خودرویی به آینده چشم دوخته اند.
تست و بررسی : سپهر زنگنه
تصاویر:
فرهنگ فیروزیان - افشین خالدی