در تحقیقی که توسط انستیتوی تحقیقات حمل و نقل دانشگاه میشیگان امریکا انجام شده، دادههای سازمان بهداشت جهانی مورد استفاده قرار گرفته تا نرخ مرگ ومیر بر اثر بیماریهای قلبی، سرطان، تصادفات رانندگی و بیماریهای مغزی در ۱۹۳ کشور با هم مقایسه شود. بر این اساس، در کشوری مانند امریکا، مرگ و میر بر اثر سرطان و بیماریهای قلبی، ۱۰ برابر بیشتر از مرگ بر اثر تصادف در رانندگی است.
مطابق این مطالعه، متوسط جهانی حادثههای منجر به مرگ در رانندگی ۱۸ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است. ایمنترین کشور برای رانندگی، جزیرههای کوچک مالدیو در اقیانوس هند است که میزان تصادفات منجر به مرگ، تنها ۲ نفر در هر ۱۰۰ هزار راننده است. عنوان خطرناکترین کشور هم به کشور افریقایی نامیبیا رسیده که در آن ۴۵ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر در تصادفات رانندگی کشته میشوند. البته کشوری مانند امریکا هم وضعیت جالبی ندارد و با میزان مرگ ۱۴ نفر در هر ۱۰۰ هزار راننده، در ردهای پایینتر از سطح متوسط ایمنی برای رانندگان قرار میگیرد. این وضعیت امریکا، وقتی بهتر جلب توجه میکند که در کشورهای قابلمقایسه از قبیل بریتانیا، ژاپن، سوئیس و سوئد، همگی تنها ۵ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر جان خود را در رانندگی از دست میدهند. حتی رانندگی در کانادا (۸)، فرانسه (۷) و آلمان (۶) هم با ایمنی بیشتری همراه خواهد بود.
در تصویری که میبینید، ۲۵ کشور ایمن جهان از نظر تصادفات رانندگی با رنگ سبز و ۲۵ کشور خطرناک جهان با رنگ قرمز مشخص شدهاند. مهمترین چیزی که در این تصویز جلب توجه میکند، قرار گرفتن ایران در بین کشورهای قرمز رنگ است که نشاندهنده نیاز به جادههای امنتر در کشور است. ایران با نرخ 38 فوت به ازای ص هزار نفر جمعیت در سال گذشته، مقام سوم خطرناکترین کشورها برای رانندگی را از آن خود کرد. این آمار باید مورد توجه مقامات مسئول قرار گیرد تا این همه تلفات انسانی و مالی بر اثر ناامنی خودروها و مشکلات راهها و فرهنگ رانندگی در سریعترین زمان ممکن، به استاندارهای جهانی و حتی بهتر از آن کاهش یابد.
زمینه جالب دیگر این تحقیق، مقایسه درصد مرگ و میر بر اثر تصادفات رانندگی با بیماریهاست. بر این اساس، کشور امارات متحده عربی با ۱۵/۹ درصد مرگ و میر بر اثر تصادفات رانندگی، خطرناکترین کشور دنیا برای رانندگان محسوب میشود؛ این در حالی است که متوسط درصد جهانی مرگ و میر بر اثر این عامل، ۲/۱ درصد است. این درصد در کشور امریکا، ۱/۸ درصد است و با اینکه اندکی از متوسط جهانی کمتر است، ولی باز هم از آمار بسیاری از کشورهای اروپایی بیشتر است. گزارش کامل این تحقیق از اینجا قابل دریافت است.