با اجرای برجام ورفع بسیاری تحریم های هسته ای ،رفته رفته در سال 95 گشایش خوبی در بازار خودرو کشور ایجاد شد و اکنون مشتریان برای انتخاب خودرو ، با تنوع بیشتری در بازار ایران روبرو هستند.
پس از این تغییر و تحولات ،یکی از برند های محبوبی که دوباره به بازار ایران وارد شد، شرکت نیسان ژاپن می باشد ، شرکت جهان نوین آریا نمایندگی رسمی فروش و خدمات پس از فروش نیسان در ایران است که با واردات دوباره نیسان ، قصد دارد خاطرات شیرین ایرانیان از خودروهای ماکسیما، رونیز، پاترول، تی نا و....را با محصولات جدید این شرکت تکرار کند...
اولین محصولی که شرکت جهان نوین به ایران وارد کرد، مدل جوک بود، خودرویی که اگر چه پیش از این به خیابان های شهرهای مرکزی کشور راه نیافته بود، اما در مناطق آزاد مدت ها حضور قدرتمندی داشت و از محبوبیت نسبتا بالایی نیز برخوردار بود.
جهان نوین نیسان جوک را در 3 مدل اسکای پک،پلاتینیوم و اسپرت که در امکانات و قوای فنی با یکدیگر متفاوت هستند به بازار عرضه می کند.
جوک مدلی از نیسان است که در سال 2010 به بازارهای جهانی معرفی شد، یک مینی کراس اور با ابعاد جمع و جور و طراحی بی نهایت خاص، که از همان ابتدا چشم جهانیان را به خود خیره میکرد، خاص بودن ظاهر این خودرو، از دید بعضی باعث زیبایی بصری آن شده ، اما بعضی هم نیسان جوک را خودرویی بسیار زشت و غیر قابل تحمل توصیف می کنند.
در ایران دو مدل اسکای پک و پلاتینیوم ،هر دو از پیشرانه تنفس طبیعی با حجم 1600 سیسی و قدرت 117 اسب بخار بهره میبرند ، اما نیسان جوک توربو دارای پیشرانه 1.6لیتری مجهز به توربوشارژ با قدرت 190 اسب بخار می باشد، در امکانات رفاهی ،سیستم تعلیق و ترمزها هم تفاوت هایی میان این 3 مدل وجود دارد.....
در اواخر اردیبهشت ماه سال 96 فرصتی دست داد تا به دعوت شرکت جهان نوین آریا در محل تست خودروهای این شرکت ، با مدل توربوی نیسان جوک دیداری داشته باشیم و در فضای پیش بینی شده توسط شرکت ،تجربه و بررسی نسبتا کاملی از این خودرو داشته باشیم...
حوالی ظهر به سمت محل مورد نظر حرکت می کنیم،در داخل شو روم شرکت ، دو مدل جوک و ایکستریل موجود است،اکستریل مثل یک جنتلمن ، به آرامی و با متانت به ما نگاه می کند.
اما جوک زرد رنگ ، انگار بویی از سنگینی و متانت برادر بزرگ خویش نبرده، با چراغ های جلوی بزرگ و دی لایت های ورم کرده روی کاپوت ، بما نیشخند میزند و نوید خودرویی جذاب بما میدهد، پس از انجام هماهنگی های لازم، در حالی که پرسنل شرکت خودرو تست را میرانند ،از شوروم به سمت محل تست حرکت میکنیم،اولین نکته ای که توجهمان را به خود جلب می کند، کابین ساکت خودرو و عایق بندی مناسب آن است که باعث شده در جوک حداقل از نظر سروصداآرامش خوبی را تجربه کنید ، سیستم تعلیق جوک هم با رسیدن به اولین سرعتگیر ، خودرا حداقل در ردیف جلو بسیار نرم و دلپذیر معرفی می کند...،اما بنظر نمیرسد صندلی ها در مانورها و پیچ های شدید به خوبی سرنشین را در برگیرند.
به محل تست می رسیم و راننده ریموت خودرو را در اختیار ما قرار می دهد.
شخصا بیشتر به مشخصات و قابلیت های فنی خودرو ها بیشتر از ظاهر و امکانات رفاهی علاقه مندم، پس اولین اقدام باز کردن درب محفظه موتور خودرو و بازدید و عکاسی از پیشرانه جذاب آن بود،خودرو مورد نظر، مدل اسپرت نیسان جوک که از پیشرانه 4سیلندر 1600 سیسی مجهز به توربوشارژ بهره میبرد بود.این موتور توانایی تولید 190 اسب بخار قدرت و 240 نیوتون متر گشتاور را دارد،سیستم انتقال قدرت جوک اسپرت نیز شامل یک جعبه دنده CVT-Xtronic همراه با امکان انتخاب انتقال نیرو به چرخ های جلو ،یا 4 چرخ می باشد.(مدل های اسکای پک و پلاتینیوم با پیشرانه 117 اسب بخاری ،فقط قابلیت حرکت با دیفرانسیل جلو را دارند) در کاپوت نیسان جوک خبری از پمپ هیدرولیک نیست و هر 3 مدل جوک از فرمان برقی حساس به سرعت بهره می برند....
پس از بررسی موتور و کاپوت ، درب آنرا بستیم و به بررسی طراحی ظاهری دیگر قسمت های خودرو پرداختیم،در نگاه من جوک یک خودروی خیلی زشت ، ولی کاملا جذاب است، نیسان جوک در نگاه اول کاملا زمخت و ناهماهنگ بنظر میرسد ، اما با نگاه دقیق تر به آن ، ویژگی ها و ریزه کاری های جذابی به چشم میخورد که نتیجه آن، جذابیت فوق العاده جوک در نظر نگارنده و محبوبیت بالای آن در بازار جهانیست...
در نمای روبرو ، چراغ های دو تکه که بر روی گلگیر و داخل سپر جلو نصب شده اند همراه با سپری عضلانی و خندان که جلوپنجره Vشکل و آرم نیسان را نیز در خود جای داده است، ترکیب جذابی برای بیننده ایجاد کرده است.
نمای جانبی جوک به نظر شخصی من ،جذاب ترین بخش طراحی خودرو است،گلگیر بزرگ و عضلانی و رینگ های 18 اینچی آلومینیمی در مدل اسپرت،دستگیره مخفی دربهای عقب، سقفی که به صورت شیبدار به سمت عقب طراحی شده همراه با قوس زیبای قسمت عقب ، چهره بسیار پویا و جذابی برای بیننده ایجاد میکند....
وقتی هم که سقف پانورامای جوک را باز میکنیم، شیشه آن خارج از سقف باز می شود و به اسپرت تر دیده شدن خودرو کمک شایانی میکند
نمای پشتی جوک ،به همان سبک قسمت های دیگر ، اما نسبتا ساده تر از دیگر قسمت ها طراحی شده ، درب صندوق کوچک آن با قوس نسبتا زیادی ساخته شده است،گلگیر های عقب نیز طوری طراحی شده اند تا خودرو از عقب پهنتر به نظر برسد،چراغ ها نیز در امتداد ستون به صورت L شکل در دوطرف به صورت قرینه قرار گرفته اند،سپر عقب خودرو نیز کاملا هماهنگ با دیگر قسمت ها طراحی شده است
در پایین سپر نیز دفیوزر مشکی رنگی قرار گرفته که چراغ مه شکن عقب و دو عدد شبرنگ را در خود جای داده است...
درب راننده را باز میکنیم و برروی صندلی راننده می نشینیم، اولین مورد مثبتی که به چشم می آید ، صندلی نرم و نسبتا راحت جوک است ، بماند که در مانورها این صندلی ها به خوبی مارا حفظ نمیکند ، فرمان خودرو کاملا خوش دست طراحی شده و در دست گرفتن آن حس خوبی به راننده القا می کند،صندلی ها به صورت دستی تنظیم میشوند و خبری از تنظیمات برقی نیست ، اما گرمکن برای هردو صندلی جلو درنظر گرفته شده است ، دسترسی راننده به ادوات و کلید های روی داشبورد نیز نسبتا مطلوب است.
در داشبورد و کنسول میانی نیز سعی شده تا هماهنگی حداکثری با سبک طراحی بدنه خودرو رعایت شود ، و استفاده از ترکیب رنگ قرمز و طوسی در داخل خودرو ، به طور کل کابین جوک را به محیط جذابی برای سرنشینان تبدیل کرده است.
فضای سر و پا نیز در ردیف جلو کافی بنظر میرسید ونیازی به عقب دادن بیش از حد صندلی حس نمی شد،دید جلو و اطراف تقریبا برای راننده کافی بود و وجود دوربین360 درجه باعث میشد بتوان به آسانی از معابر باریک نیز عبور کرد، وجود پنجره های بزرگ و سانروف پانوراما ،موجب شده بود جوک کابین دلبازی داشته باشد...
در ردیف عقب اما سرنشینان با توجه به فضای پای نسبتا کم و دهانه تنگ دربها زیاد احساس راحتی نمیکردند، و شاید نشستن 3 نفر بزرگسال در ردیف عقب برای سفرکردن ، لحظات سختی را برای آنان رقم زند...
پیشرانه توربوی 190 اسب بخاری همراه با امکان انتخاب سیستم انتقال قدرت تک و یا دو دیفرانسیل،باعث شده بود تا رانندگی با جوک برای ما کاملا هیجان انگیز باشد، هرچند احتمال میدادیم وجود گیربکس cvt از شدت این هیجان بکاهد...
با فشار دکمه استارت ،خودرو را روشن میکنیم ، در حالت درجا موتور به آرامی و بدون ایجاد هرگونه صدا و لرزشی کار میکند،با قرار دادن خودرو در حالت تک دیفرانسیل و مود رانندگی اکو،دنده را در حالت درایو قرار داده و به آرامی شروع به حرکت کردیم،نرمی تعلیق خودرو در ردیف جلو و عایق بندی خوب کابین توجه مارا به خود جلب کرد،اما در چهره سرنشین عقبی رضایت زیادی دیده نمیشد، در این حالت گیربکس دور موتور را در پایین ترین حالت ممکن نگه میداشت و شتاب گیری متوسطی را شاهد بودیم،بعد از کمی دور زدن در محوطه تست ، حالت اسپرت و دو دیفرانسیل را انتخاب کردیم تا ببینیم جوک تا چه حد میتواند اسپرت باشد،در این حالت هم از حالت سکون ، در شتاب گیری ها کمی تاخیر اولیه گیربکس سی وی تی به چشم می آمد ، اما بعد از آن شتاب بهتری از جوک می دیدیم ،سرعت تعویض دنده درحالت دنده دستی نیز برای یک گیربکس CVT کاملا راضی کننده بود،با توجه به فضای کوتاه و کوچک محوطه تست ما ، نمیتوان راجع به شتاب گیری جوک اسپرت در سرعت های بالا برای سبقت گرفتن نظر خاصی داد....،فرمان خودرو نیز دقت خوبی داشت و ترمز ها هم کاملا اطمینان بخش عمل می کردند
فنربندی نرم جوک در مانور دادن های ناگهانی و پیچ ها، باعث میشد که زیاد پایداری و هندلینگ فوق العاده ای را شاهد نباشیم و مخصوصا در حالت تک دیفرانسیل،کم فرمانی خیلی زود فریاد تایرهای کانتینانتال را بلند می کرد، اما در حالت دو دیفرانسیل،شرایط بهتر بود و نیاز یک خودرو کراس اور کوچک را کاملا برطرف می کرد،اما نباید تصور کنیم با جوک اسپرت، میتوان یک رانندگی سراسر هیجان و اسپرت را تجربه کرد،زیرا سیستم تعلیق خودرو بیشتر برای استفاده های عادی شهری تنظیم شده است.
نیسان جوک اسپرت لیست بلند بالایی از امکانات رفاهی و ایمنی را به همراه دارد
6 عدد کیسه هوای راننده ،سرنشین،جانبی و پرده ای
سیستم های ABS-EBD-ESP
سیستم هشدار باد تایرهاTPMS وایموبلایزر
سیستم کنترل دینامیکی نیسان(NDSC)
سیستم پخش با امکانات بلوتوث،usbوaux
صفحه نمایش چند منظوره با امکان نمایش مرکز ثقل لحظه ای خودرو
سیستم ورود بدون کلید
رادارها :هشدار خروج از خط (LDW)،هشدار نقطه کور(BSW)،شناسایی اشیا متحرک(MOD)
سیستم دوربین دید 360 درجه
سیستم چهارچرخ متحرک نیسان(AWDهمراه با امکان کنترل دستی)
تنظیم ارتفاع اتوماتیک چراغ جلوی زنون،صندلی های جلو با تنظیم دستی همراه با گرمکن،سیستم تهویه اتوماتیک،کروزکنترل،سانروف پانوراما،سنسورهای نور و باران و.....
در پایان از شرکت جهان نوین آریا بابت همکاری با ما و در اختیار قراردادن خودرو جهت بررسی کمال تشکر را داریم