1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. گران کردن بنزین، راهکار مناسبی برای مقابله با قاچاق نیست

گران کردن بنزین، راهکار مناسبی برای مقابله با قاچاق نیست

4 دی 1397
  • 5
  • 1069

مدیر کل پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا تعزیرات حکومتی، افزایش قیمت سوخت در کشور‌های همسایه را دلیل تشدید قاچاق دانست و تاکید کرد: اما راهکار در گران کردن بنزین داخلی نیست.

عبدالمجید اجتهادی درباره چرایی مبارزه ناصحیح با قاچاق سوخت افزود​: همواره با این مسئله رو به رو بودیم و در قانون مبارزه با قاچاق موارد خوبی تصویب شده است.

وی افزود: اخیرا که نرخ فراورده های نفتی در کشورهای همسایه افزایش یافته است، فرصت برای متخلفان فراهم شد تا قاچاق فراورده های نفتی شدت بیشتری بگیرد.

اجتهادی همچنین از افزایش تعداد پرونده ها در سازمان تعزیرات و ستاد مبارزه با قاچاق خبر داد و افزود: اقدامات در استان های مرزی انجام می شود و حتی با اصلاح دستورالعمل ماده 18 ؛ عرضه خارج از شبکه را نیز قاچاق قلمداد می کنیم.

این مقام مسئول در سازمان تعزیرات گفت: سوختی که در استان های مرزی قاچاق می شود، از استان های مرکزی ارسال می شود؛ چون شرکت مدیریت پخش فراورده های نفتی ارسال سوخت به مرزها را مدیریت می کند.

اجتهادی افزود: قانون گذار می گوید خرید و فروش و حمل و نفت سوخت مشمول مقررات قاچاق است و از زمانی که این مصوبه در روزنامه رسمی منتشر شد، مبارزه با خروج فراورده های نفتی در 20 روز اخیر شدت یافته است.

وی با بیان اینکه در مقابله با قاچاق کمبود قانون نداریم، گفت: تنها نمی توان با برخورد فیزیکی با قاچاق رو به رو شد و انتظار کاهش آمار قاچاق را داشت.

اجتهادی با اعلام اینکه نمی توان دور تا دور کشور را دیوار کشید، تصریح کرد: نیاز کشورهای همسایه را می توان با بنزین نرخ فوب خلیج فارس یا کمتر از طریق استان های مرزی کشور تامین کرد و باید ساز و کار آن در مرزها ایجاد شود.

وی گفت: وقتی گازوئیل لیتری 300 تومان درسیستان فروخته می شود و آن سوی مرز لیتری 10 هزار تومان است، انگیزه قاچاق افزایش می یابد.

اجتهادی افزود: همزمان با برخود فیزیکی، باید اقدامات پیشگیرانه را مد نظر قرار دهیم و در کارگروه مبارزه با قاچاق اقدامات مثبتی شده است اما باید به سمتی حرکت کنیم که کشورهای همسایه را تامین نماییم تا درامد آن نیز بدست خودمان برسد.

مدیر کل پیشگیری و مبارزه با قاچاق سازمان تعزیرات گفت: درصدی از محل قاچاق سوخت بدست افراد انتقال دهنده می رسد؛ لذا باید فروش در دریا را توسعه دهیم و این کار وظیفه وزارت نفت است.

اجتهادی در واکنش به اظهار نظری مبنی بر لزوم گران شدن سوخت در کشور به منظور کاهش قاچاق گفت: ما چقدر باید این سوخت را گران کنیم تا قاچاق صورت نگیرد؟ طبیعتا راه حل این نیست!




نظرات

  • رضاگودرزی رضاگودرزی (5 دی 1397 ساعت 08:44)

    اگر هدف جلوگیری از قاچاق سوخت کافیه کارت سوخت پمپ بنزین ها حذف بشه و هیچ کس بدون کارت سوخت خودرو اجازه استفاده نداشته باشه.هرکسی هم که بالای مصرف متعارف استفاده کنه هر ماه شناسایی بشه برن سراغش ببینن این سوخت کجا استفاده کرده .به این میگن نظارت بر سیستم .نیاز به گرون کردن نیست این حق مردم از نعمت خدادادی شون استفاده کنن.اما به حق

  • Hamid Hamid (4 دی 1397 ساعت 15:56)

    تنها راه حلی که بلدن افزایش قیمته،بیسوادای ******

  • علی علی (4 دی 1397 ساعت 09:09)

    بنظر این جانب هم این طرح اشتباه میباشد لطفا راحلی جدید پیدا کرد چون بسیاری دارند با مسافر کشی درامد زندگی تامین میکنن

  • امیر امیر (4 دی 1397 ساعت 08:56)

    شایعات قیمت بنزین...
    بازی قیمتگذاری خودرو...
    و...
    خودتون میدونید دارید چه میکنید
    یه جایی شنیدم؛
    ********************************************************

  • علی حق شناس علی حق شناس (4 دی 1397 ساعت 08:52)

    برای قاچاق سی میلیون لیتر بنزین نیاز به 1300 دستگاه تریلی هست. یای ادم عاقل باور میکند چنین حجم از قاچاق با بشکه انجام شود؟
    در گ کل کشور فقط 3000 دستگاه پمپ بنزیت وجود دارد. ایا کنترا 3000 دستگاه منطقی تر هست یا فشار اوردن به 80 میلیون ایرانی؟
    در حال حاضر دوربینهای سرعت سنج توانایی تشخیص پلاک را دارند حتی متوسط سرعت را حساب کرده و اعلام میکنند متوسط سرعت شما بالا بوده و جریمه شما ثبت میشود.
    ایا استفاده از دوربینهایی که توانایی تشخیص پلاک تکراری دارند یا ثبت کسانی که با بشکه بنزین میزنند کار سختی هست؟
    واقعیت این هست که قاچاق کردن بهانه ای بیش نیست و ******* این موضوع را فقط بهانه قرار داده برای گران کردن