1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. مشخص شدن وظایف خودروسازان در قبال خریداران

مشخص شدن وظایف خودروسازان در قبال خریداران

22 دی 1397
  • 15

مدیرعامل سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از برنامه‌ریزی این سازمان برای تحقق ساماندهی بازار خودرو در قالب مجموعه‌ای از سیاست‌های کلان و اقدامات اجرایی در مدت معین خبر داد.

عباس تابش با بیان این مطلب به مصوبات جدید ستاد تنظیم بازار در دو بخش خودروهای پرتیراژ مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت و همچنین خودروهای خارج از شمول این قیمت‌گذاری پرداخت.

به گفته مدیرعامل سازمان حمایت، در بخش خودروهای پرتیراژ مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت با توجه به شرایط جدید، خودروسازها مکلف به افزایش تولید براساس برنامه ارائه شده و مورد تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند.

تابش ادامه داد: همچنین شرکتهای خودروسازی مکلف هستند حداقل ۸۰ درصد تولید خود را به تعهدات معوق اختصاص داده و ۲۰ درصد فروش فوری با هدف کاهش نرخ بازار داشته باشند.

وی متذکر شد: یکی دیگر از وظایف خودروسازها عمل به تمامی تعهدات فروش قطعی و فروش فوری براساس قیمتهای مندرج در متن قرارداد است که هیچ افزایشی مشمول آنها نخواهد بود.

تابش اضافه کرد: خودروسازان در تعهدات پیش فروش عادی که تاریخهای سررسید قرارداد آنها تا ۳۱ مردادماه ۱۳۹۷ است به قیمتهای مصوب مورد عمل در موعد تحویل (مندرج در فرم قرارداد) ملزم هستند و نباید افزایشی نسبت به قیمتهای مصوب داشته باشند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: برای تعهدات پیش فروش عادی با قیمت زمان تحویل که تاریخهای سررسید قرارداد آنها بین یک شهریور تا ۳۰ دی ماه امسال است با لحاظ ارزش روز ودیعه مشتری و افزایشهای ناشی از تغییرات هزینه‌ای برای شرکتهای خودروساز اعم از مواد اولیه و نوسانات نرخ ارز محاسبه و دریافت کنند.

وی در خصوص تعهدات فروش عادی که تاریخهای سررسید قرارداد آنها از ابتدای بهمن ماه امسال به بعد می‌باشد، گفت: این تعهدها بر اساس شرایط مندرج در فرم قرارداد که حاصل توافق بین مشتری و خودرو ساز است تعیین و اجرایی خواهد شد.

تابش در ادامه و در خصوص خودروهای خارج از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت تصریح کرد: در این بخش نیز شرکت عرضه‌کننده مکلف است تعهداتی که تاریخهای سررسید قرارداد آنها تا ۳۱ مردادماه امسال است را مطابق قیمت رسمی شرکت در موعد تحویل (مندرج در قرارداد) رعایت کند و نباید افزایشی نسبت به قیمت مذکور داشته باشد.

مدیرعامل سازمان حمایت بیان کرد: تعهدات فروشی که تاریخهای سررسید قرارداد آنها یک شهریور ماه امسال به بعد می‌باشد (اعمال تغییرات نرخ برابری ارز) بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری کالاهای تولید داخل و آیین‌نامه آن خواهد بود که ظرف اوایل هفته در کمیته خودرو مصوب و برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

وی افزود: در موضوع مذکور، حفظ ارزش پول خریدار و دفاع از حقوق مصرف‌کننده اولویت اصلی سازمان حمایت است.

به گفته تابش، قیمت تعهدات جدید سررسید نشده نیز راسا توسط شرکتهای عرضه‌کننده و با رعایت ضوابط قیمت‌گذاری خواهد بود.

مدیرعامل سازمان حمایت همچنین تاکید کرد: در هر دو گروه خودرویی و شرایط قید شده برای ایفای تعهدات آنها، سود مشارکت و تاخیر در تحویل مطابق مفاد مندرج در ماده (۴) آیین‌نامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، از قیمت نهایی کسر می‌شود.

یادآور می‌شود خودروهای مشمول خودروهایی است که به استناد مصوبه نهمین جلسه شورایعالی هماهنگی اقتصادی در مردادماه امسال قیمت‌گذاری خودروهای گروه سایپا شامل انواع محصولات ایکس۱۰۰ (سایپا ۱۱۱، ۱۳۱ و ۱۵۱)، ساینا و تیبا، محصولات گروه ایران خودرو شامل انواع سمند، پژو ۴۰۵GLX وSLX ، پژو پارس سال و انواع پژو ۲۰۶ و رانا از شورای رقابت به ستاد تنظیم بازار واگذار شده است.



نظرات

  • فرهاد فرهاد (23 دی 1397 ساعت 22:32)

    سلام دوستان.جالبه که****** از مردم میخوان کالای ملی رو حمایت کنن.آقا اینم حمایت.پارسال بهمن ۲۵ میلیون به ایران خودرو پول دادیم بابت پیش خرید پژو پارس موعد تحویل شهریور بود الان با گذشت ۱۱ ماه از تاریخ قرارداد ۹۰۰ هزار تومن به عنوان خسارت تاخیر لطف کردن در نظر گرفتن در عوض همین ماشینو۲۶ میلیون گران کردن.خودرو رو با نرخ دلار محاسبه میکنن اما پیش پرداخت مارو به ریال.واقعا با این زندگی که برامون ساختن آدم دوست داره بمیره با این سطح رفاه زندگی.*******************

  • مصطفی مصطفی (23 دی 1397 ساعت 14:31)

    تصمیمی که کاملا خلاف عقل و شرع است مگر میشود کالایی را احتکار کرد بعد که گران شد به خریداری که یکسال قبل آن کالا رو خریداری کرده 10 تا 50 میلیون گران فروخت از آغای رهمانی و نوچه هاش و فریدون انتظار بیش از این نیست

  • ابراهیم شایسته کیا ابراهیم شایسته کیا (23 دی 1397 ساعت 10:02)

    قراردادهایی که دست مردم هست. به معنی (شراکت) یا مشارکت در تولید هستند. یعنی اگر سود و یا زیان بر خودرو وارد بشه، هر دو طرف قرارداد باید مطضرر شوند. درصورتی که سازمان حمایت تمام زیان ناشی از گرانی خودرو را بر دوش مصرف کننده انداختند. و این همان حق‌الناس هست که ما مسلمانان از آن حرف می‌زنیم .واقا تاسف

  • فرزاد فرزاد (23 دی 1397 ساعت 09:14)

    ایرانخودرو که با مونتاژ نصفه نیمه ۲۰۶ و ۴۰۵ و پارس خودروسازه و از اونطرف سایپا هم که دیگه پرآید و چینی های دیگه، تازه همه اینا به لطف حمایت بابا دولت نظامگرد هستش وگرنه کره خودروسازی داره ماهم داریم،،،آررره

  • افشین افشین (23 دی 1397 ساعت 08:02)

    سلام دوستان طبق قانون اساسی کشور قانون عطف به ما سبق نمیشود افزایش قیمت طی این چند روز صورت گرفته نه از مرداد ماه که بخواهند کارهای خود را توجیح کنند این بر خلاف قانون است

  • مهدی مهدی (23 دی 1397 ساعت 00:20)

    این سازمان حمایت و خودروسازها خوب از حقوق مردم حمایت کردند .گرانی ده الی پنجاه میلیون تومانی قیمت خودرو ! دست شما درد نکنه.

  • آرین آرین (22 دی 1397 ساعت 22:07)

    این جریان خودرو و قیمت خودرو توی کشور مثل یه جوک میمونه یعنی *** حتی ***** اینقدر درکشون پایینه که نمی تونن بفهمن بابا یه بدبختی که قرارداد با خودروساز داره مثلا مرداد ثبت نام کرده به قیمت روز تحویل بگیر مثلا آبان ماه ولی خودرو ساز *** که از اول سال خودرو بیرون نداده اگه هم داده با *** بوده باعث این وضع شده حالا قیمت دوبله بده با این بدبخت بینوا؟ واقعا که شورش رو در آووردن

  • Hamid Hamid (22 دی 1397 ساعت 21:28)

    دلالا تا مرداد حواله داشتن ، به اونا افزایش قیمت نمیخوره، **** بی*** و بیسواد،
    ی مشت کفتار و شغال شدن **** و ***** و *****

  • پوریا پوریا (22 دی 1397 ساعت 17:57)

    من که انصراف میدم. بیشتر از این ت****** نکنن.
    باعث ننگین

  • مهران مهران (22 دی 1397 ساعت 14:57)

    سلام
    این خودرو سازها فقط به فکر منافع خودشون هستند
    من اریو تحویل یک ماهه ثبت نام کردم قرا بود شهریور بدن
    ولی حالا از نرخ بازار بالاتر اعلام کردن
    خب نمیتونستین تحویل بدین چرا ثبت نام کردین اونم تحویل یکماهه
    خدا******

    تا مرداد که اصلا چیزی نبوده که بدن
    اصل کار از شهریور به بعده که گرون کردن

  • امیر امیر (22 دی 1397 ساعت 14:50)

    سلام
    سازمان حمایت از جیب مسئولین و تولید کننده و خالی کردن جیب مصرف کننده

  • امیر امیر (22 دی 1397 ساعت 14:38)

    من بعد برای****** برید از خودروسازهاتون رای جمع کنید

  • omid omid (22 دی 1397 ساعت 13:31)

    بنام خدا
    واقعاٌ خجالت آور است.آيا اين تصميمي در شان و مقام سازمان مهمي چون سازمان حمايت از مصرف كننده است.اصلاٌ براي دي ماه ثبت تحولي وجود نداشت. و آخرين تحويل ها براي آذرماه بود. آيا زحمتي و انر‍‍ژي از طرف سازمان به اصطلاح حمايت براي اين تصمصم كشيده شده است. وزير راه سابق آقاي******** سال پيش گفته بودند سازمان حمايت از مصرف كننده هيچ عملكردي در كشور ندارد بنده آن زمان بعنوان يك شهروند براي اين حرف ناراحت شدم اما امروز مي بينم كه وزير راه سابق محترم آگاهي و تسلطش بيشتر از ما بوده است. به لحاظ قانوني چطور ممكن است كه از زمان تحويل خودرو سه ماه بگذرد و خودروساز با هر حربه اي زمان را كش دهد و در موقع دلخواه با قيمت چند برابر خودرو را به صاحبش تحويل نمايد. قيمت روز ،قيمت از زمان ثبت نام تا زمان تحويل محسوب مي شود.با اين ديدگاه آقاي **** حامي خودروسازان و احتمالاٌ عضو هيت مديره يكي از شركت هاي تابعه آنها مي باشد. اي كاش به جاي آقاي ***** در سازمان حمايت يك فرد انقلابي و جهادي و مورد تاييد مقام معظم رهبري بودند كه مطمئناٌ اين طوري تصميم نمي گرفتند. اين عيب بزرگي به سازمان حمايت و مديران آن است و مردم نسبت به اين مسئله بسيار ناراحت خواهند بود. اميدوارم خداوند متعال همه ما را مورد عفو و بخشش خود قرار دهد.

  • امین امین (22 دی 1397 ساعت 13:09)

    لطفا بیایید برا یکبارم که شده همه انصراف بدیم ببینیم با این افزایش قیمت این گرازه هارو به کی میخوان بفروشن؟؟؟

  • اکبر اکبر (22 دی 1397 ساعت 10:45)

    واقعا مشخص هستش از کی برای همین برنامه ریزی کردن چون من دو ماه پیش رفتم سایپا گفتن خودروها رو تا پایان مرداد تحویل میدن بقیه رو نه. یعنی خودروساز داره تصمیم میگیره چی بشه چی نشه .
    این یعنی اینکه سازمان حمایت و خودروسازها ****
    اسم جدید سازمان حمایت رو میزاریم سازمان سخنگوی خودروسازها