1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. آشنایی با "رانای سال"؛ خودرویی که به احتمال زیاد سال 98 به بازار می آید + عکس

آشنایی با "رانای سال"؛ خودرویی که به احتمال زیاد سال 98 به بازار می آید + عکس

17 بهمن 1397
  • 10

بر اساس تصاویر و برخی شنیده ها، ایران خودرو برنامه دارد تا نمونه ای به روز شده از رانا را به بازار کشور عرضه کند. برخی منابع خبری می گویند که این پروژه در شرکت سازنده، "رانای سال" نام دارد و به احتمال زیاد این خودروی سدان اقتصادی در سال ۱۳۹۸ به بازار کشور می آید.

 

بر اساس گفته ی منابع خبری، رانای سال به همان پیشرانه ی ۱٫۶ لیتری TU5 مجهز است و همچنان ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور دارد. در بحث ابعاد و اندازه، اصول اصلی طراحی بیرونی و داخلی این خودرو تفاوتی با نمونه ی موجود در بازار ندارد. اما اضافه شدن برخی امکانات و تغییر برخی جزئیات باعث شده تا این خودرو به عنوان نمونه ی جدید رانا شناخته شود.

 

رانا دومین خودروی ملی کشور

931828_413.jpg
رانا به عنوان دومین خودروی ملی ایران خودرو شناخته می شود که بر مبنای پژو ۲۰۶ صندوقدار طراحی و ساخته شده و به نوعی نمونه ی اقتصادی آن خودرو است. رانا در ابتدای عرضه توانست تا تعداد قابل توجهی مشتری را به سمت ایران خودرو بکشاند، اما در سال های گذشته تقاضا برای خرید این خودرو به شدت کاهش پیدا کرده و در حال حاضر هم رانا بازار خرید و فروش به نسبت بی رونقی را تجربه می کند.

 

حال احتمال دارد که با تغییرات اتخاذ شده برای این خودرو و آغاز عرضه ی رانای سال، تا حدی دومین سدان ملی ایران خودرو به بازار رقابتی باز گردد. رانا LX که در بازار خودرو حضور دارد، قیمت ۵۱ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان را در کارخانه دارد و احتمال داده می شود که رانای سال قیمتی فراتر از ۵۵ میلیون تومان را داشته باشد.

یکی از اصلی ترین تغییرات ایجاد شده برای رانای سال، بهبود کیفیت مواد استفاده شده در کابین خودرو است. به گفته برخی منابع خبری، بهبود کیفیت در داشبورد، رودری ها و صندلی ها قابل لمس است و می توان تفاوتی را میان این نسخه و نمونه ی موجود در بازار دید.

 5.jpg

همچنین در رانای فیس لیفت، کنسول میانی خودرو نیز تغییر کرده و جایگاه برخی ادوات مانند دکمه ی شیشه بالابر جلو و عقب، تنظیمات آینه و فندک خودرو عوض شده است. دسته دنده ی خودرو شکلی جدید دارد و پایه ی آن با طرح کربن و کروم تزیین شده است. پنل دور سیستم تهویه و سیستم صوتی هم تغییر رنگ داده و به شکل طرح کربن در آمده است.

در رانای سال، به سراغ دکمه ی تنظیمان آینه، دسته راهنما و برف پاککن و غربلیک پژو ۲۰۷i رفته اند. برای همین است که می بینیم رانای فیس لیفت به امکاناتی نظیر تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان، کروزکنترل و بلوتوث مجهز شده است. صندلی های رانای سال نسبت به مدل فعلی بهبود کیفی و تا حدی ارگونومی را دارد و پشت سری های قابل تنظیم به ردیف عقب خودرو اضافه شده است.

 4.jpg

در بحث ظاهری آینه های جانبی رانای سال به راهنما مجهز شده و طرح آن مشابه به پژو ۲۰۷i است. جلو پنجره ی این خودرو نسبت به گذشته به روزتر شده و گرافیک چراغ های جلو و عقب هم تغییر کرده است. از سویی گویا قرار است که قالپاق های جدید بر روی رانای سال نصب شود و زه های درب آن هم هم رنگ بدنه باشد.


برخی شنیده ها هم حاکی از آن است که ایران خودرو برنامه ی نصب فرمان EPS یا همان کمکی برقی را به جای فرمان هیدرولیک بر روی رانای سال دارد. اما با توجه به مشکلات اقتصادی و تامین قطعات، برخی احتمال می دهند که حتی ایران خودرو نتواند این خودرو را به شکلی تمام و کمال در نمونه ی فیس لیفت عرضه کند. زیرا با توجه به اشتراک قطعات این خودرو با پژو ۲۰۷i و از سویی حذف امکاناتی نظیر کروز کنترل از روی این خودروی هاچبک، احتمال دارد که رانای سال هم نتواند با کروز کنترل به بازار بیاید.



نظرات

  • فرزاد فرزاد (18 بهمن 1397 ساعت 10:34)

    خلاقیت در عین ناباوری یعنی گذاشتن یک نوار led کوچک در شیشه عقب و جلوی خودرو که هر چند ثانیه یه بار بنویسه؛ این یک خودروی سال است!!!هموطن خیالت راحت باشه، شک نکن!

  • علی علی (17 بهمن 1397 ساعت 19:21)

    جان مادرتون بس کنید....آدم تهوع میگیره از رانا چه برسه به سالش!!!!!!
    اگه راس میگین واردات خودرو دست دوم خارجی رو آزاد کنید تا سیه روی شود هرکه در او غش باشد......

  • استاد استاد (17 بهمن 1397 ساعت 19:00)

    تا کی میخاین به این ... ادامه بدید

  • محسن محسن (17 بهمن 1397 ساعت 18:52)

    احتمالا رانا با قالپاق جدید عرضه خواهد شد و همه را شگفت زده خواهد کرد

  • امیر امیر (17 بهمن 1397 ساعت 15:13)

    چقدر تغییر کرده.....چقدر طراحان ما زحمت میکشند...
    خخخخخخخخخخخ
    ههههههههههههههههه
    مهمتر اینکه بخاطر این زحمت و طراحی و آپشن ......!!!!!!!! اعلام میکنند 20میلیون اضافه شده....

  • milad milad (17 بهمن 1397 ساعت 13:18)

    اگه ملیه پس مشکل تامین قطعات یعنی چی؟

  • عليرضا عليرضا (17 بهمن 1397 ساعت 12:58)

    راناااي ساااال
    واي خدا مردم از خنده :-)))))))))))))
    اينقد برامون جوك تعريف نكنيد. بخدا ما از بس خنديديم داريم روده بر ميشيم!

  • داداش داداش (17 بهمن 1397 ساعت 12:01)

    لطفا زور نزنید نمیخرم.حق ماست که گرون نخریم ولی ارزون هم نخواهد شد اینا حاضرند همین ارابه ها را 10 یا 15میلیون به کشورهای همسایه بفروشند ولی ایرانی آرزو به دل ماشین بمانند و یا با قیمت بسیار بالا بخرند. ای خدا این چه ظلمی هست...

  • علی علی (17 بهمن 1397 ساعت 10:23)

    رانای سال چیه بگو رانای قرن. تحویل 120 روزه غیر قانونیه بیش از یک ماه نباید باشد و اگه بیشتر شد باید جریمه تاخیر کل پول باید 2 برابر سود سالیانه بانک حساب بشه. بشرطی که دستگاه های نظارتی مثل مجلس و قوه قضاءیه و قوه های دیگر خواب نباشند

  • ایلیا ایلیا (17 بهمن 1397 ساعت 08:33)

    رانا دومین خودروی ملی کشور !!!!!!!!!!!
    خخخخخخخخخخخخخخخخخ