1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. تکلیف استرداد پول ثبت‌نام‌کنندگان خودرو تعیین شد

تکلیف استرداد پول ثبت‌نام‌کنندگان خودرو تعیین شد

چگونگی استرداد پول ثبت نام کنندگان خودرو اعلام شد
20 اسفند 1397
  • 6

 ایران خودرو در ابلاغیه‌ای تکلیف استرداد ما‌به‌التفاوت پرداختی مشتریان در ماجرای «لغو افزایش قیمت 30 درصدی خودروها» را مشخص کرد.

حدود دو ماه پیش بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز افزایش 30 درصدی قیمت خودروهای ثبت‌نامی با موعد تحویل ابتدای شهریور تا انتهای دی ماه ۹۷ را صادر کرد. بر این اساس، بخشی از ثبت‌نام‌کنندگان با توجه به قیمت‌های جدید، اقدام به تکمیل وجه کردند و این در حالی بود که وزارت صنعت کمی بعد مصوبه قبلی (افزایش ۳۰ درصدی قیمت) را لغو و خودروسازان را ملزم به استرداد پول ثبت‌نام‌کنندگان کرد.

تا اوایل اسفند، نحوه استرداد پول مشخص نبود، تا اینکه ایران‌خودرو با ارسال ابلاغیه‌ای به نمایندگی‌های خود، تکلیف را مشخص کرد. طبق ابلاغیه موردنظر، بازه زمانی استرداد پول‌، اوایل اردیبهشت تا اواسط خرداد سال آینده در نظر گرفته شده است. در این ابلاغیه اما بندی وجود دارد که سبب اعتراض برخی مشتریان شده است. طبق این بند، مشتریان برای دریافت پول خود، باید شخصا به نمایندگی‌های ایران خودرو مراجعه کنند و وکالتنامه مورد قبول نیست. این به آن معناست که اگر مشتریان خودروی خود را فروخته باشند، ایران خودرو پول آنها را مسترد نخواهد کرد.

کشمکش بین ایران خودرو (احتمالا در ادامه، سایپا) با این دسته از مشتریان، ریشه در تصمیمات ناگهانی وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد. وقتی این وزارتخانه در عرض چند روز حکم به افزایش قیمت می‌دهد و آن را ابطال می‌کند، طبیعی است که خودروسازان و مشتریان گرفتار و سردرگم شوند.  به نظر می‌رسد اگر وزارت صنعت از ابتدا حکم به افزایش ۳۰ درصدی قیمت نمی‌داد یا پس از صدور، آن را لغو نمی‌کرد، حالا این حاشیه‌ها ایجاد نمی‌شد. وزارت صنعت طی چند وقت گذشته نشان داده که با وجود صدور حکم قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار، باز هم به تشخیص خود در این ماجرا دخالت می‌کند و از همین رو راه برای حواشی جدید همچنان باز است.



نظرات

  • خاطره عظیم زاده خاطره عظیم زاده (1 بهمن 1398 ساعت 10:07)

    ثبت اشتباهی زدم و در عرض ۴ ساعت انصراف دادم الان هم پولمو میخواهم گفتن ۲۰ روز طول میکشه کجا برم بگم آقا من نخواستم اشتباهی شد الان هم نمیتونم ثبت بزنم پولم هم مونده آخه این درد این مملکت رو کجا باید برد

  • مهدی مهدی (21 اسفند 1397 ساعت 15:18)

    این موضوع مربوط به ۲۰ روز پیش است که در سایت شما هم منعکس شد ولی بلافاصله حذف کردید. این کار ایرانخودرو کاملا غیر قانونی و ظلم اشکار است. تنها راهش هم پیگیری و شکایت هستش. ما هم تا آخرین لحظه پیگیری خواهیم کرد.

    صدرا صدرا (22 اسفند 1397 ساعت 22:11)

    میشه بگید نحوه پیگیری چه جوریه؟؟؟من میخوام ماشینمو بفروشم.ولی از بیم اینکه
    پولمو برنگردونن هی امروز فردا میکنم برای فروش

  • محمدقیصری محمدقیصری (20 اسفند 1397 ساعت 23:02)

    باسلام بخشنامه 4099 ایران خودرو در اتباط باجگونگی استرداد وجوه اضافی نوعی بی قانونی و اجحاف در حق مشتریانی است که خودرو خودرا فروخته اند در مفاد قرداد ایران خودرو به عدم فروش خودرو اشاره نکرده است وکارشناسان ایران خودرو و نمایندگی های ایران خودرو می گفتند بر اساس کدملی و شماره قرداد مبالغ اضافی برگشت می شود. از مدیریت محترم این سایت می خواهم این خواسته به حق مشتریان را پی گیری نماید. با تشکر و دعای خیر برای مدریت محترم

  • سلام سلام (20 اسفند 1397 ساعت 11:57)

    چرا خودتون رو تو دردسر می اندازید هرکس واریزی اش مشخص و در سیستم ثبت است اون تعداد که برگشت باید داده شود به راحتی قابل شناسایی است اینکه طرف مدارک بیاره که هنوز خودرو به نامش هست یه فرایند اضافه است که برای در رفتن از پرداخت به مردم ایجاد شده .کی می خواهید به مسائل حرفه ایی بپردازید و دنبال منافع نباشید خدا میداند و بس

  • بهروز بهروز (20 اسفند 1397 ساعت 10:48)

    سلام
    بنده الان این مشکلی که دوستان میگن رو دارم در اینکه اینکار اصلا اخلاقی ،قانونی و انسانی بودن نیستش شکی نیست.مگه ایران خودرو روزی که داشت ماشین رو تحویل میداد گفته که شنا اگه میخوای مازاد دریافتی خودتون رو دریافت کنین نباید بفروشین؟؟؟
    بنده خودم از این خودرو ساز به وزارت صنعت و معدن شکایت کردم پیشنهاد میکنم مابقی دوستان هم این روند رو پیش برن تا این موضع رسانه ای بشه