آزادسازی واردات خودرو در گرو متقاعد کردن بانک مرکزی و شورای اقتصادی سران قوا است.
شرکتهای واردکننده خودرو و نمایندگیهای رسمی در واپسین روزهای کاری خود مشغول به فعالیت هستند و پس از ایفای تعهدات خود به مشتریان در این خصوص عملا بیکار خواهند شد
این روزها در حالی خبر از بستهشدن پرونده خودروهای وارداتی به گوش میرسد که شرکتهای واردکننده خودرو و نمایندگیهای رسمی در واپسین روزهای کاری خود مشغول به فعالیت هستند و پس از ایفای تعهدات خود به مشتریان در این خصوص عملا بیکار خواهند شد. ادامهدارشدن دستورالعمل ممنوعیت واردات خودرو، شرایط فعالیت تجاری این شرکتها را از توجیهپذیری اقتصادی خارج میکند و احتمال تعدیل نیروی نهایی در بخشهای باقیمانده از این شرکتها نیز اجتنابناپذیر به نظر میرسد.
در این خصوص عبدالله رضیان، عضو هیاترئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است: «رفع موانع واردات خودرو به کشور، در انتظار موافقت و راهکار پیشنهادی کارشناسان بانک مرکزی کشور است. ریاست بانک مرکزی معتقد است؛ ارز محدودی در بازارها وجود دارد که در صورت آزادسازی واردات خودرو جذب این بازار خواهد شد و ما را در آیندهای نزدیک با بحران کسری دلار مواجه خواهد کرد.»
پیشنهادهایی برای بقای واردکنندگان
شرکتهای نمایندگی رسمی و واردکنندگان خودرو همچنان بر سر پیشنهاد استفاده از ارزهای ایرانیان خارج از کشور و نیز اعتبار آنان نزد شرکتهای مادر هستند که میتواند منشأ تامین ارز را از داخل بازارهای کشور به پشت مرزها انتقال بدهد. رضیان با اشاره به این پیشنهاد گفت: «یکی از نگاهها این است که ارز از ایران خارج نشود و توسط افرادی که در خارج ایران هستند، تامین شود. ضمن اینکه برای ورود خودرو به کشور مشکلی وجود ندارد.»
وی درخصوص میزان امکان آزادسازی واردات خودرو به کشور نیز اظهار داشت: «در زمینه آزادسازی واردات خودرو، مشکل اصلی مخالفت بانک مرکزی است. رئیس بانک مرکزی در این خصوص گفته است؛ ارزی که در بازار وجود دارد اگر به سمت بازار خودرو هدایت شود، با کمبود ارز مواجه خواهیم شد. از سوی دیگر، تصمیمگیری برای آزادسازی واردات خودرو در اختیار شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سهگانه است و رایزنیهایی در این خصوص توسط مجلس و وزارت صمت در حال انجام است. اما تا بانک مرکزی در این زمینه متقاعد نشود، واردات خودرو آزاد نخواهد شد.»
پیشبینی آرامش برای بازار خودرو در نیمه دوم سال
عضو هیاترئیسه کمیسیون صنایع مجلس در ادامه با انتقاد از روش عرضه خودرو به بازارهای داخلی بیان کرد: «کنترل بازار از دست وزات صمت خارج شده است و آرامش در بازار ناپایدار است. گرچه شرکتهای خودروساز 30درصد از تولیدات خود را به قیمت نزدیک به حاشیه بازار عرضه میکنند، اما این خودروها هم سر از چرخه دلالی و واسطهگری در میآورند. چراکه همچنان خودرو از نظر متقاضیان کالایی سرمایهای تلقی میشود.»
وی درخصوص آینده بازار خودرو و قیمتها بیان کرد: «میتوان این اطمینان را به مردم داد که با توجه به شرایط حال حاضر، شرایط بازار در ۶ماه دوم سال طبیعی خواهد شد و روند قیمتها دیگر افزایشی نخواهد بود.»
این نماینده مجلس درباره طرح ساماندهی بازار خودرو نیز گفت: «ساماندهی بازار خودرو از یک جنبه به تولیدکنندگان مربوط میشود که در این زمینه مدیریتهایی صورت گرفته است. این کار درخصوص نحوه فروش و قیمتها نیز انجام شده است. در این راستا، جلساتی در کمیسیون مجلس با حضور دو خودروساز و وزیر صمت تشکیل شده، اما مشکل اصلی در بازار است. کنترل بازار سخت شده و احساس میکنم توان کنترل بازار از عهده وزارتخانه خارج است. چراکه اکثر معاملات خودرو خارج از شرکتها انجام میشود و این بازار وسیع است و به محض این که خودرو از دست تولیدکننده خارج شد، تحویل بازار میشود. عمدتا خودروهایی که تحویل داده میشوند، در معرض فروش قرار میگیرند و میتوان گفت خودرو به یک کالای سرمایهای تبدیل شده است.»
حل مشکل قطعات از طریق واسطههای خارجی و تولید داخلی
رضیان با اشاره به شکلگیری روند اخیر کاهش قیمتها در بازار گفت: «کاهش قیمتها به دو دلیل اتفاق افتاد که یکی از آنها مربوط به کاهش هجوم مردم برای خرید خودرو میشود. عامل دیگر نیز به میزان تولیدات خودرو ارتباط دارد. پیش از عید، آمار تولید هر خودروساز به 600 دستگاه در روز رسیده بود و درحالحاضر بین 2100 الی 2500 دستگاه تولید میشود. در سال 96 نیز همین مقدار تولید میکردیم و 7 درصد خودروها نیز بهصورت وارداتی بودند. اما درحالحاضر واردات قطع شده است. ما میتوانیم بیش از این تعداد را تولید کنیم. ضمن اینکه خودروهای ناقص نیز بهزودی تکمیل و وارد بازار میشوند. بر همین اساس، میتوان امیدوار بود شرایط بازار بهبود پیدا کند و روند کاهشی ادامه یابد یا حداقل افزایشی نشود. احساس میکنم با قولی که دو خودروساز در خصوص انجام تعهدات دادهاند و با افزایش تیراژ تولید در 6 ماه دوم امسال روند بازار خودرو طبیعی خواهد شد. البته مشکلاتی در زمینه تامین قطعه داشتیم که تا حد زیادی حل شده و از طریق واسطههای خارجی و تولید داخلی، قطعات در حال تامین است.»