1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. ورشکستگی خودروسازی، سقوط یک‎پنجم صنایع کشور

ورشکستگی خودروسازی، سقوط یک‎پنجم صنایع کشور

12 تیر 1398
  • 21

شرایط برای شرکت‎های خودروسازی صرفا با پرداخت تسهیلات آن هم به صورت ناقص تغییر نخواهد کرد.

روز گذشته روز صنعت و معدن بود. صنعت و معدن بخش قابل‌توجهی از اشتغال و تولید ناخالص داخلی را در خود جای داده است. بیش‌از 10میلیون نفر در بخش صنعت و معدن مشغول به کار هستند. 10میلیون شاغل در بخش صنعت و معدن یعنی 33درصد از کل اشتغال کشور. همچنین این بخش 37درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است. صنعت خودرو به عنوان بخش بزرگی از کل صنعت در بخش تولید ناخالص داخلی و اشتغال وظیفه بزرگی بر عهده داشته است. صنعت خودرو ۱۸درصد از کل صنعت کشور را تشکیل می‌دهد. این صنعت همچنین سهمی ۳.۵درصدی از تولید ناخالص داخلی بر عهده دارد و در مجموع ۱۲درصد از اشتغال در بخش صنعت کشور را در اختیار دارد. به هر حال صنعت خودرو که 18درصد از کل صنعت را در بردارد مشمول ماده 141 قانون تجارت شده و می‌توان گفت 18درصد از کل صنعت در آستانه ورشکستگی است.

نپرداختن غرامت؛ اضرار به صنعت خودرو
صنعت خودرو طی سال‌های اخیر به‎واسطه تصمیمات اشتباه و اصرار بر تکرار اشتباهات زیان‌ده شده است؛ زیان سنگینی که روزبه‎روز افزایش پیدا می‌کند. در آخرین اظهارنظرها درخصوص میزان بدهی خودروسازان، مشخص شد که آن‌ها حدود 22هزار میلیارد تومان به خودروسازان بدهکارند. ضمن این‎که طی سال 97 دو شرکت بزرگ خودروساز کشورمان حدود 14هزار میلیارد تومان زیان دیده‌اند.

درمجموع می‌توان گفت زیان صنعت خودرو با زیانی که موسسه‌های اعتباری بر اقتصاد وارد کردند، برابر است. اما زیان صنعت خودرو به دلیل سیاست‌های نامناسب دولت بوده و زیان سنگین‌موسسات اعتباری به دلیل ضعف نظارتی بخش‌های مختلف.

تفاوت دیگر این است که دولت در جایی که مقصر نبوده، خسارت پرداخت کرده و در جایی که مقصر بوده در پرداخت تسهیلات و وام هم با سختگیری برخورد می‌کند و آن را سبب ایجاد تورم می‌داند، درحالی‎که پرداخت خسارات موسسات مالی و اعتباری سبب ایجاد تورمی بزرگ شد.

البته پیش‌بینی می‌شود بخشی از این بدهی با افزایش قیمت خودرو پرداخت شود اما فروش‌های سال گذشته که با قیمت قدیم انجام شده، بدهی سنگینی بر آن‌ها تحمیل کرده است که همچنان نیز ادامه دارد. در این بین، بازگشت شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو می‌تواند شوک دیگری به بازار و صنعت خودرو وارد کند.

کمبود و نبود نقدینگی؛ چالش اصلی صنعت خودرو

چالش اصلی صنعت خودرو کمبود و نبود نقدینگی است. در این بین بانک‌ها نیز به دلیل مشکلات فراوان از پرداخت تسهیلات به خودروسازان ناتوان هستند. ضمن این‎که افزایش قیمت مواداولیه نیز از دیگر مواردی است که کار زنجیره تامین و به تبع آن صنعت خودرو را با مشکل مواجه کرده است. 

در همین زمینه معاون طرح و برنامه وزارت صمت با مشکلات تولید در کشور می‌گوید: «تورم تولید در سال گذشته به ۶۵درصد افزایش یافت. ضمن این‎که هم‎اکنون تامین مالی حوزه تولید و صنعت به بدترین شکل ممکن انجام می‌شود.»

سعید زرندی با بیان این‎که کاهش نقدینگی و مواد اولیه از چالش‌های سال گذشته بخش صنعت و معدن کشور بود، درخصوص وضعیت تولید خودرو و مشکلات مربوط به آن اظهار می‌کند: «در شرایط اقتصادی سال ۹۷ و البته شرایط کنونی نمی‎توانستیم و نمی‌توانیم از صنعت خودرو حمایت نکنیم.»

وی در ادامه خواستار ایجاد تحول در صنعت خودرو می‎شود و می‌افزاید: «افزون بر این، تحول در بخش خودروسازی را خواستاریم. اما نمی‌توانیم در شرایط کنونی این بخش را رها کنیم. چرا که نخستین تحریم‌ها، تحریم بخش خودرو و قطعات بوده است. 

البته در سال ۹۷ با تدابیری بخش زیادی از این قطعات وارد و خودروها ساخته شد.» صحبت از حمایت صنعت خودرو در حالی مطرح می‌شود که این صنعت با چالش نقدینگی مواجه است و بانک مرکزی ماه‌ها است که پرداخت مابقی تسهیلات به خودروسازان را به دلایلی ازجمله بار تورمی آن پرداخت نکرده است.

نیاز صنعت خودرو به حمایت تمام‎عیار

یکی دیگر از مشکلات مربوط به خودروسازان کمبود قطعات بوده است. خودروسازان و قطعه‌سازان سال گذشته از عدم همکاری گمرک به منظور ترخیص قطعات گله‌مند بودند. ضمن این‎که یکی از اصلی‌ترین چالش‌های تولید خودرو در سال گذشته و سال جاری که منجر به کاهش تیراژ تولید شد، کمبود یا نبود برخی از قطعات بوده است.  چالشی که در نهایت به چالش بزرگ‌تری به نام خودروهای ناقص کف کارخانه تبدیل شده است.

در هر حال، زیان‌ده بودن صنعت خودرو که بخش بزرگی از کل صنعت کشور را در بردارد، شرایط حادی را ایجاد خواهد کرد. شرایطی که صرفا با پرداخت تسهیلات آن هم به‌صورت ناقص تغییر نخواهد کرد.



نظرات

  • ایرانی ایرانی (19 تیر 1398 ساعت 08:46)

    اگه بجای این گاریها درصنعت خودروسازی ایران الاغ به مردم میدادن امنیتش بالاتربود.درایران دولت بجای حمایت ازمردم وامنیت مردم فقط وفقط پول و شاشپا و ایران ول رو واسش مهمه.جون آدمی زادکیلوچنده

  • متین متین (12 تیر 1398 ساعت 19:38)

    کاش جای این همه واردات خودرو چینی و نام گذاری ایرانی دو تا مدیر از همون چین واردمی کردن جای اینا میزاشتن الان وضع خودرو سازیمون خیلی خیلی بهتر بود

  • حامد حامد (12 تیر 1398 ساعت 13:32)

    نیاز به حمایت تمام عیار از خودرو سازها ..... آدم را یاد تحریم های ترامپ میندازه که هر دفعه میگه تحریم های بیشتری را اعمال میکنه ..... آخه خودرو سازها طی این سالها چی کم داشتند که حالا ندارند ..... بازار انحصاری که دارند ..... تعرفه سنگین روی خودرو های وارداتی هم که هست .... بزرگترین مشکل خودرو سازها مدیریت ضعیف .... تحمیل کارگران اضافی به محیط کار که راندمان را پایین آورده و هزینه ها را شدیدا بالا برده...... نبود دانش و تکنو لوژی روز در این صنایع ........ نبود اهداف بلند مدت و روز گذران مدیران ...... استهلاک سرمایه و تاسیس چند کارخانه در کشور های دور ونزدیک و باز نکشتن حجم زیادی از این سرمایه گذاری ها............ البته همه این مسائل را بهتر از بنده میدانند ولی اراده ای برای حل مساله وجود ندارد .... خود دولت در طول سالها بسیاری از این مشکلات را باعث شده که متاسفانه پاسخگو هم نیست.........

    مهندس برق مهندس برق (12 تیر 1398 ساعت 14:37)

    تقریبا هر روز تعدادی از هم وطنان توی جاده ها جونشون رو بابت بی کیفیت بودن خودروها از دست میدن خانواده هایی بی سرپرست میشن عده ای مجروح و معلول میشن. ضرر همین یه فقره کل صنعت خودروسازی داخلی رو زیر سئوال میبره ضمن اینکه اگر صنایع خودروسازی رو به سایر صنایع سود ده تبدیل کنن کارگران هم بیکار نمیشن و این عملی هستش.

  • محمد محمد (12 تیر 1398 ساعت 12:43)

    اولا این کارخانه ها را باید به بخش خصوصی واقعی بسپارند به کسانی که هم پول دارند هم تجربه صنعت
    ثانیا چه دلیلی دارد وقتی کارخانه ای به هر دلیل کار نمی کند به کارکنانش حقوق بدهد
    ثالثا در صورت نیاز از مدیران خارجی استفاده شود
    رابعا مثالی می زنم در مورد چگونگی ایران سه و همراه اول
    اولی با تعداد کمی پرسنل توانمند می چرخد و دومی با پرسنل زیاد و ساختمانهای آنچنانی

  • حسن محمد حسن محمد (12 تیر 1398 ساعت 12:10)

    مدیریت داخلی تا حالا جواب نداده مدیریت خارجی رو هم امتحان کنید

  • بهزاد بهزاد (12 تیر 1398 ساعت 12:08)

    پس بگو چرا برخلاف دلار که پایین میومد چرا لگن های ایران خودرو و سایپا گرون میشد می خواستن زیانشونو از جیب مردم بدن بیچاره مردم ایران چه بدبختن

  • حسن حسن (12 تیر 1398 ساعت 12:00)

    خودروسازی در ایران یعنی بزرگترین -رانت خواری -اختلاس - دزدی - دروغ گویی - مردم را ... حساب کردن - آن چنان نماند واین چنین هم نخواهد ماند.

  • حمید س حمید س (12 تیر 1398 ساعت 11:59)

    تا چند سال پیش که دلار زیاد بالا نرفته بود .قیمت ماشینای خودرو ساز داخلی برابری میکرد با قیمت خودروهای روز دنیا. بحث انحصار و تنبلی بی ابتکاری و درجا زدن یا پس رفت صنعت خودرو سازی نتیجش شده این.اجازه بدن خودرو با قیمت واقعیش وارد کشور بشه تا ببینید خودرو سازها چجوری به خودشون بیان.انحصار مات رو بیچاره کرده

  • فلاح فلاح (12 تیر 1398 ساعت 11:32)

    هزاران سال هم خودرو سازی ما باهمین سیاست اداره بشه وافراد نالایق و غیر شایسته سکان مدیریت خودرو را در دست بگیرند این صنعت با فروش خودرو به سه برابر قیمت جهانی هم ضرر خواهد داد. چرا ما هنوز قطعات از خارج کشور وارد می کنیم . بهتر نیست بعضی از مدیران را برای نابود کردن صنعت خودر کشورهای دیگه به انها قرض بدهیم

  • khzer khzer (12 تیر 1398 ساعت 11:23)

    بگو بدلیل بخور بخور

  • osta rejab osta rejab (12 تیر 1398 ساعت 11:17)

    این تحلیل را کسی قبول ندارد هدف این گونه تحلیل هامشروعیت بخشیدن قیمت کذایی خودرو است. این لگن ها ارزش نصف قیمت فعلی را ندارند.

  • Rmaan Rmaan (12 تیر 1398 ساعت 10:50)

    چندین ساله میگین هرسال فلان مقدار ضرر میکنند، میگن اگه کارخانه تعطیل بشه چندین هزار نفر بیکار میشن، تعطیل کنین با پولی که هرسال هزینه میشه توی کارخانه و این ضرر سنگین چندین کارخانه فولاد و فلزات سنگین بسازین کارگرا و مهندسا منتقل کنین اونجا، چندتا قطعه سازی با کیفیت نگه دارین مهندس های تخصصی اونجا مشغول بشن، به جاش ماشین کارکرده وارد کنید، قطعه سازی های کوچیک و بزرگ خصوصی هم که به راحتی میتونند ادامه بدن چون چند میلیون پراید و پژو توی مملکت زیر پایه مردم هستند و نیاز به قطعه همیشه وجود دارد،
    به خدا مردم دعا به جان شما میکنند، کلی از مشکلات مردم حل میشه و چندین مشاغل و نماینگی جدید ایجاد میشه و بیکاری کمتر میشه

  • ااا ااا (12 تیر 1398 ساعت 10:36)

    این بازی خودروسازان چهل ساله که ادامه داره. سوال بزرگ من اینه ، خودروسازان که با هر تکان کوچک اقتصادی ، اجتماعی ، بین المللی ، فرهنگی!!! و ... همیشه قیمت ها رو بالابردن و همیشه هم قبل از تولید ، پیش فروش کرده اند ، آنهم به قیمت و شرایط مقرون به صرفه خودشان ، چرا باید زیانده باشند؟ آقایون یا ... خودتونید! یا مثل وزیر اینکاره نیستید.

  • علی علی (12 تیر 1398 ساعت 10:01)

    آنجا که خودروسازان برای منفعت طلبی هر آشغالی را تحت عنوان پراید، تیبا، ساینا و.... تولید نه ! بلکه سرهم بندی کردندو چون انحصاربازاردست خوشان است خودروهای انبار شده شان را به هر قیمتی که دلشان خواست به مردم قالب کردند و بخاطر بی کفایتی خودشان و بی کیفیتی خودروهایشان بسیاری از هموطنانمان را یا کشتند و یا معلول کردند واکنون اشک تمساح میریزند. باور نکنید ! در طول این یکی دوسال گذشته به اندازه چندین سال سودکردند که بخواب هم نمی دیدند.والسلام

  • رایش سوم رایش سوم (12 تیر 1398 ساعت 09:53)

    ورشکست بشه درست نشه

    این چه وضعشه بخاطر۷ یا میلیون نفرکارگر
    دارن{{70}} میلیون نفر بدبخت میکنید
    دارن پراید۱۰میلیونی رو۶۰میلیون به ملت بیچاره
    میدن.گمپین خودرو صفرنخرید جو ماه هست راه افتاده.

    Rmaan Rmaan (12 تیر 1398 ساعت 10:56)

    ۱۰میلیون تومن میشه کمتر از ۸۰۰دلار!!! اصلا شدنیه؟؟؟
    درسته که ماشینا آشغال و مزخرف هستند ولی این قیمت که نشدنیه، چون ارزش پول ما سقوط کرده پراید هم مقابلش رفته بالا وگرنه سال ۸۸ دلار ۱۰۰۰ تومن بود پراید ۸میلیون میفروختن یعنی ۸۰۰۰دلار!!!
    اون موقع بود که پراید ۳میلیون براشون هزینه میشد بیش از ۲برابر به مردم قالب میکردن چون پول ملی ارزش داشت و دست مردم میچرخید به چشم نمیومد

    هموطن هموطن (12 تیر 1398 ساعت 12:34)

    تازه اگر هم حمایت از 7 میلیون کارگر باشه بازم منطقی نیست چون روزانه تعدادی از هم وطنان توی جاده ها جونشون رو بابت بی کیفیت بودن خودروها از دست میدن خانواده هایی بی سرپرست میشن عده ای مجروح و معلول میشن. ضرر همین یه فقره کل صنعت خودروسازی داخلی رو زیر سئوال میبره ضمن اینکه اگر صنایع خودروسازی رو به سایر صنایع سود ده تبدیل کنن اون 7 میلیون نفر هم بیکار نمیشن و این عملی هستش

  • محمد محمد (12 تیر 1398 ساعت 08:51)

    دیگه چجوری حمایت کنن کمپین مردم رو که با وام خراب کردن
    بهشون اجازه دادن 5 درصد زیر قیمت بازار بفروشن
    به بهانه نبود قطعات ماشین ها رو نگه داشتن که تو بازار عرضه نشه تا قیمتهاشون شون چند برابر بشه
    برای دوسال بعد پیش فروش کردن و پول نقد از مردم تا80 درصد پول ماشین رو گرفتن حالا دارن 3 یا 4 برابر قیمت واقعی پول میگیرن میدن به مردم
    اگه این حمایت تمام‎عیار نیست پس چیه !

    رایش سوم رایش سوم (12 تیر 1398 ساعت 09:59)

    دوست عزیز
    همش بهانه هست
    میخوان آهن پارهاشون گرونتر
    به مردم قشر ضعیف بندازن
    و گر نه مردم پولدار سواراین خودروها
    نمیشن

    علی علی (12 تیر 1398 ساعت 11:50)

    برادر من
    مردم ما خودشون هم مقصرن
    اگه با یه پیش فروش الکی نرن و میلیون میلیون پول بحساب این اشغالسازها نریزن بخودشون میان
    خلایق هرچه لایق
    مردم ما خودشون مقصرن و لاغیر