1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. مشتریان اصلی موتورسیکلت‌های برقی در ایران ؛ زنان و جوانان !

مشتریان اصلی موتورسیکلت‌های برقی در ایران ؛ زنان و جوانان !

13 مرداد 1398
  • 0

مشاهدات میدانی از بازار موتورسیکلت‌های برقی نشان می‌دهد که بیشترین مشتریان این وسیله نقلیه، زنان و پسران نوجوان هستند. البته عرضه و تقاضا در این بازار بسیار کم است که از جمله دلایل بی‌رونق بودن این بازار نبود قطعات و لوازم یدکی، نداشتن گارانتی مناسب، کمبود تنوع و سرعت پایین است.

تهران با همه امکانات و جذابیت‌هایی که شهروندان را از نقاط مختلف کشور به سوی خود می‌کشاند، یک معضل بزرگ دارد و آن آلودگی هوا است. هوای پایتخت، زمستان‌ها از وارونگی هوا رنج می‌برد و تابستان‌ها از افزایش آلاینده ازن و کارشناسان نیز یکی از دلایل اصلی این آلودگی تقریبا دائمی را، خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده می‌دانند.

با این حال مشاهدات نشان می‌دهد وسایل حمل‌ونقل الکتریکی که تقریبا فاقد آلودگی است، در ایران طرفدار چندانی ندارد. برای مثال، گزارش میدانی از بازار موتورسیکلت‌های برقی نشان می‌دهد که مشتری عمده موتورسیکلت‌های، برخی زنان و پسران نوجوان هستند.

 

چقدر موتورسیکلت برقی در بازار عرضه می‌شود؟

در بررسی میدانی صورت گرفته در بین هفت فروشگاه موتورسیکلت،‌ سه فروشگاه اصلا موتورسیکلت برقی عرضه نمی‌کردند و در چهار فروشگاه دیگر نیز که به نسبت گنجایش فروشگاه، حدود ۲۰ تا ۷۰۰ موتورسیکلت داشتند، سهم عرضه موتورسیکلت‌های برقی در فروشگاه‌های کوچک، یک دستگاه و در فروشگاه‌های بزرگ هشت دستگاه بود.

بیشتر مغازه‌داران می‌گفتند که به دلیل تقاضای کم این نوع موتورسیکلت‌ها، عرضه نیز محدود است. به گفته آن‌ها تنها زنان و پسران نوجوان متقاضیان موتورسیکلت‌های برقی هستند.

یکی از مغازه‌داران می‌گفت: زنان با استفاده از کلاه کاسکت در سطح شهر از موتورسیکلت‌های برقی استفاده می‌کنند. اما مغازه‌دار دیگری می‌گفت که "بعضی از زنان طبقه مرفه این نوع موتورسیکلت‌ها را برای تفریح می‌خرند و به ویلاهای خود می‌برند."

 57.jpg

موتورسیکلت برقی ۱۱۰ میلیونی با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت حرکت‌ می‌کند!

همچنین مشاهدات از بازار موتورسیکلت‌های برقی نشان ‌می‌دهد که این وسیله نقلیه با توجه به سرعت، برند و کیفیت قطعات؛ ۹ تا ۱۱۰ میلیون تومان قیمت دارد. حداکثر سرعت موتورسیکلت برقی ۹ میلیون تومانی، ۵۰ کیلومتر بر ساعت است، اما نوع ۱۱۰ میلیون تومانی آن حتی می‌تواند با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت نیز حرکت کند.

 

چرا مردم موتورسیکلت برقی نمی‌خرند؟!

فروشندگان علت تقاضای پایین موتورسیکلت‌های برقی را نبود قطعات و لوازم یدکی، نداشتن گارانتی مناسب، کمبود تنوع و سرعت پایین عنوان می‌کردند.

یکی از فروشندگان می‌گفت:" در ترافیک تهران هیچ موتورسواری نمی‌تواند با سرعت بیشتر از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت براند، بنابراین علت اصلی تقاضای کم موتورسیکلت‌های برقی، سرعت پایین نیست؛ مشکل این است که مردم دوست دارند سوار وسیله نقلیه بزرگ شوند و اگزوزهای موتورشان صداهای ناهنجار داشته باشد، اما موتورسیکلت‌های برقی تقریبا بی‌صدا حرکت می‌کنند."

این فروشنده عمر کوتاه باطری موتورسیکلت‌های برقی را نیز از دیگر عوامل تقاضای کم این وسیله نقلیه می‌دانست و می‌گفت که "به علت زمان طولانی که موتورسیکلت‌های برقی در گمرک و فروشگاه، بدون استفاده می‌مانند، عمر باطری آن‌ها کم می‌شود و گارانتی مناسبی هم برای تعویض آن در کشور وجود ندارد، تعمیرکنندگان موتورسیکلت هم اطلاعات کافی برای تعمیر موتورسیکلت‌های برقی ندارند."

 

موتورسیکلت برقی وارداتی است

همچنین طبق مشاهدات میدانی؛ برندهای وستا و هیلتون از جمله برندهای موتورسیکلت‌های برقی هستند و این نوع موتورسیکلت بیشتر از چین وارد کشور می‌شود. برخی موتورسیکلت‌های برقی نیز در داخل مونتاژ می‌شود. البته تعداد کمی موتورسیکلت برقی از هند و تایلند نیز به کشور وارد می‌شود که به گفته یکی از فروشندگان، موتورسیکلت برقی تایلندی با عنوان دستگاه ژاپنی در بازار عرضه می‌شود.

منبع ایسنا


نظرات