1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. به جای کیا سراتو سایپا، چه خودروهایی میتوانیم بخریم؟

به جای کیا سراتو سایپا، چه خودروهایی میتوانیم بخریم؟

16 مرداد 1398
  • 1

مدتی قبل بود که گروه خودروسازی سایپا با آب و تاب فراوان خبر از مونتاژ یک محصول کره‌ای در ایران داد و انگار برجام دوباره فرصتی برای همکاری میان خودروسازان ایرانی و کره‌جنوبی فراهم کرده بود. اما اندکی بعد مشخص شد که سایپا مثل همیشه به سراغ نسل‌های گذشته محصولات خارجی رفته و ترجیح داده است که به جای مونتاژ خودرو‌های بروز، خودرو‌هایی تقریبا قدیمی را به تولید برساند.

این بار سایپا کیا سراتو را انتخاب کرده بود و دست خود را بروی نسل پیشین سدانِ با کیفیت کره‌ای‌ها گذاشت. البته کیفیت محصول نهایی سایپا، هیچگاه به استاندارد‌های نسخه وارداتی کیا سراتو هم نزدیک نشد و برخی از آپشن‌های آن هم حذف شده بودند.

اما مشتریان ایرانی ظاهرا چاره‌ای جز خرید خودرو‌های بی‌کیفیت، فیک و گران قیمت نداشتند؛ بنابراین از سراتوی سایپا استقبال فراوانی شد و طرفِ ایرانی به خوبی از نام و آوازه کمپانی کیا استفاده کرد. اما نکته مرموز ماجرا این بود که تولید سراتوی سایپا در خطوط تولید کمپانی کیا متوقف شده و همزمان یک کمپانی مشترک به نام Dongfeng Yueda Kia با همکاری کمپانی‌های دانگ‌فنگ چین و کیاموتورز کره‌جنوبی، تولید قطعات آن را در خاک کشور چین ادامه می‌داد؛ بنابراین روابط خوب خودروسازان ایرانی با کمپانی دانگ‌فنگ و تولید قطعات کیا سراتو در چین، همواره سوالاتی شک برانگیز درباره اصالت محصول شرکت سایپا به وجود می‌آورد و در حال حاضر هم برخی از کارشناسان خودرو، اصالت کیا سراتو مونتاژی را رد کرده و آن را محصولی چینی دانسته‌اند.

ولی برای سایپا، چینی و یا کره‌ای بودن محصول نهایی اهمیتی نداشت؛ زیرا فروش سراتو بسیار خوب بود و نیرو‌های انتظامی و راهنمایی و رانندگی تعداد قابل ملاحظه‌ای از انواع کیا سراتو‌های سایپا را برای استفاده در ناوگان خود سفارش داده بودند. اما به یکباره روز‌های خوش خودروسازان ایرانی و سایپا تمام شد. دولت جدیدِ ایالات‌متحده آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شده و تحریم‌های مختلفی از جمله تحریم صنعت خودروسازی ایران را دوباره برقرار کرد. همین کافی بود که تمام خودروسازان اروپایی از بازار ایران خداحافظی کنند و خودروسازانی مانند هیوندای کره‌جنوبی که بار دیگر فعالیت‌های خود را در کرمان‌موتور آغاز کرده بود؛ تمام برنامه‌ریزی‌های خود را فراموش کرده و قید فروش و تولید خودرو در ایران را بزند. اما برای کیا سراتوی سایپا اتفاق عجیبی رخداد و این خودرو همچنان تولید می‌شد.

همین موضوع شبهات مرتبط با چینی بودن سراتو سایپا را تقویت کرد و با افزایش ناگهانی قیمت خودرو در ایران؛ فروش محصولاتی مانند کیا سراتو سایپا کاهش یافت. اما به تازگی سایپا هم اعلام کرد که کیاموتورز از ادامه همکاری با سایپا خود داری کرده و تولید سراتو متوقف خواهد شد. این در حالی بود که قیمت سراتو به ۲۹۵ میلیون تومان (قیمت کارخانه) رسیده و انتخاب در بین خودرو‌های موجود در این بازه قیمتی کمی دشوار است. اما جای نگرانی نیست و ما در برترین‌ها تصمیم داریم که شما را با چند جایگزین مناسبِ سراتو در بازار ایران آشنا کرده و خودرو‌هایی که در مقام رقیب در برابر کیا سراتو سایپا قرار داشته و هر از چندگاهی فروش کیا سراتو را تحت تأثیر قرار می‌دادند، به شما معرفی کنیم.

چری آریزو ۵ توربو

vwxcfc2agd6ow9x9spv.jpg

یکی از جایگزین‌های مناسب به جای کیا سراتو سایپا، چری آریزو ۵ توربو است. این محصول چینی توسط شرکت مدیران‌خودرو مونتاژ شده است. آریزو ۵ موتوری با حجم ۱.۵ لیتر داشته و به توربوشارژ مجهز شده است. حداکثر توان خروجی پیشرانه نسخه توربوشارژ آریزو ۵ حدود ۱۴۷ اسب بخار بوده و گشتاور آن هم به ۲۱۰ نیوتن‌متر می‌رسد. در این خودرو از جعبه دنده هفت سرعته و اتوماتیک CVT استفاده شده و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن هم حدود ۱۰ ثانیه است.

آریزو ۵ توربو به راحتی نسخه ۱.۶ لیتری سراتو را کنار گذاشته و پیشرانه ۱۲۴ اسب‌بخاری آن را به چالش می‌کشد. اما در برابر نسخه ۲ لیتری و اتوماتیک سراتو آپشنال با قدرت ۱۵۶ اسب‌بخار شرایط سختی دارد. پیشرانه نسخه اتوماتیک سراتو آپشنال قدرتمندتر بوده و گیربکس اتوماتیک آن به خوبی از پس ماموریت خود برمی‌آید. اما در مجموع عملکرد هر دو محصول شبیه به یکدیگر بوده و از نظر کیفی هم تفاوت چشمگیر و فوق‌العاده‌ای بین آریزو ۵ توربو و سراتو آپشنال وجود ندارد.

اما از نظر تعداد آپشن و امکانات باید برگ برنده را به دست محصول کمپانی چری داد. آریزو ۵ توربو به شش کیسه هوا، سیستم EBA، HHC، ESP، TSC و... مجهز شده و از نظر امکانات در حد و اندازه سراتو آپشنال است. هم اکنون می‌توان آریزو ۵ توربو را با قیمت ۲۳۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان از بازار خریداری کرد. البته باید گفت که آریزو مدتی است که به روی خط تولید شرکت مدیران‌خودرو نرفته و تولید آن هم مانند سراتو سایپا متوقف شده است.

بسترن B۳۰

36880.jpg

می‌دانیم که بسترن B۳۰ با توجه به پیشرانه ۱۰۷ اسب‌بخاری خود هیچ شانسی در برابر سراتو ۱.۶ و ۲ لیتری آپشنال ندارد. اما باید توجه داشت که این محصول چینی که توسط شرکت بهمن‌موتور مونتاژ شده است؛ کیفیت بسیار قابل قبولی داشته و سواری آن اگر در حد و اندازه کیا سراتو نباشد؛ بدتر از آن هم نیست.

بسترن B۳۰ چهار ستاره کیفی داشته و به امکاناتی مانند دوربین عقب، کروز کنترل، سانروف، سیستم TCS، سیستم ترمز کمکی، سیستم HHC و... مجهز شده است. این خودرو از نظر امکانات تفاوت خاصی با کیا سراتو سایپا ندارد. قیمت کیا سراتو آپشنال در حال حاضر و در بازار آزاد، بین ۲۹۵ تا ۳۲۰ میلیون تومان بوده و شما با خرید بسترن B۳۰ با قیمتی در حدود ۲۰۰ میلیون تومان؛ یعنی نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان صرفه‌جویی می‌کنید؛ بنابراین انتخاب بسترن B۳۰ در شرایط موجود، کمی اقتصادی‌تر است.

البته باید این نکته را ذکر کنیم که تولید بسترن B۳۰ متوقف شده و بهمن‌موتور به دلیل تحریم صنعت خودروسازی ایران، چاره‌ای جز خداحافظی با یکی با کیفیت‌ترین خودرو‌های چینی موجود در بازار ایران نداشت.

هیوندای i۲۰ مونتاژ

k642ob9ljjs1f0o87rnq.jpg

هیوندای i۲۰ تنها هاچ‌بک موجود در لیست ما بوده و کیفیت و سواری بی‌نظیری دارد. اما باید توجه داشت که این محصول مونتاژی پیشرانه‌ای با حجم ۱.۴ لیتر داشته و حداکثر توان آن تنها ۹۸.۶ اسب‌بخار است؛ بنابراین قلب تپنده هیوندای i۲۰ به هیچ عنوان قابل مقایسه با خودرویی مانند کیا سراتو نیست. اما هیوندای i۲۰ کرمان‌موتور نکات مثبتی داشته و به همین خاطر می‌تواند جایگزینی مناسب برای کیا سراتو باشد. این محصول کره‌ای در نگاه نخست بسیار کوچک به نظر می‌رسد؛ اما محیط داخلی آن جادار و راحت بوده و سرنشینان آن در آسایش کامل هستند. علاوه‌براین باید به عملکرد بی‌نقص گیربکس ۴ سرعته و اتوماتیک هیوندای i۲۰ هم اشاره کرد.

گیربکس مذکور بدون تاخیر دنده‌ها را تعویض کرده و حس و حال سواری با یک هاچ‌بک کوچکِ کره‌ای را به شما نشان می‌دهد. هاچ‌بک با کیفیت، بروز، کره‌ای و کم مصرف هیوندای با وجود پیشرانه ضعیف‌تر نسبت به سراتو سایپا، آن را به چالش کشیده و از نظر امکانات در حد و اندازه سراتو است. برای خرید هیوندای i۲۰ باید تقریبا بین ۲۹۰ تا ۳۱۰ میلیون تومان در بازار آزاد پرداخت کنید. البته باید توجه داشت که هیوندای i۲۰ هم با تحریم صنعت خودروسازی ایران از خطوط مونتاژ کرمان‌موتور رفته و اکنون شرایط یکسانی با کیا سراتو دارد!

هیوندای اکسنت مونتاژ

36847.jpg

در کشور‌های غربی و شرقی از هیوندای اکسنت به عنوان رقیبی کوچک برای کیا سراتو نام می‌برند. اکسنت کرمان‌موتور، پیشرانه‌ای با حجم ۱.۶ لیتر داشته و توان آن هم تنها ۱۲۲ اسب‌بخار است؛ بنابراین اکسنت در برابر سراتو ۱.۶ لیتری قرار گرفته و در برابر سراتو ۲ لیتری هیچ شانسی از نظر پیشرانه و توان فنی ندارد. اما باید توجه کرد که کیفیت هیوندای اکسنت بسیار مطلوب بوده و از نظر تعداد آپشن و... تفاوت چشم‌گیری با کیا سراتو آپشنال ندارد.

اکسنت به ترمز‌های چهار چرخ دیسکی ABS و چهار کاناله (ترمز‌های عقب کیا سراتو کاسه‌ای است)، شش کیسه هوا، سیستم کلید هوشمند، استارت دکمه‌ای، سیستم کنترل کیفیت هوا، OCS، TCS، VSM و... مجهز شده و در مجموع حتی از کیا سراتو آپشنال هم جلوتر است! این خودرو هم مانند اکثر محصولات موجود در بازار ایران، دیگر توسط کرمان‌موتور تولید نمی‌شود؛ اما هنوز هم می‌توان مدل‌های صفر کیلومتر آن را از بازار آزاد و با قیمت ۲۶۰ تا ۲۹۰ میلیون تومان خریداری کرد. علاوه‌براین باید گفت که هیوندای اکسنت دارای استاندارد سوخت یورو ۶ بوده و با توجه به وزن ۱۰۷۰ کیلوگرمی آن مصرف سوخت بسیار کمی داشته و کاملا اقتصادی است.

جک S۵ اتوماتیک

jf60uihfkzm8i2ak1e0d.jpg

میل مردم ایران به خرید خودرو‌های شاسی‌بلند افزایش یافته و قطعا کسانی هستند که خرید خودرو‌های شاسی‌بلند را نسبت به سدان‌هایی مانند کیا سراتو ترجیح می‌دهند. از جمله گزینه‌هایی که در بازه قیمتی ۲۸۰ تا ۳۳۰ میلیون تومان در بین خودرو‌های شاسی‌بلند وجود داشته و نظر مشتریان ایرانی را جلب کرده است؛ جک S۵ اتوماتیک بوده و شاید اقبال و استقبال مشتریان از این شاسی‌بلند چینی را بتوان به عنوان یکی از دلایل کاهش فروش سدان‌هایی مانند کیا سراتو عنوان کرد.

S۵ اتوماتیک پیشرانه‌ای ۲ لیتری با توان ۱۷۴ اسب‌بخار داشته و مجهز به توربوشارژ است. گیربکس آن از نوع اتوماتیک دو کلاچه و شش سرعته است؛ بنابراین از نظر فنی S۵ اتوماتیک، سراتو سایپا را با چالشی جدی مواجه کرده و عملا مشتریان بازار خودرو را وسوسه می‌کند. S۵ اتوماتیک به چهار کیسه هوا، شش بلندگو، سنسور باران، استارت دکمه‌ای، سیستم ورود بدون کلید، خروجی برق ۱۲ ولت، سیستم HAC، HDC و... مجهز شده و هیچ کمبودی در مقایسه با کیا سراتو ندارد.



نظرات

  • علي علي (16 مرداد 1398 ساعت 16:01)

    با سلام
    لطف مي كنين بگين اين اطلاعات سراسر اشتباه از مخيله كدوم عزيزي فوران كرده.