اعلام راهور ناجا مبنی بر عدم شمارهگذاری پراید در سال آینده، خبری تلخ و شیرین طی این هفته بود، تلخ برای سایپاییها و شیرین برای منتقدان.
آن طور که رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اوایل هفته اعلام کرد، از سال ۹۹ شمارهگذاری پراید متوقف خواهد شد.
سردار سید کمال هادیانفر با بیان اینکه در تحلیل تصادفات کشور طی ۱۱ سال گذشته مشخص شده ۳۴ درصد از جانباختگان و مجروحان حوادث رانندگی، با پراید در ارتباط بودهاند، تاکید کرده بود این خودرو از ایمنی کافی برخوردار نیست. وی این را هم گفته بود که پلیس گزارشهایی را به شکل مکتوب و همراه با مستندات (مبنی بر ایمن نبودن پراید و نقش این خودرو در تصادفات) به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال کرده و مدیرعامل سایپا نیز در جریان این موضوع قرار گرفته است. به گفته هادیانفر، در جلسه با مدیرعامل سایپا مقرر شده با توجه به تعهدات این شرکت (برای پراید) در سال ۹۸، از سال ۹۹ اراده بر این شود تا تولید پراید پایان یابد.
وی در نهایت تاکید کرده بود راهور ناجا پراید را از سال آینده شمارهگذاری نمیکند. رئیس راهور دیروز نیز بر اظهارات خود مبنی بر توقف تولید پراید تاکید کرد تا نشان دهد عزم پلیس برای پایان دادن به تولید این محصول جدی است.
همزمان اما وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز تاکید کرده پراید به آخر عمر خود رسیده و یکی از برنامههای وزارتخانه برای صنعت خودرو، حذف چنین محصولاتی از خطوط تولید است. با توجه به مواضع راهور و وزارت صنعت، معدن و تجارت بهنظر میرسد پراید رفتهرفته به خروج از خطوط تولید سایپا نزدیک میشود، هرچند با توجه به تحریم صنعت خودرو و نبود محصول جایگزین، بعید نیست عمر این خودروی قدیمی باز هم تمدید شود. پراید سالها با موجی از انتقاد از سوی کارشناسان و مشتریان مواجه بوده و با توجه به مواضع فعلی پلیس و وزارت صنعت، حالا هجمهای همگانی علیه آن شکل گرفته است.
با توجه به اوضاع و احوال شرکت سایپا و زیان ده بودن این شرکت و اتکا سایپا به فروش پراید به عنوان پرتیراژترین خودروی تولیدی در کشور برای بقا و کسب درآمد مناسب ،باور اینکه این شرکت زیر فشار پلیس و منتقدان از تولید پراید دست بردارد تقریبا باور ناپذیر می باشد. به خصوص که با بودن تحریمها و عدم امکان واردات قطعه به کشور تنها خودرویی که تولید آن در کشور وابسته به واردات قطعه نیست همین پراید می باشد و در صورت حذف پراید از خط تولید علنا سایپا رو به تعطیلی خواهد رفت .
آیا جایگزینی برای پراید داریم ؟
با خروج دسته جمعی شرکتهای خودروساز چینی از کشور امکان جایگزینی محصول جدیدی که قیمت مناسبی هم داشته باشد در حال حاضر وجود ندارد . طرف اروپایی سایپا که کمپانی رنو می باشد علاقه ای به ادامه همکاری با ایرانی ها ندارد و در صورتیکه که حاضر به همکاری هم باشد با توجه به قیمت ارز و دلار در کشور هیچ خودرویی امکان مونتاژ با قیمت حتی تا سه برابر پراید را هم در کشور نداریم . همکاری با خودروساز های کشور روسیه همچون لادا در نظر خودروسازها بود که با توجه به مسایل اخیر کشور و شناخته نبودن خودروهای این کمپانی ها و تمایل نشان ندادن آنها تولید خودروهای روسی در کشور خیلی زود به فراموشی سپرده شد .
با نگاهی به این مشکلات مشخص می شود در حال حاضر با خروج پراید از خط تولید و عدم وجود خودوری جایگزین، شرکت سایپا دچار مشکلات جدید فراوان و عدم کسب درآمد خواهد شد و تعطیلی این خودروساز بزرگ کشور نزدیک خواهد بود . حال اینکه می شود با طرح قوانینی جدید توسط پلیس از عبور و مرور پراید در جاده های بین شهری برای کاهش تصادفات و طلفات جانی تا حدودی جلوگیری نمود .