1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. سه شرط خودروسازان برای موافقت با آزادسازی واردات خودرو

سه شرط خودروسازان برای موافقت با آزادسازی واردات خودرو

شروط خودروسازان برای آزاد شدن واردات خودرو
12 شهریور 1398
  • 20

با خروج شرکای خارجی خودروسازان، محصولی در سبد خودروسازان برای رقابت با سگمنت خودروهای خارجی وجود ندارد

موضوع واردات خودرو با حاشیه‌های زیادی همچون بحث ممنوعیت و دپو خودروهایی که به‎صورت قانونی ثبت‌سفارش شده‎اند، همراه بوده و هنوز هم از این مشکلات و التهاب فضای بازار چندان کاسته نشده است. چراکه این موضوع متاثر از تصمیمی است که دولت برای لغو آن هنوز تدبیری اتخاذ نکرده است. تنها دلیل دولت برای اعلام مجدد ممنوعیت واردات خودرو از سال گذشته تاکنون، کنترل میزان ارز خروجی کشور درمسیر خنثی‎سازی تاثیرات تحریم‌های بین‌المللی بود. اما همین تصمیم باعث شد بیش از 25هزار تعهد تحویل خودرو وارداتی به‌مشتریان به‌تعویق بیفتد و این مساله نیز افزایش قیمت خودروهای خارجی دربازار خودرو را به‌دنبال داشت و درادامه نیز موج گرانی‌ها به‌بازار خودرو داخلی نیز سرایت کرد.

به‎رغم وعده‌های فراوان مسئولان، تولیدکننده‌های داخلی نیز نتوانستند مطابق نیاز بازار، خودرو باکیفیت تحویل دهند. این عوامل درمجموع موجب بروز مشکلاتی درخصوص افزایش نرخ‎ها و کمبود عرضه محصولات دربازار شد.

حال نیز ادامه استفاده از خودروهای بااستاندارد پایین داخلی، همچنان هزینه‌های بالایی باایجاد آلاینده‌های فراوان به‌مردم و حتی دولت تحمیل می‎کند. «هاشم‌یکه‌زارع»، مدیرعامل سابق ایران‎خودرو باموضع‎گیری مقابل واردات خودرو به‌کشور معتقد بود که «تولید هر خودرو درشرکت‌های بزرگ خودروسازی کشور حدود یک‌هزار و 500 دلار ارزبری دارد؛ درحالی‎که برای واردات هر دستگاه خودرو خارجی حداقل 15‌هزار دلار ارزبری نیاز است.»

این درحالی است که خودروهای خارجی وارداتی از نظر طول عمر، کیفیت، دوام و ایمنی قابل قیاس با خودروهای تولید و مونتاژ داخل نیستند و بخش قابل توجهی از همان میزان ارز مصروفه برای تولید خودروهای داخلی، به‎واسطه کیفیت و دوام پایین و درمقابل استهلاک بالای آن‎ها و به‎تبع آن خسارات مالی و جانی ناشی از ضعف‎های فنی و مشکلات ایمنی آن‎ها، به‎نوعی دورریز منابع کشور قلمداد می‌شود.

تکرار یک پیشنهاد متفاوت

حال اما «مازیار بیگلو»، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو پیشنهادی را تکرار می‎کند که پیش از این نیز احمد نعمت‎بخش، دبیر انجمن خودروسازان و مدیران عامل اسبق سایپا مطرح کرده بودند.

آن‎ها می‎گفتند: «اگر واردات خودروهای صفرکیلومتر با تعرفه صفر نیز آزاد شود، خودرویی قدرت رقابت با محصولاتی مانند پراید در سگمنت سه تا پنج هزار دلار را نخواهد داشت؛ چراکه خودروهای صفر جهانی موجود در این سگمنت، اغلب موتورهای زیر 800سی‎سی دارند و فاقد امکاناتی همچون ایربگ، ترمز ABS و... هستند.»

حال نیز دبیر انجمن قطعه‎سازان می‎گوید: «با آزادسازی واردات خودرو با تعرفه صفر مشکلی نداریم؛ مشروط برآنکه نخست واردات مواد اولیه مورد نیاز قطعه‎سازان و دوم تخصیص یارانه به‌مواد اولیه داخلی برای قطعه‎سازان تعیین‌تکلیف شود و سوم نیز قیمت‎گذاری دولتی خودروهای داخلی متوقف شود.»

این درخواست درشرایطی است که با توجه به‌خروج شرکای خارجی خودروسازان و توقف تولید محصولات خارجی آن‎ها و نیز کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان داخلی، سبدمحصول فعلی خودروسازان با سبدمحصول واردکنندگان خودرو تلاقی و همپوشانی ندارد. این درحالی است که به‌عقیده برخی کارشناسان، ممنوعیت شش‌ماهه واردات خودرو پیش از آغاز تحریم‌ها و اعلام ممنوعیت مونتاژ خودروهای باکیفیتی همچون هیوندای i10، بسترن B50 و جکJ5 به‎نوعی بازار را برای حضور محصولات فرانسوی جدید دو خودروساز آماده کرد. اما حالا که این محصولات رقابتی ازسبد تولیدکنندگان داخلی خارج شده‎اند، دیگر دلیلی برای تلاش درخصوص ادامه‌دار شدن ممنوعیت واردات خودرو احساس نمی‌شود.

بیکاری 17هزار نفر نیروی شاغل

شرکت‌های رسمی واردکننده خودرو که برخلاف خودروسازان نه‎تنها از اعتبارات دولتی بی‎بهره‎اند، بلکه عوارض هم به دولت می‌دهند. نزدیک به دوسال‌ونیم است که به‎واسطه ممنوعیت‎های اعلام‎شده سه‌چهارم پرسنل خود را ازدست داده‌اند.

این درحالی است که آزادسازی واردات خودرو با درنظر گرفتن سیاست جلوگیری خروج ارز، سهل و ممتنع به‌نظر می‌رسد اما دولت هنوز تصمیمی جدی برای رفع ممنوعیت ثبت‌سفارش یک‌هزار و 339 قلم کالا نگرفته است.

پیشنهاد انجمن واردکنندگان خودرو برای گشایش دراین خصوص، واردات بدون‌انتقال ارز است که می‌تواند منجی اشتغال 17هزار نفری بخش واردات باشد.

برخی شرکت‎های واردکننده خودرو پیرو سیاست‎های موضوعه وزارت صمت درزمان تصدی «محمدرضا نعمت‎زاده»، حتی به‌سمت برنامه‎ریزی برای مونتاژ محصولات خارجی درایران رفته بودند و قول‎وقرارهایی نیز دراین‌خصوص باخودروسازان خارجی گذاشته بودند، اما با ممنوعیت‎های اعلام‎شده در دوسال‎ونیم اخیر، درها از داخل به‌روی آن‎ها بسته شد.

گرچه با تصمیم شورای‌هماهنگی ‌اقتصادی قوای سه‎گانه، خودروهای مانده درگمرک تعیین‌تکلیف شدند، در مهلت اولیه برای اجرای دستورالعمل هیات‌دولت پیرو این تصمیم، به‌دلیل ناهماهنگی‎ دستگاه‎های اجــرایی تنها 500 دستگاه از انبارهای گمرک خارج شد و با اتمام مهلت دوم نیز این پرونده برای خریداران خودروهای خارجی و واردکنندگان خودرو بسته نشد و تنها شــــش‌هزار و 653 دستگاه درمجموع توانستند از گمـــرک خارج شوند.



نظرات

  • نوید نوید (13 شهریور 1398 ساعت 16:08)

    {اگر وجدان دارید نظرم را چاپ کنید}
    از اول هم باید واردات خودرو با تعرفه صفر و قیمت ثابت دلار انجام میشد. عدالت همین بود. تعرفه واردات باید روی وسایل غیرضروری باشد مثل مثلا وسایل زینتی. اما خوراک-پوشاک-خودرو-مسکن-درمان-آموزش از احتیاجات اساسی یک انسان در این دنیای بزرگ و شلوغ امروز هست و نباید تعرفه روی آن باشد.
    مگر مردم عادی ایران چقدر درآمد دارند که تعرفه روی خودرو هم میزارید! یک کارمند یا کاگر ماهی فوق اش 2 میلیون تومان حقوق میگیره که همیشه هم آخر ماه دست اش خالیه!
    دروغ ***** ایران از اینجا روشن میشود که میگوید خودروسازی در تصمیم گیری دولت نقشی ندارد. اونوقت این آفتابه سازها برای 80 میلیون نفر شرط هم میزارن! و قلدری هم میکنن! اونها هم اطاعت کردن!
    بیکاری 5000 نفر فقط یک فریب است. الان میلیون ها جوان مهندس و دکتر بیکار داریم پس چرا کسی در مورد اونها حرف نمیزنه که دارن گوشه خونه پیر میشن یا خودکشی میکنن یا اگه خوش شانس باشن از ایران فرار میکنن! اما هر موقع اسم آزادسازی واردات خودرو با تعرفه صفر میاد یهو اینا میان بیکاری اون 5000 نفر رو بهانه میکنن!
    هر سال هزاران نفر کشته میشوند! و هزاران نفر به خاطر الودگی هوا صدمه میخورند و باید هزینه های چندمیلیونی درمانی دهند! محیط زیست نابود شده و عملا به بن بست رسیدیم! همه که مثل ************** یا ********************* که پاسپورت کانادا و پول های مفت ندارند که بروند در آب و هوای تورنتو زندگی کنند! هزینه ی چنین جنایت انسانی میلیون ها بار بیشتر از هزینه ی حقوق بیکاری 5000 نفر پرسنل خودروسازی ها هست.
    اگر قطعه سازها ادعا دارن قطعه هاشون باکیفیت هست که نیازی به یارانه ندارند، بلکه باید قطعات تولیدی خودشون رو صادر کنن به کشورهای دیگر! پس چرا نمیکنن! چون خودشون هم میدونن این قطعات بی کیفیت را کسی اونور آب ازشون نمیخره!

  • محمدرضا محمدرضا (13 شهریور 1398 ساعت 02:12)

    بله الان دلار 12هزار تومان هست اینو میگید .البته اگه روی حرفتان اگه وایستید باز خوبه ما 10میلیون بیشتر میدیم ولی عمر دوام کیفیت و.....خودرو خارجی بیشتر است خارجی را می خریم .البته تقصیر شما نیست مردم اگه نخرند صادرات هم که سود آور نیست مجبورند قیمت را اصلاح کنند
    متاسفانه وقتی پراید 8میلیونی 25 میلیون شد مردم نخریدند بانک مرکزی وام خرید خودرو داد و قیمت 25 میلیون تثبیت شد
    الان روآوردند به فروش قسطی اگه مردم 2ماه صبر کنند و نخرند
    قیمتها اصلاح می شود افسوس صد افسوس مردم هر بلایی سرشان بیاد حقشان هست .پراید را افغانی 2میلیون هم نمی خرد ولی اینجا برای خرید قسطی پراید 60 میلیونی صف می کشند

    نوید نوید (14 شهریور 1398 ساعت 00:25)

    پراید 5 میلیون هم نیست چه برسه به 8 میلیون!!!!

  • ایرانی ایرانی (12 شهریور 1398 ساعت 21:59)

    فقط افتادن یک بمب اتمی وسط کارخانه سایپا و ایران خودرو باعث نجات مردم خواهد شد .

  • عبدال...خدایار عبدال...خدایار (12 شهریور 1398 ساعت 21:40)

    با سلام. نمیدانم باین وضعیت خودروسازان وطنی که کیفیت لازم راندارند.دومآبیشتر خودروهای مونتاژی ووارداتی بیشترشان چینی هستندبه خاطر منافع عده ای واردات خودروهای باکیفیت اروپائی امریکائی،ژاپنی برای بیشتر ایرانیهامقدورنیست اگرخودروسازی ایران به شکل کنونی ادامه کاردهدتایکصد سال آینده پیشرفت نمیکندچندمدل ازاین خودروهای خوب یاوارداتی یامونتاژفقط منافع افرادمعدودی رافراهم میکند واردات راباتعرفه معقول اجازه دهنددرهمسایکان ما افغانستان.ترکمنستان،با پنج هزازدلاربهترین خودروهای ژاپنی وآلمانی استفاده میکنند که از بهترین خودرووطنی بهتر است بااین قیمتهابیشتر افرادقادربهخریدخودرووارداتی نیستند،سران دولت بخاطرمطامع چند تن مردم را فدای اینهانکند

  • حمید حمید (12 شهریور 1398 ساعت 19:06)

    ما سالیانه چند هزار کشته ومصدوم میدیم تا چند کارگر اشتغال داشته باشند دست از این مسخره بازیها بردارید کشور شده زندان که در اون بعضیها به اب و نوا رسیدند دزدها دارند جولان میدن اخه این چه سیاست خارجیه که ماداریم 30ساله داریم میگیم فردا گلستان میشه بابا عمرمان تموم شد اخه این چه وضعیه هرکی هرکیه جونها می خان ازدواج کنند نمی تونند همه چیز درهم ریخته اخه تا کی

  • رضا رضا (12 شهریور 1398 ساعت 17:05)

    حالا چه اجباری که ایران باید خودرو بسازه. بیاد بز پرورش بده بهتره

  • محسن رجبی محسن رجبی (12 شهریور 1398 ساعت 15:54)

    ادعای دفاع از امنیت شغلی کارگران خودروسازی یک دروغ بزرگه... من خودم کارگر خودرو سازی هستم و از نزدیک شاهد فساد گسترده در تامین قطعات و هزاران کثافت کاری در این صنعت می باشم .برای حیات و آسایش و آرامش میلیونها ایرانی باید صنعت خودرو سازی کشور تعطیل مطلق شود...

  • صادق صادق (12 شهریور 1398 ساعت 15:50)

    تو این مملکت چیزی که مهم نیست نظر مردمه.مردم فقط برا یه چیز خوبن و ...

  • بهمن. م بهمن. م (12 شهریور 1398 ساعت 14:38)

    شرط دوم یعنی دادن یارانه با شرط سوم یعنی عدم دخالت دولت در تعیین قیمت منافات داره. بهتره شرط دوم حذف شه.

  • رضا رضا (12 شهریور 1398 ساعت 14:14)

    اگردلار4200شود مفسدان خودرو فروش قیمت پیین نمی آورند ونوشتن نظر مردم هم تاثیری ندارد چون کسی در فکر مردم نیست فقط توفکر بیکار شدن خود روسازها هستند چرا توفکر جوانهای تحصیل کرده وبی کار نیستید آرزوی جوانان را برباد دادید جوان من میگوید با چه امیدی ازدواج کنم نه شغل نه مسکن نه لوازم جزئی خانه ......خودروی قاتل که مردم امورات روزانه را میگذراندند از زیر بیست میلیون به پنجاه میلیون رسیده مگه نگفتند تعدادی خودروها تولید ملی هستند پس کجا هستند دروغگویان وچپاولگران که با همکاری دلالان ومفسدین جیب مردم راخالی و آنها را از ادامه زندگی ناامید میکنند ظلم وستم پایدار نخواهد ماند.

  • اسلامی اسلامی (12 شهریور 1398 ساعت 14:05)

    نتیجه آزاد سازی واردات خودرو:
    مضرات:
    از بین رفتن 50000 شغل مستقیم یا غیر مستقیم
    خروج ارز از کشور
    فواید:
    کاهش آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات از 20000 نفر در سال به کمتر از 10000 نفر در سال
    صرفه جویی حداقل 100 میلیون دلار در سال ناشی از کاهش مصرف سوخت در صورت واردات تنها 1 میلیون خودرو
    صرفه جویی در هزینه های پرداخت دیه شرکت های بیمه حداقل به میزان 150 میلیون دلار در سال
    کاهش چشمگیر آلودگی هوا
    و هزاران فایده دیگر ...
    - کافی است صرفه جویی انجام شده را به صورت یارانه تا پیدا کردن شغل جدید به کارگران بیکار شده پرداخت نمایید به هر نفر حدود 5 میلیون تومان در ماه می رسد.

  • سعید سعید (12 شهریور 1398 ساعت 13:30)

    تا زمانیکه انحصار و رانت باشه ورقابت بین خودروساز نباشه وضع همینه پراید 5میلیونی میشه50میلیون در ایران ولی عرضه صادرات ان را به هیچ کشوری ندارند

  • هادی هادی (12 شهریور 1398 ساعت 12:29)

    والا ملت ما لیاقتشون بیشتر از این نیست

  • مهران مهران (12 شهریور 1398 ساعت 12:23)

    مملکتی که خودروساز تعیین میکنه که خودرو وارد بشه یا نشه دیگه تکلیف مردم معلومه این خودرو سازی هیچ وقت به تکامل نخواهد رسید

  • حکمت حکمت (12 شهریور 1398 ساعت 11:48)

    پیشنهاد میشود قیمت سوخت ۵۰۰ ریال از گرانترین قیمت کشور همسایه بیشتر باشد. در عوض نرخ تعرفه واردات خودرو زیر ۱۰ درصد و نرخ برابری ارز ثابت شود. خودروساز هم از این قبل هزینه‌های بیکاری کارگران و خسارت‌ها را بگیرد. بهتر از آن است که روزی ۵۵ نفر کشته شوند. قالی بافان مافیا و لابی ندارند. والا ۱۲ میلیون نفر از قبل قالی کار میکردند و میلیونها نفر در صنعت پوشاک ،پارچه و چرم کفش و... بودند. سالهاست نابود شدند و کسی هم حرفی نزد. محصولات آنها هم داخلی بود کسی را هم نمیکشت. شعار حمایت از تولید داخل فقط برای خودرو ساز است.

  • آزاد آزاد (12 شهریور 1398 ساعت 11:47)

    اگر تو کشورعدالت بود یقه اون خودروسازرومیگرفتن میگفتن به چه حقی هنوز چرخ عقب ماشینی که میفروشی کاسه ایه؟چراهنوز2ایربگ داره؟چرا...؟نه اینکه وام خداتومن سود به مردم بدبخت بده که مجبور شن لگنبخرن و خانواده رو به فنا بدن.به خاطر سود چند نفر کل مردم ایران دارن حسرت میخورن.خودروسازا بی عرضه نیستن،***** و **********

  • دقیق دقیق (12 شهریور 1398 ساعت 10:31)

    بخدا قسم 17 هزار نفر در این صنعت بیکار شوند و دولت حقوقشان را از جیب بدهد بهتر از بیچاره شدن 70 میلیون نفر هست

  • علی علی (12 شهریور 1398 ساعت 09:28)

    برای جان افرادی که بر اثر استفاده از خودرو تا امن پراید هر روز کشته میشوند چند دلار قیمت گذاری کرده‌اید ،اصلا شرکت های خودرو سازی چرا شرط و شروط. تعیین کنند

  • حسن حسن (12 شهریور 1398 ساعت 09:03)

    فکرنکنم زندانی به بزرگی ایران رو که درست کردن بذارن به راحتی مردم خودروی صفرخارجی بدون عوارض بخرن.بعدادعامیکنن درکشور آزاد وعدالتخواه زندگی میکنیم.مافیای قدرت درکشور مافیای قدرت درغرب رو روسفیدکرده.بس دیگه مردم دارن میمیرن.فقط در یادواره هاو...مردم میشن سلحشور ومتدین ودرزمینه خودرو وقیمت اجناس وخوراک پدر این مردم رو درآوردید.این عدالتی که ازش دم میزنید کجاست؟