1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. قیمت تایرهای ایرانی همچنان در مسیر صعود

قیمت تایرهای ایرانی همچنان در مسیر صعود

6 اردیبهشت 1399
  • 2
  • 9955

قیمت تایرهای تولید داخل در سایزهای پر مصرف در بازار هنوز هم فاصله چشمگیری با قیمت‌های مصوب سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان دارد. اختلاف قیمتی که نه‌تنها نهادهای نظارتی و دولت موفق به کنترل آن نشدند بلکه تعطیلی یک‌ماهه اصناف و لاستیک‌فروشان در کنار تولید تایر از همان هفته دوم فرودین هم نتوانست مانند آبی بر آتش گرانی تایر باشد.

قیمت تایرهای تولید داخل در سایزهای پر مصرف در بازار هنوز هم فاصله چشمگیری با قیمت‌های مصوب سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان دارد. اختلاف قیمتی که نه‌تنها نهادهای نظارتی و دولت موفق به کنترل آن نشدند بلکه تعطیلی یک‌ماهه اصناف و لاستیک‌فروشان در کنار تولید تایر از همان هفته دوم فرودین هم نتوانست مانند آبی بر آتش گرانی تایر باشد. آنچه این روزها در بازار تایر می‌گذرد حکایت از احتمال افزایش قیمت دوباره تایرهای تولید داخل در بازار دارد.آن‌هم تاجایی‌که قیمت برخی سایزهای تایرهای چینی درجه‌یک در بازار به‌رغم پرداخت ارز نیمایی و محاسبه تعرفه گمرکی از نمونه‌های ایرانی پایین‌تر است. قیمت‌ها نه‌تنها نسبت‌به سال گذشته کاهش نیافته‌اند بلکه شاهد روند افزایشی آن نیز بوده‌ایم.

لاستیک پرایدی یا طلای سیاه!

اگرچه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان سال گذشته هنگام تعیین نرخ تایرهای تولید داخل با احتساب پرداخت ارز دولتی برای واردات مواد اولیه خارجی،‌ قیمت 375هزار تومان را برای هر جفت تایر پرایدی تعیین کرد اما گویا زور هیچ‌کس به بازارآزاد نرسید تا قیمت این کالا را که حالا طلای سیاه لقب گرفته است، حتی اندکی به نرخ مصوب نزدیک کند. بررسی‌های میدانی خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» از بازار تایر حکایت از فروش هر جفت تایر پرایدی برند «گلدستون» به قیمت 500هزار تومان دارد اما همین محصول وقتی از کارخانه‌های داخلی خارج می‌شود برای آن باید 550هزار تومان هزینه کرد. اما محصولات سه پرچمدار بازار تایرهای سواری با قیمتی بالاتر خریداری می‌شود. تایر پرایدی «کویرتایر» هر جفت600هزار تومان در بازار چکش خورده و محصول «یزدتایر» و «بارز» نیز به ازای هر جفت 620هزار تومان در بازار آزاد فروخته می‌شوند.

رینگ 15ایرانی گران‌تر از چینی‌های درجه‌یک

وقتی سمند یا تندر90داشته باشید و بخواهید ازلاستیک پهن ایرانی برای خودرویتان استفاده کنید باید به این مهم توجه داشته باشید نمونه‌های ایرانی آن را نمی‌توانید به قیمت مصوب هر جفت 505هزار تومان از بازارتهیه کنید. سایز 205R/15 با برند «دنا» و «ایران‌تایر» در بازار به ازای هر جفت 900هزار تومان قیمت دارند و «کویرتایر» نیز با یک‌صد هزارتومان بالاتر، ‌هر جفت 900هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد. اما همین سایز از «بارز» همچنان ارزان‌تر از نمونه‌های چینی است و با وجود اینکه هر جفت آن یک میلیون و100هزار تومان فروخته می‌شود هنوز با قیمت چینی‌هایی که یک میلیون و 200هزار تومان قیمت دارند، فاصله دارد. اما پرچمدار این سایز در بازار «یزدتایر» است و هر جفت از این سایز تایر یک میلیون و 300هزار تومان به فروش می‌رسد.

اسپرت کردن پراید همچنان هزینه بر است

با نگاهی به سایز 175/60R13و مقایسه قیمت مصوب و بازار آن متوجه اختلاف قیمت چشمگیر آن خواهیم شد. اگرچه دولتی‌ها قیمت رسمی برای هر جفت از این تایر را 368هزار تومان تعیین کرده‌اند اما برند «گلدستون» آن به ازای هر جفت 550هزارتومان، «‌ایران‌تایر» و «دنا» 640هزار تومان، «‌کویرتایر» 690هزار تومان و «بارز» و «یزدتایر» نیز 720هزار تومان در بازار به‌دست مصرف‌کننده می‌رسند.

تا اطلاع ثانوی تایر پژوها را پهن نکنید

یکی از سایزهای پرطرفدار بین پژوسوارها سایز 205/60R14است. نرخ دولتی آن جفتی 480هزارتومان است اما ناگهان «دنا» و «ایران‌تایر» با قیمتی نزدیک به دو برابر در بازار ارزش پیدا می‌کنند.تایرهای پهن پژویی این دو کارخانه هر جفت 850هزار تومان است و محصول «کویرتایر» هم تا 900هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد. البته «بارز» نیز با اختلاف 50هزار تومانی نسبت‌به «کویر» در بازار 950هزارتومان قیمت خورده است و «یزدتایر» با رکوردشکنی قیمتش را به یک میلیون و 40هزار تومان به ازای هر جفت رسانده است. با این تفاصیل باید دید نهادهای نظارتی هنگام تصویب درخواست افزایش قیمت تایرسازان در سازمان حمایت، چه تمهیداتی را درنظر خواهند گرفت تا این تفاوت قیمت همچنان روبه بالا حرکت نکند و حقوق مصرف‌کنندگان نیز رعایت شود.




نظرات

  • حامد حامد (7 اردیبهشت 1399 ساعت 21:54)

    تا وقتی واردات آزاد نشده و گمرکی به حداقل نرسه سیر صعودی و بازار سیاه وجود خواهد داشت،نه فقط توی بازار لاستیک بقیه ی محصولات وقتی بازار رو در انحصار خودشون ببین،قیمت رو بالا میبرن،کم فروشی می کنن،بازار سیاه راه میندازن،و کیفیت رو میارن پایین،ی کفش تولید داخل ۱۵۰،۰۰۰تومن بفروش می رسه همین کفش با همین کیفیت میتونه نصف این قیمت از چین و تایوان وارد و دست مشتری کم بضاعت ایرانی برسه،متآسفانه تولید کننده ها با مظلوم نمایی در حال بلعیدن فرصتها هستن

  • سید علیرضا طبا طبایی سید علیرضا طبا طبایی (7 اردیبهشت 1399 ساعت 14:58)

    سلام فقط قیمت گذاری میکنند اما نظارت نه
    من دیروز ۴حلقه ایران تایر ۲۰۵ برای سمند خریدم یک میلیون و هشتصد با تعویض و بالانس دومیلیون پول دادم