1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. چرا ریزش در قیمت خودروهای وارداتی بیشتر از خودروهای داخلی بود؟

چرا ریزش در قیمت خودروهای وارداتی بیشتر از خودروهای داخلی بود؟

چرا ریزش قیمت خودروهای وارداتی بیشتر از خودروهای داخلی بود؟
11 آذر 1399
  • 1

 

با کاهش تورم انتظاری و نرخ ارز از یکسو و اثرات روانی احتمال لغو ممنوعیت واردات خودرو، بازار خودروهای خارجی کشور نیز در مسیر سقوط قیمت قرار گرفت. طبق اخبار رسیده از بازار، طی سه تا چهار هفته گذشته، قیمت خودروهای وارداتی ریزشی شدید را تجربه کرده، تا آنجاکه فعالان بازار از افت قیمت تا مرز ۳۵ درصد نیز صحبت به میان می‌آورند. 

بازار خودروهای وارداتی طوری پیش می رود که الان به عنوان مثال برای هیوندای سانتافه مدل 2017 بی رنگ با قیمت ۱،۳۵۰ میلیارد تومان مشتری به سختی پیدا می شود در صورتیکه همین خودرو در حدود ۱ ماه پیش در بازار به قیمت ۲،۵ میلیارد تومان خرید و فروش می شد . این موضوع برای تمام خودروهای وارداتی صادق است و چون قیمتها به شدت نزولی شده هیچ خریداری پای معامله نمی رود. همچنین به‌عنوان مثال، خودرویی مانند ب ام و سری ۷ که تا همین چند وقت پیش (قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا) ۵/ ۹ میلیارد تومان قیمت داشت، حالا تا ۶ میلیارد تومان نیز پایین آمده و حتی گفته می‌شود با این قیمت هم خریداری ندارد. یا مثلا خودرویی دیگر که قیمت آن تا ۵ میلیارد تومان هم بالا رفته بود، در حال حاضر تا ۵/ ۳ میلیارد تومان کاهش یافته، با این حال میلی برای خرید آن نیست.

این روند کاهشی قیمتها برای همه خودروهای داخلی هم اتفاق افتاده ولی به اندازه وارداتی ها مورد توجه قرار نگرفته است . به عنوان مثال مزدا ۳ گروه بهمن صفر کیلومتر از قیمت ۱،۲۵۰ میلیارد تومان به ۹۱۰ میلیون تومان رسیده و یا هایما اس ۷ ایران خودرو از حدود ۹۵۰ میلیون تومان به حدود ۶۵۰ میلیون تومان رسیده ولی به اندازه خودروهای خارجی بازتاب نداشته است .

اینکه چرا بازار خودروهای وارداتی اینچنین در مسیر سقوط قیمت خودرو قرار گرفته، با عوامل مختلفی در ارتباط است، به‌ویژه کاهش انتظارات تورمی، کاهش نرخ ارز و البته انتشار اخباری مبنی بر احتمال لغو ممنوعیت واردات خودرو به کشور. قسمت نخست ماجرا به اتفاقات پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برمی‌گردد که پیروزی جو بایدن سبب شد انتظارات تورمی ایرانی‌ها کاهش پیدا کرده و نرخ ارز در مسیر نزول قرار بگیرد. تازه باید خبر احتمالی احیای برجام و برگشتن مجدد خودروسازهای خارجی به ایران را هم در نظر بگیریم. در این بین، دلار که تا بالای ۳۰ هزار تومان هم پیشروی کرده بود، روندی نزولی به خود گرفت و حالا به زیر ۲۵ هزار تومان رسیده است.

 ازآنجاکه یکی از دلایل اصلی رشد قیمت خودروهای وارداتی، صعود نرخ ارز بود، کاهشی شدن آن نیز سبب شد منحنی قیمت این خودروها افتی بزرگ را در این مدت تجربه کند. نکته دیگر اینجاست که پس از کاهش انتظارات تورمی و نزولی شدن نرخ ارز، میل به عرضه در بازار وارداتی‌ها از ترس افت قیمت بالا رفت. از آن سو اما چون تمایل به خرید (به امید پایین آمدن قیمت) بسیار ضعیف بوده، فروشندگان مجبور به پایین آوردن نرخ‌های پیشنهادی خود شدند.  نتیجه این کش و قوس‌ها در بازار خودروهای وارداتی، افت شدید قیمت‌ها بود که به نظر می‌رسد همچنان ادامه خواهد داشت. به این ترتیب به نظر می‌رسد با توجه به پیش‌بینی‌ها از بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای و برجام، احتمال کاهش بیشتر انتظارات تورمی و همچنین نرخ ارز وجود دارد و این موضوع اثر مستقیم روی بازار وارداتی‌ها می‌گذارد.

اما افت قیمت خودروهای وارداتی دلیل دیگری نیز دارد که بعد روانی ماجرا را در بر می‌گیرد. طی چند هفته گذشته زمزمه‌هایی مبنی بر ازسرگیری واردات خودرو به کشور به گوش می‌رسد که ریشه در طرح خودرویی مجلس شورای اسلامی برای لغو ممنوعیت واردات دارد. در طرح مجلس شورای اسلامی مبنی بر تحول صنعت و بازار خودرو، بندی وجود دارد که طبق آن واردات خودرو به کشور مشروط به استفاده از ارز اشخاص یا ارز حاصل از صادرات خودرو و قطعه، آزاد خواهد شد. 

هرچند این طرح هنوز به تصویب مجلس نرسیده و پس از آن نیز باید از فیلتر شورای نگهبان عبور کند، با این حال اثر روانی نسبی خود را بر بازار گذاشته و به کاهش قیمت‌ها سرعت بیشتری داده است. تردیدی وجود ندارد که یکی از دلایل اصلی صعود قیمت خودروهای وارداتی (به جز مساله رشد نرخ ارز)، تاثیر روانی ممنوعیت واردات طی ۲۸ ماه گذشته و کمبود و قطع عرضه به بازار بوده که حالا در مسیر لغو شدن قرار گرفته است.

 

 



نظرات

  • بهروز بهروز (12 آذر 1399 ساعت 00:01)

    همین قیمت ها هم با دلار 30 تومان و تعرفه واردات هم باز گران است.